Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttavani lapsi syntyi vaikeavammaisena, ei usko tupakan olevan osasyy aiheuttajista. Olenko tunnekylmä :(

Vierailija
23.04.2020 |

Tuttavani sai syksyllä 2018 lapsen, joka syntyi todella vaikeavammaisena ja on todella surullista katseltavaa kaikin puolin. Kyseessä on naapuri, lapsemme leikkii yhdessä (hänellä esikoinen muutaman vuoden vanhempi) taloyhtiömme leikkialueella.
Nyt kun näemme ulkoilemassa silloin tällöin kun satumme olemaan samaan aikaan leikkialueella en tiedä miten pukisin sanoiksi tukeni yms kun en vain haluaisi möläyttää suoraan, mitä ajattelen tästä koko tilanteesta... Hän on todella raskas ihminen, tai sitten en vain itse omista empatiakykyä tarpeeksi. Jokaisella kerralla kuulen, kuinka taas hänelle jaettiin tällaiset kortit elämään, kaikki on mennyt hänen elämässään pieleen, kukaan ei voi ymmärtää hänen elämänsä raskautta hetkeäkään ja kaikki muut on kultalusikka perseessä syntyneitä.
Esikoisen ADD-diagnoosi, toinen lapsi syntyi omien sanojensa mukaan vihanneksena, oman äidin alkoholismi, esikoisen isän päihderiippuvuus, kuopuksen isä ei ole elämässä enää mukana, rahavaikeudet yms. Eli vaikeita asioita hänen elämässään.
Mieleeni on kuitenkin muutaman (ellei useampi) kerran tullut, kuinka moni elämän ongelmista olisi ollut ehkäistävissä aivan omilla valinnoilla, vai onko aivan idioottimaista ajatella näin...
Kummassakin raskaudessa on siis täysin polttanut askin päivässä tupakkaa, on siis aivan itse kertonut avoimesti, koska onhan ne ennen vanhaankin polttanut ja ihan terveitä tullut. Ja neuvolaan aina kertonut ettei tupakoi, koska ei jaksa enempää paskaa elämäänsä, alkoholia on juonut molemmissa raskauksissa muutaman viikonloppuna. Koska hänen oma äitinsä myös joi häntä odottaessa ja ei näe vaikutusta asiaan. Lisäksi hänellä on jonkinmoinen mielenterveyteen liittyvä lääkitys, en muista lääkkeen nimeä mutta on kuitenkin sellainen itsellään. Ja ylipainoa on toki reilusti ja syövät aika epäterveellisesti (eineksiä ja noutoruokaa monta kertaa viikossa).

Olen vaan niin loppunut tähän valitukseen kaiken aikaa ja olenkin ajoittanut meidän ulkoilua eri aikoihin heidän kanssaan. Tulee itselleenkin todella negatiivinen mieli hänen seuransa jälkeen. Olenko aivan hirveä ihminen 😩...
Uskon, että aika moni elämänsä ongelmista olisi vain itse hoidettavissa oikeilla valinnoilla. Kivittäkää minut...

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kivitä koska minusta sinä olet oikeassa.

Tässä meillä on esimerkki siitä mitä tupakka ja alkoholi aiheuttaa sikiölle. Vanhemmilla on varmasti vaikeaa mutta sitä niittää mitä kylvää.

Vierailija
2/25 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette molemmat oikeassa: naapurin elämään on sattunut paljon vastoinkäymisiä ja vaikuttaa siltä, että näistä osa on itse aiheutettuja. Mutta juuri näin vähäosaisuus kasautuu, kun henkilöllä ei ole ymmärrystä omien valintojensa seurauksista ja/tai voimia toimia toisin.

AP, sinulla ei ole velvoitetta olla naapurin valituksen kuuntelijana. Jos et jaksa, niin otat etäisyyttä. Itse etsisin omille lapsilleni myös muutakin leikkiseuraa. Ja joo, minä olen kylmä ja itsekäs.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavasi tunnistaa varmasti itsensä avauksesta, joten en usko että tarvitsee pitää enää yhteyttä.

