Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

USA:ssa asuneet! Mitä siellä syödään arkiruokana perheissä?

Vierailija
18.04.2020 |

Kun täällä on makaronilaatikko, jauhelihakastike, kalakeitto, nakkisoppa, niin mitä vastaavia siellä tehdään kotona?

Kommentit (393)

Vierailija
81/393 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen keittiö on grillimakkaraa kesällä ja nakkikeittoa talvella. Ei kiitos!

Amerikkalainen keittiö on makaronia juustokastikkeessa kesällä ja makaronia juustokastikkeessa ja vaahtokarkeilla talvella.

Vierailija
82/393 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä meidän suunnalla syödään paljon lihaa erilaina grillattuina pihveinä. Lihan kanssa on yleensä salaattia, perunaa, maissia ym. kasviksia. Kanaa syödään myös paljon, ja kanaruoissa on paljon vaihtelevuutta kanakeitosta (kanasalaatti, salaatti kanalla, rotisserie kana, uppopaistettu kuorrutettu kana, kanaleipä jne.) kokonaisen kanan valmistukseen. Etniset ruoat ovat hyvin edustettuina, joten ihmisen etninen tai muu tausta (esim. suomalaisuus) vaikuttaa siihen mitä kotona syödään. Meillä syödään paljon suomalaisia ruokia, kun taas naapurissa amerikkalaisia, intialaisia, kiinalaisia, vietnamilaisia, japanilaisia, meksikolaisia jne. Meidän osavaltiossa perinteisesti arkiruokina suosiossa ovat bbq, chili, hampurilaiset, salaatit (vihreä salaatti, perunasalaatti, makaronisalaatti) hedelmäpiirakat, erilaiset keitot, hedelmät, pinaatti, collard greens, peruna, maissi, avokado, varsiselleri jne.

Tähän kysymykseen on hyvin vaikea vastata, koska jos lähtisin naapureita kiertämään ja kyselemään, että mitä heillä syödään, niin voisin yllättyä. Esim. aamiainen. Toisissa kodeissa syödään muroja, hedelmiä, maustettuja kaurapuuroja, kun taas toisessa kodissa syödään muna/pekoni/sausage/peruna/pannukakku/vohveli -aamiainen eri variaatioilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/393 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä7437 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mac n cheese https://www.thechunkychef.com/family-favorite-baked-mac-and-cheese/

Kiitos ! Juuri meinasin pyytää tähän reseptiä, niin sinä luit ajatukseni. Heti teen, kun pääsen ensin kauppaan. Herkullisen näköistä 🧀🍲

Syökö joku oikeasti tuollaista pas kaa?

Huh, huh!

Oikeastihan tuo on kuin makaronilaatikko ilman lihaa. Itse teen aina makaronilaatikon siten, että teen juustokastikkeen siihen, en munamaitoa. Paljon maukkaampi näin.

Vierailija
84/393 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla vaihto-oppilaana Kaliforniassa, kotiäiti laiska ruoanlaitossa. Tosi paljon syötiin tv-dinnereitä tai käytiin ulkona/haettiin jotain Kentucky fried chickeniä ym. Itse tekivät chiliä, sen kanssa corn dogs. Kun kesä koitti alkoi grillaaminen, varmaan 2kk joka päivä uuniperuna ja kuivaksi grillattu pihvi. Leipominen tapahtui valmiista pahvipakkauksista, mehu oli kauheata cool aidia jostain jauheesta.

Vierailija
85/393 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mieheni on amerikanitalialainenja minä ole suomalais-tanskalainen-britti. Asumme Vetmontissa nyt mutta 15 vuotta NY.

Minä olen kasvissyöjä, mies laittaa italialaista ruokaa lähinnä. Tänään syödään squash-bell pepper casserole ja wild rice. Huomenna mies tekee itselleen ja lapsille lasagne, minä varmaan lämmitän tän päivän ruokaa.

Paljon kasviksia syödään meillä, local produce. Mies kalastaa paljon. Liha on luomua.

Paremmin täällä syödään kuin Suomen teurasjäte ja peruna.

Tämä oli mielestäni mielenkiintoinen ja hyväntahtoinen ketju, mutta pitihän se vetää Suomi vs USA taistoksi.

Ai se on all right kun haukku USA, mutta auta armas jos haukku rakas Suomi. Asuttiin mun lapsuus Kuopiossa, tiedän mitä Suomi söi 1990’s ja vieläkin sama: kastike ja perunat, se nakki ja pakastevihannes keitto, jauheliha ja makaronilaatikko. Täällä USA:ssa paljon parempi ruoka.

Tiedät mitä oma perheesi söi, makaronilaatikko on noista ainoa jota esim. minun lapsuudessan 90-luvulla syötiin. Jenkkien ruoka ei merkittävästi eroa suomalaisesta, suomalaiset vain tekevät ruoan useammin itse ja suomalaiset raaka-aineet ovat terveellisempiä/turvallisempia.

Mita kotimaisia hedelmia ja vihanneksia syotte talvella? Miten ne ovat turvallisempia/terveellisempia? USA on niin valtava maa etta kotimaista ruokaa on tarjolla lapi vuoden. Meksikosta ja etela-Amerikasta tuodaan myos ruokaa mutta on oma valinta ostaako niita.

Vierailija
86/393 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mieheni on amerikanitalialainenja minä ole suomalais-tanskalainen-britti. Asumme Vetmontissa nyt mutta 15 vuotta NY.

Minä olen kasvissyöjä, mies laittaa italialaista ruokaa lähinnä. Tänään syödään squash-bell pepper casserole ja wild rice. Huomenna mies tekee itselleen ja lapsille lasagne, minä varmaan lämmitän tän päivän ruokaa.

Paljon kasviksia syödään meillä, local produce. Mies kalastaa paljon. Liha on luomua.

Paremmin täällä syödään kuin Suomen teurasjäte ja peruna.

Tämä oli mielestäni mielenkiintoinen ja hyväntahtoinen ketju, mutta pitihän se vetää Suomi vs USA taistoksi.

Ai se on all right kun haukku USA, mutta auta armas jos haukku rakas Suomi. Asuttiin mun lapsuus Kuopiossa, tiedän mitä Suomi söi 1990’s ja vieläkin sama: kastike ja perunat, se nakki ja pakastevihannes keitto, jauheliha ja makaronilaatikko. Täällä USA:ssa paljon parempi ruoka.

Tiedät mitä oma perheesi söi, makaronilaatikko on noista ainoa jota esim. minun lapsuudessan 90-luvulla syötiin. Jenkkien ruoka ei merkittävästi eroa suomalaisesta, suomalaiset vain tekevät ruoan useammin itse ja suomalaiset raaka-aineet ovat terveellisempiä/turvallisempia.

Mita kotimaisia hedelmia ja vihanneksia syotte talvella? Miten ne ovat turvallisempia/terveellisempia? USA on niin valtava maa etta kotimaista ruokaa on tarjolla lapi vuoden. Meksikosta ja etela-Amerikasta tuodaan myos ruokaa mutta on oma valinta ostaako niita.

Amerikkalainen ruoka eroaa erittäin paljon suomalaisesta ruoasta. Saatavilla on ympäri vuoden erittäin runsaat ja tuoreet kasvis- ja hedelmävalikoimat kausituotteineen, tuoreet lihat ym., ei ole koskaan Suomessa tällaista valikoimaa. Lähes kaiken saa luomuna, eikä tarvitse huonolaatuisiin raaka-aineisiin tyytyä.

Vierailija
87/393 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut me kierrettiin ravintoloita erilaisia ja oli seisova pöytä tyylinen missä kalaa lihaa kokki veteli niitä ja kypsää eikä mitään velttoja tai verisiä. Sitten monenlaisia perunoita ja kastikkeita. Valmiiksi kuorittuja hedelmiä eikä mitään purkki hedelmää joten oltiin tyytyväisiä. Muutkin oli tasokkaita missä käytiin.

Vierailija
88/393 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika syö aamulla 4 Pop Tarts aamupalaksi. Mieheni syö breakfast muffins ja juo kahvia. Lounaaksi jokainen hakee mitä ehtii. Yleensä joku Chick-Fil-A:n chicken sandwich. Päivälliseksi mac&cheese tai ehkä joku sweet potatoe casserole tai jos ei ehdi kokkaamaan niin Domino's family size pizza.

Vierailija
89/393 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riisiä ja kanaa. Macaroni & cheese. Grillattiin purilaisia ja hodareita. 2x viikossa arkena joku pikaruoka. Papuja, okraa ja porkkanoita. Tilattiin pizzaa.

Au pairina perheessä, jossa äiti anorektinen pankinjohtaja ja isä yritysmaailmassa, 5v. poika.

Siis sisältyikö nuo pitsat, hampparit ja hodarit niihin pikaruokapäiviin, vai tulivatko vielä ekstrana niiden päälle?

Joka tapauksessa ei kovin terveelliseltä ruokavaliolta vaikuta.

Joo, ei vaikuta terveelliseltä, mutta ah, niiiiiiin hyvältä. :P

Vierailija
90/393 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä poika syö aamulla 4 Pop Tarts aamupalaksi.

Pop Tarts pääraaka-aineet: vehnäjauho, glukoosisiirappi, dextroosi, sokeri. Jos poikasi syö noita neljä aamulla niin olisin kyllä aika huolissani.

Vierailija
91/393 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopas usalaisilla on todella eksoottisia ruokia, kuten perunamuusi ja pannukakut.

Vierailija
92/393 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kummit asuvat Kaliforniassa.

Me ollaan käyty siellä usein.

Viikonloppuisin grillataan aina.

Hodareita, kasviksia, hampurilaisia.

Arkisin syödään lähinnä salaattia, myös grillataan vihanneksia.

Vettä juodaan ja maitoa.

Ovat muuttaneet eläkepäivinä, jäivät jo 55 v eläkkeelle, nyt asuneet 25 v.

Hoikkia, energisiä eläkeläisiä

Vierailija
93/393 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaiseni syövät hyvin terveellisesti. Kasviksia on paljon ja niitä paistetaan illalliselle pääruuan lisukkeeksi, lihana esim. kanaa, kalaa, rasvatonta nautaa, lampaan kyljyksiä. Sikaa ei tietenkään syödä. Lounas voi olla esim. tonnikalasalaattitäytteinen voileipä. Aamiaisella helposti esim. muroja tai munaruokia. 

Vierailija
94/393 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni jenkeistä on vain 3 kuukauden työkeikka ja asuin tilaajan järjestämässä condossa. 

Aika paljon ravintoloissa ruoka oli uppopaistettua, mutta myös terveellistä sapuskaa oli tarjolla vähintään yhtä hyvin kuin Suomessa.

Suomalaisena kummastutti ehkä eniten, kuinka siellä päin pannaan salaattiin niin usein varsiselleriä. Se alkoi jo jossain kohtaa vähän tökkimään. Ja maissi lisukkeena oli tosi yleistä. 

Ihan samalla tavalla siellä sai todella herkullista ruokaa ja ihan hirveää mössöä kuin missä päin muualla tahansa. Piti vain tietää, mihin kannatti mennä.

Reuben- sandwichia on kyllä ikävä. Missään muualla en ole yhtä hyvää versiota saanut kuin jenkeissä (Michiganissa). 

Arkisin silloin harvoin kun kämpillä jotain kokkailin, niin aika samantyylistä ruokaa tein kuin jos olisin ollut Suomessa. Valmisaterioiden kirjo ja tarjonta kaupoissa oli kuitenkin sen verran hyvä, että tuli niihinkin aika usein turvauduttua. 

Vierailija
95/393 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin soveltaa mac-cheeseä tänään. Putkimakaronia 2 dl, kermaa 0,5 dl, voita 2 rkl, vehnäjauhoja 0,5 dl, paria juustolajia raasteena 2 dl, 2 dl makaronien keitinvettä. Keitä makaronia puolet ajasta. Siirrä vuokaan. Sulata voi kattilaan, lisää kerma ja jauhot, notkista keitinvedellä, lisää puolet juustoraasteesta. Kiehauta sekoittaen, kaada vuokaan, sekoita. Lisää loput juustot makaroniin ja pintaan. Uunita keskitasolla 200 C 30 min, kunnes pinta vähän ruskistuu. Toisenlainen makaronilaatikko, miedohko mutta ok, maistui hyvin kaikille. Emmentalilla ja mustaleimalla saisi kai lisää potkua. Tarjolla myös lihaa ja salaattia.

Vierailija
96/393 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli myös sellainen omituisuus, kuin salaatti, johon laitettiin vaahtokarkkeja. Grillattuna ne on nameja, mutta että salaattiin...

Oliko Ambrosia (5 cup salad) = ananas, säilykemandariinit, kookoshiutaleet, kermavaahto ja minivaahtokarkit?

Vierailija
97/393 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskaa

Vierailija
98/393 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usassa ei tunneta ruokailuvälineitä niin ruuat on sormiruokaa: pitsoja, hodareita, ranskalaisia. Ruuat nautitaan sohvalla olohuoneessa.

Vierailija
99/393 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me syötiin itsetehtyjä taco ja kalkkunaa ja rintaleikkeitä valmiita kaupasta ja jäätelöitä . Pinaattikastiketta . Mitä mieltä leffasta wind River YLE Areena ?? Leivät on nykyään ilmaa ja puujauhoa olkia ettei oikein kunnon leipää löydä . Nostatus aineita sokeria leivissä ei ole oikeaa. Sokeri ei kuulu leipään . Pullat on erikseen. Harward kermajuustoa. Niitä tyhmiä rasvaisia juustokakku paloja ei kukaan halua syödä .

Vierailija
100/393 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riisiä ja kanaa. Macaroni & cheese. Grillattiin purilaisia ja hodareita. 2x viikossa arkena joku pikaruoka. Papuja, okraa ja porkkanoita. Tilattiin pizzaa.

Au pairina perheessä, jossa äiti anorektinen pankinjohtaja ja isä yritysmaailmassa, 5v. poika.

Hyi kamala! Sen takia siellä kai yleensä syödään ravintolassa kun kukaan ei osaa laittaa kotiruokaa.

Kommenttii on törkeä.  Ihan OK ruokaa, joka ei ole koskaan "hyi", kuten ei mikään muukaan ei pilaantunut ruoka.

Kaikki nuo voivat olla todella hyviä.

Ai, että syödään ravintolassa?  No, ei.  Jotkut syövät, jotkut eivät.