Koronan murtamat illuusiot elämästäsi?
Tämä koronavirus eristäytymisineen on hyvin monien totuuksien aikaa. Ihmisten illuusiot elämästään ja ihmissuhteistaan kyllä murenee huolella.
Mitä illuusioita virusaika on murtanut sinun elämästäsi?
Itse asun uusperheessä ja puoliso on aina korostanut miten olen perheen täysivaltainen osa, lapsille tärkeä yms. Silmät avautuneet tämän asian suhteen. Että varmaan olen samalla tavalla tärkeä kuin naapurin Ritva. Kun 7-ja 8-vuotiailla alkoi etäkoulu, puolisoni ja lasten lähivanhempi päättivät yhdessä että lasten on parempi olla päivittäin 7-8 tuntia yksin kotona kun puolisoni ja lasten lähivanhempi on töissä, kuin että lapset olisivat voineet olla meillä etäkoulussa jossa minä olen etätyöskentelemässä.
Eli siis mielummin lapset yksin tuntikausia päivässä ja lounaaksi tyyliin muroja. Tarjouduin jopa hakemaan ja viemään lapset pois päivän aikana koska minulla on joustavat työolosuhteet. Mutta asia on sovittu ja minun on tällä turha päätäni vaivata kuulema, ei tarvitse minun ”stressata asiasta”.
Ei sitten 😅 terveisin Yhtä Tärkeä Perheenjäsen
Kommentit (90)
Pidin itseäni koti-ihmisenä. Oli ihana puuhailla perheen kanssa ja nauttia rauhallisista koti-illoista. 24/7 kotijumitus enää vaan vit uttaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on oikeasti ollut vähän järkytys, kuinka heppoisissa kantimissa monen yrityksen talous on.
Minua taas on ihmetyttänyt ihmisten henkilökohtaisen talouden heikkous. Eikö kukaan oikeasti säästä pahan päivän varalle?
Illuusio siitä että rekryt tehdään harkinnalla ja että yritykset eivät helpolla lemppaa työntekijöitään. Jo kaksi määräaikaisen sopparin kollegaa on potkittu pois, eli firmassa lyhimpään olleet. Oma soppari loppuu ensi helmikuussa eli eipä sekään jatku enää ensi vuonna jos sama meno jatkuu.
Meni uusiksi muutto- ja asunnonostosuunnitelmat. Työelämä on ihan paskaa, epävarmuutta epävarmuuden päälle. Jopa yliopistossa oli enemmän varmuutta, ainakin pystyi suunnittelemaan elämänmenon pariksi, viideksi vuodeksi kerrallaan.
Suomalaisille johtajille (toimitusjohtajille) maksetaan isoja palkkoja ja johtajia ja johtajien johtajia riittää tässä maassa. Kun sitten pitäisi tehdä isoja, hyviä ja nopeita päätöksiä niin ne ontuvat ja ovat jotenkin epäonnistuneita. Eli ammattitaito ei vaan riitä! Palkkaa pitäisi kuitenkin vaan saada lisää ja lisää. ps. tosin olen epäillyt tätä ennen koronaakin jo
Luulin että rahalla saa ja lentokoneella pääsee. Ei auta nyt rahakaan, jumissa ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon tuo opiskelija mutta vastasin otsikon perusteella kun joskus en halua että vastaukseni vaikuttaisi muiden mielipiteet.
Ap. n tilanne on tosi epäreilu. Olikohan lapsilta edes kysytty, minusta ap vaikuttaa hyvältä "äiti puolelta" ja noiden toisten aikuisten toiminta syrjivältä ja epäkunnioittavalta. Sano sille äijälle että miksi et saisi olla lapsille tärkeä, voiko lähivanhempi olla lapsistaan mustasukkainen sinulle, ap?
Ota asia sillan puheeksi miehesi kanssa että korostat sitä että olet itse valmis sitoutumaan syvästi ja odotat sitä myös heiltä, ei ole oikein joutua omassa lähipiirissään ulkokehälle.Voi ihana kiitos näistä sanoista !
Olin aika puulla päähän lyöty tästä puolisoni ja lähivanhemman päätöksestä koska lapset ovat meillä paljon ja puoliso tosiaan aina korostanut asiaa miten olen tasapuolinen perheen jäsen. Omia lapsia ei ole eikä puoliso voi enää lapsia saada, pahalta tuntuu kyllä ja ulkopuoliselta juuri. Puolisoni ei ymmärrä oikein miksi.. ja hänestä minäkin nyt vaan ”pääsen helpommalla” vaikka en minä halua mitenkään helpolla päästä, siis en ollenkaan ymmärrä sitä ajattelua. Minä haluaisin perheen ja puoliso on aina hokenut että minulla on perhe , ollaan perhe vaikkei omia lapsia olekaan. Ei perheeltä tunnu tällainen päätös. Eri asia jos lapset olisi vanhempia mutta eka - ja tokaluokkalaiset kyseessä.
Ja sinulle opiskelija, joku tuossa jo sanoikin että pitäkää etämiitti! Ehdota rohkeasti itse jossain ainejärjestön foorumilla asiaa . Voi olla muita samassa tilanteessa ! Jotkut tiivimmät porukat saattaa pitää omia miittejään mutta ei hoksaa kutsua kaikkia mukaan. Hangoutsilla esim onnistuu kätevästi !
Kuulostat ihanalta ihmiseltä ap. Vaihda puolisoa ja hanki omia lapsia.
Luulin suomalaisia suht rehellisiksi ihmisiksi. Nyt korona on paljastanut vastuunpakoilua, huijareita, moraalittomia tukiahneita ja ties mitä.
Ei se toistaiseksi ole murtanut mitään illuusioita. Ehkä siksi, että olen köyhä ja yksinäinen ihminen, joka ei käy töissä. Korona ei ole muuttanut elämässäni vielä mitään.
Se on paljastunut, kuinka yksin perheemme on. Aiemmin oli kaikenmoiset kiireet aina tekosyitä, miksi meihin ei vaan kukaan ota yhteyttä. Nyt, kun aikaa on, paljastui lopullisesti, että eipä ole kiinnostustakaan ottaa yhteyttä. Järkyttävää ja nyt todellakin vain halveksin tätä maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisille johtajille (toimitusjohtajille) maksetaan isoja palkkoja ja johtajia ja johtajien johtajia riittää tässä maassa. Kun sitten pitäisi tehdä isoja, hyviä ja nopeita päätöksiä niin ne ontuvat ja ovat jotenkin epäonnistuneita. Eli ammattitaito ei vaan riitä! Palkkaa pitäisi kuitenkin vaan saada lisää ja lisää. ps. tosin olen epäillyt tätä ennen koronaakin jo
TÄMÄ!
Muutamasta johtajasta tiesinkin omasta kokemuksesta että ovat pikkasen idioottia tyhmempiä, kunhan vaan muita ihmisiä röyhkeämpiä, mutta että näitä on näin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on oikeasti ollut vähän järkytys, kuinka heppoisissa kantimissa monen yrityksen talous on.
Minua taas on ihmetyttänyt ihmisten henkilökohtaisen talouden heikkous. Eikö kukaan oikeasti säästä pahan päivän varalle?
Tätä mäkin ihmettelen. Miten työssäkäyvän talous voi kaatua johonkin kahden kuukauden lomautukseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on oikeasti ollut vähän järkytys, kuinka heppoisissa kantimissa monen yrityksen talous on. Esim. näitä ravintoloitsijoita, joilla on ollut joku mesta monta kymmentä vuotta (Erikin pippuri jne) ja nyt onkin konkka päällä heti tai julkkiskokkien nimekkäät paikat, saman tien lappu luukulle. Ymmärrän, jos paikka on uusi tms., mutta noista em. tapauksista olen ollut yllättynyt. Muitakin aloja on kuin ravintolat. Eli Suomessa yrittäjät elää suurimmaksi osaksi näemmä kädestä suuhun, mitään puskurirahastoja ei pysty tai sitten ei ole haluttu kerryttää.
Viime päivien ikävä yllätys on ollut joiden yritysten tukikuppaus eli mm. täälläkin mainittu blogi ja huutokauppapariskunta. Jos oikeasti ei ole tällä hetkellä sellaisissa vaikeuksissa, että business menee nurin, on minusta moraalitonta ottaa avustusta vaikka sitä saisikin. Hyvin itsekästä. Eihän rahat mistään ilmasta tule, joku (=keskituloiset suomalaiset, jotka maksaa kaiken muunkin tässä maassa) ne maksaa jossain vaiheessa kumminkin.
Toisaalta eikö se tarkoita, että hinnoissa ei ole ollut ilmaa? Tuotteiden (ravintola-annosten) hinnat ovat olleet juuri sitä, millä yritystoiminta on kannattavaa muttei enempää.
No tämä on yksi mahdollisuus. Muita vaihtoehtoja on, että yrittäjä on nostanut itselleen vähän hulppeampaa liksaa kuin olisi ollut syytä tai sitten sellainen, ettei ole oikeasti businessosaamista ja on tehty liian isoja investointeja, ostettu itse liian kalliilla materiaaleja jne.
Luulin ennen, että valtaosa ihmisistä on suht järkeviä. Ei näytä olevan. Kuljetaan ympäriinsä, mökkeillään, tavataan ihmisiä ja sulloudutaan joukolla kauppoihin. KUN EI OLE KUKAAN KIELTÄNYT.
Yksi illuusioni vain vahvistui.
Olin aina kuvitellut kasvattaneeni vahvan ja tasapainoisen lapsen. Vaikka olenkin saanut paljon ulkopuolista arvostelua, boheemista elämäntavastani johtuen. Nyt osoittautuikin, että olin sittenkin oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Luulin ennen, että valtaosa ihmisistä on suht järkeviä. Ei näytä olevan. Kuljetaan ympäriinsä, mökkeillään, tavataan ihmisiä ja sulloudutaan joukolla kauppoihin. KUN EI OLE KUKAAN KIELTÄNYT.
No just tämä. Mäkin luotin ennen ihmisten omaan järjenkäyttöön. Lopetin pääsiäisenä, kun sekä puutarhamyymälän että rautakaupan pihat olivat päivä toisensa jälkeen täynnä autoja. Kaikki, mitä ei erikseen kielletä, tullaan näköjään tekemään, eli tartunnat räjähtävät viimeistään sen jälkeen kun baarit avataan. Riskiryhmäläisenä olen joka tapauksessa eristyksissä, toisaalta ihan sama, toisaalta ihmetyttää.
Niin ja se, että ihmiset todella ovat törkyisiä sikoja. Nyt, kun lähimäkkärissä on vain autokaista auki, on piha täynnä autonikkunasta ulosheitettyä roskaa, niitä isoja henkselikasseja myöten.
Itselle kävi sillälailla jännästi että monet illuusioiden särkymiset, pelot, menetykset yms mitkä nyt on kollektiivisia sattui omalle kohdalle ennakoivasti vähän ennen kollektiivista koronakriisiä. Samalla lailla kun maailma miettii nyt että mitä tämä meille opettaa niin mietin muutama kuukausi sitten omassa elämässä ja nyt tämä on vähän kun katsoisi Salattuja elämiä uusintana. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Yksi illuusioni vain vahvistui.
Olin aina kuvitellut kasvattaneeni vahvan ja tasapainoisen lapsen. Vaikka olenkin saanut paljon ulkopuolista arvostelua, boheemista elämäntavastani johtuen. Nyt osoittautuikin, että olin sittenkin oikeassa.
Hienoa! Mulle kävi samoin. Oon kasvattanut lapset aika vapaasti, ovat saaneet itse ajatella ja tehdä päätöksiä, tietysti on keskusteltu ja pohdittu yhdessä, että mikä on järkevää. Yhteenkään asiaan en ole sanonut perusteluksi "koska minä sanon" tai "näin asia nyt vaan on" tai pelkkä "ei" ilman perusteluja. Tässä koronatilanteessa ei ole tarvinnut käydä minkäänlaista vääntöä siitä, että saako notkua kylillä tai tavata kavereita. Ovat tajunneet ihan itse mitä tarkoittaa esim. tartuntaketju ja kertautuvuus. Eivätkä myöskään ole valittaneet kertaakaan mitään vaikka aiemmin narisivat välillä ihan hölmöistä jutuista.
Ap, vaikutat tosi hyväsydämiseltä ihmiseltä! Niin harmi, ettei viisaaseen ehdotukseesi tartuttu.
Toisaalta eikö se tarkoita, että hinnoissa ei ole ollut ilmaa? Tuotteiden (ravintola-annosten) hinnat ovat olleet juuri sitä, millä yritystoiminta on kannattavaa muttei enempää.