Uskon että jotain vaikutusta voi tupakalla olla mutten sitä että lapsi syntyisi ihan vihanneksena.

Kieltämättä paskat kortit on naapuri saanut, voimia ja jaksamista hänelle.

Työni kautta olen nähnyt muutaman fas-aikuisen jonka elämän oma äiti on pilannut valinnoillaan. Seurauksena heikkolahjaisuutta. Surullista.

Vastustan tupakointia, en ole koskaan polttanut.

Vierailija
4/25 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi kamala. Tulipa surullinen olo syntyneen lapsen puolesta :(

Vierailija
5/25 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette molemmat oikeassa: naapurin elämään on sattunut paljon vastoinkäymisiä ja vaikuttaa siltä, että näistä osa on itse aiheutettuja. Mutta juuri näin vähäosaisuus kasautuu, kun henkilöllä ei ole ymmärrystä omien valintojensa seurauksista ja/tai voimia toimia toisin.

AP, sinulla ei ole velvoitetta olla naapurin valituksen kuuntelijana. Jos et jaksa, niin otat etäisyyttä. Itse etsisin omille lapsilleni myös muutakin leikkiseuraa. Ja joo, minä olen kylmä ja itsekäs.

Joo, olen tarkoituksella ottanut vähän aikalisää tästä ihmisestä ja ulkoillaan eri aikaan heidän kanssaan ja saan sitten minäkin mukavan ulkoiluhetken oman lapsen kanssa. Ap

Vierailija
6/25 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavasi tunnistaa varmasti itsensä avauksesta, joten en usko että tarvitsee pitää enää yhteyttä.

Uskon että jotain vaikutusta voi tupakalla olla mutten sitä että lapsi syntyisi ihan vihanneksena.

Kieltämättä paskat kortit on naapuri saanut, voimia ja jaksamista hänelle.

Työni kautta olen nähnyt muutaman fas-aikuisen jonka elämän oma äiti on pilannut valinnoillaan. Seurauksena heikkolahjaisuutta. Surullista.

Vastustan tupakointia, en ole koskaan polttanut.

Ap:han kirjoitti tuossa että "osasyy" ei kokonaan. Ja luulen että AP:lle olisi vain palvelus jos ei enää tarvitsisi tämän kanssa olla tekemisissä.. ja en näe paskoja kortteja tuossa- paskoja valintoja kylläkin.

Vierailija
7/25 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kehtaa joku kirjoittaa näin tunnistettavan kirjoituksen naapuristaan?! Naapurin tilanne on synkkä ja osin itse aiheutettua totta kai - mikä sinun tekosyysi on, ap?

Vierailija
8/25 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap provoilee pelkkää paskaa.

Vierailija
9/25 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on pelkkää tuulesta temmattua tarinaa, täyttä roskaa koko ap:n aloitus.

Vierailija
10/25 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kehtaa joku kirjoittaa näin tunnistettavan kirjoituksen naapuristaan?! Naapurin tilanne on synkkä ja osin itse aiheutettua totta kai - mikä sinun tekosyysi on, ap?

Porvoossa ihan perus.

Vierailija
11/25 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et ainakaan osaa kirjoittaa, välimerkit puuttuvat, lauserakenteet ovat miten sattuu, jankkaat samoja asioita. Sinä ainakin olet raskas ihminen, oletko heikkolahjainen?

Vierailija
12/25 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap provoilee pelkkää paskaa.

Oletko AP vai etkö usko että tällaista voi tapahtua??

Vierailija
13/25 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen epämuodostuma ja pari kuuta diagnoosia ei ollut ehkäistävissä millään, en käyttänyt alkoholia, polttanut tupakkaa tai käyttänyt lääkkeitä. Ainut poikkeus odotusaikana oli oksennustauti, joka kesti noin päivän. Eikä lääkäreiden mielestä se voi olla syynä.

