Koulutustaso & suhtautuminen koronaan
Kaikki korkeastikoulutetut ystäväni noudattavat ilman mitään ongelmaa koronarajoituksia. Sen sijaan matalasti koulutetuissa ystävissäni on niitä isolla porukalla puskakaljottelijoita, "kyllähän sitä nyt voi kyläillä edelleen" jne porukkaa. Ja sitten toisaalta myös niitä hopeaveteen/salaliittoteorioihin uskovia, tai pahimmillaan maria norinin horinoita kuuntelevia.
Tuntuu vähän pahalle kirjoittaa tätä, mutta näin on havaintoni. Olen itsekin duunaritaustaisesta perheestä, mutta kaikki lapsuudenperheeseeni kuuluvat noudattavat kyllä rajoituksia. Kiinnostaa tietää onko muilla mennyt ystäväpiirissä ja tuttavissa samalla tavalla.
Kommentit (80)
Minä olen matalastikoulutettu ja noudatan sääntöjä kuten myös kaikki matalastikoulutetut ystäväni. Korkeastikoulutetuista tuttavistani osa noudattaa ja osa suhtautuu vähätellen.
En tee mitään päätelmiä jomman kumman ryhmän paremmuudesta tällä perusteella.
Tämän huomaa ainakin tinderissä. Matalasti koulutetut miehet ramppaavat edelleen salilla jne, korkeasti koulutetut ehdottavat virtuaalitreffejä (ja noudattavat rajoituksia).
Kaikenlainen disinformaatio tuntuu leviävän helpommin matalasti koulutetuissa tutuissani, ainakin somen perusteella. Levitetään jotain juttuja että sauna tappaa koronan. Osa mennyt äärihysteerisiksi, toisilla taas täydet defenssit päällä. Ainakin näennäisesti vaikuttaisi siltä että korkeammin koulutetut suhtautuvat asiaan tyynemmin ja analyyttisemmin. Siitä minulla ei tietenkään mitään käsitystä mitä ihmiset päänsä sisällä ajattelevat.
Kaveri pyysi pussikaljalle. Sanoin että ei kovin järkevää nyt. No kaveri totesi että joo ei ehkä kannata mennä. No seuraavana päivänä selvisi että oli ollut isolla porukalla kaljottelemassa. Selvä homma...
Tunnen korkeakoulutettuja jotka viittaavat kintaalla ja eivät ota asiaa niin vakavasti. Yksi esm. on insinööri koulutukseltaab ja juurikin Maria Nordin tier jutut uppoaa kuin veitsi sulaan voihin.
Vastapainona tunnen myös työttömiä ja
ei korkeasti koulutettuja ja ovat paljon asiallisempia suhtautumisessaan kuin esm tämä korkeakoulutettu. Eivät vähättele asiaa ja usko kaikenlaiseen huuhaahan.
Omituisimpia on kyllä nuo jotka hatkahtavat huuhaaseen. Kyllä homeopatia tai hopeavesi koronalta pelastaa! Yksi tuttu pelkää koronarokotteita enemmän kuin itse koronaa. Vaikka eihän markkinoilla edes ole mitään koronarokotetta vielä ja vaikka olisikin, ei häntä voitaisi väkisin rokottaa :D
Ai. Me ollaan miehen kanssa korkeasti koulutettuja ja suurin osa ystävistämme on myös. Ei meidän elämä ole mitenkään muuttunut koronan myötä.
Uskon, että suurempi ero on sukupuolten kuin koulutustasojen välillä.
Vierailija kirjoitti:
Tämän huomaa ainakin tinderissä. Matalasti koulutetut miehet ramppaavat edelleen salilla jne, korkeasti koulutetut ehdottavat virtuaalitreffejä (ja noudattavat rajoituksia).
Sama havainto. Kysyin yhdeltä miksi käy edelleen salilla, miksei tee kotitreeniä. Alkoi vaan haukkua hallitusta, että ei tuo tyttöhallitus mitään osaa ja hallituksen vika että korona leviää. Ei nähnyt mitään yhteyttä sillä miten esimerkiksi itse toimii.
Olen huomannut saman kuin ap. Mun tuttavista just ne matalasti koulutetut / kouluttamattomat sekä päihde- tai mielenterveysongelmaiset on niitä, jotka kokoontuvat kotibileisiin ja pussikaljoille välittämättä lainkaan annetuista ohjeista tai säännöistä. Sen sijaan korkeammin koulutetut tuttavat, joista monet ovat perheellisiä, noudattavat sääntöjä ja ovat olleet eristyksissä.
Vierailija kirjoitti:
Omituisimpia on kyllä nuo jotka hatkahtavat huuhaaseen. Kyllä homeopatia tai hopeavesi koronalta pelastaa! Yksi tuttu pelkää koronarokotteita enemmän kuin itse koronaa. Vaikka eihän markkinoilla edes ole mitään koronarokotetta vielä ja vaikka olisikin, ei häntä voitaisi väkisin rokottaa :D
Lisään vielä että tämä henkilö ei ole myöskään lapsia rokottanut ja vastustaa kaikkea länsimaalaista lääketiedettä. Esimerkiksi vastasyntyneelle ei saisi antaa k-vitamiinipistosta.
Kun duunarityössä altistuu ties kuinka monelle, ei tunnu järkevältä rajoittaa vapaa-aikaa. Tulee jos on tullakseen.
Huoleton kirjoitti:
Uskon, että suurempi ero on sukupuolten kuin koulutustasojen välillä.
Kiinnostavaa. Millä tavalla näkyy lähipiirissäsi?
Vierailija kirjoitti:
Kun duunarityössä altistuu ties kuinka monelle, ei tunnu järkevältä rajoittaa vapaa-aikaa. Tulee jos on tullakseen.
Silloinhan juuri pitää rajoittaa. Jos saa jostain vapaa-ajalla tartunnan, niin levittää kaikille sen työpaikalla. Tai jos saa työpaikalla, niin levittää moneen paikkaan vapaa-ajalla. Tulee pitkät tartuntaketjut...
Tällä hetkellä arvioidaan että esimerkiksi kaupat eivät ole merkittäviä paikkoja koronan leviämiseen. Kaikki massatapahtumat, lähikontakti jne sen sijaan ovat.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen korkeakoulutettuja jotka viittaavat kintaalla ja eivät ota asiaa niin vakavasti. Yksi esm. on insinööri koulutukseltaab ja juurikin Maria Nordin tier jutut uppoaa kuin veitsi sulaan voihin.
ei korkeasti koulutettuja ja ovat paljon asiallisempia suhtautumisessaan kuin esm tämä korkeakoulutettu. Eivät vähättele asiaa ja usko kaikenlaiseen huuhaahan.
Insinööri ei ole kovin korkeasti koulutettu. En sillä paljoa kehuisi ;)
Vierailija kirjoitti:
Sama havainto täällä, suhtautuminen koronaan ei ole koulutuksesta riippuva.
Ne alemmat sosiaaliluokat, ne alemmat sosiaaliluokat...
No jaa, täällä Oulussa varakkaiden insinöörien ja ekonomien suosimassa nukkumalähiössä vanhemmat päästävät lapsensa hillumaan koko päiväksi ulos, ja nämä kersat hilluu laumoissa.
Olen akateeminen ja kannatan suht nopeaa laumasuojan tavoittelua. Kaikki vähänkin paremmat kaverini on akateemisia ja useimmat niistä on samoilla linjoilla. Jotkut niistäkin noudattaa silti suosituksia, koska pelkää mitä muut ajattelisi jos saisi tietää.
Nytkin Helsingin puistot täynnä pussikaljottelijoita, ei mitään tietoa mistään turvaväleistä. Käsittämätöntä.