Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko todella niin, että monella ei ole yhtään rahaa säästössä pahan päivän varalta?

Vierailija
22.04.2020 |

Voiko olla niin, että monella talous todella kaatuu muutamassa viikossa, kun lomautus tulee? Eivätkö ihmiset ole varautuneet lainkaan? Ymmärrän jos on tiukkaa, mutta että parin kuukauden pienentyneitä tuloja joutuu paikkaamaan koko loppuvuoden? OIkeasti? En ole itsekään erityisen hyvätuloinen, mutta siitä lähtien kun olen töissä käynyt, oon aina laittanut rahaa sivuun. Rahankäyttötaito pitäisi olla pakollinen oppiaine koulussa, ettei yhteiskunta joudu ottamaan koppia aina, kun joku elää kokonaan kädestä suuhun. Eri asia, jos on sairautta tms. vaikeuksia, mutta jos perheessä on kaksi palkansaajaa, pitäisi kyllä pystyä pistämään edes osa säästöön tiukempia kausia varten

https://yle.fi/uutiset/3-11309709

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Semmonen 200 000 on talletustileilllä yhdessä miehen kanssa. Toinen meistä toimii sosiaalialalla, toinen terveydenhuollossa, eikä kumpaakaan lomauteta.

Jos tämä on totta, niin tosi hyvä teille! Hienosti olette asianne hoitaneet :) Minkä ikäisiä olette ja miten olette onnistuneet säästämään noin paljon?

Ap

Vierailija
42/78 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko todella niin, ettei voi käsittää muuta kuin sen oman tilanteensa, eikä pysty kuvittelemaan mitään muuta. Kaikillahan juu 2 palkansaajaa perheessä, kaikki ovat säännöllisessä työssä olleet pitkään ilman työttömyysjaksoja, kukaan ei ole uudelleenkouluttautunut aikuisiällä maksaen samalla edellisen tutkinnon opintovelkoja, kukaan ei ole yh voiden tehdä vain päivävuoroa ilman palkkaa nostavia lisiä, kellään ei ole ollut esim. hometaloa, rahaa syöviä oikeudenkäyntejä, sairastumisia, yms. kriisejä. 

Enemmän ihmetyttää se, että ne joilla tässä kriisissä jo on aika paljon, niin pitää silti saada lisää jotain merkkilaukku- ja timanttisormusrahaa blogin ylläpitoon.

Olen itse osa-aikatyötä tekevä yksinhuoltaja. Olen mitoittanut menoni merkittävästi tuloja pienemmäksi ja pystyn siksi säästämään.

Ap

Sinun osa-aikainen palkka näkyy olevan enemmän kuin suurimmalla osalla kokoaikainen palkka, että kaikki on suhteellista. Minäkin voisin noilla tuloilla kyllä tehdä osa-aikaisena.

Jep. Esimerkiksi minun bruttopalkkani kokoaikaisessa työssä on 2340e/kk.

Progressiivinen verotus tasaa tuloeroja hyvin paljon siten, että meidän nettotuloissamme ei lopulta ole läheskään yhtä suurta eroa kuin bruttotuloissa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tässä vuosien varrella ollut niitä pahoja päiviä tuon tuostakin. Hyvinä aikoina aina säästetään, ja vuoden alussa oli jo saatu taas pari tonnia jemmaan. Sitten vein autoni katsastukseen, ja sieltä tuli sellainen vikalista, että sen korjaamiseen meni tonni. Siinä yhteydessä havaittiin vika, jonka korjaamatta jättäminen olisi hajottanut auton lopullisesti, hetkellä millä hyvänsä, ja sen korjaaminen maksoi toisen tonnin. Eli siinä meni ne säästöt. Nyt on taas sen verran säästössä, ettei enää ahdista, kun ei ole lomautuksia tiedossa ainakaan ennen elokuun loppua. Siihen mennessä saadaan varmasti ihan kiva pesämuna taas säästöön, kun on menojakin vähemmän kuin normaalissa arjessa. Kun teini lähtee tuosta maatilalle töihin kesäksi, pienenee meidän ruokamenot siltä osin.

Vierailija
44/78 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin yllättäviä menoja /kriisejä / työttömyyttä voi tulla muutama kerta elämässä, toki Suomessa saa ainakin työttömyystukea tai lainaakin jos tiukka paikka. Ymmärrän kyllä pointin ja minullakin on yleensä ehkä 10 k€ tilillä.

