Koronan murtamat illuusiot elämästäsi?
Tämä koronavirus eristäytymisineen on hyvin monien totuuksien aikaa. Ihmisten illuusiot elämästään ja ihmissuhteistaan kyllä murenee huolella.
Mitä illuusioita virusaika on murtanut sinun elämästäsi?
Itse asun uusperheessä ja puoliso on aina korostanut miten olen perheen täysivaltainen osa, lapsille tärkeä yms. Silmät avautuneet tämän asian suhteen. Että varmaan olen samalla tavalla tärkeä kuin naapurin Ritva. Kun 7-ja 8-vuotiailla alkoi etäkoulu, puolisoni ja lasten lähivanhempi päättivät yhdessä että lasten on parempi olla päivittäin 7-8 tuntia yksin kotona kun puolisoni ja lasten lähivanhempi on töissä, kuin että lapset olisivat voineet olla meillä etäkoulussa jossa minä olen etätyöskentelemässä.
Eli siis mielummin lapset yksin tuntikausia päivässä ja lounaaksi tyyliin muroja. Tarjouduin jopa hakemaan ja viemään lapset pois päivän aikana koska minulla on joustavat työolosuhteet. Mutta asia on sovittu ja minun on tällä turha päätäni vaivata kuulema, ei tarvitse minun ”stressata asiasta”.
Ei sitten 😅 terveisin Yhtä Tärkeä Perheenjäsen
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Minusta vanhemmat tekivät oikein. Luulisi sinun olevan tyytyväinen.
Missasit nyt sen pointin tuossa apn aloituksessa? Vähän oudolta kuulostaa muutenkin että parempi että noin nuoret lapset ovat yksin koko päivän.
Vierailija kirjoitti:
Ruokavalio ja sen terveellisyyden riippuvaisuus valmiista salaattipöydästä.
Salaatin ja tuoreiden kasvisten syöminen vähentynyt 80% kotiruokavaliolla
😅vähän itsekuria nyt?
Vierailija kirjoitti:
Mielelläni luulisin perustelut tai jotain argumentteja miksi näin on oikein? Onko jotain mitä en nyt ymmärrä? -lapseton
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielelläni luulisin perustelut tai jotain argumentteja miksi näin on oikein? Onko jotain mitä en nyt ymmärrä? -lapseton
Kuulisin, ihan en luulisin! Vai onko se etäkoulu niin kamalaa oikeasti kun sanotaan että parempi että siltä säästyy? :D
Se, että Suomessa maatalous ei pyörikään suomaisella työvoimalla.
Se, että olemme alkutuotannnon ketjun alussa heti riippuvaisia ulkomaista, eli emme ole omavaraisia lannoitteiden suhteen.
Se, että isot kauppakeskukset Helsingin keskustassa, kuten Kluuvi, eivät olekaan suomalaisomistuksessa ja vuokratulot niistä jää Suomeen.
Ja se, että isoilla kansainvälisillä kiinteistönomistajilla on tapana solmia vuokralaistensa kanssa salaisia vuokrasopimusehtoja, jotka sorsivat vuokralaista, eivätkä selkeästi kestäkään päivänvaloa.
Onneksi suivaantuneet vuokralaiset vuotavat nyt sopimustietoja lehdille. Toivon asioiden paljastamista perinpohjin.
Ja että Suomi alkaa tehdä valintoja perusteenaan omavaraisuus.
Teen gradua ja vasta nyt tajuan että tarvi sitä yliopisto yhteisöä. Kun on syvällä siinä omassa tutkimuksessa niin huomaan että kaverini jotka eivät ole yliopistollisia alkaa menettää hermot minuun kun joskus sanon tästä tytöistä ä että tuntuu että hiukset muuttuu harmaiksi. Jos pääsisi kiltahuoneelle juttelemaan kun kaikilla on siellä ne samat asiat tärkeitä.
Terkkuja kaikille opiskelijoille!
Vierailija kirjoitti:
Osta kaupasta niitä valmiita salaattipusseja! Elän itse pelkästään niillä, en todellakaan jaksaisi alkaa silputa ja pilkkoa monesta eri lähteestä vihanneksia tietyssä suhteessa kotitekoiseksi salaatiksi. Noi pussit ei tarvitse kuin kirsikkatomaatit ja jonkun juuston kaveriksi.
Itse olen huomannut että ihmiset oikeasti välittävät toisistaan. Vaikka kommunikointi on tapahtunut pääsääntöisesti puhelimen kautta niin silti tuntuu että sukulaisista, ystävistä, kavereista ja heidän hyvinvoinnistaan välitetään oikeasti. Normielämässä kuulee usein että on kiireitä yms. ja rehellisesti sanottuna se tuntuu toisinaan tekosyyltä. Mutta nyt on ollut kiva huomata että toisista huolehditaan ja ihmisistä tykätään muutenkin kuin instagramissa.
Vierailija kirjoitti:
Teen gradua ja vasta nyt tajuan että tarvi sitä yliopisto yhteisöä. Kun on syvällä siinä omassa tutkimuksessa niin huomaan että kaverini jotka eivät ole yliopistollisia alkaa menettää hermot minuun kun joskus sanon tästä tytöistä ä että tuntuu että hiukset muuttuu harmaiksi. Jos pääsisi kiltahuoneelle juttelemaan kun kaikilla on siellä ne samat asiat tärkeitä.
Terkkuja kaikille opiskelijoille!
Eikä teillä ole vapaamuotoisia zoomitteluita? Meillä on vuosikurssilaisten kanssa joka perjantai kaljottelua zoomin kautta ja jauhetaan nimenomaan opiskeluasiaa. Hajoaisin tähän yksinäisyyteen ilman niitä iltoja.
Luulin että suurin osa ihmisistä olis kuitenkin jollain tavalla järkeviä ja kiinni tässä todellisuudessa, mutta tämä käsittämätön hysteria on osoittanut toisin.
Oon tuo opiskelija mutta vastasin otsikon perusteella kun joskus en halua että vastaukseni vaikuttaisi muiden mielipiteet.
Ap. n tilanne on tosi epäreilu. Olikohan lapsilta edes kysytty, minusta ap vaikuttaa hyvältä "äiti puolelta" ja noiden toisten aikuisten toiminta syrjivältä ja epäkunnioittavalta. Sano sille äijälle että miksi et saisi olla lapsille tärkeä, voiko lähivanhempi olla lapsistaan mustasukkainen sinulle, ap?
Ota asia sillan puheeksi miehesi kanssa että korostat sitä että olet itse valmis sitoutumaan syvästi ja odotat sitä myös heiltä, ei ole oikein joutua omassa lähipiirissään ulkokehälle.
Vierailija kirjoitti:
Oon tuo opiskelija mutta vastasin otsikon perusteella kun joskus en halua että vastaukseni vaikuttaisi muiden mielipiteet.
Ap. n tilanne on tosi epäreilu. Olikohan lapsilta edes kysytty, minusta ap vaikuttaa hyvältä "äiti puolelta" ja noiden toisten aikuisten toiminta syrjivältä ja epäkunnioittavalta. Sano sille äijälle että miksi et saisi olla lapsille tärkeä, voiko lähivanhempi olla lapsistaan mustasukkainen sinulle, ap?
Ota asia sillan puheeksi miehesi kanssa että korostat sitä että olet itse valmis sitoutumaan syvästi ja odotat sitä myös heiltä, ei ole oikein joutua omassa lähipiirissään ulkokehälle.
Voi ihana kiitos näistä sanoista !
Olin aika puulla päähän lyöty tästä puolisoni ja lähivanhemman päätöksestä koska lapset ovat meillä paljon ja puoliso tosiaan aina korostanut asiaa miten olen tasapuolinen perheen jäsen. Omia lapsia ei ole eikä puoliso voi enää lapsia saada, pahalta tuntuu kyllä ja ulkopuoliselta juuri. Puolisoni ei ymmärrä oikein miksi.. ja hänestä minäkin nyt vaan ”pääsen helpommalla” vaikka en minä halua mitenkään helpolla päästä, siis en ollenkaan ymmärrä sitä ajattelua. Minä haluaisin perheen ja puoliso on aina hokenut että minulla on perhe , ollaan perhe vaikkei omia lapsia olekaan. Ei perheeltä tunnu tällainen päätös. Eri asia jos lapset olisi vanhempia mutta eka - ja tokaluokkalaiset kyseessä.
Ja sinulle opiskelija, joku tuossa jo sanoikin että pitäkää etämiitti! Ehdota rohkeasti itse jossain ainejärjestön foorumilla asiaa . Voi olla muita samassa tilanteessa ! Jotkut tiivimmät porukat saattaa pitää omia miittejään mutta ei hoksaa kutsua kaikkia mukaan. Hangoutsilla esim onnistuu kätevästi !
Vierailija kirjoitti:
Luulin että suurin osa ihmisistä olis kuitenkin jollain tavalla järkeviä ja kiinni tässä todellisuudessa, mutta tämä käsittämätön hysteria on osoittanut toisin.
Itse en ole ajatellut noin enää pitkään aikaan. Tämä on vain vahvistanut käsitystäni siitä, miten ihmiset ovat aivan järjettömiä, hysteerisyyteen taipuvia, mediaa palvovia olentoja, joilta puuttuu kaikenlainen loogisuus ja joilla kognitiivinen dissonanssi on ilmeisesti ihan vakioasetus. He ovat NPC-porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä taas taas tavallaan päinvastainen näkökulma. Välinpitämättömät ja ylimieliset reaktiot kriisiin sekä sen aikana valjenneet seikat viimeistään on osoittanut että ihmiset eivät todellakaan ole hengissä omaa erinomaisuuttaan kuten osa tuntuu ajattelevan vaan pitkälti nykylääketieteen ansiosta. Todella itsetuhoisenkin käytöksen seuraukset saatetaan saada peitettyä lääkkeillä, hoidoilla, kyteä vuosikymmeniä elintasosairautena jne.
Mulle on oikeasti ollut vähän järkytys, kuinka heppoisissa kantimissa monen yrityksen talous on. Esim. näitä ravintoloitsijoita, joilla on ollut joku mesta monta kymmentä vuotta (Erikin pippuri jne) ja nyt onkin konkka päällä heti tai julkkiskokkien nimekkäät paikat, saman tien lappu luukulle. Ymmärrän, jos paikka on uusi tms., mutta noista em. tapauksista olen ollut yllättynyt. Muitakin aloja on kuin ravintolat. Eli Suomessa yrittäjät elää suurimmaksi osaksi näemmä kädestä suuhun, mitään puskurirahastoja ei pysty tai sitten ei ole haluttu kerryttää.
Viime päivien ikävä yllätys on ollut joiden yritysten tukikuppaus eli mm. täälläkin mainittu blogi ja huutokauppapariskunta. Jos oikeasti ei ole tällä hetkellä sellaisissa vaikeuksissa, että business menee nurin, on minusta moraalitonta ottaa avustusta vaikka sitä saisikin. Hyvin itsekästä. Eihän rahat mistään ilmasta tule, joku (=keskituloiset suomalaiset, jotka maksaa kaiken muunkin tässä maassa) ne maksaa jossain vaiheessa kumminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole ajatellut noin enää pitkään aikaan. Tämä on vain vahvistanut käsitystäni siitä, miten ihmiset ovat aivan järjettömiä, hysteerisyyteen taipuvia, mediaa palvovia olentoja, joilta puuttuu kaikenlainen loogisuus ja joilla kognitiivinen dissonanssi on ilmeisesti ihan vakioasetus. He ovat NPC-porukkaa.
Ymmärrän hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota asia sillan puheeksi miehesi kanssa että korostat sitä että olet itse valmis sitoutumaan syvästi ja odotat sitä myös heiltä, ei ole oikein joutua omassa lähipiirissään ulkokehälle.Voi ihana kiitos näistä sanoista !
Olin aika puulla päähän lyöty tästä puolisoni ja lähivanhemman päätöksestä koska lapset ovat meillä paljon ja puoliso tosiaan aina korostanut asiaa miten olen tasapuolinen perheen jäsen. Omia lapsia ei ole eikä puoliso voi enää lapsia saada, pahalta tuntuu kyllä ja ulkopuoliselta juuri. Puolisoni ei ymmärrä oikein miksi.. ja hänestä minäkin nyt vaan ”pääsen helpommalla” vaikka en minä halua mitenkään helpolla päästä, siis en ollenkaan ymmärrä sitä ajattelua. Minä haluaisin perheen ja puoliso on aina hokenut että minulla on perhe , ollaan perhe vaikkei omia lapsia olekaan. Ei perheeltä tunnu tällainen päätös. Eri asia jos lapset olisi vanhempia mutta eka - ja tokaluokkalaiset kyseessä.
Ja sinulle opiskelija, joku tuossa jo sanoikin että pitäkää etämiitti! Ehdota rohkeasti itse jossain ainejärjestön foorumilla asiaa . Voi olla muita samassa tilanteessa ! Jotkut tiivimmät porukat saattaa pitää omia miittejään mutta ei hoksaa kutsua kaikkia mukaan. Hangoutsilla esim onnistuu kätevästi !
Samaa mieltä opiskelijan kanssa. Olen muissa yhteisössä ollut toistuvissa puheissa ”tärkeä” silloin kun minulta on tarvittu jotain tai on haluttu liennyttää ajatuksiani kun olen alkanut huomaamaan että puheet ja todellisuus ei vastaa toisiaan. Ja kyllähän se sitten usein on selvinnytkin että epäilys on ollut oikea ja omilla mielipiteillä, tunteilla ja panoksella ei ole ollut niin väliä käytännön tasolla. Harmi että asia levähti sinun eteesi noin mutta nyt ainakin tiedät.
-eri-
Mulla murtui illuusio omista voimista. Että voisin itse vaikuttaa siihen, miten elämäni etenee. Että minulla olisi jokin kontrolli tapahtumista ja että voisin suunnitella elämääni ja edetä sen mukaan. Korona näytti, kuinka voimaton olen. Tuntuu vaikealta huomata, ettei ole oman elämän ohjaimet käsissä.