Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveriporukka aikoo nähdä vappuna rajoituksista huolimatta

Vierailija
19.04.2020 |

Eli siis meillä on vähän isompi kaveriporukka ja osa on tavannu toisiaan tän karanteenin aikana. Ite oon nähny oikeastaa pelkästään mun perhettä ja kerran poikaystävää, enkä käy tällä hetkellä pahemmin muualla ku ulkona kävelyilä ja ostamassa ruokaa. Kukaan tosta porukasta ei kuulu riskiryhmään, joten he ajattelee että rajotukset on vapaaehtosia. Itteä tällanen asenne ärsyttää suunnattomasti koska ite yritän parhaani mukaan olla levittämättä tartuntaa eteenpäin ja pysyä kotona. Tietty harmittaa myös että tän myötä jään ulkopuoliseksi porukasta koska oon ainoo ketä ottaa tän kunnolla vakavasti ja muut varmaan pitää mua nipona... Kellään samanlaisia kokemuksia? Vertaistukea kaivataan!

Ps. en oo ikinä ennen kirjottanu tänne nii pahottelut jos on etiketti vielä vähän hukassa 😅

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiiän että ihmisillä on erilaisia suhtautumistapoja mutta mietityttää toi että nuoreet ja terveetki voi saada vakavan tautimuodon.. Mulla ei ihan lähipiirissä oo riskiryhmään kuuluvia mutta silti kuumottelee ajatus, että jos vaikka kaupasta ois tarttunu mukaan virus (kaikki kun ei turvavälejä noudata) ja tartuttaisin sitä eteenpäin. Ja jos vappuna menisin nii sangen todennäkösesti turvavälejä ei noudatettas koska kaikki kuitenkin juo ja varmasti halaa sun muuta..

Ap

Kaikkien pitäis malttaa pysyä kotona. Jos teitä tapaa vaikka 7 ja yhdellä oli tietämättään tartunta niin nyt se on parhaassa tapauksessa teillä kaikilla. Ja te 7 tartutatte perheenne. Ja teistä 4 käy sit kaupassa tai tapaa vielä muita kavereita ja tarttuttaa 6 uutta. Ja me tartuttaa jokainen 2 uutta ja ne....... ja parin päivän päästä joku sulle tuntematon vanha mummo tuntee olonsa vähän tukalaksi, se sai koronan sun kaveri kaverin isosiskolta, koska sä halasit sun kaveria vappuna.

Vierailija
22/66 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiiän että ihmisillä on erilaisia suhtautumistapoja mutta mietityttää toi että nuoreet ja terveetki voi saada vakavan tautimuodon.. Mulla ei ihan lähipiirissä oo riskiryhmään kuuluvia mutta silti kuumottelee ajatus, että jos vaikka kaupasta ois tarttunu mukaan virus (kaikki kun ei turvavälejä noudata) ja tartuttaisin sitä eteenpäin. Ja jos vappuna menisin nii sangen todennäkösesti turvavälejä ei noudatettas koska kaikki kuitenkin juo ja varmasti halaa sun muuta..

Ap

Kaikkien pitäis malttaa pysyä kotona. Jos teitä tapaa vaikka 7 ja yhdellä oli tietämättään tartunta niin nyt se on parhaassa tapauksessa teillä kaikilla. Ja te 7 tartutatte perheenne. Ja teistä 4 käy sit kaupassa tai tapaa vielä muita kavereita ja tarttuttaa 6 uutta. Ja me tartuttaa jokainen 2 uutta ja ne....... ja parin päivän päästä joku sulle tuntematon vanha mummo tuntee olonsa vähän tukalaksi, se sai koronan sun kaveri kaverin isosiskolta, koska sä halasit sun kaveria vappuna.