Jos elää pihisti 30 vuotta ja sijoittelee niin esim. 60v sinulla on 100000€ sijoituksina / omaisuutena ja samanikäisellä naapurillasi ei ole yhtään sijoituksia / omaisuutta. Toki kaikilla on varmaan asunto edes.

Mitähän tuon ikäisenä tekee sillä 100000€? Jos ei halua matkustaa, mersu ei kiinnostaa, kesämökkejä saa vuokrattua.... niin?? Onhan se tietenkin mukava miettiä mielessään, että olinpa firsu ja terävä, mutta mitä sen ikäisenä niin hirveästi rahalla enää tekee? Ei Suomessa nälkään kukaan kuole.

Kivan ääripään vetäisit sitten keskusteluun.

- 100 tonnin säästöt 30 vuodessa on niin vähän, että siihen ei tarvitse kummemmin pihistellä. Tuollainen säästösumma ei juuri työssäkäyvän lompakossa tunnu, koska pienelläkin tuotolla se on luokkaa 200e kuussa. Ei siis tarkoita että pitäisi se 30 vuotta kärsiä.

- niitä säästöjä voi käyttää vaikka aloittamalla eläkkeen vuosia aiottua aiemmin. Nykynuorilla ja aikuisilla virallinen eläkeikä on luokkaa 67+. Itse en ainakaan halua sinne asti olla töissä. 100 tonnia on vasta 2-3 vuotta aiemmin aloitettu eläke. Ei siis todellakaan liian iso summa.

- juuri nyt TÄLLÄ HETKELLÄ työttömyyskassoilla on kuukausien jonot, ja samoin Kelalla. Onko kiva seistä korona-aikaan leipäjonossa kun rahaa ei tule kuukausiin eikä ole niitä säästöjä? Ei voi aina laskea sen varaan, että kyllä yhteiskunta hoitaa!

Vierailija
45/78 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Voitko kuvitella?

Millaisista summista olet itse säästänyt?

Olen eri, mutta pystyn säästämään toimeentulotuesta. Käytin vuokran lisäksi viime vuonna keskimäärin 288 €/kk. Vuokraan sisältyi sähköt, vesi ja netti.

Vierailija
46/78 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan pystytty säästämään, muutta se johtuu siitä, että asuntolaina on maksettu ja ollaan hyväpalkkaisissa töissä. Ymmärrän, ettei kaikilla ole mahdollista.

Vierailija
47/78 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tässä vuosien varrella ollut niitä pahoja päiviä tuon tuostakin. Hyvinä aikoina aina säästetään, ja vuoden alussa oli jo saatu taas pari tonnia jemmaan. Sitten vein autoni katsastukseen, ja sieltä tuli sellainen vikalista, että sen korjaamiseen meni tonni. Siinä yhteydessä havaittiin vika, jonka korjaamatta jättäminen olisi hajottanut auton lopullisesti, hetkellä millä hyvänsä, ja sen korjaaminen maksoi toisen tonnin. Eli siinä meni ne säästöt. Nyt on taas sen verran säästössä, ettei enää ahdista, kun ei ole lomautuksia tiedossa ainakaan ennen elokuun loppua. Siihen mennessä saadaan varmasti ihan kiva pesämuna taas säästöön, kun on menojakin vähemmän kuin normaalissa arjessa. Kun teini lähtee tuosta maatilalle töihin kesäksi, pienenee meidän ruokamenot siltä osin.

Juuri näin! Välillä tulee väistämättä isoja yllättäviä kuluja, ja näihin on hyvä varautua. Joskus voi käydä niin että kaikki käteissäästöt menee niihin, itsellänikin on käynyt niin. Sitten vaan kiireen vilkkaa säästämään uutta puskurirahastoa. 

Vierailija
48/78 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sitä säästäisi kun palkka suunnilleen sama kuin vuokra kuussa. Nostetaan asumistukea?

Miten suuresta vuokrasta on kyse? Millaisesta työstä saa niin pientä palkkaa, että sillä kattaa vain vuokran? Onko sinulla mahdollista tehdä eri työtä tai kouluttautua eri alalle? Etsiä halvempi asunto?

