Muistatteko kun Suomessa alettiin näyttämään kolmatta tv-kanavaa? Mitä tunteita se herätti?
Itse olin tuolloin yläasteella ja muistan kuinka se herätti tyttöoppilaissa puhetta. Puhuttiin Kauniista ja rohkeista. Tuntui että pala isoa maailmaa saapui Suomeen.
Kommentit (194)
Parhaiten muistan kun katseltiin Star Trekkiä. Kuvanlaatu oli alkuun surkee ja häiriöinen, mut ei se silloin niin kai haitannut.
Basbarduu90 kirjoitti:
Katsoko ihmiset oikeasti ennen vain ykköstä ja kakkosta. Kaks paskinta kanavaa :DD
Juu, oli muuten vielä mustavalkoisia ohjelmia kaikki, kun ei ollut väritelkkaria. Alkuun oli silti sekaisin värillisiä ja mustavalkeita lähetyksiä. Jos siis omisti sen väritelkkarin.
On elektroniikan hinta tullut aika alas nykyään. Laskin tuossa vanhan lehtimainoksen television hintoja, niin keskihintainen väritelkkari maksaisi nykyrahassa noin 3000 euroa. Se oli sijoitus silloin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kateutta, kun se ei näkynyt meillä asti. Serkku sitten kertoi, mitä kivoja ohjelmia sieltä tulee.
Sama. Helsingissä asunut serkkuni kävi lomalla meillä Itä-Suomessa ja katsottiin videolta ohjelmia, joita hän oli nauhoittanut kolmoselta. Oli niin hieno se pyörivä kolmiologo :)
Vierailija kirjoitti:
Parhaiten muistan kun katseltiin Star Trekkiä. Kuvanlaatu oli alkuun surkee ja häiriöinen, mut ei se silloin niin kai haitannut.
Sitä minäkin olisin halunnut katsoa, mutta meillä ei kolmonen vielä näkynyt. Alkoi näkyä juuri kun menin armeijaan, eikä pöljä veljeni koskaan muistanut nauhoittaa sitä. Sitten lähdin opiskelemaan ja opiskelupaikkakunnalla kolmonen olisi näkynyt, mutta menivät lopettamaan Star Trekin.
Ei ollut helppoa olla scififani silloin, ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kaunarit tuli monta vuotta kolmoskanavan aloittamisen jälkeen?
Minä asuin Kainuun pikkukylässä, jos muistan oikein niin kolmoskanava tuli sinne myöhemmin kuin muualle.
Ap
Minäkin asuin tuolloin Kainuun pikkukylässä ja vaikka olinkin tuolloin noin kymmenvuotias, niin muistan varsin hyvin että siellä ei oltu edistyksen eturintamassa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kyllä. Sieltä tuli McGyveria ja Star Trekia, ja Kaunareita katsoin myös ja ihmettelin sitä hidastempoista pitkitettyä tuijottelua. Ajattelin, että vähän turha viihdekanava se on, mutta ihan hyvä ohjelmia sieltä tuli. Nyt kun tulee jokin uusi kanava, ei ole ollenkaan samantasoisesta lisäyksestä kyse.
Muistaako kukaan, milloin YLE lopetti mainonnan? Minulla on ihan selkeä muistikuva, että YLElläkin on tullut mainoksia.
Ei Ylellä tullut koskaan mainoksia paitsi urheilukisojen aikana kun MTV:n mainoskiintiö piti saada täyteen.
MTV ne mainokset lähetti myös muulloin. Tietyt kellonajat TV1:ssä ja TV2:ssa oli varattu MTV:lle.
Olen syntynyt 70-luvulla, kolmonen alkoi näkyä joskus 80-90-luvulla. Kyllä taatusti näytettiin mainoksia YLEnkin kanavilla. Muistan, kuinka ihmeellistä oli, kun mainokset poistettiin ja pystyi katsomaan jonkun ohjelman tai elokuvan yhdellä istumalla ilman yhtään taukoa.
Tässä muuten mainoksia vuosikymmenten takaa:
https://elonet.finna.fi/Search/Results?sort=last_indexed+desc%2Cid+asc%…
Niin näytettiin mainoksia YLE1- ja YLE2-kanavilla mutta vain MTV:n omilla lähetysajoilla. Ei YLE näyttänyt mainoksia
kuin urheilulähetyksissä kuten jo sanoinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kyllä. Sieltä tuli McGyveria ja Star Trekia, ja Kaunareita katsoin myös ja ihmettelin sitä hidastempoista pitkitettyä tuijottelua. Ajattelin, että vähän turha viihdekanava se on, mutta ihan hyvä ohjelmia sieltä tuli. Nyt kun tulee jokin uusi kanava, ei ole ollenkaan samantasoisesta lisäyksestä kyse.
Muistaako kukaan, milloin YLE lopetti mainonnan? Minulla on ihan selkeä muistikuva, että YLElläkin on tullut mainoksia.
Ei Ylellä tullut koskaan mainoksia paitsi urheilukisojen aikana kun MTV:n mainoskiintiö piti saada täyteen.
MTV ne mainokset lähetti myös muulloin. Tietyt kellonajat TV1:ssä ja TV2:ssa oli varattu MTV:lle.
Olen syntynyt 70-luvulla, kolmonen alkoi näkyä joskus 80-90-luvulla. Kyllä taatusti näytettiin mainoksia YLEnkin kanavilla. Muistan, kuinka ihmeellistä oli, kun mainokset poistettiin ja pystyi katsomaan jonkun ohjelman tai elokuvan yhdellä istumalla ilman yhtään taukoa.
Niin näytettiin mainoksia YLE1- ja YLE2-kanavilla mutta vain MTV:n omilla lähetysajoilla. Ei YLE näyttänyt mainoksia
Kyllä, ja tämä oli ilmoitettu ohjelmatiedoissa aina suluissa nimen perässä. Ihmemies (MTV)
Itä-Savon pikku kylillä alkoi näkymään myös vasta 1992 syksyllä kolmonen. Olin ala-asteella silloin ja se tuntui ihan ihmeelliseltä, kun lauantaiaamusta tuli monta tuntia piirrettyjä Essi Wuorelan juontamassa Harlekiini ohjelmassa!
Lisäks kateltiin kaverin kanssa Ostos-kanavaa ihan fiiliksissä, kun kerrankin tuli vaan pelkkiä jänniä mainoksia. Jotenkin ne mainokset tuntui niin siistiltä lapsesta silloin🤣
Sitten oltiin aina pettyneitä, jos tuli Sotkan mainos, kun ne oli aina pitkiä ja huonoja😅
tiesimme jo silloin että tulee 20 min mainoksia ja 10 min korona keisaria, jounin kauppaa, teini tiineenä, läski ohjelmaa ohjelmia jotka hirveesti kiinnostaa. mainostajat jotka tämän p...n syötön maksavat boikottiin
Heti tuli mieleen, että liikaa valinnan varaa. Mutta toisaalta tottui nopeasti ja kivaltahan se tuntui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä asuin Kainuun pikkukylässä, jos muistan oikein niin kolmoskanava tuli sinne myöhemmin kuin muualle.
Ap
Eli et päässyt siis edes koskaan edes Kolmoskanavaa näkemään.
Miksi avaat keskustelun kokemuspohjaasi perustuen, jos sinulla ei kerran kyseisestä asiasta mitään kokemusta ole? Kainuun korpeenhan Kolmoskanava ei tullut lainkaan. Kolmoskanava lopetti, ennen kuin Maikkari aloitti ja vasta maikkarin myötä kolmas kanava kattoi koko Suomen.
Muistan kuinka kolmonen aloitti lähetykset Kuopiossa ja kirkkaalla pakkaskelillä lähetystä pystyi seuraamaan yläkarjalassakin. Vaati uuden antennin katolle ja suuntauksen.
Parhaiten mieleen jäänyt Aamutv, oliko Huomenta Suomi nimellä silloin, Frank Pappa Show aina perjantaisin, sekä tietenkin Hyvät Herrat.
Isä viritti antennin takapihalle niin, että näimme kanavan jo alusta asti. Ensinhän tuli vain elokuva illassa, ensimmäinen oli Sound of Music. Kun ohjelmat alkoivat, katsoin käytännössä kaiken, sillä ne alkoivat vasta iltapäivästä. Muistaakseni kanavalla piti näyttää kotimaista tuotantoa eikä pelkkää ulkomaista viihdetta ja muistan suormalaisen sarjan, joka kertoi punkkaritytöstä. Se oli hyvä. Samoin kolmoselta taisi tulla Alf, joka oli suosikkini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ja tämä oli ilmoitettu ohjelmatiedoissa aina suluissa nimen perässä. Ihmemies (MTV)
Nyt muistin tuon (MTV) lisäyksen ohjelmatiedoissa. Kiitos!
Oliko vielä mustavalko-/värilähetysten aikaan erikseen merkintä (väri) jos ohjelma oli värillinen?
En muista enää..
Meillä telkkaria katsoi lähinnä aikuiset. Lasten silmät olis kuulemma menny pilalle siitä ruudun tuijottamisesta. Minun nyt jo aikuiset lapset ei usko, että 80-luvulla minun suurinta hupia oli radion kuuntelu ja virkkaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Nelosesta muistaa sen "jotain ihan muuta" -sloganin, joka kuulosti typerältä ja kaikki vähän naureskeli sille.
Luulin että se on JIM kanavan slogan.
Maanantaisin tuli aina joku elokuva. Kymppiuutiset tulivat maanantaina aikaisemmin, jotta elokuva saattoi alkaa ennen puolta kymmentä. Se oli kuitenkin niin myöhään, etten koskaan katsonut maanantaileffaa edes lukiossa. Kaikki menivät viimeistään kymmeneltä nukkumaan.
80-luvun lapsi kirjoitti:
Itä-Savon pikku kylillä alkoi näkymään myös vasta 1992 syksyllä kolmonen. Olin ala-asteella silloin ja se tuntui ihan ihmeelliseltä, kun lauantaiaamusta tuli monta tuntia piirrettyjä Essi Wuorelan juontamassa Harlekiini ohjelmassa!
Lisäks kateltiin kaverin kanssa Ostos-kanavaa ihan fiiliksissä, kun kerrankin tuli vaan pelkkiä jänniä mainoksia. Jotenkin ne mainokset tuntui niin siistiltä lapsesta silloin🤣
Sitten oltiin aina pettyneitä, jos tuli Sotkan mainos, kun ne oli aina pitkiä ja huonoja😅
Täällä kanssa toinen tuon aikakauden lapsi ja samoja asioita koettu. Harlekiinia ja niissä olleita piirrettyjä jaksoi kummasti nousta aikaisin aamulla katsomaan. Arkisin ei saanut ylös kouluun juuri millään. Jostain syystä muakin kiehtoi Ostoskanava ainakin silloin ensimmäisinä vuosina kun Suomessa alkoi pyörimään. Haaveili tuotteista, että voi kun sais tuollaisen. Eipä meidän perheeseen sitten hommattu. Yllä oli mainittu kanssa Hyvät Herrat. Sitäkin lapsena katsoi vaikka ei ymmärtänyt mitään politiikasta, no toisaalta ymmärränkö vieläkään. Riitti kun sai naurut siitä kun Paukku ja Tollo hyppii nakuna uima-altaaseen saunomisen päälle. Se oli varmaan mulle se suurin juttu siinä sarjassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei Kainuussa muita olekkaan kuin pikkukyliä.
Zinc
Katsoko ihmiset oikeasti ennen vain ykköstä ja kakkosta. Kaks paskinta kanavaa :DD