Juuri tämä!! Ja jottei tulisi epäselvyyksiä niin päätin heti etten mene. Halusin vain kuulla muiden mielipiteitä asiasta 😅

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa iässä sitä kuvittelee olevansa kuolematon. Minusta toimit juuri niin kuin kaikkien pitäisi toimia eli rajoitat kontaktit minimiin. Jos kaikki noudattaisivat rajoituksia ja pitäisivät järjen päässä ja turvavälin käytössä, niin koronalla ei olisi mihin tarttua ja tartunnat loppuisivat. Tällöin voitaisiin taas turvallisin mielin ja entistä viisaampina palata arkeen. 

Vierailija
24/66 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa iässä sitä kuvittelee olevansa kuolematon. Minusta toimit juuri niin kuin kaikkien pitäisi toimia eli rajoitat kontaktit minimiin. Jos kaikki noudattaisivat rajoituksia ja pitäisivät järjen päässä ja turvavälin käytössä, niin koronalla ei olisi mihin tarttua ja tartunnat loppuisivat. Tällöin voitaisiin taas turvallisin mielin ja entistä viisaampina palata arkeen. 

Kiitos tsempistä, näin ajattelen itsekin!

Ap

Vierailija
25/66 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei samanlaista kokemusta, mutta itse ottaisin lähtökohdaksi sen missä itse olen töissä ja millaista työtä perheenjäseneni tekevät. Perheenjösenistämme 3/5 on kaupan alalla töissä, eli näemme päivittäin töissämme kymmeniä ja/tai satoja asiakkaita. Tästä lähtökojdasta on erittäin todennäköistä että:

1. Joku meidän perheestä saa työpaikalla tartunnan ennemmin tai myöhemmin joka tapauksessa, ja tuo sen mukanaan perheeseen.

2. Kukaan perheestämme ei ole töissä sairaalassa tai muussa "kriittisen alan" työpaikassa, jonka terveyttä pitäisi erityisesti suojella.

3. Perheessämme on vain yksi riskiryhmäläinen, joka käytännössä yhtä suurella riskillä saa tartunnan palaan sitten vapun vietosta tai töistä.

Joten, itse varmaan lähtisin varovaiseen vapun viettoon. Turvaväli kavereihin hyvä pitää edelleen, mutta muuten en näe syytä miksi en menisi. Sinun perheessäsi tilanne saattaa olla erilainen, joten arvioi menemisesi sen pohjalta.

Kuulostat urpolta. Jos teidän perheessä ollaan kaupan alalla töissä niin teidän riski saada tartunto on todella korkea!! Eli teillä on erityinen velvollisuus rajoittaa kaikkea työn ulkopuolista kanssakäymistä. Tehkää vain VÄLTTÄMÄTTÖMÄT asiat. Te olette niitä jotka tartutatte uusia ihmisiä!!!! Ikävä kyllä meillä ei nyt oo kellään kivaa ja kaikilla uusia velvollisuuksia. Kaikkien pitää joustaa.

Mikä ihmeen ajatus toi oikeesti on?? Että ”me saadaan kuitenkin korona niin ihan sama. Me voidaan sit huidella tuolla menemään ja tartuttaa kaikki muutkin”.

Hermostuin liikaa. Anteeksi että haukuin urpoksi. Ei auta mitään jos mä alan täällä ränttäämään vain siksi että ollaan vähän eri linjoilla tässä asiassa. Omat pelot ja riskiryhmäläiset lähipiirissä vain nostaa helposti kierroksia kun joku puhuu näistä rajoituksista ja niiden rikkomisesta.

Jos itse kuulut riskiryhmään, mitä teet ulkona? Miksi lähtisit ulos, kun tiedät että omassa perheessäsi tilanne olisi vakava? Tämän takia sanoin, että arvioi tilanne itsesi ja oman välittömän perheesi osalta. Jos tilanne on, että riski lähteä turvavälejä noudattaen ulos on siltikin liian suuri, pysy kotona. Sama asia jos haluat lähteä ulos lenkille tai vain istumaan hetkeksi puistoon. Oma tilanteeni on mikä on. En mene ehdon tahdon kenenkään viereen tai kapsahda kaulaan kiinni, mutta en näe syytä miksi en voisi parin työkaverin kanssa mennä puistoon istumaan nauttimaan vappupäivästä. Ihan kuin kuvittelisit että lähdemme jahtaamaan kadulla muita ja pelottelemaan koronalla?