Ap

Joku sen työn aina tekee jossa se paska palkka. Yksi kouluttautuu ja menee muualle niin uusi on jo tilalla ja hänellä ei ole varaa säästää.

Vierailija
49/78 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko todella niin, ettei voi käsittää muuta kuin sen oman tilanteensa, eikä pysty kuvittelemaan mitään muuta. Kaikillahan juu 2 palkansaajaa perheessä, kaikki ovat säännöllisessä työssä olleet pitkään ilman työttömyysjaksoja, kukaan ei ole uudelleenkouluttautunut aikuisiällä maksaen samalla edellisen tutkinnon opintovelkoja, kukaan ei ole yh voiden tehdä vain päivävuoroa ilman palkkaa nostavia lisiä, kellään ei ole ollut esim. hometaloa, rahaa syöviä oikeudenkäyntejä, sairastumisia, yms. kriisejä. 

Enemmän ihmetyttää se, että ne joilla tässä kriisissä jo on aika paljon, niin pitää silti saada lisää jotain merkkilaukku- ja timanttisormusrahaa blogin ylläpitoon.

Olen itse osa-aikatyötä tekevä yksinhuoltaja. Olen mitoittanut menoni merkittävästi tuloja pienemmäksi ja pystyn siksi säästämään.

Ap

Sinun osa-aikainen palkka näkyy olevan enemmän kuin suurimmalla osalla kokoaikainen palkka, että kaikki on suhteellista. Minäkin voisin noilla tuloilla kyllä tehdä osa-aikaisena.

Jep. Esimerkiksi minun bruttopalkkani kokoaikaisessa työssä on 2340e/kk.

Progressiivinen verotus tasaa tuloeroja hyvin paljon siten, että meidän nettotuloissamme ei lopulta ole läheskään yhtä suurta eroa kuin bruttotuloissa.

Ap

Sulle jää käteen arviolta 2200-2300. Tälle toiselle ehkä 1700 euroa. Onhan se valtava ero. Vuodessa 6000, 10 vuodessa 60000 euroa jne. Sinun palkka osa-aikaisena on todella suuri.

Vierailija
50/78 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni harvemmin on mitään pahan päivän varalle. Suurin osa aikuiselämääni on ollut yhtä pahaa päivää.

Mutten itke enkä valita, ihan hyvin olen sätkinyt elämässä eteenpäin köyhänäkin. Välillä hyvällä omallatunnolla sijoittanut ylimääräisiä rahoja omiin viihdytyksiini. Sitten jälleen sätkinyt eteenpäin pahojen päivien keskellä.

Vierailija
51/78 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjussa on ollut useita muita kirjoittajia, jotka on säästäneet pienistäkin tuloista. Ei kannata takertua apn tuloihin.( Jotka muutes nekin on vain aika tasan keskimääräiset palkkatulot, ei mitenkään euromääräisesti poikkeuksellisen isot...)

Vierailija
52/78 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sitä säästäisi kun palkka suunnilleen sama kuin vuokra kuussa. Nostetaan asumistukea?

Miten suuresta vuokrasta on kyse? Millaisesta työstä saa niin pientä palkkaa, että sillä kattaa vain vuokran? Onko sinulla mahdollista tehdä eri työtä tai kouluttautua eri alalle? Etsiä halvempi asunto?

Ap

Joku sen työn aina tekee jossa se paska palkka. Yksi kouluttautuu ja menee muualle niin uusi on jo tilalla ja hänellä ei ole varaa säästää.

Juuri näin! Eihän yhteiskunta pyöri, ellei joku näitä töitä tee, hyvänen aina! Eikö tämä nyt ole itsestäänselvää kaikille?

Lähihoitajat, siivoojat, kaupan työntekijät, Varhaiskasvatus, kaikki pienituloisia ja nyt yhteiskunnan pyörittämiseksi aivan elintärkeitä. Todellakin olen iloinen, että he ovat valinneet matalapalkka-alan, ilman heitä emme pystyisi pitämään tätä pakkaa pystyssä. Nyt nähdään, että nämä työt ovat niitä tärkeimpiä!

Vierailija
53/78 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut työelämässä 13 v ja vasta nyt koronan aikaan olen saanut 2000 e säästöön, tätä ennen en senttiäkään. Brutto 2000 e/kk.

