Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

USA:ssa asuneet! Mitä siellä syödään arkiruokana perheissä?

Vierailija
18.04.2020 |

Kun täällä on makaronilaatikko, jauhelihakastike, kalakeitto, nakkisoppa, niin mitä vastaavia siellä tehdään kotona?

Kommentit (393)

Vierailija
41/393 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taalla ole mitaan koko kansan kattavaa kotiruokaa. Ihmiset syovat sita mihin ovat kotonaan tottuneet, yha suurenevassa maarin myos ovat kaantyneet kasvissyojiksi.

Kaliforniassa on erilaiset ruoat kuin vaikka Mainessa tai Vermontissa.

Sama kuin mina kysyisin mita eurooppalaiset syovat.

Kaliforniassa monet kasvissyöjiä, oletan?

Vierailija
42/393 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi mikä minua on vaivannut, että oikeastiko ne juo limuja ruuan kanssa? Yhdessä amerikkalaisperheessä täällä Suomessa se oli ihan vakiintunut tapa. Mutta mahtaako olla yleistä siellä, osaako joku sanoa?

Kyllä minäkin juon limua jos syön hampurilaisaterian jossain Mäkkärissä, mutta kotiin ei limuja ikinä osteta.

Joo tai root beeriä. Joka perheessä oli ahkerassa käytössä myös sellainen vesisäiliö, hanavettä ei juotu. Skim milk -kanistereita roudattiin myös selkä vääränä. Aikuiset joivat usein olutta tai drinkkejä, esim. gin tonic tai munatoti...

Oi hemmetti, erehdyin kerran maistamaan tuota root beeriä! Yäk. Samoin Cherry Cokea. Yäk, yäk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/393 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä tulee mieleen opiskeluajalta USA:sta:

Tater tots

Red River Cereal

Wild rice soup

Hushpuppies

Hoagies

Collard greens

Succotash

Club sandwich

Cobb salad

Olit varmasti jossain etelä statessa, missä? Meillä GA:ssa tuttuja kaikki.

No, opiskelin Minnesotassa, mutta oleskelin myös jonkun aikaa Floridassa :)

Vierailija
44/393 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi mikä minua on vaivannut, että oikeastiko ne juo limuja ruuan kanssa? Yhdessä amerikkalaisperheessä täällä Suomessa se oli ihan vakiintunut tapa. Mutta mahtaako olla yleistä siellä, osaako joku sanoa?

Kyllä minäkin juon limua jos syön hampurilaisaterian jossain Mäkkärissä, mutta kotiin ei limuja ikinä osteta.

Myös esim täällä hollannissa ja Belgiassa juodaan yleisesti ruoan kanssa limpparia (työpaikka)lounaalla. En tiedä mitä juovat kotonaan, mutta ainakin limpparia myydään paljon isoissa multitölkkipakkauksissa.

Vierailija
45/393 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli usein sunnuntaisin mureketta, roast beefiä, perunamuusia, maissia jne. Arkipäivinä corn dogeja, macaroni&cheeseä tai  kerrosleipiä, missä sipsejäkin sisällä. Usein paikallisissa hampurilaisravintoloissa oli tarjouksessa tiettynä päivinä esim. 10 hampurilaista könttähintaan. Haettiin niitä, sellainen lautaselle ja sipsejä kylkeen.

Perheessä 30+ vanhemmat, äiti kotona 5-vuotiaan kanssa. Minä koulussa ja isä töissä.

Taisitte olla suomalainen perhe Amerikassa. Ei mitaan tekemista amerikkalaisten ruokailutapojen kanssa.

Ihan amerikkalainen perhe oli kyseessä, minä tosin poislukien. Keski-Lännessä. Kesällä grillattiin paljon ja usein syötiin mexicolaista ruokaa myös. Mutta nuo mitä ensin mainitsin, oli niitä yleisimpiä.

Vierailija
46/393 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo tai root beeriä. Joka perheessä oli ahkerassa käytössä myös sellainen vesisäiliö, hanavettä ei juotu. Skim milk -kanistereita roudattiin myös selkä vääränä. Aikuiset joivat usein olutta tai drinkkejä, esim. gin tonic tai munatoti...

Oi hemmetti, erehdyin kerran maistamaan tuota root beeriä! Yäk. Samoin Cherry Cokea. Yäk, yäk.

Höh, lempilimuni. Cherry Coke ja roor beer, muita en ostakaan. Onneksi molempia saa kattavasti Suomesta nykyään.

Vierailija
47/393 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon valmisruokaa/hakuruokaa. Costcon uunivalmiit ruoat.

Pizzaa valtavia määriä.
Moni “kotona valmistettu” harvemmin on ihan made from scratch, esim kakut leivotaan usein valmiista mikseista.

Toi on niin totta! Muistan kun tuntui olevan oikein vuoden puheenaihe, kun mä tein aina kakut from scratch! Ihmettelivät porukalla, että miten osaankin. Ostivat itse vain red velvetiä pakkauksessa Walmartista.

Vierailija
48/393 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mita Euroopassa syodaan, Suomesta Sisiliaan, UKsta Unkariin? Kaikilla samat ruoat?

Väitätkö, että tuo nyt on edes yhtään sama asia?

Vierailija
49/393 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni on amerikanitalialainenja minä ole suomalais-tanskalainen-britti. Asumme Vetmontissa nyt mutta 15 vuotta NY.

Minä olen kasvissyöjä, mies laittaa italialaista ruokaa lähinnä. Tänään syödään squash-bell pepper casserole ja wild rice. Huomenna mies tekee itselleen ja lapsille lasagne, minä varmaan lämmitän tän päivän ruokaa.

Paljon kasviksia syödään meillä, local produce. Mies kalastaa paljon. Liha on luomua.

Paremmin täällä syödään kuin Suomen teurasjäte ja peruna.

Vierailija
50/393 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kuvottavaa settiä. Ei ihme että jengi on kaapin kokoista sielläpäin.

Vierailija
51/393 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli usein sunnuntaisin mureketta, roast beefiä, perunamuusia, maissia jne. Arkipäivinä corn dogeja, macaroni&cheeseä tai  kerrosleipiä, missä sipsejäkin sisällä. Usein paikallisissa hampurilaisravintoloissa oli tarjouksessa tiettynä päivinä esim. 10 hampurilaista könttähintaan. Haettiin niitä, sellainen lautaselle ja sipsejä kylkeen.

Perheessä 30+ vanhemmat, äiti kotona 5-vuotiaan kanssa. Minä koulussa ja isä töissä.

Taisitte olla suomalainen perhe Amerikassa. Ei mitaan tekemista amerikkalaisten ruokailutapojen kanssa.

Ensin kommentoit halveksuvaan sävyyn että mitään kaiken kattavaa amerikkalaista ruokaa ei ole. Nyt sitten tämän lainaamasi kommentin ruoka ei sinusta kuitenkaan ole aitoa.

Oletko sinä se sama ääkkösetön tyyppi joka suhtautuu aina vähän ylimielisesti kaikkiin Amerikka-aiheisiin keskusteluihin olettaen että kukaan muu täällä ei tietäisi mitään kyseisestä maasta? Koskevat sitten kulttuuria, asumista tai nyt vaikka ruokaa. Joskus käytät nimimerkkiä usalainen.

Vierailija
52/393 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ymmärtänyt tuota mac&cheesen suosiota. Sehän on sellaista sontaa, että siihen verrattuna suomalainen makaronilaatikkokin on kulinarismin huipentuma.

Vierailija
53/393 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon lihaa. Pihvejä ja hotdoggeja. Perunamuusia. Maissintähkiä. Coca-colaa. Kakkuja jälkiruoaksi. Donitseja. 

Vierailija
54/393 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mieheni on amerikanitalialainenja minä ole suomalais-tanskalainen-britti. Asumme Vetmontissa nyt mutta 15 vuotta NY.

Minä olen kasvissyöjä, mies laittaa italialaista ruokaa lähinnä. Tänään syödään squash-bell pepper casserole ja wild rice. Huomenna mies tekee itselleen ja lapsille lasagne, minä varmaan lämmitän tän päivän ruokaa.

Paljon kasviksia syödään meillä, local produce. Mies kalastaa paljon. Liha on luomua.

Tämä oli mielestäni mielenkiintoinen ja hyväntahtoinen ketju, mutta pitihän se vetää Suomi vs USA taistoksi.

Vierailija
55/393 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riisiä ja kanaa. Macaroni & cheese. Grillattiin purilaisia ja hodareita. 2x viikossa arkena joku pikaruoka. Papuja, okraa ja porkkanoita. Tilattiin pizzaa.

Au pairina perheessä, jossa äiti anorektinen pankinjohtaja ja isä yritysmaailmassa, 5v. poika.

Hyi kamala! Sen takia siellä kai yleensä syödään ravintolassa kun kukaan ei osaa laittaa kotiruokaa.

Meinaatko että apn luettelemat suomalaiset perusruoat ovat jotenkin maistuvampia tai edes terveellisempia?

no esim. ap:n mainitsema kalakeitto on taatusti terveellisempi vaihtoehto kuin tässä ketjussa mainitut amerikkalaiset arkiruoat

Vierailija
56/393 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haudutettuja liharuokia, mureketta, kanaa maissikuorrutteella, kanakastiketta, macncheese, sit ihan perus pizza/hodari/burgeri ja myös tex mex yleistä, baked beans, vuokiin tehtyjä perunaruokia(en tiedä nimiä).

Nää nyt tuli mieleen. Buffalossa asuin kaksi kuukautta.

Vierailija
57/393 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin au-pair meillä oli paljon TV-dinnereitä. Eli pakasteateria, joka vaan sulatetaan mikrossa ja vedetään suoraan siitä astiasta. Ne oli monesti jotain riisiä ja kanaa maustekastikkeella, perunamuusia ja lihapullia, macaroni and cheese ja lisuke oli tyyliä herneet ja sipulirenkaat.

Vierailija
58/393 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höh, lempilimuni. Cherry Coke ja roor beer, muita en ostakaan. Onneksi molempia saa kattavasti Suomesta nykyään.

😲 Enpä ole Suomessakin limuista tykkäävä tyyppi, joten en ehkä ole paras expertti tässä :)

Vierailija
59/393 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja olet ollut Suomessa viimeksi vuonna kivi ja kirves 😂

Vierailija
60/393 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kurpitsapiirakkaa, ranskalaisia ja hampurilaisia. Popcornia, maissia eri muodoissa. Paistettuja talouskyljyksiä alasimella ja parsaa (ainakin Ewdin Sarkissianin videoilla).

Kurpitsapiirakkaa syodaan syksylla ja monella se kuuluu Thanksgiving paivalliselle.

Tahan aikaa vuodesta ei kylla tulisi mieleenkaan ruveta himoitsemaan kurpitsapiirakkaa kun niita kurpitsoita ei ole viela edes kylvetty. :D

Tarkoitatko kiitospäivää? Ja kurpitsatäytettä myydään tölkissä ympäri vuoden, ihan tavallista että kurpitsapiirakkaa leivotaan sesongin ulkopuolella.

t. eri