Et voi syytellä ketään, kun et tiedä. miksi joku syntyy vammaisena ja toinen ei.

Vierailija
14/25 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä tupakan tai alkoholin osuutta voi olla vaikea todistaa. Ne voi vaikuttaa tai voi olla vaikuttamatta. Lapsi voisi olla vajaa vaikka äiti olisikin noudattanut terveellisempiä elämäntapoja.

Vierailija
15/25 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha. Porvoon tarina-täti taas aktivoitunut kirjoittamaan uuden novellin. Aika huono. Yritä uudestaan.

Vierailija
16/25 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuttavapiirissä äiti, joka myös teki lapsensa raskaude aikana kaikkea, mitä halusi, mm. käytti alkoholia reippaasti. Tuota hän teki myös lasta hoitaessaan. Ei siis aina, mutta tosiaan ihan päihtymiseen asti. . Hän ei myöskään noudattanut mitään ohjeita siitä, että ei saisi liikkua liian kanssa. Ainakin itselleni sanottiin, että jos äidiltä on happi lopussa, vauvaltakin on. Hän rääkkäsi siis itseään ihan entiseen malliin aivan siis överiksi. Lapsi ei ole terve, on mm. ylivilkas, mikä ehkä selittyy tuolla raskaudenaikasella alkoholinkäytöllä. Muitakin ongelmia on. En tiedä tietenkään, mistä johtuvat, mutta jotenkin en osaa ihan sääliä heitä. Äiti ei ole siis mikään nuori eikä kouluttamaton, hän kyllä tiesi, mutta ei välittänyt. Minä itse ensin.

Vierailija
17/25 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tuttavapiirissä äiti, joka myös teki lapsensa raskaude aikana kaikkea, mitä halusi, mm. käytti alkoholia reippaasti. Tuota hän teki myös lasta hoitaessaan. Ei siis aina, mutta tosiaan ihan päihtymiseen asti. . Hän ei myöskään noudattanut mitään ohjeita siitä, että ei saisi liikkua liian kanssa. Ainakin itselleni sanottiin, että jos äidiltä on happi lopussa, vauvaltakin on. Hän rääkkäsi siis itseään ihan entiseen malliin aivan siis överiksi. Lapsi ei ole terve, on mm. ylivilkas, mikä ehkä selittyy tuolla raskaudenaikasella alkoholinkäytöllä. Muitakin ongelmia on. En tiedä tietenkään, mistä johtuvat, mutta jotenkin en osaa ihan sääliä heitä. Äiti ei ole siis mikään nuori eikä kouluttamaton, hän kyllä tiesi, mutta ei välittänyt. Minä itse ensin.

Siis!

Vierailija
18/25 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa kuvatut asiat vaikeavammaisuutta ovat aiheuttaneet.

Raskauden aikainen alkoholinkäyttö aiheuttaa kyllä henkistä jälkeenjääneisyyttä, mutta lähinnä heikkolahjaisuuden tasolla.

Tupakka muita terveysongelmia.

Vierailija
19/25 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Tuskinpa kuvatut asiat vaikeavammaisuutta ovat aiheuttaneet.

Raskauden aikainen alkoholinkäyttö aiheuttaa kyllä henkistä jälkeenjääneisyyttä, mutta lähinnä heikkolahjaisuuden tasolla.

Tupakka muita terveysongelmia.

Sikäli kuin kioskinovellista selvää sain, alkoholismia harrasti tämän vammaisen lapsen isoäiti.

Epäilen myös ap:n äidin juoneen melkoisesti raskausaikana.

Vierailija
20/25 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa ei olisi väestön liikakasvuongelmaa, jos tupakointi aiheuttaisi vaikeavammaisuutta. No, Provo tai ei, niin mielenkiintoista, että tuttavan kaikki syömisetkin on tiedossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme