Miten jonkun mielestä viini on hyvää? Mun mielestä se on helkkarin pahaa vaikka miten maistelisi
Kommentit (70)
Nuorena kaikki viinit olivat joko niin halpoja etteivät voineet maistua miltään tai sitten korkkivikaisia. Kukaan porukasta ei tunnistanut korkkivikaa, ihmeteltiin vaan, että kylläpä viini on pahaa. Luultiin että sen kuuluukin maistua siltä.
Itse en ole viini-ihmine, juon mieluummin lasin vettä tai olutta.
ja teini en enää ole. =)
ja monet kerrat on minulle ns. hyvää viiniä tarjottu (ystäväni on oikea viinien tuntija). Mutta en pidä niin en pidä.
Inhoan kaikkia muita alkoholijuomia... Paitsi Kopparbergin mansikka-omena siideri on hyvää silloin tällöin.
Punaviinit ei tod. maistu kaikki samalle. Teininä en ymmärtänyt lainkaan punaviinien päälle mut nyt asia ihan toinen. Valkkareista en välitä vieläkään...
Haloo, et ole makuasioista sattunut kuulemaan? :O
aiemmin inhosin punaviiniä mutta kun välillä oli pakko juoda edes maistiaisiksi jossain juhlissa niin siihen makuun vähitellen pääsi käsiksi. Valkoviinistä riittävän kylmänä ja puolikuivana olen pitänyt aina :)
En minäkään ole oppinut viiniä juomaan, vaikka aikuinen olen ja maistellut niitäkin mitä suositellaan, sanotaan hyviksi jne...ne vaan on pahoja mun makuun. Miehellä ihme vimma opettaa mut juomaan viiniä vaikka vallan pärjää ilmankin.
Joihinkin juomiin/ruokiin oppii, toisiin ei.
Tietenkään kaikki eivät pidä viinistä, mutta USEIN viiniä pitävät pahana ihmiset, joilla ei ole kovin kehittynyt, kypsä tai monipuolinen maku muutenkaan? Syödään perinteistä kotiruokaa ja juodaan viikonloppuisin limuja ja joskus saunasiideri (makeutettu, ei missään nimessä aito ja kuiva). Suklaa on fazerin sinistä, tai mitä nyt sattuu kaupasta koriin osumaan, ja sitä syödään puoli levyä tv:tä katsellessa, ei tietenkään sveitsiläisiä konvehteja yksi tai kaksi hyvän presson kanssa...Ja sitten vielä ääneen päivitellään, miten " joku VOI tykätä viinistä" .
Vähäx teiniix hei.
Ollapa kaikilla meillä yhtä kehittynyt maku kuin hänellä....
Vierailija:
Tietenkään kaikki eivät pidä viinistä, mutta USEIN viiniä pitävät pahana ihmiset, joilla ei ole kovin kehittynyt, kypsä tai monipuolinen maku muutenkaan? Syödään perinteistä kotiruokaa ja juodaan viikonloppuisin limuja ja joskus saunasiideri (makeutettu, ei missään nimessä aito ja kuiva). Suklaa on fazerin sinistä, tai mitä nyt sattuu kaupasta koriin osumaan, ja sitä syödään puoli levyä tv:tä katsellessa, ei tietenkään sveitsiläisiä konvehteja yksi tai kaksi hyvän presson kanssa...Ja sitten vielä ääneen päivitellään, miten " joku VOI tykätä viinistä" .Vähäx teiniix hei.
Vastaus: kaikki ei vaan tykkää kaikesta.
Se että kysyt tällaista asiaa, paljastaa, että et ole vielä kovin kypsä ihminen. Kyllä vielä jonakin päivänä alat ymmärtää asioita.
Joopaniin...tostahan se johtuu. Miksi kaikki eivät pidä kahvista, makeasta...miten selität ylipäänsä ihmisten makueroavaisuudet? Mulle menee kuivempikin siideri, jossain määrin tummasuklaa ja saatan sen presson kanssa nauttia hienoa suklaata paripalaa...mikähän mättää kun ei viini maistukaan? ;)
Valkkarista tykkään enemmän kuin punaviinistä, mutta en siitäkään niin paljon, että huvikseni joisin.
Kuten kaikessa muussakin, olen makean ystävä myös alkoholijuomissa.
Mutta kylla kai se niin on, että suurin osa tykkää viinistä ja se on heidän oikeutensa.
sanoa mikä on hyvä viini sinulle. Perusjuttu punaviineistä: on olemassa kevyitä, puolitäyteläisiä ja täyteläisiä. Kevyet on mehumaisia (minusta pahoja) puolitäyteläiset taas nimensä mukaisia ja täyteläiset usein voimakkaan mausteisia, pehmeitä, pyöreitä, " suussa pyöriviä" , voimakkaita. Keskitäyteläinen on kai helpoin valinta, ja minustakin usein paras. Myös moni täyteläinen on ihana.
Ja riippuu syökö ruuan kanssa, juoko pelkiltään, naposteleeko juustoja...
Kyllä ap:n aloitus kertoo nimenomaan siitä, että hänen makunsa ei ole kovin kehittynyt. tai että hän ei oikein tajua makuelämyksistä mitään. Kukaan, piti sitten siita fazerin sinisestä tai ei, ei tule kyselemään, että " miten te hei VOITTE pitää siitä suklaasta" , vaan hyväksyy sen tosiasian, että suklaa on yleisesti ottaen HYVÄÄ, itse ei van satu pitämään siitä.
Kyllä jokainen, jolla on yhtään aikuinen maku, ymmärtää, että viini on todella yksi makunautinto parhaimmasta päästä. Eri asia sitten on, pitääkö siitä itse henkilökohtaisesti.
-13 (se snobi)
Ootko ikinä maistanut aitoa shampanjaa? Kokeile ihmeessä.
En ole itsekään mikään viinin ystävä, mutta aito kuohuva on ihanaa! Esim. Champagne A Chauvet.
Mielestäni kuuluu jo yleissivistykseen että on edes hieman viinitietoutta. Ei nyt tarvitse tunnistaa rypäleitä, en sitä itsekään lähes aina osaa. Mutta tuo yök, en juo -asenne on minusta hieman outoa. Jos juhlissa annetaan sampanjalasi käteen, ruoan kanssa on viiniä, niin minusta se pitää osata juoda.
Toisaalta itse en syö lihaa lainkaan, kalaa lukuunottamatta. Olenkin miettinyt että toisaalta eettisistä syistä minulla on jonkinasteinen aukko yleissivistyksessä, en voi keskustella esim. riistan makueroista ja liharuokaan liittyvistä aiheista.
Mieheni sisko on juuri tälläinen yök en juo viiniä, se on pahaa. Vein kerran ajattelemattomuuttani kylään mennessäni pullon viiniä heille, eipä sitä illan aikana avattu, vaan he joivat jotain esanssi-siidereitään.
Itse olen asunut Irlannissa, joten nämä upciderit sun muut " Suomi-siiderit" ovat lähinnä puistattavia mielestäni. Aito siideri on hyvää.
Makuasioita toki, mutta silti kyllä mielestäni pitäisi " oppia" juomaan sitä viiniä.
Hyvä viini ja hyvä ruoka hyvässä seurassa, mikä ihana yhdistelmä.
kannattaa kysellä Alkon asiantuntevilta myyjiltä suosituksia. Kertoo että on aloittelija viinien saralla, ja tahtoisi oppia niitä juomaan.
Kannattaa jättää ne ihan halvat pullot hyllyyn, jostain 8¿ punaviineistä löytyy jo hyviä, itse ostan yleensä 8-12¿ viinejä, juhlat sitten erikseen.
Ne kevyet punaviinit tosiaan ei maistu minullekaan, olen täyteläisen viinin ystävä, ja nythän on lisätty vielä " erittäin täyteläinen" luokitus. Kannattaa oikeasti kysellä myyjiltä reippaasti.
Sitten kaupasta lisäksi muutamaa juustoa, rypäleitä tms, kuivattua aprikoosia tai vaikka omenaa. Maistelee yhdessä ja erikseen, juustot huoneenlämpöisinä.
Viinin kun " löytää" , avaa se oven ihan uudenlaiseen herkutteluun. Suosittelen.
T. 24
eikä automaattisesti kaikille törkätä lasia kouraan.
Keskitäyteläiset ovat ruuan kanssa hyviä mutta erittäin täyteläiset, vahvat ja tanniiniset viinit eivät nappaa minua.
Todella ihanaa. En minäkään teininä viinien päälle ymmärtänyt, kunhan jotain ällömakeita siidereitä vedin :-(