Onko todella niin, että monella ei ole yhtään rahaa säästössä pahan päivän varalta?
Voiko olla niin, että monella talous todella kaatuu muutamassa viikossa, kun lomautus tulee? Eivätkö ihmiset ole varautuneet lainkaan? Ymmärrän jos on tiukkaa, mutta että parin kuukauden pienentyneitä tuloja joutuu paikkaamaan koko loppuvuoden? OIkeasti? En ole itsekään erityisen hyvätuloinen, mutta siitä lähtien kun olen töissä käynyt, oon aina laittanut rahaa sivuun. Rahankäyttötaito pitäisi olla pakollinen oppiaine koulussa, ettei yhteiskunta joudu ottamaan koppia aina, kun joku elää kokonaan kädestä suuhun. Eri asia, jos on sairautta tms. vaikeuksia, mutta jos perheessä on kaksi palkansaajaa, pitäisi kyllä pystyä pistämään edes osa säästöön tiukempia kausia varten
Kommentit (78)
Minä en säästä tilille, tosin maksan kolmen asunto-osakkeen lainaa, joihin menee 1/3 nettotuloista. Siihen kolmet yhtiövastikkeet, menee toinen 1/3. Katson sen säästöksi omaan taskuun. Saa olla kyllä todella paha päivä, että niitä myyn. Ensimmäisinä pahoina päivinä laittaisin lainojen lyhennyksen seis.
Jos mulle jää jossakin kuussa jotain tilille kun uusi tili tulee, laitan aikuisten lasteni tilille fifty-fifty. Tässä kuussa laitoin kummallekin 200 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Voitko kuvitella?
Millaisista summista olet itse säästänyt?En ole ap, mutta tulot lapsilisineen n. 1200-1500 euroa. Säästössä 10000. Tähän on mennyt neljä vuotta. Eli aika vähän säästän, mutta pitkässä juoksussa tuo turvaa.[/
Vähän? Äkkiä laskien, olet saanut säästöön 200€/kk.
Hyvinhän tuo on noista tuloista, jos et asumistukea saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko todella niin, ettei voi käsittää muuta kuin sen oman tilanteensa, eikä pysty kuvittelemaan mitään muuta. Kaikillahan juu 2 palkansaajaa perheessä, kaikki ovat säännöllisessä työssä olleet pitkään ilman työttömyysjaksoja, kukaan ei ole uudelleenkouluttautunut aikuisiällä maksaen samalla edellisen tutkinnon opintovelkoja, kukaan ei ole yh voiden tehdä vain päivävuoroa ilman palkkaa nostavia lisiä, kellään ei ole ollut esim. hometaloa, rahaa syöviä oikeudenkäyntejä, sairastumisia, yms. kriisejä.
Enemmän ihmetyttää se, että ne joilla tässä kriisissä jo on aika paljon, niin pitää silti saada lisää jotain merkkilaukku- ja timanttisormusrahaa blogin ylläpitoon.
Olen itse osa-aikatyötä tekevä yksinhuoltaja. Olen mitoittanut menoni merkittävästi tuloja pienemmäksi ja pystyn siksi säästämään.
Ap[/
Noista ilmoittamistasi tuloista olisikin ihme, jos ei mitään säästöön jää...
Sanotaanko näin, että 90% ihmisistä ei ole taloudellisesti mitenkään lahjakkaita. Se tarkoittaa, että tuloista huolimatta lähes kaikki menee. Moni hyvin pärjännyt nyt vielä köyhtynyt osakemarkkinoilla.
Kyllä valtaosalla se pärjääminen on hyvinkin kiinni siitä 1 ja max 2kk palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten säästän 200 euron kuukausibudjetista?
T. Opiskelija
Siitä on varmasti vaikea säästää, etenkin kun opiskelu vaatii aikaa ja estää helposti esim. leipäjonossa käymisen.
Minä nostin aikoinani opintolainaa ennen valmistumista, jotta sain kivasti rahaa sukanvarteen pahan päivän varalle. Se oli halpa hinta mielenrauhasta jonka sain, kun tiesin etten joudu turvautumaan kalliiseen luottokorttiin tms. heti jos tulee jotain isompia menoja tai tukien saaminen sakkaa.
Opiskelija säästää sillä, että pääsee valmistuttuaan paremmille rahoille. Kyseessä on investointi eikä investpintiaikana ole niin nuukaa vaikkei rahaa säästöön jäisikään.
Monet perustavat kulutuksen naapurinsa tuloihin eivätkä omiinsa. Kun naapurin pihalla on tramppaa, tuliterää autoa, terassia ym. niin pitäähän itsellekin hommata. Ei pysähdytä miettimään, mitkä ovat omia aitoja toiveita, tarpeita ym. vaan tehdään kuten muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Kaikilla Vauva mammoilla on puskurissa kymppitonni tilillä ja satatonnia osakkeissa.
Jep, huvittavaa, miten tälläkin palstalla moni kertoo olevansa työtön, sairaseläkkeellä, pienipalkkainen yh, mutta näissä kyselyissä rahaa on säästössä pahan päivän varalle niin, ettei pask*alle taivu.
Eri ketjut houkuttelevat ja karkottavat erilaisia vastaajia. Ehkä tämä ei vaikuta sellaiselta ketjulta, jossa moni säästämisen vaikeaksi kokeva haluaisi avautua. Jo otsikko vaikuttaa siihen, ketkä edes avaavat ketjun.
Ymmärrän että pienituloisilla ei oikeasti ole mistä säästää. Ihmettelen kuitenkin omassakin lähipiirissä näitä hyväpalkkaisista töistä lomautettuja jotka tuntuvat nyt ainakin omien sanojensa mukaan olevan aivan pulassa. Tienaavat huomattavasti enemmän kuin minä ja itsekin saan tällaisesta vähän yli keskivertopalkasta jopa useamman satasen kuussa säästöön. Tuntuu ettei heillä ole säästöjä lainkaan. Kaikki mikä tulee tilille on aina kulutettava, asuntolainaa on otettu niin paljon kuin vain pankki suostui antamaan, miettimättä yhtään mitä tehdään jos tulee vaikka nyt tämä lomautus tai edes, että pystyvät hoitamaan lainan jos korot nousevat. Asutaan kyllä hienossa talossa ja pihassa on hienot autot mutta ruokakaupassa pelätään kassalla riittääkö tilillä kate ruokiin. Tärkeintä kuitenkin että ulospäin näyttää että eletään rikkasta elämää.
Meillä on hiukan pahan päivän varalle säästössä. En mielellään niihin koske, koska se on nähty, että juuri kun saat jotain puskuria niin auto menee rikki samoin kuin joku kodinkone. Eli mahdollisimman pitkälle pärjättäisiin tuloilla ja sivussa edes hiukkasen säästöön.
Mulla jatkuu vielä työt normaalisti, mies on lomautettu. Asuntolainaa on reilu vuosi maksamatta ja otettiin surutta lyhennysvapaata kun meillä ei enää korkoihinkaan mene paljon mitään. Jos saan tässä samalla sen vuoksi vähänkin puskuria kertymään lisää, niin se ei haittaa kun lainan loppu jo muutenkin häämöttää.
Tsemppiä kaikille ja jaksamista.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että pienituloisilla ei oikeasti ole mistä säästää. Ihmettelen kuitenkin omassakin lähipiirissä näitä hyväpalkkaisista töistä lomautettuja jotka tuntuvat nyt ainakin omien sanojensa mukaan olevan aivan pulassa. Tienaavat huomattavasti enemmän kuin minä ja itsekin saan tällaisesta vähän yli keskivertopalkasta jopa useamman satasen kuussa säästöön. Tuntuu ettei heillä ole säästöjä lainkaan. Kaikki mikä tulee tilille on aina kulutettava, asuntolainaa on otettu niin paljon kuin vain pankki suostui antamaan, miettimättä yhtään mitä tehdään jos tulee vaikka nyt tämä lomautus tai edes, että pystyvät hoitamaan lainan jos korot nousevat. Asutaan kyllä hienossa talossa ja pihassa on hienot autot mutta ruokakaupassa pelätään kassalla riittääkö tilillä kate ruokiin. Tärkeintä kuitenkin että ulospäin näyttää että eletään rikkasta elämää.
Tätä juuri tarkoitan. Vaatii paljon pokkaa olla lähtemättä mukaan elintasokilpailuun. Niin helposti tulee tehtyä se keittiöremontti aivan hyvälle keittiölle vaan, koska lähipiirikin remontoi keittiöitään ajanmukaisemmaksi. Jne jne. Sorruin tähän itsekin ostamalla tarpeettoman kalliin (yli 10 000e) auton vain, koska halusin kivan auton. Miksen minä kun muutkin. Olisin pärjännyt hyvin puolet halvemmalla autolla ja puolet rahasta olisi jäänyt säästöön.
Ap
Ei minullakaan olisi säästöjä ellei olisi hyvätuloinen mies, tosi pienet asumiskulut (n. 1000e lyhennys ja vastike 2 hengelle yhteensä), ja halpa vanha auto... Koska mieheni tienaa huomattavasti paremmin, minä maksan noin 1/3 asumisesta ja ruokamenoista. Saan säästöön 400-800 euroa kuukaudessa. Mies säästää sitten 500-1500 euroa kuussa. Jos olisi lapsia niin säästäminen olisi varmaan mahdotonta. Samaten jos molemmilla nettopalkka olisi jotain 1500-1800e luokkaa niin ei siinä jäisi puoliakaan tästä mitä nyt pystymme säästämään.
Ei käydä ulkona syömässä eikä ostella kummempia, vain aitoon tarpeeseen ja silloinkin itselläni hinta määrittää paljon.
Edelliseen lisäten että ymmärrän siis hyvin jos on pienipalkkainen, asuu yksin, mahdollisesti vielä lapsia päälle, että ei ole mahdollisuutta säästää. Tai jos asuisikin puolison kanssa mutta molemmilla pienet tulot. Sitten joissain paikoissa asumisestakin joutuu maksamaan hirveitä summia. Jokaisella on niin erilainen tilanne.
Mulla netto 1000e. Eipä siitä hirveesti jää säästöön.
Suomalaisten kotitalouksien mediaanivarallisuus on reilut 100ke. Eli puolella on enemmän kuin tuo summa, puolella vähemmän.
Mitäs uutta tässä on? Jotkut ovat suurilla tuloilla velkakierteessä valittamassa ettei rahat riitä (kaikkiin turhuuksiin).
No ei todellakaan ole niin kuin Ap epäilee. Kaikilla on isoja summia rahaa säästössä ja koko ajan tulee lisää, niin ettei tiedä mitä sillä tekisi. Ei meinaa tilille mahtua.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin yllättäviä menoja /kriisejä / työttömyyttä voi tulla muutama kerta elämässä, toki Suomessa saa ainakin työttömyystukea tai lainaakin jos tiukka paikka. Ymmärrän kyllä pointin ja minullakin on yleensä ehkä 10 k€ tilillä.
Jos elää pihisti 30 vuotta ja sijoittelee niin esim. 60v sinulla on 100000€ sijoituksina / omaisuutena ja samanikäisellä naapurillasi ei ole yhtään sijoituksia / omaisuutta. Toki kaikilla on varmaan asunto edes.
Mitähän tuon ikäisenä tekee sillä 100000€? Jos ei halua matkustaa, mersu ei kiinnostaa, kesämökkejä saa vuokrattua.... niin?? Onhan se tietenkin mukava miettiä mielessään, että olinpa firsu ja terävä, mutta mitä sen ikäisenä niin hirveästi rahalla enää tekee? Ei Suomessa nälkään kukaan kuole.
Mistä tällainen ajatus oikein kumpuaa? Taidat olla hyvin nuori?
Ei kuusikymppinen ole ikäloppu, nykyisellä viisikymppisellä on työelämääkin vielä yli seitsemän vuotta jäljellä kuusikymmentä täytettyään! Itse olen säästöilläni ja sijoituksillani ajatellut rahoittaa ennenaikaista eläkkeelle jäämistä ja lisärahaksi sitten kun eläke toivottavasti alkaa juosta n. 67-vuotiaana. Eläkehän on jo nyt paljon pienempi kuin palkka ja varmasti vielä pienenee kun siihen asti päästään. Koronakriisi näkyy varmasti tulevaisuuden eläkkeissä ja yhteiskunnan tarjoamassa avussa. Vanhempana haluan myös varmasti vielä matkustaakin ja että halutessani voin ostaa mm. siivousapua. Näen lähipiiristäni, että yli kahdeksankympisetkin haikailevat ettei tullut säästettyä nyt kun huonompikuntoisena rahaa tarvitsisi vaikka kunnon kotiapuun tai paremmin soveltuvaan asunton. Vanhainkotiinhan ei pääse kuin vasta todella kunnon romahdettua.
Asunto meillä on maksettuna (kun olemme säästäneet ja maksaneet asuntolainaa välillä extrasuorituksinkin pois) . Nyt juuri ja juuri keskipalkkaisen n. 2100 € nettotulosta jää helposti puolet säästöön ja sijoituksiin. Lopulla maksetaan vastikkeet, ruoat, vakuutukset, vaatteet, kampaaja, muu tarpeellinen ja syödään silloin tällöin hyvässä ravintolassa ja ollaan myös matkustettu ympäri maailman. Kun etsi tarjouksia, tekee itse ruoan ja muutenkin miettii rahankäyttöään, saa tonnin riittämään pitkälle ja välillä voi hemmotella itseään.
Ai niin, olen tällä hetkellä myös 40% lomautettuna eikä ensimmäistä ansiopäivärahaa ole tulossa vielä viikkoihin. Samalla pitäisi maksaa täysin yllättäen hyvin hampaitaan hoitaneelle tullut iso tuhansien eurojen hammasremontti. Elämä yllättää välillä ikävästikin, onneksi olen varautunut säästämällä ja voin maksaa suoraan tililtä kaiken.
Ymmärrän toki, että on paljon tilanteita, joissa ei pysty säästämään, mutta ihmeekseni moni aivan samanlainen, yleensä huomattavasti parempituloinenkin dink-pari ystäväpiirissä on hätää kärsimässä kun tulot ovat nyt hetkeksi pienentyneet (osa on jo palannut töihinkin, mutta nyt ovat rahat kuulemma tiukilla pitkään kun piti ottaa jo kulutusluottoakin). Eivät ole koskaan varautuneet siihen, että voi tulla yllätyksiä.
AP, jos sinulla ei ole viimeiseen 30 vuoteen ollut taloudellisesti pahaa päivää ennen kuin nyt, olet päässyt todella vähällä. Toisaalta, jos säästössä on kymppitonneja, ei joku parin tonnin yllättävä meno edes aiheuta "pahaa päivää".