Päihde- ja mielenterveysongelmainen työkaveri.
Saikuttanut monta vuotta, tämän vuoden puolella ei ole ollut kuin muutaman kokonaisen viikon töissä. Töihin tulee krapulaisena, jos tietää että esimies ei ole töissä. Uhriutuu ja esittää loukattua kun on töissä, myös luulusairas, ei ymmärrä että vaivat ovat psykosomaattisia.Esimies ei oikeastaan välitä, koska joku hoitaa tämän reppanan työt kuitenkin. Mitä mieltä tälläisestä henkilöstä työyhteisössä? Ymmärtäisitkö loputtomiin?
Kommentit (28)
Työpaikka ei taida olla hänelle nyt se oikea paikka. Itsekin olen ollut vastaavassa jamassa, enkä todellakaan ollut silloin työkuntoinen, vaikka sinne joka päivä raahauduinkin. Näin jälkikäteen ajatellen olisi ollut hyvä, että joku olisi kysynyt suoraan, että onko sulla kaikki hyvin, pitäiskö hakea apua. Ei sitä omaa tilannettaan tajua, painaa vaan menemään kuten ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikka ei taida olla hänelle nyt se oikea paikka. Itsekin olen ollut vastaavassa jamassa, enkä todellakaan ollut silloin työkuntoinen, vaikka sinne joka päivä raahauduinkin. Näin jälkikäteen ajatellen olisi ollut hyvä, että joku olisi kysynyt suoraan, että onko sulla kaikki hyvin, pitäiskö hakea apua. Ei sitä omaa tilannettaan tajua, painaa vaan menemään kuten ennenkin.
Esimies ja työterveys eivät välitä, eikä ole ihminen jolle voisi puhua suoraan, tai edes vihjailla. Itsekäs, kostonhaluinen ja kateellinen. Rasittava mököttäjä. Millä tälläisen ihmisen saa hoitoon tai pidemmälle sairauslomalle?
Ymmärtänee viesteistäsi miksi on tuossa kunnossa. Toivottavasti pääsee pian pois.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtänee viesteistäsi miksi on tuossa kunnossa. Toivottavasti pääsee pian pois.
Nyt puhutaan sairaasta ihmisestä, ei ymmärrä omaa tilaansa. Eikö kellään ole kokemusta tälläisestä tilanteesta? Eikö näitä alkoholiongelmaisia hoideta mitenkään? Mikä on se raja että ihminen saadaan hoitoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhutaan sairaasta ihmisestä, ei ymmärrä omaa tilaansa. Eikö kellään ole kokemusta tälläisestä tilanteesta? Eikö näitä alkoholiongelmaisia hoideta mitenkään? Mikä on se raja että ihminen saadaan hoitoon?
Ei aikuista ihmistä "saa hoitoon" kukaan muu, kuin tämä ihminen itse jos haluaa. Poikkeuksena pakkohoito, jos on vaaraksi itselleen tai muille, tai jo ollut. Ei aina tuolloinkaan.
Onko hänen tilalleen palkattu aina sijainen, kun hän saikuttaa? Jos kyllä, niin mitä asia sinun napaasi kutittaa? Rasittavia juttuja nyt on lähes aina kaikilla työpaikoilla, minua ainakaan vois vähempää kiinnostaa yhdenkään työkaverin yksityiselämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei aikuista ihmistä "saa hoitoon" kukaan muu, kuin tämä ihminen itse jos haluaa. Poikkeuksena pakkohoito, jos on vaaraksi itselleen tai muille, tai jo ollut. Ei aina tuolloinkaan.
Onko hänen tilalleen palkattu aina sijainen, kun hän saikuttaa? Jos kyllä, niin mitä asia sinun napaasi kutittaa? Rasittavia juttuja nyt on lähes aina kaikilla työpaikoilla, minua ainakaan vois vähempää kiinnostaa yhdenkään työkaverin yksityiselämä.
Ei ole palkattu sijaista, muut hoitavat hänen työtehtävänsä omien töidensä ohessa, joten ongelmaa ei ilmeisesti esimiesten mielestä ole.
Nämä henkilöt ohjataan yleensä hoitoon ensisijaisesti alkoholiongelman takia.
Ja sillä on ollut mielestäni suuri vaikutus: alkoholia käyttäväähän ei saa suoraan irtisanoa, vaan ensin on hoitoonohjaus.
Mielenterveysongelmat ovat taas erikseen, nykyisin niitä on lähes kaikikilla, jonkin tasoisia. Jo satojatuhansia työssäkäyviä ihmisiä käyttää jatkuvasti masennuslääkkeitä.
Jollakin tavalla työyhteisönne hyväksyy henkilön joukkoonsa, eikä hän aiheuta näköjään suurempia antipatioita muissa, kuin sinussa ap.
Lähes joka työpaikalla on joku ressukka, jota jotenkin autetaan selviytymään säilyttämään työpaikkansa.
Muusta et voi valittaa esimiehelle, kuin huonosti tehdystä työstä, alkoholin hajusta, töiden laiminlyönnistä ja viivästymisistä.
Jos tämän työntekijän työt ja tekemiset eivät vaikutta omiin töihin, ei hidastuttaisi kenenkään muun töitä, eikä vaikuttaisi firmaan muutenkaan haitallisesti, pitäisin suuni kiinni, ja antaisin asian olla.
Työkyvyttömyyseläkettä tai välttämättä sairauspäivärahaakaan ei päihdeongelmainen saa, että ei hänellä ole välttämättä muuta vaihtoehtoa kuin roikkua töissä. Ihmetyttää tuo luulosairaaksi julistus, mistä sinä voit tietää mistä mikäkin hänen vaivansa johtuu?
Ap vaikuttaa kovin itsekkeeltä ja ilkeältä ihmiseltä.
Myös kateelliselta. Laskee varmaan jokaisen työn jonka työpaikassaan tekee ja arvostelee jatkuvasti muita työkavereitaan jollakin tavalla.
Olen samaa mieltä kuin tuon viestin 8/8 kirjoittaja.
Esimies päättää työpaikan asioista, et sinä ap!
Hyvä ap, tukehdu ihan rauhassa omaan erinomaisuuteesi työntekijänä ja itsekäänä ihmisenä, joka on aina valmis puukottamaan selkään jokaista työtoveriaan.
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömyyseläkettä tai välttämättä sairauspäivärahaakaan ei päihdeongelmainen saa, että ei hänellä ole välttämättä muuta vaihtoehtoa kuin roikkua töissä. Ihmetyttää tuo luulosairaaksi julistus, mistä sinä voit tietää mistä mikäkin hänen vaivansa johtuu?
Selittää milloin mistäkin vaivasta, kohta on lääkärikirja käyty läpi, ajoittain haisee vanhalle viinalle, maanantaisin ei ilmesty töihin. Tuttu töissä baarissa missä käy juomassa.
Avioeroni jälkeen olin pitkällä sairaslomalla.
Myös töihin paluun jälkeen käytin jonkin masennuslääkitystä.
Lääkityksellä ei ollut mitään vaikutusta työtehooni eikä siitä suoritutumiseen. Kaikki asiakastapaamiset hoituivat kuten ennenkin.
Eikä ainakaan masennuslääkitykseni takia yrityksen myynti laskenut prosenttien pienintä osaa.
Minulla oli kuitenkin ammattitaitoinen ja tehokas esimies, joka koko ajan tsemppasi minua takaisin työelämään. Mutta tokihan näin ne naislaumat, jotka kyräilivät minua pitkän sairasloman jälkeen.
Nyt noista ajoista on jo aikaa, ja edelleen toimin samassa firmassa asiantuntijatehtävissä.
Ihmisten ilkeys, juoruilu, kiusaaminen yms. on ikuista, ei se koskaan katoa.
Paitsi silloin, jos joku noista pahimmista kohtaa arvostelemansa ihmisen saman kohtalon.
Miten tuon kertomasi ihmisen teot ja tekemiset vaikuttavat ap, sinun palkansaamiseesi nykyisessä työpaikassa?
Olet ap just niitä ihmisiä, joissa susi on lammasten vaatteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selittää milloin mistäkin vaivasta, kohta on lääkärikirja käyty läpi, ajoittain haisee vanhalle viinalle, maanantaisin ei ilmesty töihin. Tuttu töissä baarissa missä käy juomassa.
Nämä seikat eivät kerro mitään siitä, mikä vaivojen taustalla on. Henkilön toiminnassa on varmasti paljon asiallistakin moitittavaa, kehottaisin sinua pidättäytymään väitteistä joita et voi todistaa. Esimieskin suhtautuisi varmasti paremmin jos esittäisit asiasi faktapohjaisesti ja käytännönläheisesti, ilman mitään keittiöpsykologiaa ja puoskarointia.
Toivottavasti ap:lle itselleen sattuu jokin sellainen tosi rankka elämänmuutos, että hän alkaa edes jollakin tasolla ymmärtää ihmisten erilaisuutta tässä elämässä.
Ap on enemmän kuin joku pösilö. Ap vaikuttaa kylmältä ja tunnevammaiselta ihmiseltä.
Monilla ns. pösilöillä on erilaisia tunteita ihmisiä kohtaan, yleensä myönteisiä.
Ap:n kirjoituksista saa käsityksen, että hän inhoaa syvästi tuota ihmistä josta kertoo ja haluaa hänelle ennenkaikkea potkuja työpaikasta.
Aikamoista. Onko täällä ihmiset oikeasti sitä mieltä, ettei lääkäriä tai bussikuskin yksityiselämään saa puuttua, jos töitä tehdään krapulassa tai jurrissa?
Minä ainakin käräyttäisin.
Up