Miksi vain naisilla on syömishäiriöitä?
Miehillä tosi harvinaista. Naisilla taas tosi yleistä. Mistä johtuu? Miksei naiset ei osaa suhtautua terveesti ruokaan?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse nähnyt, miten nuoret miehet suhtautuvat epäterveesti ruokaan. Etenkin salipellet saattavat olla tällaisia.
Miten? Syön kananmunia, puuroa, voita, lihaa, perunaa, riisiä ja erillaisia vihanneksia sekä hedelmiä.
En oo alkuperäinen kirjoittaja. Ei minusta saliharrastus automaattisesti tarkoita syömishäiriötä. Jos treenaamisesta ja terveellisestä ruuasta saa hyvää mieltä ja energiaa niin sehän on positiivinen juttu. Jos treenaaminen lähtee itseinhosta eikä treenattukaan kroppa näytä omissa silmissä hyvälle vaan katsoessa aiheuttaa inhoa on kyse syömishäiriöstä. Kun painoin 54kg, säännöstelin ruokaa ja treenasin hulluna, inhosin kroppaani. Vuosia meni saada pää kuntoon. Nyt oon hieman ylipainoinen, treenaan edelleen ja oon tyytyväisempi kroppaani kuin koskaan ennen vioista huolimatta.
Aijaa. Mun ei ole tarvinnut nälkää kyllä nähdä. 4v jälkeen painoa olen laittanut 17kg ilman että maha on kasvanut. Noh kukin tyylillään.
Miten tää sun kommentti pitäisi ymmärtää?
Tutkimustuloksissa TODETTUJA syömishäiriätapauksia on enemmän naisilla ja eritoten nuorilla tytöillä/naisilla kuin miehillä ja pojilla. Tätä ei voi kuitenkaan pitää laskelmaa sille että naisilla olisi enemmän syömishäiriöitä kuin miehillä. Yhteiskunnan vaikutteiden ja kasvatuskulttuuriemme takia naiset helpommin myöntävät sairastavansa syömishäiriötä tai heille se on yleensä helpompaa hakea apua. Miesten ja poikien syömishäiriöistä ei puhuta tai noteerata samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesten syömishäiriöt ovat vielä enemmän tabu kuin naisten. Olemassa on, mutta ei puhuta.
Niin. Vasaavasti on naisia, joka kärsivä voimakkaasta hiusten lähdöstä ja mahd. kaljuunumisesta mutta ei siiäkään tavata puhua / tunnistaa yleisiesi vaan kyse on juurikin tabusta.
Seksuaalinen häirintä ja raiskaus ova hirveiä tekoja, joiden kohde on meilikuvissamme edelleen todennäköisesi lähes poikkeuksetta nainen, eikä mies. - Silloin kun näiden tekojen objekti ei ole mielikuvissamme nainen, niin se on luultavasti puollustuskyvytön lapsi - Vaikka yhtä hyvin se voisi olla täysi-ikäinen, aikuinen mies
Ja näiden viimeksi mainittujen tekojen hahmottamisessa on luultavasti isoimpia ongelmia miehillä. - Tarkoitan sitä ällöttävää käytöstä, jota viimeksi mm. me too seksuaalista ahdistelua vastustava kampanjan aikana. joutui näkemään, joidenkin julkisuudessa esiintyeiden miesten tekevän.. - kerta ei heillä ollut luulavasti ensimmäinen mutta Me toon ollessa hetkellisesi kuumimmillaan olisi näidenkin miesten luullut tajuavan ja tulleen ymmärtäneeksi, mistä seksuaalisessa häirinnässä ja/ tai seksuaalisessa ahdistelussa. on kyse. Mutta ei vaikuttanut sille.
Esimerkkinä tästä ällötyksestä oli kun muutama julkisuudessakin esiintyneistä miehistä saattoi esittää, voi että voi kumpa joku ahdiselisi heitäkin seksuaalisesti (Ikäänkuin ahdieslija olisi henkilö, jonka halu luoda meilikuvaa, että haluaa tarjota toiselle iloa ja olla hänelle mieliksi seksuaalisesti). Tai kuinka joku voisi hänet (/heidätkin) raiskata.... (siis ikäänkuin raiskauksessa olsi kyse seksistä, joka vain alkaisi vähän suora viivaisemmin).
Sinkkumiess
Miten miehen muka voi raiskata, tai poikalapsen??? ja eikö oo hienoa, että on tasa-arvoa kannatavia miehiä, jotka haluaa naisten tekevän heitä kohaan aloiteita eli suomeksi haluavat naisten lähnetelevän heitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse nähnyt, miten nuoret miehet suhtautuvat epäterveesti ruokaan. Etenkin salipellet saattavat olla tällaisia.
Miten? Syön kananmunia, puuroa, voita, lihaa, perunaa, riisiä ja erillaisia vihanneksia sekä hedelmiä.
En oo alkuperäinen kirjoittaja. Ei minusta saliharrastus automaattisesti tarkoita syömishäiriötä. Jos treenaamisesta ja terveellisestä ruuasta saa hyvää mieltä ja energiaa niin sehän on positiivinen juttu. Jos treenaaminen lähtee itseinhosta eikä treenattukaan kroppa näytä omissa silmissä hyvälle vaan katsoessa aiheuttaa inhoa on kyse syömishäiriöstä. Kun painoin 54kg, säännöstelin ruokaa ja treenasin hulluna, inhosin kroppaani. Vuosia meni saada pää kuntoon. Nyt oon hieman ylipainoinen, treenaan edelleen ja oon tyytyväisempi kroppaani kuin koskaan ennen vioista huolimatta.
Aijaa. Mun ei ole tarvinnut nälkää kyllä nähdä. 4v jälkeen painoa olen laittanut 17kg ilman että maha on kasvanut. Noh kukin tyylillään.
Miten tää sun kommentti pitäisi ymmärtää?
Tarkennan kommenttiani, eli tuo: "noh, kukin tyylillään".
Itse olen kyllä tavannut nuoria miehiäkin joilla anoreksia. Toisaalta myös liikalihavuuskin on ongelma puolestaan toisille. Joku kirjoitti ettei voinut käydä koulussa ruokalassa ja itse kuulun niihin ja välttelin ruokalaa kiusaamisen vuoksi ja olin oikeastaan koko yläkoulun sekä lukionkin vielä menemättä ruokalaan. Vähillä eväillä mentiin ja meinasin monesti pyörtyä päivän lopuksi. Vanhemmista vain äidilleni sanoin asiasta ja hänkään ei koskaan huolehtinut eväistäni mitenkään. En siis tarkoita, että olisi pitänyt minulle niitä tehdä vaan sitä, kun kävimme harvoin kaupassa ja kauppa kaukana niin olisi aina itse pitänyt muistaa jotain sellaista hyvin säilyvää pitkiksi päiviksi ostaa. En silloin nuorempana vaan jotenkin osannut eväitäni miettiä tarkemmin. Nyt mietin, että oli jotain näkkileipää ja jotain hedelmän paloja ja siihen juoma ja välillä eväät unohtuivat niin olin koko päivän syömättä. Eihän tämän silti näin pitäisi mennä ja tietysti moni olisi silti mennyt ruokalaan. Minulle sattui vaan siellä pari asiaa jonka jälkeen en oikein pystynyt enää menemään ja toisaalta koulussa ei aina maittanut syödä muutenkaan. Veriarvot olivat kyllä yhdessä vaiheessa pahasti laskeneet. Kotona söin silti normaalista, mutta lihaa vältin ja varmasti senkin takia kaikki ravinto-arvot pielessä silloin.
Laihuuteen liittyvät syömishäiriöt ovat kyllä naisilla huomattavasti yleisempiä kuin miehillä. Tämän katsotaan johtuvan suuremmista, juuri painoon liittyvistä ulkonäköpaineista. Erityisen suuri riskitekijä on harrastus, jossa alhainen kehonpaino on oleellisessa osassa. Esimerkkeinä baletti ja kilpavoimistelu. Yhdysvalloissa myös yliopiston sisarkuntaan (sorority) kuuluminen lisää riskiä sairastua anoreksiaan ja bulimiaan.
Miehillä ykkösriskitekijä on nuori ikä ja homoseksuaalisuus. Syyksi on arveltu homojen suurempaa ulkonäkökeskeisyyttä; etenkin nuoruutta ja poikamaisuutta ihaillaan.
Vierailija kirjoitti:
Lakatkaan miehet ja pojat haukkumasta naisia lapsesta asti läskeiksi ja norsuiksi. Jos naisen arvo olisi muutakin yhteiskunnassa kuin ulkonäkö niin ehkä naisilla ei olisi niin paljon niitä syömishäiriöitä.
Joopa joo, eiköhän koulussa läskeiksi tyttöjä yleensä hauku ne toiset laihemmat tytöt. Likkojen piirit osaa olla todella julmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakatkaan miehet ja pojat haukkumasta naisia lapsesta asti läskeiksi ja norsuiksi. Jos naisen arvo olisi muutakin yhteiskunnassa kuin ulkonäkö niin ehkä naisilla ei olisi niin paljon niitä syömishäiriöitä.
Joopa joo, eiköhän koulussa läskeiksi tyttöjä yleensä hauku ne toiset laihemmat tytöt. Likkojen piirit osaa olla todella julmat.
No ei hauku. Kyllä ne on pojat, jotka on täysiä kusipäitä tyttöjä kohtaan koulussa. Ei tietty niitä luokan näteimpiä " oikeita tyttöjä", vaan niitä rumempia ja pulskempia, joita edelleenkään ette tunnu edes tytöiksi tunnistavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei hauku. Kyllä ne on pojat, jotka on täysiä kusipäitä tyttöjä kohtaan koulussa. Ei tietty niitä luokan näteimpiä " oikeita tyttöjä", vaan niitä rumempia ja pulskempia, joita edelleenkään ette tunnu edes tytöiksi tunnistavan.
Ahaa hmm, eli onko ne läskit sitten tyttöjen kesken kielletty kiusaamisen geneven sopimuksessa, koska usein pahimmiksi kiusaajiksi koulussa tytöt mainitsee muut tytöt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkansa. Nuorilla miehillä yhtälailla esim. anoreksiaa. Ahmimishäiriötä ja liikalihavuutta miehillä. Mutta noin keskimäärin naisiin kohdistuu enemmän ulkonäköpaineita kuin miehiin, mikä altistaa syömishäiriölle.
Liikalihavuus ei kyllä tarkoita syömishäiriötä. Ja en ole ikinä kuullutkaan miehestä jolla anoreksia. Se on kyllä naisten tauti.
Yläasteen kaverilla (poika) oli tosi paha anoreksia. Miehillä anoreksiassa tyypillistä on se, että melkein kaikki anoreksiaan sairastuvat miehet ovat olleet ennen ylipainoisia. Naisilla ylipainoisuus ennen anoreksiaa on harvinaisempaa.
Miesten syömishäiriöitä on usein hankalampi tunnistaa, koska ne ilmenee yleensä vähän eri tavoillla