USA:ssa asuneet! Mitä siellä syödään arkiruokana perheissä?
Kun täällä on makaronilaatikko, jauhelihakastike, kalakeitto, nakkisoppa, niin mitä vastaavia siellä tehdään kotona?
Kommentit (393)
Iowa 1990-luku: Sloppy Joe's (sämpylöitä, jossa jauhelihamössöä sisällä), fried chicken/chicken wings, hampurilaista, keskiviikkoisin aina pizzaa, papuja, perunamuussia, macaroni&cheese, texmexiä, corndogs, ainakin keran viikossa jossain ulkona (sielläkin hampparia, pizzaa, texmexiä...)
Mä tykkään tästä Amerikkalaisesta reseptisivustosta
Miksi ensimmäinen kommentti on poistettu. Luettelossa oli vain tavallisia ruokia.
Outoa moderointia.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paljon minkälaisesta perheestä on kyse, mikä sosiaaliluokka ja missä päin USA:ta asuvat.
Mutta yleistäen sanotaan että pikaruoka jota tehdään paljon on mac and cheese eli juustoinen makaroonilaatikko. Sitten on chowderit eli sellaiset paksut keitot, voi olla corn chodwer tai clam chodwer, Chicken Alfredo (kanaa kermakastikkeessa) tai leivitettyä paistettua kanaa, Sloppy Joes, eli sellaiset lämpimät leivät, joissa jauhelihaa, tietysti juustohampurilaiset (grillattuna) ja ranskalaiset, maissintähkä voin kanssa, spaghetti ja lihapullat (italialaiseen tapaan), biscuits and gravy (leipää ja kastiketta), papuja (baked beans), tonnikalavuoka (tuna casserole), sunnuntaisin usein pihvi ja uuniperuna, kalkkunaa, chili con carne, meksikolaiset ruoat ja pizza, peanut butter and jelly sandwich (siis maapähkinävoi- ja hilloleipä), yms.,
Kiitospäivän ateria on varmaan tyypillinen amerikkalainen ateria. Kalkkunaa (täytteellä), karpalokastike, kurpitsapiirakkaa, perunamuussia, maissia, bataattilaatikko (jossa päällä vaahtokarkkeja), jne...
Sori korjaan siis tietysti clam ja corn chowder. En tiedä miten nää sormet menee sekaisin näppiksellä aina ...
Mita Euroopassa syodaan, Suomesta Sisiliaan, UKsta Unkariin? Kaikilla samat ruoat?
Yksi mikä minua on vaivannut, että oikeastiko ne juo limuja ruuan kanssa? Yhdessä amerikkalaisperheessä täällä Suomessa se oli ihan vakiintunut tapa. Mutta mahtaako olla yleistä siellä, osaako joku sanoa?
Kyllä minäkin juon limua jos syön hampurilaisaterian jossain Mäkkärissä, mutta kotiin ei limuja ikinä osteta.
Vierailija kirjoitti:
Yksi mikä minua on vaivannut, että oikeastiko ne juo limuja ruuan kanssa? Yhdessä amerikkalaisperheessä täällä Suomessa se oli ihan vakiintunut tapa. Mutta mahtaako olla yleistä siellä, osaako joku sanoa?
Kyllä minäkin juon limua jos syön hampurilaisaterian jossain Mäkkärissä, mutta kotiin ei limuja ikinä osteta.
Kyllä se on ihan tavallista juoda limsaa arkena ruoan kanssa siellä, tätä ihmettelin aikoinaan itsekin kun amerikkalaisen perheen luona asuin.
Nämä tulee mieleen opiskeluajalta USA:sta:
Tater tots
Red River Cereal
Wild rice soup
Hushpuppies
Hoagies
Collard greens
Succotash
Club sandwich
Cobb salad
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan perheestä, mutta kyllä tuo on yleinen tapa. Itse kun aikoinaan opiskelin USA:ssa, niin yliopiston ruokalassa oli tavallinen näky että jokaisella jenkillä oli edessään iso lasi cokista, spriteä, tai muuta limsaa - usein sellaista atsovärin sinistä tai vihreää yms. taisi olla sellaista kuin Slush Puppies. Ja valtavasti jäitä. Joka aterialla aamusta alkaen.
Ranskassa yliopiston ruokalassa oli tietysti lounaalla viiniä.
Maassa maan tavalla :)
Vierailija kirjoitti:
Joo tai root beeriä. Joka perheessä oli ahkerassa käytössä myös sellainen vesisäiliö, hanavettä ei juotu. Skim milk -kanistereita roudattiin myös selkä vääränä. Aikuiset joivat usein olutta tai drinkkejä, esim. gin tonic tai munatoti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on ihan tavallista juoda limsaa arkena ruoan kanssa siellä, tätä ihmettelin aikoinaan itsekin kun amerikkalaisen perheen luona asuin.
Tai sitten vetta tai viinia. Maitoa hyvin harvoin ja ravintolassa on turha pyytaa maitoa juotavaksi, ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut, että jossain päin Amerikkaa olisi halvempaa juoda cokista kuin vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo tai root beeriä. Joka perheessä oli ahkerassa käytössä myös sellainen vesisäiliö, hanavettä ei juotu. Skim milk -kanistereita roudattiin myös selkä vääränä. Aikuiset joivat usein olutta tai drinkkejä, esim. gin tonic tai munatoti...
Onko nama jotain muisteloja 60-luvulta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nama jotain muisteloja 60-luvulta?
Culligan man on mennytta nostalgiaa.
Vierailija kirjoitti:
Tater tots
Red River Cereal
Wild rice soup
Hushpuppies
Hoagies
Collard greens
Succotash
Club sandwich
Cobb salad
Olit varmasti jossain etelä statessa, missä? Meillä GA:ssa tuttuja kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tater tots
Red River Cereal
Wild rice soup
Hushpuppies
Hoagies
Collard greens
Succotash
Club sandwich
Cobb saladOlit varmasti jossain etelä statessa, missä? Meillä GA:ssa tuttuja kaikki.
Jos on ummetusta niin kannattaa keittaa collard greens, tulee ennatysajassa ruoansulatuksen lapi.
Paljon valmisruokaa/hakuruokaa. Costcon uunivalmiit ruoat.
Pizzaa valtavia määriä.
Moni “kotona valmistettu” harvemmin on ihan made from scratch, esim kakut leivotaan usein valmiista mikseista.
Jossain Kaliforniassa taas ollaan todella terveyskeskeisiä ja etenkin sieltä löytyy paljon kasvis- ja vegaaniruokavaliota suosivia perheitä. New Yorkissa ollaan hulluna pitsaan.