Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveriporukka aikoo nähdä vappuna rajoituksista huolimatta

Vierailija
19.04.2020 |

Eli siis meillä on vähän isompi kaveriporukka ja osa on tavannu toisiaan tän karanteenin aikana. Ite oon nähny oikeastaa pelkästään mun perhettä ja kerran poikaystävää, enkä käy tällä hetkellä pahemmin muualla ku ulkona kävelyilä ja ostamassa ruokaa. Kukaan tosta porukasta ei kuulu riskiryhmään, joten he ajattelee että rajotukset on vapaaehtosia. Itteä tällanen asenne ärsyttää suunnattomasti koska ite yritän parhaani mukaan olla levittämättä tartuntaa eteenpäin ja pysyä kotona. Tietty harmittaa myös että tän myötä jään ulkopuoliseksi porukasta koska oon ainoo ketä ottaa tän kunnolla vakavasti ja muut varmaan pitää mua nipona... Kellään samanlaisia kokemuksia? Vertaistukea kaivataan!

Ps. en oo ikinä ennen kirjottanu tänne nii pahottelut jos on etiketti vielä vähän hukassa 😅

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

menkää jollekin aukiolle ja pitäkää turvavälit ja huutakaa toisillenne.

Vierailija
42/66 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

menkää jollekin aukiolle ja pitäkää turvavälit ja huutakaa toisillenne.

Tämä lähestulkoon olisi se idea, paitsi ettemme ole niin heikkokuuloisia että tarvitsee toisillemme huutaa.

Jokainen tuo omat eväät, pari pääsee omilla autoilla ja yksi kävellen paikalle, kiva nurmi-puistoalue, jossa voidaan istuskella turvavälit huomioon ottaen ja nauttia päivästä, sikäli mikäli säät vain suosii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei samanlaista kokemusta, mutta itse ottaisin lähtökohdaksi sen missä itse olen töissä ja millaista työtä perheenjäseneni tekevät. Perheenjösenistämme 3/5 on kaupan alalla töissä, eli näemme päivittäin töissämme kymmeniä ja/tai satoja asiakkaita. Tästä lähtökojdasta on erittäin todennäköistä että:

1. Joku meidän perheestä saa työpaikalla tartunnan ennemmin tai myöhemmin joka tapauksessa, ja tuo sen mukanaan perheeseen.

2. Kukaan perheestämme ei ole töissä sairaalassa tai muussa "kriittisen alan" työpaikassa, jonka terveyttä pitäisi erityisesti suojella.

3. Perheessämme on vain yksi riskiryhmäläinen, joka käytännössä yhtä suurella riskillä saa tartunnan palaan sitten vapun vietosta tai töistä.

Joten, itse varmaan lähtisin varovaiseen vapun viettoon. Turvaväli kavereihin hyvä pitää edelleen, mutta muuten en näe syytä miksi en menisi. Sinun perheessäsi tilanne saattaa olla erilainen, joten arvioi menemisesi sen pohjalta.

Kuulostat urpolta. Jos teidän perheessä ollaan kaupan alalla töissä niin teidän riski saada tartunto on todella korkea!! Eli teillä on erityinen velvollisuus rajoittaa kaikkea työn ulkopuolista kanssakäymistä. Tehkää vain VÄLTTÄMÄTTÖMÄT asiat. Te olette niitä jotka tartutatte uusia ihmisiä!!!! Ikävä kyllä meillä ei nyt oo kellään kivaa ja kaikilla uusia velvollisuuksia. Kaikkien pitää joustaa.

Mikä ihmeen ajatus toi oikeesti on?? Että ”me saadaan kuitenkin korona niin ihan sama. Me voidaan sit huidella tuolla menemään ja tartuttaa kaikki muutkin”.

Hermostuin liikaa. Anteeksi että haukuin urpoksi. Ei auta mitään jos mä alan täällä ränttäämään vain siksi että ollaan vähän eri linjoilla tässä asiassa. Omat pelot ja riskiryhmäläiset lähipiirissä vain nostaa helposti kierroksia kun joku puhuu näistä rajoituksista ja niiden rikkomisesta.

Jos itse kuulut riskiryhmään, mitä teet ulkona? Miksi lähtisit ulos, kun tiedät että omassa perheessäsi tilanne olisi vakava? Tämän takia sanoin, että arvioi tilanne itsesi ja oman välittömän perheesi osalta. Jos tilanne on, että riski lähteä turvavälejä noudattaen ulos on siltikin liian suuri, pysy kotona. Sama asia jos haluat lähteä ulos lenkille tai vain istumaan hetkeksi puistoon. Oma tilanteeni on mikä on. En mene ehdon tahdon kenenkään viereen tai kapsahda kaulaan kiinni, mutta en näe syytä miksi en voisi parin työkaverin kanssa mennä puistoon istumaan nauttimaan vappupäivästä. Ihan kuin kuvittelisit että lähdemme jahtaamaan kadulla muita ja pelottelemaan koronalla?

