Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko todella niin, että monella ei ole yhtään rahaa säästössä pahan päivän varalta?

Vierailija
22.04.2020 |

Voiko olla niin, että monella talous todella kaatuu muutamassa viikossa, kun lomautus tulee? Eivätkö ihmiset ole varautuneet lainkaan? Ymmärrän jos on tiukkaa, mutta että parin kuukauden pienentyneitä tuloja joutuu paikkaamaan koko loppuvuoden? OIkeasti? En ole itsekään erityisen hyvätuloinen, mutta siitä lähtien kun olen töissä käynyt, oon aina laittanut rahaa sivuun. Rahankäyttötaito pitäisi olla pakollinen oppiaine koulussa, ettei yhteiskunta joudu ottamaan koppia aina, kun joku elää kokonaan kädestä suuhun. Eri asia, jos on sairautta tms. vaikeuksia, mutta jos perheessä on kaksi palkansaajaa, pitäisi kyllä pystyä pistämään edes osa säästöön tiukempia kausia varten

https://yle.fi/uutiset/3-11309709

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa. Kaikilla Vauva mammoilla on puskurissa kymppitonni tilillä ja satatonnia osakkeissa.

Vierailija
22/78 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miettikääpä niitä, jotka nyt valmistuvat ammattiin! Töitä ei saa. Jo luvatutkin työpaikat saattavat ilmoittaa, että vasta syksymmällä pääsee aloittamaan, toivottavasti edes silloin.

Työttömyyspäivärahapäätöstä voi joutua odottamaan kuukausia. Rahaa ei tule mistään, kuukausiin. Ja opiskelijoilla harvemmin on mitään monen kuukauden elämiseen riittäviä säästöjä jemmassa.

Ja kun tästä kurimuksesta päästään, on jo uusi erä vastavalmistuneita pyrkimässä niihin samoihin työpaikkoihin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko todella niin, ettei voi käsittää muuta kuin sen oman tilanteensa, eikä pysty kuvittelemaan mitään muuta. Kaikillahan juu 2 palkansaajaa perheessä, kaikki ovat säännöllisessä työssä olleet pitkään ilman työttömyysjaksoja, kukaan ei ole uudelleenkouluttautunut aikuisiällä maksaen samalla edellisen tutkinnon opintovelkoja, kukaan ei ole yh voiden tehdä vain päivävuoroa ilman palkkaa nostavia lisiä, kellään ei ole ollut esim. hometaloa, rahaa syöviä oikeudenkäyntejä, sairastumisia, yms. kriisejä. 

Enemmän ihmetyttää se, että ne joilla tässä kriisissä jo on aika paljon, niin pitää silti saada lisää jotain merkkilaukku- ja timanttisormusrahaa blogin ylläpitoon.

Eka kappale hyvää tekstiä. Olisit jättänyt tuon viimesen osan vaan pois.

Vierailija
24/78 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo säästössä mitään. Mutta tavallaan on, kun se kaikki raha on laitettu taloon. Ja talon remontointiin. Että jooooo, jos myisi talon pois niin sit jäis jotain rahaa lainanmaksun jälkeen ehkä käteen. Mutta tuntuu aika radikaalilta, varsinkin kun nyt talosta sais aika huonosti rahaa kun rempat on osittain kesken... ja pitäis sitä silti jossain asua ja vuokrat on korkeammat kuin talon lyhennykset. Että jaa-a.

Mutta siis niin, ei ole säästöjä. Ehkä joku 1000€ on nyt ”säästötilillä” eli tilillä jonne laita,me satasen syrjään kun voimme ja nostetaan taas kun tarvitaan.

Pariskunta, päälle 30, ei lapsia

Vierailija
25/78 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta miettikääpä niitä, jotka nyt valmistuvat ammattiin! Töitä ei saa. Jo luvatutkin työpaikat saattavat ilmoittaa, että vasta syksymmällä pääsee aloittamaan, toivottavasti edes silloin.

Työttömyyspäivärahapäätöstä voi joutua odottamaan kuukausia. Rahaa ei tule mistään, kuukausiin. Ja opiskelijoilla harvemmin on mitään monen kuukauden elämiseen riittäviä säästöjä jemmassa.

Ja kun tästä kurimuksesta päästään, on jo uusi erä vastavalmistuneita pyrkimässä niihin samoihin työpaikkoihin!

Ymmärrän tämän ja kyllä tulee valmistuminen nyt huonoon saumaan niillä, jotka nyt valmistuvat. Vanhempien tulisi tukea lapsiaan tällaisessa tilanteessa esim. tarjoamalla ilmainen asuminen (tilapäisesti) tai auttamalla rahallisesti (ne jotka pystyvät). Yhteiskunta voi tukea niitä, jotka eivät tähän kykene, mutta pääpaino tulisi olla siinä, että ihmiset auttavat itse itseään siinä määrin kuin pystyvät.

Ap

Vierailija
26/78 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli vielä vuosi sitten jonkun verran säästössä mutta halusin matkustaa ja nyt ajateltuna ei harmita yhtään. Oman yritykseni tilillä on sen verran että voin nostaa osinkoa jos oikeen tiukka paikka tulee.

Vierailija
27/78 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen elänyt toimeentulotuella, työmarkkinatuella, opintotuella + lainalla, ja osa-aikaisella kassatyöllä, ennen omalle alalle valmistumista. Sekä työttömänä että osa-aikaisena kassana pystyi säästämään, kesälomien aikaan myös maksoin niitä aiemmin otettuja opintolainoja pois. Kaikki lainat oli maksettu kun valmistuin, harjoittelijan 1600e bruttopalkalla. Asuin suurimman osan vuosista yksin, ja minulla oli auto ja lemmikkejä.

Katson siis olevani oikeutettu sanomaan että lähes kaikki pystyvät säästämään, poislukien toimeentulotuella ja opintotuella elävät. Kaikki muut etuudet ovat sen verran hyviä, että järkevällä rahankäytöllä säästäminen on kyllä mahdollista.

Vierailija
28/78 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin yllättäviä menoja /kriisejä / työttömyyttä voi tulla muutama kerta elämässä, toki Suomessa saa ainakin työttömyystukea tai lainaakin jos tiukka paikka. Ymmärrän kyllä pointin ja minullakin on yleensä ehkä 10 k€ tilillä.

Jos elää pihisti 30 vuotta ja sijoittelee niin esim. 60v sinulla on 100000€ sijoituksina / omaisuutena ja samanikäisellä naapurillasi ei ole yhtään sijoituksia / omaisuutta. Toki kaikilla on varmaan asunto edes.

Mitähän tuon ikäisenä tekee sillä 100000€? Jos ei halua matkustaa, mersu ei kiinnostaa, kesämökkejä saa vuokrattua.... niin?? Onhan se tietenkin mukava miettiä mielessään, että olinpa firsu ja terävä, mutta mitä sen ikäisenä niin hirveästi rahalla enää tekee? Ei Suomessa nälkään kukaan kuole.

Vierailija
29/78 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat erilaisia. Jotkut haluavat elää täysillä ja nauttia elämästä. Ei ole huolta huomisesta. 

Itse olen jotenkin ollut aina tosi tiukka rahan kanssa. Mutta elänkin tosi "tylsää" elämää. En syö ravintoloissa, en matkusta kuin ehkä 1 vuodessa tai harvemmin, en osta vaatteita kuin kirpputoreilta, en juhli viikonloppuisin jne. jne. 

Kyllä sitä rahaa vaan jää säästöön silloin. Ja minä työskentelen siivoojana :D  Varmaan jos olisin jossain oikeasti kovapalkkaisessa työssä, olisin varmaan jo miljonääri säästöjeni kanssa. Jotenkin minulla on aina ollut sellainen olo, että sitä rahaa pitää säästä juurikin sen "pahan päivän varalle".

Vierailija
30/78 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvasin että ap:n tulot ainakin 2000 kun kirjoittaa kuten kirjoittaa, ja niinhän se oli. 3500! Ostaisin sillä vaikka koko maailman.

Vierailija
31/78 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin yllättäviä menoja /kriisejä / työttömyyttä voi tulla muutama kerta elämässä, toki Suomessa saa ainakin työttömyystukea tai lainaakin jos tiukka paikka. Ymmärrän kyllä pointin ja minullakin on yleensä ehkä 10 k€ tilillä.

Jos elää pihisti 30 vuotta ja sijoittelee niin esim. 60v sinulla on 100000€ sijoituksina / omaisuutena ja samanikäisellä naapurillasi ei ole yhtään sijoituksia / omaisuutta. Toki kaikilla on varmaan asunto edes.

Mitähän tuon ikäisenä tekee sillä 100000€? Jos ei halua matkustaa, mersu ei kiinnostaa, kesämökkejä saa vuokrattua.... niin?? Onhan se tietenkin mukava miettiä mielessään, että olinpa firsu ja terävä, mutta mitä sen ikäisenä niin hirveästi rahalla enää tekee? Ei Suomessa nälkään kukaan kuole.

Kyllä vararahasto on hyvä olla olemassa ja jos 30 vuotta säästää ja sijoittaa, niin väkisinkin kertyy enemmän kuin 100 000 € (korkoa korolle).

En koe joutuvani luopumaan mistään, teemme kaikkea mitä haluamme. Arvostan ja harrastamme aika edullisia asioita. Ainoa missä koen tinkineeni, on asumisneliöt. Toisaalta on oma valinta asua kalliilla pk-seudulla. Tilaa kaipaisin joskus lisää, mutta luultavasti vasta sitten kun nykyinen asunto on maksettu pois.

Ap

Vierailija
32/78 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule tietäisit ap. Käsittelen pankissa lyhennysvapaahakemuksia ja monella on tosi tukala tilanne. Tilillä vain muutamia hassuja euroja. Jopa perheellisillä.

Tuloilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Tulot voivat olla todella suuret mutta silti ei säästöön jää penniäkään. Ja vastaavasti hyvin pienituloiset saattaa olla todella säästäväisiä eikä ole hätäpäivää, vaikka lomautus iskisi.

Olen samaa mieltä, että raha-asioita tulisi käsitellä jo koulussa. Ja toivon, että monet nyt havahtuisi, että elämässä voi oikeasti sattua yhtä sun toista yllättävää. Siksi puskuri on tarpeen, tulotasosta riippumatta.

Mä olin jo yli kolmenkympin kun havahduin säästämiseen.

Kyllä sitä koulussa opetettiin jo ysärillä, tehtiin kuukausibudjettia ja pidettiin kirjaa tuloista ja menoista.

Tili tuli, tili meni ja kädestä suuhun elin.

Nyt on puskuria eikä velkoja mihinkään ja olo on turvallinen kun miettii säästöjä. Ennen olin jatkuvasti stressissä ja itku kurkussa.

Ei enää koskaan näennäiseen rahattomuuteen!

Vastaus, ap, kysymykseesi, kyllä on ihmisiä jotka eivät pysty, jaksa tai osaa säästää. Eikä siinä auta mikään opetus jos ei motivaatiota ole.

Vierailija
33/78 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

lkjnn kirjoitti:

Ihmiset ovat erilaisia. Jotkut haluavat elää täysillä ja nauttia elämästä. Ei ole huolta huomisesta. 

Itse olen jotenkin ollut aina tosi tiukka rahan kanssa. Mutta elänkin tosi "tylsää" elämää. En syö ravintoloissa, en matkusta kuin ehkä 1 vuodessa tai harvemmin, en osta vaatteita kuin kirpputoreilta, en juhli viikonloppuisin jne. jne. 

Kyllä sitä rahaa vaan jää säästöön silloin. Ja minä työskentelen siivoojana :D  Varmaan jos olisin jossain oikeasti kovapalkkaisessa työssä, olisin varmaan jo miljonääri säästöjeni kanssa. Jotenkin minulla on aina ollut sellainen olo, että sitä rahaa pitää säästä juurikin sen "pahan päivän varalle".

En minäkään matkusta, syö ulkona enkä juhli jne ja olen siivooja, mutta tiukilla olen.

Vierailija
34/78 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

lkjnn kirjoitti:

Hyvä sinä! Ei elämä ole tylsää jos ei tee kalliita asioita!

On kuitenkin olemassa sellainen teoreettinen mahdollisuus, että tulojen kasvaessa olisit ostanut isomman asunnon tai paremman auton, sosiaalinen viiteryhmä kun monesti muuttuu tulojen kasvaessa ja tämä kannustaa lievään "kilpavarusteluun" tai ainakin siihen, että pitäisi tehdä samoja asioita kuin muutkin. Vaatii tosi kovaa luonteen lujuutta hypätä tästä pyörästä pois.

Ap

Vierailija
35/78 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvasin että ap:n tulot ainakin 2000 kun kirjoittaa kuten kirjoittaa, ja niinhän se oli. 3500! Ostaisin sillä vaikka koko maailman.

Niin, tämä on palkkani osa-aikaisesta työstä. Olen valinnut enemmän vapaa-aikaa paremman palkan kustannuksella. Maksan tästä mm. tyytymällä ahtaampaan asumiseen ja vähempään matkusteluun. Laitan myös hyvin paljon ruokaa itse.

Ap

Vierailija
36/78 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten säästän 200 euron kuukausibudjetista?

T. Opiskelija

Vierailija
37/78 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten säästän 200 euron kuukausibudjetista?

T. Opiskelija

Säästät kesä- tai osa-aikatöiden palkasta. Itse tein töitä koko opiskeluajan, minkä takia valmistuminen hieman venyikin. Ehkä saat opintotukea ja asumislisää, se riittää kyllä elämiseen jos asuu soluasunnossa ja on säästänyt kesätöistä.

Ap

Vierailija
38/78 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko todella niin, ettei voi käsittää muuta kuin sen oman tilanteensa, eikä pysty kuvittelemaan mitään muuta. Kaikillahan juu 2 palkansaajaa perheessä, kaikki ovat säännöllisessä työssä olleet pitkään ilman työttömyysjaksoja, kukaan ei ole uudelleenkouluttautunut aikuisiällä maksaen samalla edellisen tutkinnon opintovelkoja, kukaan ei ole yh voiden tehdä vain päivävuoroa ilman palkkaa nostavia lisiä, kellään ei ole ollut esim. hometaloa, rahaa syöviä oikeudenkäyntejä, sairastumisia, yms. kriisejä. 

Enemmän ihmetyttää se, että ne joilla tässä kriisissä jo on aika paljon, niin pitää silti saada lisää jotain merkkilaukku- ja timanttisormusrahaa blogin ylläpitoon.

Olen itse osa-aikatyötä tekevä yksinhuoltaja. Olen mitoittanut menoni merkittävästi tuloja pienemmäksi ja pystyn siksi säästämään.

Ap

Sinun osa-aikainen palkka näkyy olevan enemmän kuin suurimmalla osalla kokoaikainen palkka, että kaikki on suhteellista. Minäkin voisin noilla tuloilla kyllä tehdä osa-aikaisena.

Vierailija
39/78 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmonen 200 000 on talletustileilllä yhdessä miehen kanssa. Toinen meistä toimii sosiaalialalla, toinen terveydenhuollossa, eikä kumpaakaan lomauteta.

Vierailija
40/78 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse osa-aikatyötä tekevä yksinhuoltaja. Olen mitoittanut menoni merkittävästi tuloja pienemmäksi ja pystyn siksi säästämään.

Ap

Sinun osa-aikainen palkka näkyy olevan enemmän kuin suurimmalla osalla kokoaikainen palkka, että kaikki on suhteellista. Minäkin voisin noilla tuloilla kyllä tehdä osa-aikaisena.

Jep. Esimerkiksi minun bruttopalkkani kokoaikaisessa työssä on 2340e/kk.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi