Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä TAYS:in alue tekee toisin kuin muut? Tällä hetkellä tehohoidossa koronan takia 1 henkilö

Vierailija
22.04.2020 |

Sairaala- ja tehohoidossa olevien määrä on laskenut Taysin erityisvastuualueella ainakin toista viikkoa. Tällä hetkellä koronan takia sairaalahoidossa Taysin erityisvastuualueella on 6 henkilöä, joista 1 tehohoidossa.

https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…

(Erityisvastuualueeseen kuuluu Etelä-Pohjanmaan, Kanta-Hämeen, Pirkanmaan, Päijät-Hämeen ja Vaasan sairaanhoitopiirit.)

Lisäksi Tampereella on testattu viimeisen viikon aikana kasvavia määriä ihmisiä, mutta uusia tautitapauksia Pirkanmaalla on tullut jopa 0 päivässä.

Mitä tuolla alueella tehdään toisin? Voisiko koko Suomi ottaa mallia? Pirkanmaalla oli kuitenkin epidemian alussa laajoja tartuntaketjuja ja tilanne saman kaltainen kuin HUS:in alueella.

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pirkanmaalla on varmistettu yhteensä 185 koronatartuntaa (Tays 22.4.(siirryt toiseen palveluun)). Todellinen sairastuneiden määrä on kuitenkin huomattavasti suurempi.

Tilastot näyttävät hyviltä, kun ei testata! Käsketään pysyä kotona, kun soittaa annettuihin puhelinnumeroihin. 

Testimääriä on kasvatettu koko ajan ja viime viikosta alkaen yhä enemmän. Noin 1% otetuista testeistä on positiivisia.

Testien määrä ei kerro epidemian tilanteesta yhtä paljon kuin sairaalassa ja tehohoidossa olevien määrä. Niitä määriä ei voida valehdella, ne kertovat todellisen tilanteen.

Vierailija
62/98 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko teidän mielestä vanhukset, jotka monesti kuol1a kupsahtaa jo vähän isompaan murtumaan, pitäisi laittaa käymään läpi viikkojen rankka tehohoito hengityskoneessa ja pitkä kuntoutus ilman pienintäkään toivoa selviytymisestä?

Itse 60++ ja olin viime kesänä Itävallassa kiipeilemässä. Muut olivat 30+ ikäisiä, kaikki eivät jaksaneet huipulle saakka, kun ilman happitaso laski liian vähäiseksi. Minulla ei ollut ongelmaa. Vastustuskyky on ollut selvästi parempi kuin ihmisillä keskimäärin ja esim flunssa iskenyt viimeksi vuonna 2000.

Joten aika alhainen on tuo 60-vuoden ikäraja, hoitoon pääsylle!

Haavatkin paranevat keskimääräistä paremmin. Pari vuotta sitten poistettiin pari luomea ja tikinpoistoajaksi annettiin 2 viikkoa aikaa parantua. Minulla haavat umpeutuivat jo alle viikossa ja viikon kuluttua sain poistatettua tikit, kun näytin hoitajalle ja tikit haittasivat/ärtyivät vaatteiden aiheuttamasta hankauksesta. Ei tulehduksia tai kipuja, vaikka lääkäri ohjeisti, että täytyy varata vahvoja tulehduskipulääkkeitä kotiin.

Sinä voit hyvinkin olla tehohoitokelpoinen. Ei tuollaista 60 v. ikärajaa ole olemassakaan, sitä ei ole kukaan ketjussa pystynyt todistamaan. Kyse oli huonokuntoisista vanhuksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hämäläiset on hittaita" huomaavat vasta myöhemmin , että on koronaa.

Vierailija
64/98 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taysin alueella testataan herkästi ja jäljitetään kontakteja ahkerasti.

Tulee myös mieleen, että minkä verran hämäläinen elämäntyyli vaikuttaa, ollaan rauhassa ja omissa oloissa.

No ei testata.

Vierailija
65/98 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee myös mieleen, että minkä verran hämäläinen elämäntyyli vaikuttaa, ollaan rauhassa ja omissa oloissa.

No ei testata.

Juuri Tays twiittasi, että henkilökunta pysynyt terveenä, lisätään kiireettämän hoidon määrää taas asteittain ja todettujen tartuntojen määrä ei ole lähtenyt kasvuun, vaikka testejä on lisätty. Tuskin ottaisivat tuollaista riskiä ilman varmuutta siitä, että tilanne on hyvä.

Ja jos koko TAYS alueella on vain kourallinen ihmisiä sairaalassa, tilanne on hyvä riippumatta siitä, paljonko testejä oikein otetaan.

Vierailija
66/98 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirkanmaalla kyllä testataan, mediatietojen mukaan Suomen toiseksi eniten, joten se ei todellakaan selitä miksi koronaa on vähemmän kuin paikoissa, joissa testataan vähemmän. Asun siis itse Tampereella ja tiedän useita, jotka ovat päässeet koronatestiin olematta sairaalakunnossa. Ja niiden sairaalassa olijoiden määrä kertoo jo itsessään siitä, että ei tämä tilanne ihan ole käsiin räjähtänyt. Aikaiset yksittäiset tapaukset ja niiden aiheuttamat laajat karanteenit varmaan pelästyttivät ihmisiä.

Mutta ei tämä vielä ole taputeltu. Liikun työni takia jonkin verran julkisilla paikoilla ja näen, miten ihmismäärät ovat kasvussa. Vappu pelottaa tämän suhteen. On ihan mahdollista, että ihmisten lisääntyvä liikkuminen ja kokoontuminen siinä uskossa, että Pirkanmaalla ei tautia ole, aiheuttaakin uuden ryöpsähdyksen. Kun todettukaan tartuntamäärä ei ole mitenkään nollassa. Toistaiseksi menen siis itse hyvin varovaisella linjalla. Käyn töissä ja kaupassa, vältän muuten kontakteja. Käytän maskia busseissa ja muissa ihmisjoukoissa, koska työn takia en pysty täysin eristäytymään ja olen näin ollen potentiaalinen tartuttaja. Toivon toki että olen hysteerisen ylivarovainen ja Pirkanmaa säästyy pahemmalta, mutta Helsinki on kuitenkin lähellä ja jonkin verran liikennettä sinne suuntaan, joten huolestuttaa kyllä.

Vierailija
67/98 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joutuu mm opettelemaan kävelyn uudelleen, kun lihakset surkastuneet jne. Kuinka lie keuhkot toipuvat, edes loppuelämän aikana? Muista vaurioista ei tietoa, sisä- ja verenkiertoelinvauriot mahdollisia noin pitkän ja rankan korona-sairastelun yhteydessä.

Lihakset ei surkastu 3 viikossa.[/

Teepä itsellesi ihmiskoe: makaat liikkumatta vaikkapa sen 3-4 vkoa, et käy edes vessassa tai suihkussa, no saat syödä sängyssä jopa istuen, mutta et liiku muutoin.

Tule kertomaan, mitä omalle toiminta- ja liikuntakyvyllesi on tapahtunut? Onko paino laskenut useita kiloja lähtöpainosta riippuen? Mitä tapahtui kognitiollesi? Minkä takia vanhukset menevät todella huonoon kuntoon muutamassa viikossa jouduttuaan esim. Sairaalaan, missä heitä ei aktivoida, vaan pelkästään makuutetaan?

Tästä on kysymys, liikkumattomuus käy todella kalliiksi!

Terv. Toimintaterapeutti

Vanhuksella eri asia kuin nuorella ennestään hyväkuntoisella. Minulla oli kolmikymppisenä keuhkokuume ja sen päälle pneumokokkisepsis, olin pitkään sairaalassa. Olo oli sen jälkeen todellakin hutera mutta ei mitään järisyttävää lihasten surkastumista tai kävelyn opettelua.

Vierailija
68/98 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Varsinais-Suomessa

sairaalahoidossa on viisi henkilöä."

Ei tuokaan nyt paljon ole. Monta sairaalaakin.

Vierailija
69/98 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama se on Satakunnassakin. Ei täällä tämmöiset taudit leviä, kun naapuriakin moikataan vaan auton lasin takaa. Jos silloinkaan.

Vierailija
70/98 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta Pirkanmaalla on sellainen kummajainen kuin pikkukaupunki Sastamala, jossa on jo nyt 14 koronatapausta.

Luultavasti Taysin hyvä tilanne johtuu puhtaasta sattumasta tai siitä, että sairastuneet ovat olleet pääosin nuoria hyväkuntoisia ihmisiä.

Vierailija
71/98 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko teidän mielestä vanhukset, jotka monesti kuol1a kupsahtaa jo vähän isompaan murtumaan, pitäisi laittaa käymään läpi viikkojen rankka tehohoito hengityskoneessa ja pitkä kuntoutus ilman pienintäkään toivoa selviytymisestä?

Itse 60++ ja olin viime kesänä Itävallassa kiipeilemässä. Muut olivat 30+ ikäisiä, kaikki eivät jaksaneet huipulle saakka, kun ilman happitaso laski liian vähäiseksi. Minulla ei ollut ongelmaa. Vastustuskyky on ollut selvästi parempi kuin ihmisillä keskimäärin ja esim flunssa iskenyt viimeksi vuonna 2000.

Haavatkin paranevat keskimääräistä paremmin. Pari vuotta sitten poistettiin pari luomea ja tikinpoistoajaksi annettiin 2 viikkoa aikaa parantua. Minulla haavat umpeutuivat jo alle viikossa ja viikon kuluttua sain poistatettua tikit, kun näytin hoitajalle ja tikit haittasivat/ärtyivät vaatteiden aiheuttamasta hankauksesta. Ei tulehduksia tai kipuja, vaikka lääkäri ohjeisti, että täytyy varata vahvoja tulehduskipulääkkeitä kotiin.

Puhutkin kyllä kuin tyypillinen 60++++++ -vuotias. Kuinka erinomainen olet, ikä ei näy tietenkään missään ja nuoret ei vaan osaa, jaksa ja kykene. Toista oli ennen vanhaan..... Tiedoksesi, ei nuo mitään superihmisen ominaisuuksia ole. 

En ole myöskään esittänyt niitä superihmisen ominaisuuksiksi. Ihmettelen vain ikärajaa, koska osa meistä 60++ henkilöistä ei todellakaan ole mitään vanhuksia, joille luunmurtuma johtaa kupsahtamiseen, johon vastasin.

Moni 60++ henkilö on tänä päivänä yhtä hyvässä kunnossa kuin moni 30+ henkilö, ainakin omien kokemusteni kautta. Kunto ja vastustuskyky täysin verrattavissa nuorempiin ikäluokkiin. Vanhuus ei vielä näy eikä tunnu. Monet monisairaat taas kuolevat paljon ennen tätä ikää.

Enkä myöskään ole puhunut "ennen vanhaan", ei vain kuuluu tapaani ilmaista itseäni. Vietän aikaa paljon itseäni nuorempien kanssa, koska vain pieni osa ikäisiäni on kiinnostunut samoista asioista ja monella liikkuvuus on heikentynyt tai halu liikkua on heikentynyt. Eivät tykkää esim reppureissamisesta, jota itse satunnaisesti harrastan, toki nyt on pakko pitää taukoa.

Vierailija
72/98 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama se on Satakunnassakin. Ei täällä tämmöiset taudit leviä, kun naapuriakin moikataan vaan auton lasin takaa. Jos silloinkaan.

Ihme, että Satakunnassa on ylipäätään yhtään koronaan sairastunutta, koska täällä osataan pitää hajurako!

Vierailija
73/98 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mutta virus leviää erittäin hitaasti.

Teini saa mennä kouluun jos koulut aukeaa.

Tuntuu että vauhti liiankin hidas kun virus kuitenkin ei tukahdu.

Ehkä täällä myös matkustetaan vähemmän koska työttömyyttä on paljon.

Ollaan hitaita hämäläisiä.

Vierailija
74/98 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei testata.

Ei ole merkitystä koska sairaala on tyhjillään korona potilaista.

Sairaalahoidon kapasiteetti oli se mikä rajoitukset toi.

Tosi voi tästäkin tilanteesta olla kateellinen.

Vierailija
75/98 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä voit hyvinkin olla tehohoitokelpoinen. Ei tuollaista 60 v. ikärajaa ole olemassakaan, sitä ei ole kukaan ketjussa pystynyt todistamaan. Kyse oli huonokuntoisista vanhuksista.

Oman kokemuksen perusteella, lääkärit usein viittaavat ikään, eivät kuntoon. Itse en ole tarvinnut sairaanhoitoa kuin satunnaisesti, kuin keskimäärin 10-20 vuoden välein (+ hammashoito). Sairaalassa en ole käynyt omien asioiden takia yli 40 vuoteen. Lääkäreillä ei ole juuri mitään käsitystä ihmistä, joita he tapaavat näin harvoin. He kohtelevat kaikkia ikään perustuen ja se pelottaa, jos joutuu sairaalakuntoon, eikä kykene mitenkään ilmaisemaan itseään.

Ei ole mittaria, jolla kerron että vastustuskykyni on hyvä tai kyky parantua keskimääräistä parempi, ikään katsomatta jne. Lääkäri joka poisti luomet, ei uskonut puhelimessa, että tikit voisi poistaa jo viikon kuluttua, kun ohjeistus vaati kahta viikkoa. Sain kuitenkin lopulta luvan näyttää niitä hoitajalle, joka itsekin ehdotti, että ovat niin hyvin parantuneet, että kannattaisi tikit poistaa, varsinkin kun tikkien ympäristö oli selvästi ärtynyt vaatteiden hankauksen takia. Toki sanoi, että omalla vastuulla, kun ohjeistus on toinen. Tottakai tikit poistettiin, siksihän menin vastaanotolle, olivat myös sen verran hankalissa paikoissa, etten olisi itse niitä voinut poistaa.

Vierailija
76/98 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain spekuloitiin, että Pirkanmaa hyötyi valtavasti siitä, että talviloma oli viikkoa myöhemmin kuin pääkaupunkiseudulla. Siinä vaiheessa tietoa oli jo paljon enemmän, ja esimerkiksi ulkomailta palaaviin osattiin suhtautua ihan eri tavalla, kuin viikkoa aikaisemmin. Ja esim kangasalla se koulu suljettiin heti, kun ensimmäinen tautitapaus tuli ilmi. Silloin se oli monen mielestä liiottelua.

Taisi olla joku sairaalan johdosta joka haastattelussa arvioi tuota. Vaan Oulussa se loma oli vielä viikkoa myöhemmin ja sieltä palasi 32 laskettelijaa yliopistolle joista 17:lla oli tauti. Sen jälkeen Pohjois-Suomi on kiikkunut 7-8 tehopotilaan tuntumassa. Vaikea sanoa tosin minkä verran muualta tulleet auttoi taudin viljelyssä lapin hiihtokeskuksien kautta. Vaasalainen lääkäri ainakin osoitti sinnepäin ja Vaasalla oli Pirkanmaan kanssa samaan aikaan hiihtolomat.

Mutta tuo case Oulu menee sattuman piikkiin. Se 32 opiskelijan laskettelijaryhmä olisi yhtä hyvin voinut olla Tampereelta tai Kajaanista tai Turusta. Tornionjokilaaksossa raja vuotaa ja siksi siellä on paha tartuntatilanne. Levihän levitti pitkin Suomea tartuntoja, ehkä Tampereelta oltiin sattumalta sillä viikolla enemmän Pyhällä ja Ylläksellä? 

Ja lisäksi Ouluun tulee koko Pohjois-Suomen tehohoidettavat. Eli ne, joita ei voida vaikka LKS:sä tai LänsiPohjassa hoitaa.

Vierailija
77/98 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtenä syynä täytyy olla, se että Tays-alueella korona ei vielä ole päässyt hoivakoteihin. Espoossa on 12 koronaan kuollutta, joista 9 on kuollut eri hoivakodeissa (ja 3 sairaalassa). Kiuruvedellä kaikki kuolleet taitaa olla hoivakodissa sattuneita. Helsingissä niitä hoivakotikuolemia on kai jo yli 50. 

Ja siis siihen voi olla monta syytä, että Tays hoivakodit ovat selvinneet vähemmillä tartunnoilla. Ehkä Tays-alue oli hankkinut ennakkoon hoitajille enemmän maskeja? Ehkä Tays-alueella hoitajat ei koko ajan kierrä hoivakodista toiseen sijaistelemassa (kuten Helsingissä kai tapahtuu)? Ehkä Tays-alueen hoitajat ei harrasta ulkomaanmatkoja yhtä paljon kuin jossain toisessa isossa kaupungissa?

Tää on totta. Työpaikat kortilla ja sijaisia ei tarvita.

Etelä-Suomessa koko ajan sijaisia, äiti kunnan hoivakodissa.

Eikä matkusteta niin paljon koska rahaa ei ole.

Saattaa joku perheessä olla työtön.

Vierailija
78/98 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhutkin kyllä kuin tyypillinen 60++++++ -vuotias. Kuinka erinomainen olet, ikä ei näy tietenkään missään ja nuoret ei vaan osaa, jaksa ja kykene. Toista oli ennen vanhaan..... Tiedoksesi, ei nuo mitään superihmisen ominaisuuksia ole. 

En ole myöskään esittänyt niitä superihmisen ominaisuuksiksi. Ihmettelen vain ikärajaa, koska osa meistä 60++ henkilöistä ei todellakaan ole mitään vanhuksia, joille luunmurtuma johtaa kupsahtamiseen, johon vastasin.

Moni 60++ henkilö on tänä päivänä yhtä hyvässä kunnossa kuin moni 30+ henkilö, ainakin omien kokemusteni kautta. Kunto ja vastustuskyky täysin verrattavissa nuorempiin ikäluokkiin. Vanhuus ei vielä näy eikä tunnu. Monet monisairaat taas kuolevat paljon ennen tätä ikää.

Enkä myöskään ole puhunut "ennen vanhaan", ei vain kuuluu tapaani ilmaista itseäni. Vietän aikaa paljon itseäni nuorempien kanssa, koska vain pieni osa ikäisiäni on kiinnostunut samoista asioista ja monella liikkuvuus on heikentynyt tai halu liikkua on heikentynyt. Eivät tykkää esim reppureissamisesta, jota itse satunnaisesti harrastan, toki nyt on pakko pitää taukoa.

Usko nyt hyvä ihminen, että mitään 60 v. ikärajaa ei ole kuin palstan salaliittoteoreetikoiden mielissä.

Vierailija
79/98 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta Pirkanmaalla on sellainen kummajainen kuin pikkukaupunki Sastamala, jossa on jo nyt 14 koronatapausta.

Luultavasti Taysin hyvä tilanne johtuu puhtaasta sattumasta tai siitä, että sairastuneet ovat olleet pääosin nuoria hyväkuntoisia ihmisiä.

Luepa tästä juttu Valkeakoskella (Pirkanmaata myös) sairastuneesta neljäkymppisestä (nuori ja hyväkuntoinen) henkilöstä: https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/1fd23b75-08f2-4c3c-8026-05f87…

Vierailija
80/98 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyssssshys kirjoitti:

Mitä tapahtui Suomen ensimmäiselle tehohoitopotilaalle, parikymppiselle naiselle Jyväskylästä?

Näitä vanhusten selvitymisjorinoita mediassa riittää, entäs nuoret kuolleet ja selvinneet 😣

Kysissä 16-vuotias menehtynyt ja useita muita 20-30 vuotiaita.

Pääsi tänään pois sairaalasta, radiossa kerrottiin. Oli kolme viikkoa tehohoidossa jos oikein muistan. Mutta kuntoutus on kuulemma vielä pitkä.

Joutuu mm opettelemaan kävelyn uudelleen, kun lihakset surkastuneet jne. Kuinka lie keuhkot toipuvat, edes loppuelämän aikana? Muista vaurioista ei tietoa, sisä- ja verenkiertoelinvauriot mahdollisia noin pitkän ja rankan korona-sairastelun yhteydessä.

Lihakset ei surkastu 3 viikossa.

Kyllä muuten surkastuu, ei varmasti ihan kokonaan pois, mutta kun ottaa huomioon että taustalla on tuo korona joka kuluttaa kroppaa muutenkin. Todennäköisesti monielinvauriot sun muut siinä ohessa niin on varmasti pitkä kuntoutusjakso!!