Olen eri, mutta jo oli itsekeskeinen kommentti. Kun kaikki riskiryhmäläiset eivät voi makoilla kotona koko kevättä. Osa heistä on kriittisissä tehtävissä töissä ja osa jopa lain uhalla pakotettu töihin. He saattavat istua kanssasi samassa bussissa, seisoa takanasi kassajonossa tai - kyllä - hoitaa sinua siellä sairaalassa sitten kun saat sen koronan josta et piitannut.

Sinun kaltaisesi voisivat tehdä hoitotahdon, ettei tarvitse kenenkään vaarantaa itseään sinua hoitamalla tai kuolla koska sinä olet silkkaa itsekkyyttäsi ja piittaamattomuuttasi varannut hengityskoneen.

Minä ja työtoverimme teemme töitä juurikin alalla, jossa näemme kymmeniä/satoja ihmisiä päivittäin, myös näin korona-aikaan. Jos minä + 2 näistä työkavereistani, jotka ovat samalla alalla töissä, näemme toisiamme puistossa, jonne jokainen meistä pääsee ilman julkisten apua, ulkoilmassa, pidämme turvavälin toisiimme emmekä jaa eväitä tai muuta vastaavaa, miten vaarannamme kenenkään terveyttä? Se on aivan sama näemmekö toisemme työpaikalla vai siellä puistossa, sairastutamme toisemme tai saamme mahdollisen tartunnan asiakkailta yhtä suurella todennäköisyydellä.

On se mahtavaa kun on niin kapeakatseisia ihmisiä ettei toisille, jotka ottavat kaikki tartuntaketjut, turvavälit ja muun huomioon, mutta haluaisi yhden päivän nauttia asiallisesti puistossa, vaarantamatta ketään muuta kuin toisensa, voi suoda sitäkään iloa.

Toi on mun mielestä ihan fine jos kerta näätte joka tapauksessa töissä. Tossa mun keississä puolet frendeistä käy töissä atm (eri paikoissa) plus tietty kaikilla omat perheet jne. Joten mun mielestä se on kyseenalasta, ei toi jos työkavereita näkee töiden lisäksi myös vapaa-ajalla. (jos ei oo etätöissä siis).

Ap

Vierailija
44/66 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma, että ei pystytä noudattamaan ohjeita. Huomaa että todella monelta puuttuu täysin se presidentinkin peräänkuuluttama itsekuri. Löysää ja helppoa pitää olla, muuhun ei näköjään moni pysty.

Vierailija
45/66 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ap erittäin vastuuntuntoinen ja toimit juuri niinkuin on ohjeistettu! Kiitos vastuullisuudestasi!

Terv syöpää sairastava perheenäiti

Vierailija
46/66 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junnujen ja ei-lapsia-hankkineiden-perheellisten touhulta kuulostaa. Jos jäät tämän takia ystäväpiirin ulkopuolelle täysin eivät he sinun tosi ystäviä ole koskaan olleetkaan

Vierailija
47/66 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap! Kannattaa jäädä kotiin. Vappuna tulee myöhemminkin. Olet erityisen fiksu ikäiseksi. On hienoa, että ajattelet myös muiden ihmisten terveyttä. Monelle nuorelle se on vielä vaikeaa. Ehkä sinun aivot ovat vähän kehittyneemmät kuin ikätovereillasi. Osaat ajatella asioita vähän pidemmälle tähtäimellä. Kaikki eivät vielä siihen pysty, koska aivot kehittyvät sinne 25 v. asti.

En usko, että jäät porukasta ulkopuolelle yhden Vapun takia. Jos kuitenkin näin kävisi niin luulen, että et löydöt vielä aitoja ystäviä. Jos et kehtaa kertoa, että et koronan takia halua nyt osallistua niin voithan sanoa olevasi flunssassa.. Voi olla myös niin, että moni muukin porukastaan miettii tällä hetkellä kuumeisesti samaa kuin sinä. Ryhmäpaine on kova.

Vierailija
48/66 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ne rajoituksethan ovat vapaaehtoisia. Yksityisesti saa tavata ketä haluaa. Vaikka te kuinka haluaisitte, niin lakia ei säädetä av-mammojen huutoäänestyksellä. Palstalla meuhkaaminen ei muuta asiaa mitenkään.

Vierailija
49/66 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on valmistautunut siihen, että kaveri voi kuolla ja voit olla syy hänen kuolemaansa, niin tietysti kannattaa kokoontua. Isossa joukossa voi tulla useampikin osuma.

Vierailija
50/66 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on valmistautunut siihen, että kaveri voi kuolla ja voit olla syy hänen kuolemaansa, niin tietysti kannattaa kokoontua. Isossa joukossa voi tulla useampikin osuma.

Ah! Ihanan dramaattista! Kuulen jo viikatemiehen kaapujen havinan 😂

Vierailija
51/66 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ihmiset ovat idioottej

Bette midler oli hyvin twiitannut, kun ihmiset kokoontuivat Floridan rannoilla.

Haluavat hyvän rusketuksen kun heidät haudataan

Niilla rannoilla kaikki olivat "terveita". Nain kartan missa naytettiin miten kavi, virustartunnat lahtivat sielta viuhkan lailla naapurivaltioihin.

Vierailija
52/66 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun aikaa kuluu, voidaan väsyä näihin rajoituksiin. Kuitenkin koronaviruksen aiheuttama tauti on vakava! Yritetään muistuttaa toisiamme taudin vaaroista. Tässä on erään papin kokemus. Hän sairastui vakavasti:

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/kirkkoherra-arto-antturi-luuli-kuolev…-

On erittäin suuri riski, että isossa kaveriporukassa yhdellä on oireeton koronatartunta!

Unohdin vastata aiemmin mutta luin jutun ja huhhuh! Tässäkin näkee että ihan samassa perheessäkin voi toisella olla pahempi tautimuoto ja toisella lievempi. Ja kumpikaan ei ilmeisesti kuulunut riskiryhmään?

Ap

Vierailija
53/66 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ap, tapaathan sinäkin perhettäsi ja poikaystävääsi. Ei se musta poikkea tuosta mitenkään.

Vierailija
54/66 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä ap! Kannattaa jäädä kotiin. Vappuna tulee myöhemminkin. Olet erityisen fiksu ikäiseksi. On hienoa, että ajattelet myös muiden ihmisten terveyttä. Monelle nuorelle se on vielä vaikeaa. Ehkä sinun aivot ovat vähän kehittyneemmät kuin ikätovereillasi. Osaat ajatella asioita vähän pidemmälle tähtäimellä. Kaikki eivät vielä siihen pysty, koska aivot kehittyvät sinne 25 v. asti.

En usko, että jäät porukasta ulkopuolelle yhden Vapun takia. Jos kuitenkin näin kävisi niin luulen, että et löydöt vielä aitoja ystäviä. Jos et kehtaa kertoa, että et koronan takia halua nyt osallistua niin voithan sanoa olevasi flunssassa.. Voi olla myös niin, että moni muukin porukastaan miettii tällä hetkellä kuumeisesti samaa kuin sinä. Ryhmäpaine on kova.

Kiitos kovasti tästä kommentista, piristi mieltä! Mulla on vaan tosi korkea moraali yleisesti (välillä liiankin eli en tarkota kehuskella) joten ei omatunto anna periksi. Ja joo totta tuokin. Sillonkun ovat nähneet aiemmin niin mainitsin suosituksista ja etten tule niiden takia. Toistaiseksi en ole sanonut vapusta mitään, mutta varmaan olen kuitenkin vapun kahestaan poikaystävän kanssa niin onpahan jotain mitä voi sanoa ilman saarnaamista rajoituksista :D

Ap

Vierailija
55/66 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kaverin oma valinta ottaa riski ei siinä muita syytellä tai itseään syyllistetä.

Vierailija
56/66 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin tavataan isolla porukalla vappuna. Onneksi ei ole nipottajia mukana.

Vierailija
57/66 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ap, tapaathan sinäkin perhettäsi ja poikaystävääsi. Ei se musta poikkea tuosta mitenkään.

Joo tiedän etten itekään oo 100% täydellinen tässä asiassa, mutta mun sisko käytännössä asuu atm mun luona ja vanhempia olen nähnyt jonkin verran heidän luonaan. Koen että perheen tapaaminen (poikaystävä käytönnössä myös perhettä) on kuitenkin (vähän) eri asia, koska kavereilla on kumminkin kaikilla omat perheensä ja meillä sen verran iso porukka että mahdolliset tartuntaketjut olisivat aika laajoja. Ja kuitenkin ystävien tapaamista on kehotettu välttämään toisin kuin perheen. Lisäksi tosta porukasta moni käy töissä kun taas mun perheenjäsenistä ei.

Ap

Vierailija
58/66 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ap erittäin vastuuntuntoinen ja toimit juuri niinkuin on ohjeistettu! Kiitos vastuullisuudestasi!

Terv syöpää sairastava perheenäiti

Kiitos, parhaani yritän!

Vierailija
59/66 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot sä kyl aika nipo ja vielä nuoreksi. Yleensä nää koronahysteerikot on keski-ikäisiä tanttoja. Mut älä mee jos et halua. Sähän siinä menetät. Muilla varmasti hauskat pirskeet vaikka jäätkin pois.

Vierailija
60/66 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vietetään lähes samalla porukkalla kuin muinakin vuosina ja mökillä, noin 6-7 henkilöä!

Hyvää ruokaa, olutta, grillailua  ja viiniä ja saunomista ja muutama konjakkiryyppy.

Meillä ei mitkään rajoitukset muuta Vapun viettoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi