Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistatteko kun Suomessa alettiin näyttämään kolmatta tv-kanavaa? Mitä tunteita se herätti?

Vierailija
20.04.2020 |

Itse olin tuolloin yläasteella ja muistan kuinka se herätti tyttöoppilaissa puhetta. Puhuttiin Kauniista ja rohkeista. Tuntui että pala isoa maailmaa saapui Suomeen.

Kommentit (194)

Vierailija
61/194 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan vuonna 1986, kun kolmoskanavan lähetykset alkoivat. Vuonna 1990 saatiin sitten jo neljäs kanava PTV.

Ensimmäiset vuodet kolmoskanava oli oma kanavansa. MTV osti sen 1990, jonka jälkeen siirsivät lähetyksenä käytännössä kokonaan pois YLEltä kolmoskanavalle. 1993 kanavan nimeksi vaihdettiin MTV3.

PTV aloitti 1990 kaapelikanavana. 1997 siitä tuli valtakunnallinen neljäs tv-kanava myös antenniverkoissa nimeltään Nelonen.

YLEllä ei ole koskaan tullut mainoksia. Alkuaikoina enne omaa kanavaa MTV osti YLEltä kanava-aikaa, jolloin Ylen lähetys loppui ylen tunnariin ja maikkarin lähetys alkoi heidän tunnarillaan. MTV oli eri kanava, vaikka lähetys tulikin ylen kanavapaikoilta. Heidän lähetyksissään oli mainoksia.

Vielä ysärin alussa MTV/Kolmonen ja YLE vuorottelivat.

Varsinkin Japperwokilla, Nostalgia-TV:llä ja Nauhoitusten Aatelia -kanavilla on paljon vanhoja pätkiä noilta vuosilta. Tippa tulee linssiin! 

Vierailija
62/194 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Speden Spelit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/194 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin Jenkeissä vaihdossa 70-luvun lopussa ja muistan, että oli hyvin erikoista se, että mainoksia tuli muutaman minuutin välein. Eihän meillä Suomessa moisesta tiedetty. Sain myös yksinkertaisen kuvan amerikkalaisista ehkä siksi, että aina mainostauon jälkeen lyhyesti kerrattiin, mitä ohjelmassa oli tapahtunut. Nykyäänhän tuota on meilläkin monissa ohjelmissa. Ja ärsyttää mua vieläkin yhtä paljon :D.

Vierailija
64/194 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oo mitään muuta sanottavaa, kuin että minäkin oon kotoisin Kainuun pikkukylästä 😁.

Vierailija
65/194 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotoisin maaseudulta ja syntynyt vuonna 1980. Kolmoskanava alkoi näkyä ihan 90-luvun taitteessa meidän leveysasteilla hyvin satunnaisesti ja rätisevästi. JOS kuva näkyi (aina se ei näkynyt), oli se heikkolaatuinen ja kokeiltiin siirtää antennijohtoa eri paikkoihin paremman kuvanlaadun saamiseksi. En tiedä, oliko sillä johdon siirtelyllä mitään vaikutusta. Mutta kolmonen edusti silloin kaupunkilaisuutta, nykyaikaisuutta, kansainvälisyyttä, kaikkea hienoa. Muistan, että sieltä tuli ainakin jotain musiikkivideo/lista-ohjelmaa. Olisiko vuosi ollut 1992 ja kolmosella pyöri joku lista-ohjelma, minkä mukaan Suomen silloin top 10:ssä oli Bad Boys Blue (How I need you), Alice Cooper (Poison) ja Roxette (Joyride). Jännä miten vahvat muistikuvat mulla on tosiaan siitä hetkestä, jolloin varhaisteininä katsoin Kolmoselta Lista-lähetystä. Muistan myös miten Kauniit ja Rohkeat alkoi kolmosella 92, kuvanlaatu oli heikko ja sarja kerrassaan pökkelö, mutta silti meidän pikkukaupungissa kaikki tapittivat Kauniita ja Rohkeita. Siihen suhtauduttiin samaan aikaan hyvin vakavasti (esim. kaupasta piti tulla äkkiä pois ennen kello 17.20, jolloin Kauniit ja Rohkeat muistaakseni alkoi), mutta toisaalta Kauniita ja Rohkeita paheksuttiin kun se esitteli "vääränlaista amerikkalaista" elämäntapaa. Kaunareiden mainostauolla pyöri ekan vuoden ajan vain ja ainoastaan Revlonin mainos. 

Vuonna 1993 alusta tosiaan tuli mtv3 ja ilmeisesti silloin tekniikkaa parannettiin siten, että meidänkin kylällä mtv3 näkyi kolmoskanavaan verraten paljon paremmalla kuvanlaadulla. MTV3 samoin edusti teinin mielestä kaikkea hienoa ja hyvää. En ikinä katsonut ylen kanavilta edes nuorille suunnattuja ohjelmia, koska ne tuntuivat aikuismaisen pökkelöiltä. Kolmoselta tai mtv3:lta tuli 90-luvun alussa paljon meille sen ajan teineille klassikkosarjoja, kuten  Beverly Hills (alun perin Suomessa nimellä L.A. Beat!) ja Twin Peaks.

Vierailija
66/194 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan elävästi. Sieltä tuli ensimmäisenä ohjelmana musikaalielokuva The Sound of Music. Aloittivat Helsingistä, joten maaseudulle tuli myöhemmin.

80-lukua elettiin.

Vierailija
67/194 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloinen isoisä heitti television ikkunasta pihalle kun kolmos kanava näkyi niin huonosti ja sitten meni 2 vuotta että saatiin uusi tilalle ja uusi antenni katolle koska viina päissään kävi sen myös seuraavana päivänä repimässä alas ja melkein tippui itsekin tika puilta.

Vierailija
68/194 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Muistan, että ne esitti sitä V-scifisarjaa, jonka esitys yhtäkkiä vain lopetettiin. En kyllä muista miksi.

Muistaakseni se lopetettiin vihaisten yleisönosastokirjoitusten ja kielteisen puhelinpalautteen takia. Sarjan väkivaltaisuutta paheksuttiin.

Jep, liian jännää oli se suomalaisille silloin. Se taidettiin sitten pienen tauon jälkeen siirtää myöhäisiltaan näytettäväksi.

Mutta olihan se synnytys josta putkahti alienvauva pelottava!

Vierailija
69/194 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi olla vuosi 1987, kun Kolmoskanava alkoi näkyä Jyväskylän seudulla. Tietenkin sitä piti heti pällistellä, vaikka ei sieltä juuri mitään järkevää tullutkaan. Jotenkin jäänyt mieleen vaan se Timo T. A. Mikkosen juontama Tänään tässä ja nyt -makasiiniohjelma. Alf alkoi muistaakseni vasta vähän myöhemmin. Sporttispurtti-urheilumakasiini tuli lauantaisin ja William "Capt. Kirk" Shatnerin juontama Hälytys 911 alkoi joskus ysärin alussa.

Vierailija
70/194 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän offtopic mutta tv kanaviin liittyen. 

Olin esiteini 80-luvun lopulla maaseudun pikkukaupungissa uskovaisessa perheessä. Televisio oli, mutta sieltä katsottiin ainoastaan YLEN lähetyksiä: uutiset, Kotimaan Katsaus, Ajankohtainen Kakkonen, Avara Luonto ja ehkä jotain hartausohjelmia. Perheessämme ei kuunneltu mitään kevyttä musiikkia, ei iskelmää, ei poppia, ei diskoa. (Esim. vanhempani eivät tänä päivänäkään tiedä, mikä on Abba). Sen sijaan lp-levyiltä kuunneltiin klassista musiikkia ja radiosta virsiä ja hartauksia. Minä taas olisin rakastanut diskoa (etenkin kun 80-luvulla oli vielä todella hyvää diskomusiikkia!), mutta kotona sitä oli hyvin vaikea kuulla mistään ja lisäksi disko- yms musiikkia vanhempani paheksuivat isoon ääneen. Muistan, miten lehdestä luin kaapelitv-kanavien ohjelmatietoja ja toki kadehdin Music Televisionista, mutta erityisesti huomioni kiinnitti DISCOVERY kanava. Luulin että se soittaa very paljon disco musiikkia ja ajattelin, että tuon täytyy olla paras kanava IKINÄ! Vasta aikuisena mulle selvisi, että kyseessä onkin luonto- yms. dokumentteja (inhoan niitä) esittävä kanava. Edelleenkin, jos hotellihuoneessa selaan kanavia ja vastaan tulee Discovery, irvistän ja vaihdan äkkiä toiseen. 

