Onko siitä jotain haittaa, jos on liian vahvat miinuslasit?
Minulla on näkö iän myötä parantunut niin, että näen nykyisillä laseilla suorastaan yliterävästi. Kaikki katukyltit, rekisterikilvet yms. ovat veitsenteräviä. Todennäköisesti lasit ovat liian vahvat, mutta en ole vielä huomannut mitään haittaa tästä, että kaikki on tosi terävää.
Mitä siitä voi seurata, jos en mene optikolla, jossa todennäköisesti laittaisivat uudet linssit vähemmällä miinuksella?
Kommentit (9)
Et varmaan näe niin terävästi enää. Näetkö myös lähelle, jos et silloin on syytä uusia.
Vierailija kirjoitti:
Et varmaan näe niin terävästi enää. Näetkö myös lähelle, jos et silloin on syytä uusia.
Nämä eivät ole kaksiteholasit. Näen tarkasti lähelle, kun otan lasit pois :) Mutta tämä on jo "vanha vaiva".
Tyhmänä kyselen, kun minulla ei ole laseja, mutta eikö miinuslasien ole tarkoitus korjata taittovirhettä niin, että näkö olisi mahdollisimman terävä?
Liikaa miinusta, niin taittaisi toiseen suuntaan virheellisesti.
Vai onko niin, että laseilla ei ole tarkoitus korjata taittovirhettä aivan kokonaan?
Vierailija kirjoitti:
Tyhmänä kyselen, kun minulla ei ole laseja, mutta eikö miinuslasien ole tarkoitus korjata taittovirhettä niin, että näkö olisi mahdollisimman terävä?
Vai onko niin, että laseilla ei ole tarkoitus korjata taittovirhettä aivan kokonaan?
En ihan itsekään ymmärrä sitä, mutta kun laittaa liian vahvat miinuslasit, niin näkee kyllä tarkasti, mutta sillain "kierosti"... Outoa, koska jos kameraa tai kiikaria tarkentaa, niin meneehän se kummassakin suunnassa samalla tavalla epätarkaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan itsekään ymmärrä sitä, mutta kun laittaa liian vahvat miinuslasit, niin näkee kyllä tarkasti, mutta sillain "kierosti"... Outoa, koska jos kameraa tai kiikaria tarkentaa, niin meneehän se kummassakin suunnassa samalla tavalla epätarkaksi.
Jännä, mulla taas kun kokeilin -5 piilareiden kanssa samanvahvuisia laseja niin en nähnyt kyllä yhtään mitään tarkasti, itse asiassa näin vielä huonommin kuin ilman laseja ylipäätään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä, mulla taas kun kokeilin -5 piilareiden kanssa samanvahvuisia laseja niin en nähnyt kyllä yhtään mitään tarkasti, itse asiassa näin vielä huonommin kuin ilman laseja ylipäätään
Öh, se johtuu silmän rakenteesta. Normaalinäöllä kuva piirtyy silmän verkkokalvolle. Liki- ja kaukonäköisillä kuva joko piirtyy jo ennen verkkokalvoa tai verkkokalvon "taakse", jolloin kuva on aina epätarkka, ja siinä tapauksessa silmän omaa linssiä autetaan silmälaseilla. Eli silmälasien täytyy olla juuri sopivan vahvuiset, jotta kuva piirtyy verkkokalvolle, ei sen eteen tai taakse.
Liian vahvat lasit eivät vahingoita näköä. Jos korjaus on liian vahva, ainoa haitta on se, ettei näe kunnolla tai saattaa ilmaantua päänsärkyä tai huimausta. Se kuitenkin menee melko pian ohi, kun lasit ottaa pois eikä pidempää vaikutusta ole.
Mulla tuli päänsärkyä ja "silmät väsyi". Menin optikolle ajatuksella, että taas on näkö huonontunut, ja yllätys oli, että näkö olikin parantunut. Optikko sanoi, että silmät yrittävät sopeutua niihin liian vahvoihin linsseihin ja väsyvät siksi.
Joo, kyllä.