Poikani sai c-miehen paperit
lääkärintarkastuksessa. Varsinaiset kutsunnathan ovat syksyllä, mutta olen iloinen että säästyy mokomalta pakolta. Syyt on ihan todellisia, paha ihosairaus ja psyykkiset syyt. Muita?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poika lähtee armeijaan heinäkuussa. Mielestäni armeija on asioita jotka kuuluu hoitaa. Uskon että myös armeija-ajasta on hyötyä nuorelle elämässä tulevaisuudessa.
No mitähän tämä hyöty olisi, kun ei näin 27 vuidenkaan jälkeen ole käynyt ilmi, huolimatta RUK-papyyreista ja yhdestä "sattumaylennyksestä" (kuten itse kutsun tuota episodia, neljän kertauspäivän jälkeen...)
Sitkeyttä, selviytymistä hankalusta ja ei niin mukavista olosuhteista. Ymmärrystä, armeijassa tulee varmasti näkemään ihmisyyden kirjon. Kokemuksia, muistoja. Kouluja ja työelämää ennättää armeijan jälkeenkin koko loppuelämän.
Hohoho. Kolmasti ennen inttiä olin kokenut Lapin vaelluksella lumimyrskyn ja tuskin yhtä veemäistä tilannetta olisin enää kokenut jos en tarkoituksella olisi hakeutunut Lapin rajalle palvelukseen.
Pitkäaikainen judo-harrastukseni varmasti myös opettanut enemmän sitkeytyä ja itsekuria & kantaa elämässä paremmin kuin yksikään kokemus intissä. Partiossa open liidershipin mennen tullen paremmin kuin intissä, mitä tulee siviilielämän tarpeisiin - siellä lun johtaminen perustuu esimerkkiin ja vertaistensa innpstamiseen, ei käskytykseen (joojoo, "syväjohdettu" olen.. )
Jälkeenpäin suorastaan vihaksi pistänyt, että tuo kokemusvuosi maksoi minulle 50 kE rahaa, vastine täysi zero. Ja toivon ettei oma juniorini todellakaam tarvitse hukata tuonne aikaansa - sanotaan nyt näin, että hän on jo nyt kokenut extremempää mitä keskimääräinen jantteri jossain etelän varuskunnassa tulee palveluksensa aikana kohtaamaan.
Eli, edelleen odotan sitä ihmevalaistumista siitä suuresta hyödystä?
Maidän poika sai kanssa c:n paperit. Tosin vain ylioppilaskirjoituksissa, mutta pärjää ihan hyvin auton apumiehenä.
Vierailija kirjoitti:
Poikani Per on nyt Ceestä
ap
😂💎
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi, voi. Harmittaako nyt noin mahottomasti kun poika ei päässytkään 'tykinruuaksi' ?
Vapautus on vaan rauhan ajaksi. Jos rähinä tulee, niin nimenomaan tykinruuaksi laitetaan nuo kuoluttamattomat retardit.
Eikä laiteta, eikä fyysinen sairaus estä kouluttautumasta vaikka mihin.
C-paperit tarkoittaa vapautusta rauhanajan palveluksesta. Jos haluaa täyden vapautuksen, pitää suorittaa siviilipalvelus, tai jos asepalvelus on käyty, täydennyskoulutus, tai tulla tuomituksi totaalikieltäytyjänä.
Ei sillä sivarin käymisellä mitään täyttä vapautusta saa. Sodan syttyessä sivareiden tilanne arvioidaan uudelleen, jos heistä nuoremmasta päästä pitäisi pikakouluttaa ja laittaa maata puolustamaan.
Sama juttu C-miesten kanssa.
Todellisuudessa silti tuskin on suurta mahdollisuutta että Suomeen kohdistuisi niin pitkään kestävä mutta tuloksettomaksi jäävä hyökkäys ettei siitä jo koulutetulla reservillä selvitä. Hyvin tai huonosti, mutta eiköhän siinä tulos saada aikaan suhteellisen nopeasti.
Laki muuttui 2008, aseistakieltäytyjiä, joita sivaritkin ovat, ei pikakouluteta mistään päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi, voi. Harmittaako nyt noin mahottomasti kun poika ei päässytkään 'tykinruuaksi' ?
Vapautus on vaan rauhan ajaksi. Jos rähinä tulee, niin nimenomaan tykinruuaksi laitetaan nuo kuoluttamattomat retardit.
Eikä laiteta, eikä fyysinen sairaus estä kouluttautumasta vaikka mihin.
Ei laitetakaan. C-miehet tallaa sodan aikana miinakenttiä.
Taas liikaa elokuvia katseltu siellä, mutta sitähän ne sotahullut harrastaa kun ei muuten pääse itseään toteuttamaan. Sitten todellisuuden ja fiktion raja alkaa hämärtymään.
No mitäs tosta. Mun poikanipa sai C-hepatiitin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poika lähtee armeijaan heinäkuussa. Mielestäni armeija on asioita jotka kuuluu hoitaa. Uskon että myös armeija-ajasta on hyötyä nuorelle elämässä tulevaisuudessa.
No mitähän tämä hyöty olisi, kun ei näin 27 vuidenkaan jälkeen ole käynyt ilmi, huolimatta RUK-papyyreista ja yhdestä "sattumaylennyksestä" (kuten itse kutsun tuota episodia, neljän kertauspäivän jälkeen...)
Sitkeyttä, selviytymistä hankalusta ja ei niin mukavista olosuhteista. Ymmärrystä, armeijassa tulee varmasti näkemään ihmisyyden kirjon. Kokemuksia, muistoja. Kouluja ja työelämää ennättää armeijan jälkeenkin koko loppuelämän.
Hah! Missä armeijassa sinä olet ollut?
En missään. Miksi koet armeijan noin negatiivisena paikkana? Miksi ajattelet ettei armeija-aikaa voi kääntää "voitoksi"?
Käväiseppä se 6kk kääntymässä ja kerro sitten, olisiko sen ajan voinut käyttää paremminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohoho. Kolmasti ennen inttiä olin kokenut Lapin vaelluksella lumimyrskyn ja tuskin yhtä veemäistä tilannetta olisin enää kokenut jos en tarkoituksella olisi hakeutunut Lapin rajalle palvelukseen.
Pitkäaikainen judo-harrastukseni varmasti myös opettanut enemmän sitkeytyä ja itsekuria & kantaa elämässä paremmin kuin yksikään kokemus intissä. Partiossa open liidershipin mennen tullen paremmin kuin intissä, mitä tulee siviilielämän tarpeisiin - siellä lun johtaminen perustuu esimerkkiin ja vertaistensa innpstamiseen, ei käskytykseen (joojoo, "syväjohdettu" olen.. )
Jälkeenpäin suorastaan vihaksi pistänyt, että tuo kokemusvuosi maksoi minulle 50 kE rahaa, vastine täysi zero. Ja toivon ettei oma juniorini todellakaam tarvitse hukata tuonne aikaansa - sanotaan nyt näin, että hän on jo nyt kokenut extremempää mitä keskimääräinen jantteri jossain etelän varuskunnassa tulee palveluksensa aikana kohtaamaan.
Sinulla on selkeästi ollut elämänkokemusta ja hyvä palkkainen työ jo ennen armeijaan menoa. Luuletko että kaikki nuoret ovat saaneet samat lähtökohdat?
Vierailija kirjoitti:
Itse taas yritän keksiä jotain keinoa millä saisi juniorin vapaaksi tuosta kuviosta. 5.5-11.5 kk elämästä täysin hukkaan.
Hukkaan? Kuinka niin?
Rähinä jos tulee niin on kuitenkin mentävä ja kaverit pistää kyllä psyykkeet kuntoon hetkessä jos aikoo sluibailla.
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä enää nykyaikaina ole enää hyötyä, ellei sitten pyri armeijalle töihin, tai muuten turvallisuusalalle. Ketään ei ole koskaan kiinnostanut, mitä tein univormu päällä silloin joskus.
Terveisin "40-vee reserviläinen, myös töissä armeijan yhden sortin erikoisjoukoissa vuoden verran silloin joskus"
Vierailija kirjoitti:
Rähinä jos tulee niin on kuitenkin mentävä ja kaverit pistää kyllä psyykkeet kuntoon hetkessä jos aikoo sluibailla.
Joo sillä inttivittuilun määrällä joku psyykkeellisesti vajaampi voi pian tehdä sellaisen tempun että lahtaakin ne kaverinsa takaapäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha :D intin käyneet kaverit eivät tunnu selviytyvän edes siitä, jos nuuska loppuu
eri
Erityisesti naiset, jotka eivät ole käyneet armeijaa voivat pitää turpansa kiinni tästä aiheesta. Teidänlaiset pullamössöstä koostuvat siiderivalaat eivät voi vaatia pojiltaan sitä, mitä itse eivät ole kyenneet suorittamaan. Hävetkää kaksinaismoralistiset hemmotellut prinsessat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on selkeästi ollut elämänkokemusta ja hyvä palkkainen työ jo ennen armeijaan menoa. Luuletko että kaikki nuoret ovat saaneet samat lähtökohdat?
Paskatöitä tehtiin ennen inttiä ja intin jälkeenkin että sai kustannettua harrastuksensa ja reissut pohjoiseen. Mutta niistä hommista maksettiin kohtuu hyvin. Ja se 50 kE oli heitto työuran alkuvuosilta, vaikka oikeasti se pitää ottaa loppuvuosilta, sitten puhutaankin todnäk tuplasummasta - fir nothing, että osaa ärsyttääkin sen ajatteleminen.
Ja inttikö se parantaa lähtökohtia omalle taipaleelle? Jos ns elämän perustaidot puuttuvat parikymppisenä, vain totaalinen idiootti uskoo että 6-12kk riittää korjaamaan 20 vuoden aikana tehdyt kasvatusvirheet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse taas yritän keksiä jotain keinoa millä saisi juniorin vapaaksi tuosta kuviosta. 5.5-11.5 kk elämästä täysin hukkaan.
Hukkaan? Kuinka niin?
Kyseisestä suoritteesta ei ole mitään hyötyä myöhemmässä elämässä, ellei mukaansa saa raskaan kaluston ajokorttia tai lentolupakirjaa. Nekin on siviilissä opittavissa, mutta ns omalla rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Erityisesti naiset, jotka eivät ole käyneet armeijaa voivat pitää turpansa kiinni tästä aiheesta. Teidänlaiset pullamössöstä koostuvat siiderivalaat eivät voi vaatia pojiltaan sitä, mitä itse eivät ole kyenneet suorittamaan. Hävetkää kaksinaismoralistiset hemmotellut prinsessat!
No huh! Arvet on syvällä. Luuletko tosissasi että yksikään nainen pystyy vaikuttamaan käykö poika armeijan vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tämä niin älytön viesti, että trolli sen on oltava. Raaka totuus on, että "jollet ruoki omaa armeijaasi, ruokit jonkun toisen armeijaa".
Mutta väännetään vielä rautalangasta: Suomi on itsenäinen. Suomessa ei ole muun valtion armeijaa. Suomessa on demokratia ja vapaat vaalit. Nämä ovat se vastine.
Eikö Georgian, Krimin ja Itä-Ukrainan valloitukset herätä mitään ajatuksia?
Lopuksi: Oikeasti se sinun "50kE" on Monopolin leikkirahaa.
Vierailija kirjoitti:
Uskon että myös armeija-ajasta on hyötyä nuorelle elämässä tulevaisuudessa.
Armeijassa opetellaan sotimaan eli tappamaan vihollisia jotka hekin ovat ihmisiä. En näe siinä mitään kasvatuksellista roolia josta olisi hyötyä siviilissä. Se on varautumista sotilaallista kriisiä varten eikä niitä taitoja voi hyödyntää rauhanajan oloissa. Poikkeuksena ovat jotkut turvallisuusalan ammatit joissa taidoista on välillistä hyötyä mutta jos pojastasi ei tule poliisia, rajavartijaa tms. niin ammatillisen hyödyn voi unohtaa. Etenkin armeijan johtamiskoulutus on jäänyt niin pahasti jälkeen tämän päivän yrityskulttuurista että niillä opeilla ei siviilissä ole mitään virkaa.
En missään. Miksi koet armeijan noin negatiivisena paikkana? Miksi ajattelet ettei armeija-aikaa voi kääntää "voitoksi"?