Miten selvitä järjissään synnyttäneiden osastolla 3 hengen huoneessa?
Apua!
Minulla on synnytykseen on muutama viikko aikaa ja synnytys ei pelota, mutta aika osastolla pelottaa! Kauhistuttaa ne kolmen hengen huoneet, joissa isät ja sisarukset saa vierailla milloin vaan klo 10 ja 20 välillä (TYKS). Miten ihmeessä siellä pärjää järjissään kun on jälkivuotoa, imetystä ja muita " intiimiasioita" ja minä hetkenä tahansa voi esim. joku isistä lampsia ovesta sisään " töillistelemään" . Tuskin siellä kukaan tahallaan töllistelee tai toisten rauhaa häiritsee, mutta eipä katseilta pakoonkaan pääse kun ei ole edes päätyverhoa.
Vai onko tuossa vaiheessa niin vauvan lumoissa ja toisaalta väsynyt, että mikään ei häiritse?
Vinkkejä tai kokemuksia?
Kommentit (43)
Itse olin ensimmäisen lapsen synnytyksen jälkeen neljän hengen huoneessa. Minä koin huonekaverit pelkästään positiivisena seurana. Vaikkakin kaikilla ramppasi alvariinsa vieraita, eivät ne häirinneet lainkaan. Kävihän minulla itsellänikin vieraita. Aivan rauhassa sain imetellä ja nauttia vauvastani. Kyllä jokainen sairaalassa vieraileva tietää, kuinka sairaalassa käyttäydytään ja annetaan kaikille oma rauha toipumiseen. Koin, että huonetovereista oli pikemminkin tietynlaista tukea, turvaa ja seuraakin. Positiivisella mielellä vain liikkeelle, kyllä se oma vauva täyttää sillä hetkellä mielen joka sopukan, eikä silloin jaksa murehtia ylimääräisiä.
Itse kauhistelin enemmänkin sitä, mitä nukkumisesta ja lepäämisestä tulee, kun huoneessa on 3-4 vauvaa ja jokainen huutaa vuorollaan.
Kun synnytin esikoiseni pyysin yhden hengen huoneen ja sain onneksi, koska jouduimme olemaan osastolla keltaisuuden vuoksi 2vko. Se oli ihanaa. Tosin hoitajat ramppasivat huoneessa alvariinsa ja mutisivat siitä, että en saa tarpeeksi vertaistukea, mutta itse olin eri mieltä. Kun menin synnyttämään kuopusta pyysin jo synnytyssalissa omaa huonetta, mutta silloin sanottiin, että osastolla on täyttä. Niinpä menin 3 hengen huoneeseen. Vieressämme oli yksi vauva, joka huusi melkein koko ajan ja koska olin valvonut suppareiden kanssa 2 yötä ja 3:nen yön synnyttänyt, olin aivan poikki. Menin kysymään hoitajilta, että eikö tosiaankaan ole yhtään huonetta vapaana ja sain yllätyksekseni vastauksen, että on, mutta pitävät sitä varalla! No pienen keskustelun jälkeen sain huoneen käyttööni sillä ehdolla, että sinne voi tulla myöhemmin joku muu. Suostuin ilomielin. Eipä tullut ketään muuta ja sain näin ollen levätä rauhassa univelat pois. Omassa huoneessa on myös se hyvä puoli, että sinne voi tulla vieraita muinakin aikoina kuin vierailuaikoina ja usein niissä on oma wc.
Synnytin siis TYKS:ssa molemmilla kerroilla. Tässä siis yksi vaihoehto
ota viimeisin sänky niin sinne ei kukaan näe tai tule kurkkimaan.Itseäni vaivasi tuo sama juttu ja sain onneksi viimeisen sängyn joka oli ikkunan vieressä.Oli tosi kiva kun ei tarvinnut pelätä että kukaan ulkopuolinen tulee kurkkimaan kun imetän.