Vierailija
71/194 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan vuonna 1986, kun kolmoskanavan lähetykset alkoivat. Vuonna 1990 saatiin sitten jo neljäs kanava PTV.

Ensimmäiset vuodet kolmoskanava oli oma kanavansa. MTV osti sen 1990, jonka jälkeen siirsivät lähetyksenä käytännössä kokonaan pois YLEltä kolmoskanavalle. 1993 kanavan nimeksi vaihdettiin MTV3.

PTV aloitti 1990 kaapelikanavana. 1997 siitä tuli valtakunnallinen neljäs tv-kanava myös antenniverkoissa nimeltään Nelonen.

YLEllä ei ole koskaan tullut mainoksia. Alkuaikoina enne omaa kanavaa MTV osti YLEltä kanava-aikaa, jolloin Ylen lähetys loppui ylen tunnariin ja maikkarin lähetys alkoi heidän tunnarillaan. MTV oli eri kanava, vaikka lähetys tulikin ylen kanavapaikoilta. Heidän lähetyksissään oli mainoksia.

MTV perustettiin 1957 nimellä Oy Mainos-TV-Reklam Ab. Uusi yhtiö vuokrasi ohjelma-aikaa Yleisradion kanavalta, jonka ohjelmien lomassa se toimi. Kanavan ensimmäinen lähetys oli 13. elokuuta 1957. Alussa MTV:n viikoittainen ohjelma-aika oli vain kymmenen tuntia ja sekin parhaimman katseluajan ulkopuolella.

1960-luvun alussa MTV:n toiminta lähti nousuun. Vuonna 1967 rakennettiin uusi toimitalo, niin kutsuttu Pöllölaakso, Helsingin Ilmalaan. Ylen asiapitoisen ohjelmiston täydentäjänä MTV suuntautui viihdeohjelmistoon.

1980-luvun alussa saatiin vihdoin käynnistettyä omat uutislähetykset pitkien neuvotteluiden jälkeen. MTV:llä lähetetyistä Kymmenen uutisista tuli pian hittituote.

Nimi Mainostelevisio oli tarkoitettu alun perin vain väliaikaiseksi. Yhtiön nimi muutettiin lopulta MTV Oy:ksi vuonna 1982.

Vuonna 1985 MTV lähti Yleisradion ja Nokiankanssa Kolmostelevisio-projektiin. Kolmoskanava aloitti joulukuussa 1986. MTV sai uuden kanavan kautta lisää ohjelma-aikaa. Vuoden 1993 alusta MTV siirtyi kokonaan omalle kanavalleen ja alkoi lähettää ohjelmaa täyspäiväisesti. Uuden kanavan nimeksi tuli MTV3. Siitä tuli Suomen suosituin televisiokanava 43 prosentin katselijaosuudella.

Niin mitä siellä on ostettu? Nimeä lähinnä vekslattu ees taas.

Hyvin kopioitu wikipediasta.

Vierailija
72/194 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin Jenkeissä vaihdossa 70-luvun lopussa ja muistan, että oli hyvin erikoista se, että mainoksia tuli muutaman minuutin välein. Eihän meillä Suomessa moisesta tiedetty. Sain myös yksinkertaisen kuvan amerikkalaisista ehkä siksi, että aina mainostauon jälkeen lyhyesti kerrattiin, mitä ohjelmassa oli tapahtunut. Nykyäänhän tuota on meilläkin monissa ohjelmissa. Ja ärsyttää mua vieläkin yhtä paljon :D.

Siis mua kanssa tuo ärsyttää aivan tavattomasti. Onko jenkeillä muka niin lyhyt muisti, että muutaman mainoksen jälkeen pitää kertoa, mitä ennen mainostaukoa oli käsitelty? Muutenkaan en tykkää, että mainostaukoja on nykyisin enemmän. Muistan lapsuudesta, että jouluna ja pääsiäisenä Maikkarin ohjelmat esitettiin ilman mainoksia. Mainoksia alkoi niissä näkyä muistaakseni vasta 1990-luvun puolella ja ensimmäiset olivat firmojen ja kauppojen hyvänjouluntoivotuksia ja vastaavia. Olen myös pannut merkille, että jenkkisarjojen todellinen ohjelma-aika on nykyisin muutaman minuutin lyhyempi kuin ennen, koska mainoksia pitää mahtua puolituntiseen tai tuntiin enemmän. Ja eikös ainakin joissain maissa esim. Frendejä esitetä hieman nopeutettuna, jotta saadaan mahtumaan enemmän mainoksia väliin? Olen myös kuullut, että joissain maissa esim. Dallasin uusinnoista leikataan sieltä täältä kohtauksia pois, taas mainosten lisäämisen takia. No, Netflixissä ja vastaavissa ei mainoksia onneksi ole eikä silloinkaan, jos katsoo jotain dvd:ltä.

Vierailija
73/194 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelen, että alkoi leffalla The Sound of Music ja olimme katsomassa sitä tädillä, kun omasta telkkarista ei näkynyt.

Vierailija
74/194 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmoskanavaan piti hankkia sitten uusi antenni 1988

jotta näkyisi ja toimii hyvin nykyäänkin.

Vierailija
75/194 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun Kolmoskanava aloitti. Olin koulussa silloin. Se ei näkynyt meillä kaupungissa vaan ainoastaan mökillä mustavalkotelkkarissa, jossa sai sohia antennia semmoiseen suuntaan, josta kuva tuli näkyviin jossain määrin.

Muistan kun piti veneellä mennä kiireen vilkkaa mökille aina että näki Star Trekin. Veneessä myös 12V akku, joka ladattiin kaupungissa. Kun se akku alkoi hyytyä, niin kuva telkkarissa pieneni ja pieneni...  joskus sai jännätä että saiko Star Trekin katsottua loppuun saakka kun kuva alkoi olla jo postikortin kokoinen :D

Vierailija
76/194 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo muistan. Kaveri pääsi niiden suurten aloitusjuhlien harjoitusten (?) kulisseihin ja kertoi kuinka kaikilla julkkisnaisilla oli tekoripset. Oltiin niin kateellisia hänelle, meidän pikkukylällä ei kyllä julkkiksia päässyt juuri näkemään :)

Vierailija
77/194 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin. Oltiin serkun luona ja nähtiin eka lähetys telkkarista, joten se on ollut varmaan uutenavuonna 1992 kun lähetykset alkoivat.

Kauniit ja rohkeat alkoivat juuri tuolloin, muistan hyvin että ne olivat iso asia. Olin silloin 12-vuotias ja jäin sarjaan koukkuun. Samoihin aikoihin alkoi myös Villi pohjola, josta tykkäsin tosi paljon.

Vierailija
78/194 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilalla, aivan pilalla.

Vierailija
79/194 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Krominkiiltävä kolmiotunnus oli hieno.

Sehän oli niin kökkö! Sormenjälkiä täynnä, näkyi hyvin kun se pyöri kuvassa.

Taisi olla siinä telkkarissa ne sormenjäljet? Tai ainakin nenänjäljet, kun kerran niin läheltä katsoit, että muka sormenjäljet näkyi. :-D

Vierailija
80/194 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ostettiin telkkari  v. 1958 tai 59. Kolmella meidän luokkalisella oli silloin telkkari. Väritelkkari tuli  70-luvulla.