Vierailija
26/66 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ajanhan kaverit ja tuttavat (30-60v) on ryypännyt porukalla ja istunut viikoittain baarissa. Ei nyt toki kaikki, mutta aika monet.

Vierailija
27/66 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko ajanhan kaverit ja tuttavat (30-60v) on ryypännyt porukalla ja istunut viikoittain baarissa. Ei nyt toki kaikki, mutta aika monet.

No samoin täällä (20-25v varmaan eniten tuttuja) mut ei mun mielestä sitä voi oikeuttaa vaan ”ku kaikki muutki” 🤷🏼‍♀️

Vierailija
28/66 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No samoin täällä (20-25v varmaan eniten tuttuja) mut ei mun mielestä sitä voi oikeuttaa vaan ”ku kaikki muutki” 🤷🏼‍♀️

Ei kai ne sitä oikeutakaan millään tekosyillä, moni ei vaan vaikuta pitävän koko juttua oikein minään.

Vierailija
29/66 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ehkä menisin, jos olisin lapseton ja perusterve, lähipiiriin ei kuuluisi riskiryhmäläisiä, olisin viettänyt edeltävät kaksi viikkoa lähinnä kotona ja olisi mahdollista olla seuraavat kaksi viikkoa jokseenkin karanteenissa. Mikään näistä ehdoista ei oikein toteudu, joten vappu menee kotosalla.

Vierailija
30/66 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin meinataan kokoontua, tosin meitä on alle 10 ja on nähty muutenkin nyt korona-aikaan toisiamme tosin ei kerralla.

Vierailija
31/66 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei samanlaista kokemusta, mutta itse ottaisin lähtökohdaksi sen missä itse olen töissä ja millaista työtä perheenjäseneni tekevät. Perheenjösenistämme 3/5 on kaupan alalla töissä, eli näemme päivittäin töissämme kymmeniä ja/tai satoja asiakkaita. Tästä lähtökojdasta on erittäin todennäköistä että:

1. Joku meidän perheestä saa työpaikalla tartunnan ennemmin tai myöhemmin joka tapauksessa, ja tuo sen mukanaan perheeseen.

2. Kukaan perheestämme ei ole töissä sairaalassa tai muussa "kriittisen alan" työpaikassa, jonka terveyttä pitäisi erityisesti suojella.

3. Perheessämme on vain yksi riskiryhmäläinen, joka käytännössä yhtä suurella riskillä saa tartunnan palaan sitten vapun vietosta tai töistä.

Joten, itse varmaan lähtisin varovaiseen vapun viettoon. Turvaväli kavereihin hyvä pitää edelleen, mutta muuten en näe syytä miksi en menisi. Sinun perheessäsi tilanne saattaa olla erilainen, joten arvioi menemisesi sen pohjalta.

Kuulostat urpolta. Jos teidän perheessä ollaan kaupan alalla töissä niin teidän riski saada tartunto on todella korkea!! Eli teillä on erityinen velvollisuus rajoittaa kaikkea työn ulkopuolista kanssakäymistä. Tehkää vain VÄLTTÄMÄTTÖMÄT asiat. Te olette niitä jotka tartutatte uusia ihmisiä!!!! Ikävä kyllä meillä ei nyt oo kellään kivaa ja kaikilla uusia velvollisuuksia. Kaikkien pitää joustaa.

Mikä ihmeen ajatus toi oikeesti on?? Että ”me saadaan kuitenkin korona niin ihan sama. Me voidaan sit huidella tuolla menemään ja tartuttaa kaikki muutkin”.

Hermostuin liikaa. Anteeksi että haukuin urpoksi. Ei auta mitään jos mä alan täällä ränttäämään vain siksi että ollaan vähän eri linjoilla tässä asiassa. Omat pelot ja riskiryhmäläiset lähipiirissä vain nostaa helposti kierroksia kun joku puhuu näistä rajoituksista ja niiden rikkomisesta.

Jos itse kuulut riskiryhmään, mitä teet ulkona? Miksi lähtisit ulos, kun tiedät että omassa perheessäsi tilanne olisi vakava? Tämän takia sanoin, että arvioi tilanne itsesi ja oman välittömän perheesi osalta. Jos tilanne on, että riski lähteä turvavälejä noudattaen ulos on siltikin liian suuri, pysy kotona. Sama asia jos haluat lähteä ulos lenkille tai vain istumaan hetkeksi puistoon. Oma tilanteeni on mikä on. En mene ehdon tahdon kenenkään viereen tai kapsahda kaulaan kiinni, mutta en näe syytä miksi en voisi parin työkaverin kanssa mennä puistoon istumaan nauttimaan vappupäivästä. Ihan kuin kuvittelisit että lähdemme jahtaamaan kadulla muita ja pelottelemaan koronalla?

Olen eri, mutta jo oli itsekeskeinen kommentti. Kun kaikki riskiryhmäläiset eivät voi makoilla kotona koko kevättä. Osa heistä on kriittisissä tehtävissä töissä ja osa jopa lain uhalla pakotettu töihin. He saattavat istua kanssasi samassa bussissa, seisoa takanasi kassajonossa tai - kyllä - hoitaa sinua siellä sairaalassa sitten kun saat sen koronan josta et piitannut.

Sinun kaltaisesi voisivat tehdä hoitotahdon, ettei tarvitse kenenkään vaarantaa itseään sinua hoitamalla tai kuolla koska sinä olet silkkaa itsekkyyttäsi ja piittaamattomuuttasi varannut hengityskoneen.

Vierailija
32/66 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aikaa kuluu, voidaan väsyä näihin rajoituksiin. Kuitenkin koronaviruksen aiheuttama tauti on vakava! Yritetään muistuttaa toisiamme taudin vaaroista. Tässä on erään papin kokemus. Hän sairastui vakavasti:

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/kirkkoherra-arto-antturi-luuli-kuolev…-

On erittäin suuri riski, että isossa kaveriporukassa yhdellä on oireeton koronatartunta!

Vierailija
33/66 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette missään pienessä yksiössä ole porukalla kasassa, niin aika pieni riski oireettomalta saada tartuntaa. Ulkona ollessa ihan mitätön.

Omaa järkeä saa käyttää. Jos asut jossain muualla kuin pääkaupunkiseudulla, niin 99% ihmisistä on joka tapauksessa koronavapaita. Aika huono mäihä, jos ensinnäkin osuis joku koronaa kantava porukkaan ja siltä vielä onnistuisit niin ison virusmäärän saamaan, että se saisi taudin aikaiseksi. Voittaahan ihmiset toki lotossakin.

Tärkeintä on välttää massatapahtumia sisätiloissa ja pitää riskiryhmät eristettynä muusta maasta. Muut rajoitustoimet ovat lähinnä kiusantekoa

Vierailija
34/66 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ette missään pienessä yksiössä ole porukalla kasassa, niin aika pieni riski oireettomalta saada tartuntaa. Ulkona ollessa ihan mitätön.

Omaa järkeä saa käyttää. Jos asut jossain muualla kuin pääkaupunkiseudulla, niin 99% ihmisistä on joka tapauksessa koronavapaita. Aika huono mäihä, jos ensinnäkin osuis joku koronaa kantava porukkaan ja siltä vielä onnistuisit niin ison virusmäärän saamaan, että se saisi taudin aikaiseksi. Voittaahan ihmiset toki lotossakin.

Tärkeintä on välttää massatapahtumia sisätiloissa ja pitää riskiryhmät eristettynä muusta maasta. Muut rajoitustoimet ovat lähinnä kiusantekoa

Eli jos olisi vaikkapa ulkoilmakonsertti, sinä menisit sinne? Massatapahtumat ulkona ok?

Vierailija
35/66 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijoita ollaan joten todennäkösesti yksiössä tai kaksiossa. Mutta joo ite en näe rajotuksia kiusantekona vaan välttämättömänä toimenpiteenä jotta taudin etenemistä saadaan hidastettua ja tehohoitopaikat riittävät. Ulkonakin tartunnan voi saada jos ei turvavälejä noudateta.

Ap

Vierailija
36/66 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mekin nähdään. Ollaan menossa Helsinkiin.

Tervetuloa meillä riittää koronaa kotiin viemisiksikin.

Vierailija
37/66 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta hevon kukkua koko korona. Normaalisti olen nähnyt kavereita. Korona hysteerikot pysykää vaan kotona mutta älkää tulko moralisoimaan meitä muita ihmisiä.

Oletko kenties narsisti kun et kykene noudattamaan ohjeita. Minäminä vain.

Vierailija
38/66 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeat ihmiset jatkaa arkea tavalliseen tapaan. Täällä kylässäkin (koronaa ei lähimaillakaan) näkyy tyyppejä lenkkeilemässä naamarit päässä. Tyhmimmät ihmiset luulee että riittää kun "käyn harvoin kaupassa, pesen sitten kädet" riittää. Sinähän kosket saastaisilla räpylöillä pankkikorttia, laukkua ja omia vaatteita. saatat myös kävellä suoraan jonkun aivastushiukkasien läpi. Kotona peset kädet ja sen jälkeen rämmit vapautuneesti rojujasi ja naamallekin kädet hakeutuu jossain vaiheessa. Illalla tapaat vanhempasi, joilla on omat mahdolliset pöpöt mukana.

Laitanpa karvahatun päähän jo nyt ihan varuilta jos juhannuksena sataa lunta.

Vierailija
39/66 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivän naurut. Petollinen turvallisuudentunne sulla. Tartuntojahan on ympäri suomen ja mahdollisesti 2/3 oireettomia. Sulle voi silti tulla vakava tauti vaikka kaverillasi ei olisi edes oireita.

Vierailija
40/66 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta jo oli itsekeskeinen kommentti. Kun kaikki riskiryhmäläiset eivät voi makoilla kotona koko kevättä. Osa heistä on kriittisissä tehtävissä töissä ja osa jopa lain uhalla pakotettu töihin. He saattavat istua kanssasi samassa bussissa, seisoa takanasi kassajonossa tai - kyllä - hoitaa sinua siellä sairaalassa sitten kun saat sen koronan josta et piitannut.

Sinun kaltaisesi voisivat tehdä hoitotahdon, ettei tarvitse kenenkään vaarantaa itseään sinua hoitamalla tai kuolla koska sinä olet silkkaa itsekkyyttäsi ja piittaamattomuuttasi varannut hengityskoneen.

Minä ja työtoverimme teemme töitä juurikin alalla, jossa näemme kymmeniä/satoja ihmisiä päivittäin, myös näin korona-aikaan. Jos minä + 2 näistä työkavereistani, jotka ovat samalla alalla töissä, näemme toisiamme puistossa, jonne jokainen meistä pääsee ilman julkisten apua, ulkoilmassa, pidämme turvavälin toisiimme emmekä jaa eväitä tai muuta vastaavaa, miten vaarannamme kenenkään terveyttä? Se on aivan sama näemmekö toisemme työpaikalla vai siellä puistossa, sairastutamme toisemme tai saamme mahdollisen tartunnan asiakkailta yhtä suurella todennäköisyydellä.

On se mahtavaa kun on niin kapeakatseisia ihmisiä ettei toisille, jotka ottavat kaikki tartuntaketjut, turvavälit ja muun huomioon, mutta haluaisi yhden päivän nauttia asiallisesti puistossa, vaarantamatta ketään muuta kuin toisensa, voi suoda sitäkään iloa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan