Miksi vain naisilla on syömishäiriöitä?
Miehillä tosi harvinaista. Naisilla taas tosi yleistä. Mistä johtuu? Miksei naiset ei osaa suhtautua terveesti ruokaan?
Kommentit (51)
Olen itse nähnyt, miten nuoret miehet suhtautuvat epäterveesti ruokaan. Etenkin salipellet saattavat olla tällaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkansa. Nuorilla miehillä yhtälailla esim. anoreksiaa. Ahmimishäiriötä ja liikalihavuutta miehillä. Mutta noin keskimäärin naisiin kohdistuu enemmän ulkonäköpaineita kuin miehiin, mikä altistaa syömishäiriölle.
Liikalihavuus ei kyllä tarkoita syömishäiriötä. Ja en ole ikinä kuullutkaan miehestä jolla anoreksia. Se on kyllä naisten tauti.
Mä oleen mies ja mullla ruokarytmit meni sekaiiisin siiitä kun koko yläasteeen aikana ei voiinut käydä ruokalasssa syömässä.
En usko tähän. Esimerkki: syön herkkuja ja mieheni joskus ärsyyntyy siihen ja kommentoi sitä hieman ilkeästi. Kun menen nukkumaan viikonloppuna ja sammutan valot niin mieheni mättää sipsipussin, pari karkkipussia, suklaalevyn ja ehkä jotakin iltapalaa esim.sämpylöiden muodossa kun luulee että nukun. Hän ahmii ne 20 minuutissa.
En ole puhunut asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse nähnyt, miten nuoret miehet suhtautuvat epäterveesti ruokaan. Etenkin salipellet saattavat olla tällaisia.
Miten? Syön kananmunia, puuroa, voita, lihaa, perunaa, riisiä ja erillaisia vihanneksia sekä hedelmiä.
Monet miehet koukussa energiajuomiin joilla pidetään painoa alhaalla kun muuta ei syödä. Eräs tuttu kyllä laihtui kun juo niitä litran päivässä mutta veriarvot menivät sekaisin ja II-tyypin diabetes oli hyvin lähellä.
Lakatkaan miehet ja pojat haukkumasta naisia lapsesta asti läskeiksi ja norsuiksi. Jos naisen arvo olisi muutakin yhteiskunnassa kuin ulkonäkö niin ehkä naisilla ei olisi niin paljon niitä syömishäiriöitä.
ahmimishäiriö on myös syömishäiriö. myös esim ednos (eating disorder, not otherwise specified) voi olla mikä vaan pakonomainen häiriöitynyt syömiskäyttäytyminen, eli esim päivien paastoaminen, sitten viikon hotkiminen ja sitten taas päivän paasto jne. tai jokin syömishäiriö mikä ei täytä esim. anoreksian tai bulimian kriteereitä. lihvalla ihmisellä voi siis myös olla syömishäiriö.
syömishiriöitä on siis varmasti yhtä lailla kaikilla sukupuolilla mutta anoreksiaa ja bulimiaa enemmän naisilla.
Olen työssäni tavannut nuoria miehiä, joilla on ollut anoreksia. Mutta he ovat kyllä pieni vähemmistö kaikista anoreksiaa sairastavista.
Itse olin vähällä sairastua anoreksiaan 19-vuotiaana. Mielestäni kyse ei ollut ulkonäöstä, vaan äärimmilleen viedystä itsekurista ja tarpeesta hallita edes jotain elämässään. Olin muuttanut opiskelemaan kauas kodistani ja olin tavattoman epävarma, mutta myös itsekriittinen.
Söin vähän ja liikuin ylettömän paljon. Se oli palkitsevaa ja olin ylpeä siitä, että kykenin vastustamaan mielitekoja. Terveellisestä syömisestä ei sitten ollut oikein mitään hajua.
Mun miehellä on joku syömishäiriö. Aina kun tulee vaikeaa niin alkaa ahmia herkkuja. Syö myös salaa ja piilottelee esim. Karkkia. Ylipainoinen ja yrittää laihduttaa mutta ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkansa. Nuorilla miehillä yhtälailla esim. anoreksiaa. Ahmimishäiriötä ja liikalihavuutta miehillä. Mutta noin keskimäärin naisiin kohdistuu enemmän ulkonäköpaineita kuin miehiin, mikä altistaa syömishäiriölle.
Liikalihavuus ei kyllä tarkoita syömishäiriötä. Ja en ole ikinä kuullutkaan miehestä jolla anoreksia. Se on kyllä naisten tauti.
Lue tuo juttu minkä linkitin. Mun veljellä tasan tarkoittaa. Ei pysty yhtään olemaan syömättä ja syö syömisen vuoksi - sekä painaa paljon. Kun teen käydessä ruokaa, sanoo että ei ole koko päivänä syönyt mitään. Siihen ei lasketa pullaa, jonka hän söi huoltoasemalla, jäätelöä, jonka osti kaupasta eikä varsinkaan lihapiirakkaa, jonka kaveri tarjosi hänelle grillillä, vastapalveluksena jostain kyydistä. Eikä aamupalalla syötyä viittä leipäpalaa ja siinä välissä syötyä paria banaania. Nämä ei ole mitään, koska ne eivät olleet lounasruoka.
Miehillä syömishäiriöt on yleensä ortoreksiaa tai proteiinipelleilyä salilla. Uskoisin, että on jo melko yleistä ja enenemään päin koko ajan.
Kun olin pikkupoika, niin oma isäni naureskeli läskeistäni kun olin vähän pullea. Siitä alkoi sitten pakkomielle vahtia kaikkea syömistä ja vältin kaikkea sellaista, minkä ajattelin tekevän lihavaksi. Nykyään olen suht normaali-hoikka ja saan puolestaan kuulla siitä aina välillä. Huoh. Koskaan ei ole hyvä muiden silmissä.
Miehille ei ole yhtä epärealistisia vaatimuksia mille pitäisi yhteiskunnan silmin näyttää.
Naisten pitäisi olla siroja, hoikkia, lihaksikkaita ja muodokkaita yhtä aikaa. Sitten siihen päälle olla vielä tietenkin kaunis, naisellinen ja huoliteltu, mutta au naturel.
Urheilullinen, muttei liikaa ettei ole miehekäs. Seksikäs, muttei tyrkky.
Äidillinen, muttei liikaa.
Niin ja vanhanakin mahdollisimman nuorekas, mutta oman ikäisen näköinen, ettei ole nolo. Ryppyjä saa olla vain kohtuudella, lähinnä muutama charmantti naurujuonne ja maksaläiskät on nou nou.
Jännä juttu että naisten mielenterveys rakoilee 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen parikin miestä jolla on ollut anoreksia, siitä ei vain puhuta niin paljon mutta kyllä sitä on. Samoin liikalihavuus voi olla ahmimishäiriön seuraus.
Mun poikaystävällä on syömishäiriö. Hän ei tavoittele laihuutta, mutta hän ei yksinkertaisesti vain syö tarpeeksi. Hän ei voi syödä, jos ei ole nälkä. Tulee huono olo silloin. Laskisin sen kuitenkin syömishäiriöksi, kun syömisessä on häiriötä. Ja varmasti osa tuosta on psykologista. Vaikka kyllä hän sanoo, että haluaisi painaa enemmän.