Vierailija
54/78 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Kaikilla Vauva mammoilla on puskurissa kymppitonni tilillä ja satatonnia osakkeissa.[/

Jep, huvittavaa, miten tälläkin palstalla moni kertoo olevansa työtön, sairaseläkkeellä, pienipalkkainen yh, mutta näissä kyselyissä rahaa on säästössä pahan päivän varalle niin, ettei pask*alle taivu.

Vierailija
55/78 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten säästän 200 euron kuukausibudjetista?

T. Opiskelija

Siitä on varmasti vaikea säästää, etenkin kun opiskelu vaatii aikaa ja estää helposti esim. leipäjonossa käymisen.

Minä nostin aikoinani opintolainaa ennen valmistumista, jotta sain kivasti rahaa sukanvarteen pahan päivän varalle. Se oli halpa hinta mielenrauhasta jonka sain, kun tiesin etten joudu turvautumaan kalliiseen luottokorttiin tms. heti jos tulee jotain isompia menoja tai tukien saaminen sakkaa.

Vierailija
56/78 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitinää saa kuulla taatusti, se on huomattu. Syypäät on muualla, kuten "laskuissa" (eli ei-välttämätön auto ja kulutusluotot jne).

Mulla: kaks lasta, eronnut, homekämppä, ei edes mediaanitulot. Opiskelin maksimiajan ja lapsista pitkät perhevapaat. Kaupunki kalleimpien joukossa. Ei perintöjä eikä taikatemppuja. Ja 5kk tulot säästössä. Koska säästöön menee osa aina ensin. Jos mulla onkin rahaa johonkin, ei sa välttämättä tarkoita et oisi varaa. Toisaalta moneen asiaan nykyään on.

Tänne tulee nyt viisi ihmistä pian selittämään, miten ei suomessa vaan voi normaali - ihminen säästää. Höpölöpö. Ehkä 10 prosenttia on siinä tilanteessa että säästäminen on jos ei mahdotonta, niin yliluonnollisia kykyjä vaativaa, muilla kyse on matemaattisten taitojen ja itsehillinnän puutteesta. Ainakin ensimmäistä olisi mahdollisuus kehittää, ja jos ei laskutaidoton kansa olisi niin hyvä lypsylehmä luottofirmoille ja muillekin firmoille, taloustaitoa olisi varmasti enemmän.

Jos juuri sinulla on tarve kertoa mulle, että tilanteesi on eri, tee se tai et, mua ei hetkauta. Oma tilanteeni on onnellinen ja vapaa. Jos kuulut siihen 10 prosenttiin (on kokemusta myös miinuksella elämisestä homekämpän myötä) , toivon kaikkea hyvää ja että elämä vielä joskus helpottaa. Ja kun se helpottaa, on hyvä aika muistaa hieman tulevia harmaita päiviä.

Vierailija
57/78 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Vierailija
58/78 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulle jää käteen arviolta 2200-2300. Tälle toiselle ehkä 1700 euroa. Onhan se valtava ero. Vuodessa 6000, 10 vuodessa 60000 euroa jne. Sinun palkka osa-aikaisena on todella suuri.

Kaikki on suhteellista. Suurin osa yliopistotason koulutuksen käyneistä ystävistäni tienaa paljon enemmän kuin minä. Valitsin "pehmeän" alan ja maksan siitä alemman palkan muodossa. Mutta oli oma valinta saada tehdä työtä mistä pitää sen sijaan että tekee vain jotain mistä tienaa paljon.

Vierailija
59/78 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkaan tmi-yrittäjillä harvemmin on puskuria. Miten voit säästää kun sun pitää maksaa YEL-maksuja, veroja, alvia, vuokraa, auton kuluja, laitteistojen ja ohjelmien lisenssejä... Hyvinä aikoina mulla jäi säästöön ehkä muutama kymppi palkasta. Ei siinä, en kuitenkaan kadu että olin aikanaan yrittäjä. Mulle se ei passannut, niille joille passaa työ on elämäntapa, ei keino rikastua. 

Vierailija
60/78 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tullut yllätyksenä, että ”siis kuinka IHMEESSÄ joillain ei ole lainkaan säästöjä?!”–AP tienaa osa-aikaisena (muka) 3500€.

Monella duunarilla palkka täyspäiväisestä työstä on luokkaa 1500€/kk.

(Itsehän en ole koskaan tienannut ”edes” tuota.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan