Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alkaa olla ihan todella suuri huoli niiden lasten puolesta, joilla ei ole kaikki kotona hyvin

sosiaalialalla töissä
18.04.2020 |

Ihmiset ei ihan tunnu muistavan/ymmärtävän realiteetteja että SuomessaKIN on paljon lapsia jotka ei saa ruokaa, joista ei pidetä huolta, jotka joutuu pitämään huolta pikkusisaruksistaan tai vanhemmistaan, jotka ei saa hoitoa sairaana ollessaan, joita pahoinpidellään ja käytetään hyväksi omassa kodissaan. Tälläkin hetkellä Suomessa on monta kotia, joissa elämä on ollut täyttä h*lvettiä jo 5 viikkoa. En voi edes ajatella heidän tuskaansa, jos tämä kestää elokuuhun saakka. Jälkiseuraamukset tulee olemaan valtavat ja nämä asiat voi tulla esille vasta vuosien päästä.

Koulujen ja päiväkotien sulkeminen on niin radikaali toimenpide, eikä siinä auta kenenkään lässytykset siitä että vanhempien pitää jaksaa omia lapsiaan jos niitä tekee, jos siellä kotona on viinaa vetävä äiti tai isä joka pahoinpitelee perheensä joka päivä. Hätä ja huoli näistä lapsista on suuri, eikä kukaan tunnu oikein ottavan sitä tosissaan :,(

Kommentit (117)

Vierailija
61/117 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt ihan samaa kuin ap ja hämmästelen ylimielisiä kommentteja. Ne traumat joita noissa perheissä kasvaen saa kestävät pitkälle aikuisikään. Korona on kovin pieni uhka siihen verrattuna työikäisille ja lapsille.

Itse vietin lapsena tarkasti kaikki viikonloput ja lomat mummolassa rauhassa. Koulu oli ihanaa hermolepoa. Kotona vanhemmat riitelivät rajusti öisin, riehuivat puukko kädessä humalassa jne. Pelotti koko ajan, että jompikumpi kuolee. Kerran olin äidin perään katsomassa kun hän lähti kaahaamaan autolla kännissä. Lumipenkkaan päädyttiin.

Suomessa ainakin 70 000 lasta elää alkoholistiperheessä. Ei meno ole aina niin hurjaa kuin meillä, mutta lapsille olisi tosi tärkeää saada olla tasapainoisten ihmisten joukossa välillä. Toivon koulujen avautuvan pian. Asiantuntijalausuntojen mukaankaan ei kotikoulu ole kovin merkittävä koronantorjuntakeino.

Ai miksi en pyytänyt apua lapsena? Se on yllättävän vaikeaa, en tiennyt kenelle olisin puhunut. Odotin vain pitkiä vuosia, että pääsen muuttamaan pois.

Alkoholistiperheiden ongelma ei ole se, että koulut ovat kiinni, niiden ongelma on alkoholi. Jos oikeasti haluttaisiin puuttua alkoholistiperheiden ongelmiin, niin rajoitettaisiin esim. alkoholin myymistä kotitalouksiin tällaisena aikana.

???

Ongelma on vähän monitahoisempi kuin sun esittämä ei alkoholia (joka johtaisi aika vakaviin seurauksiin), alkoholi on joka puolella ympäri maailmaa tämänkin aikana essential item, koska sen rajoittaminen johtaa suoraan kuolemaan alkoholisteilla.

Noilla ihmisillä on alkoholismin takana hyvin vakavia mt-ongelmia, joita ne sitten siirtää lapsilleen, tuohon ei ole ratkaisuna sen niiden valitun huumeen rajoitus, meillä on ollut kieltolaki, ei ollut mikään menestys.

Ainoa tapa lopettaa tuo sukupolvien kierre on lisääntymiseen lopettaminen, muuten joudutaan vain paikkaamaan.

Vierailija
62/117 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko aloittajalla ratkaisuja tähän asiaan? Pelkkä huolen lisääminen jo valmiiksi huolissaan oleville ihmisille ei palvele ketään. Mikä olisi siis sinun ratkaisu tähän asiaan näin poikkeusaikana?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/117 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko aloittajalla ratkaisuja tähän asiaan? Pelkkä huolen lisääminen jo valmiiksi huolissaan oleville ihmisille ei palvele ketään. Mikä olisi siis sinun ratkaisu tähän asiaan näin poikkeusaikana?

Kyllähän monissa maissa on otettu tämä tosissaan ja lisätty ruoka-apua, lisätty t urvapaikkoja (esim. r anskassa kokonaisia hotelleja) jne.

Vain suomessa tästä puhuminen on joku ongelma ja huolen lisäämistä. Itse asiassa todella pelottavaa miten tärkeää suomalaisille on olla hiljaa näistä asioista, se yleensä viittaa valtavaan mätäpaiseeseen, jota pidetään hiljaisuuden k ulttuurilla piilossa.

Vierailija
64/117 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On suurta opettajien halveksimista ja kyynistä nakata ahdingossa olevat lapset koulun vastuulle. Kyse on monimutkaisesta yhteiskunnallisesta ongelmasta, joko kuuluu sosiaalitoimen alueelle. Hiljaa ovat sossut nyt. Haluavat, ettei heitä muisteta kopeissaan. 524

Vierailija
65/117 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt ihan samaa kuin ap ja hämmästelen ylimielisiä kommentteja. Ne traumat joita noissa perheissä kasvaen saa kestävät pitkälle aikuisikään. Korona on kovin pieni uhka siihen verrattuna työikäisille ja lapsille.

Itse vietin lapsena tarkasti kaikki viikonloput ja lomat mummolassa rauhassa. Koulu oli ihanaa hermolepoa. Kotona vanhemmat riitelivät rajusti öisin, riehuivat puukko kädessä humalassa jne. Pelotti koko ajan, että jompikumpi kuolee. Kerran olin äidin perään katsomassa kun hän lähti kaahaamaan autolla kännissä. Lumipenkkaan päädyttiin.

Suomessa ainakin 70 000 lasta elää alkoholistiperheessä. Ei meno ole aina niin hurjaa kuin meillä, mutta lapsille olisi tosi tärkeää saada olla tasapainoisten ihmisten joukossa välillä. Toivon koulujen avautuvan pian. Asiantuntijalausuntojen mukaankaan ei kotikoulu ole kovin merkittävä koronantorjuntakeino.

Ai miksi en pyytänyt apua lapsena? Se on yllättävän vaikeaa, en tiennyt kenelle olisin puhunut. Odotin vain pitkiä vuosia, että pääsen muuttamaan pois.

Alkoholistiperheiden ongelma ei ole se, että koulut ovat kiinni, niiden ongelma on alkoholi. Jos oikeasti haluttaisiin puuttua alkoholistiperheiden ongelmiin, niin rajoitettaisiin esim. alkoholin myymistä kotitalouksiin tällaisena aikana.

Luulet, että alkoholisti ei viinaa löydä? Rajoituksella vaan ankeutettaisiin yleistä ilmapiiriä ja niiden elämää, jotka ei alkoholia tarvitse, mutta käyttävät sitä jonkin verran.

Vierailija
66/117 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennyt olevani sosiaalityöntekijä vaan olen saanut opettajankoulutuksen!

Vierailija
67/117 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ei pysty käsittelemään omia pelkojaan eikä mahdollisia traumojaan. Hän on hakeutunut sosiaalialalle, koska näin hän saa projisoitua oman pimeän puolensa "huolena" muihin ihmisiin. Tällainen ihminen kun saa valtaa heikompiin niin hän on kuin kävelevä aikapommi.

Vierailija
68/117 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on nykyisen huolikulttuurin aikana todella vaikea kuvitella, että vaikeimmat tapaukset eivät olisi jo sossujen tiedossa.

Itse olen muuten todella huolissani siitä, että pienemmissä kunnissa tehdään perhetyötä edelleen kotikäynnein. Kuka ottaa vastuun, kun sossut levittävät koronaa näihin perheisiin? Ja mitä voi tehdä? Tulisiko valittaa aviin vai mikä on oikea osoite?

Vierailija
69/117 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit ovat pelastautuneet terveyskeskuksista yksityiselle puolelle tapaamasta ongelmaihmisiä mutta opettajien ja päiväkotien työntekijöiden on otettava hoivavastuu kaikista lapsista. Toivottavasti palkka nyt nousee näillä tuplaksi ainakin käynnissä olevissa sopimusneuvotteluissa!!

Vierailija
70/117 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulut (alaluokat) ja päiväkodithan ON auki, mitä ihmettä ap.

Vierailija
71/117 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajat vihaavat niitä kotioloista traumatisoituneita häiriökäyttäytyjiä. Häiritsevät opetusta siellä.

Osa kauheista kotioloista tulevia on kilttejä ja hiljaisia lapsia, itsekin olin ns. kympin tyttö. Silti lapsuuskokemukset vaikuttavat pitkään, esim. masennuksena.

Ja sekin vaikuttaa, ettei näe ns. normaalia elämää. Esim. kun perustaa perheen, pitää oppia, ettei huonosti käyttäytyvää lasta voikaan kohdella niin tylysti kuin mitä itse oppi kotona pitämään normaalina. Ongelmaperheitä auttaisi vuorovaikutus ns. normaalien perheiden kanssa, etenkin lapsia.

Vierailija
72/117 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajat vihaavat niitä kotioloista traumatisoituneita häiriökäyttäytyjiä. Häiritsevät opetusta siellä.

Osa kauheista kotioloista tulevia on kilttejä ja hiljaisia lapsia, itsekin olin ns. kympin tyttö. Silti lapsuuskokemukset vaikuttavat pitkään, esim. masennuksena.

Ja sekin vaikuttaa, ettei näe ns. normaalia elämää. Esim. kun perustaa perheen, pitää oppia, ettei huonosti käyttäytyvää lasta voikaan kohdella niin tylysti kuin mitä itse oppi kotona pitämään normaalina. Ongelmaperheitä auttaisi vuorovaikutus ns. normaalien perheiden kanssa, etenkin lapsia.

Tuo on totta, itseäni on auttanut tuo eniten.

Sen takia myös vastustan tuota esim. sosiaalitoimen keskittymistä niiden vanhempien palvomiseen, on todella tärkeää tehdä selväksi niille lapsille ettei niiden vanhemmat ja vuorovaikutus niiden kanssa ole normaalia.

Meillä esim. myös sukulaiset suojelivat vanhempiani kaikin tavoin, käänsivät meidät lapset syntipukeiksi (vanhemmat juovat, koska te lapset olette painajaisia jne.). 

Tärkeää olisi saada normaaleja esimerkkejä, ja myös selvyys siitä, että omat vanhemmat ovat sairaita. Ei sitä, että kaikki aikuiset suojelevat ja ihailevat sitä väkivaltaista, päihdeongelmaista vanhempaa.

Vierailija
73/117 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne samat lapset ovat pystyneet olemaan joka vuosi  pois koulusta 2,5 kk kesälomalla. 

Tämänkö perusteella on hyvä olla nyt 5 kk pois koulusta. Muuttuuko tilanne näiden lasten kohdalla paremmaksi, kun 2.5kk kasvaa 5kk.

Vähän sama kuin sut on hakattu kerran niin voi hakata 10 kertaa. Onko tämä siis kohti parempaa.

Vierailija
74/117 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien altistaminen koronalle ei paranna sen vajaan kahden viikon aikana yhdenkään ongelmaperheen elämää, kuitenkin pilaa tuhansien ihmisten arjen ja tappaa ehkä lopulta satoja lasten vanhempia ja opettajia. Sosiaalitoimen pitäisi puuttua aktiivisesti niihin perheisiin, joissa lapset ja/tai vanhemmat eivät ole tavoitettavissa tai asioita ei hoideta ajallaan. Nyt olisi myös hyvä laittaa esim. kyselyä lapsille perheoloista, ravintotilanteesta, perheongelmista. Siis nimenomaan lapsille itselleen ja vanhemmille sitten omansa. Lapsille ensin, vanhemmille sitten (ettei vanhemmat vaikuta lasten vastauksiin). Jos siihenkään ei tule vastausta, sossut ovelle. Lasten kotiolot, kotiongelmat, kodin alkoholinkäyttö, väkivalta, nälkä ei todellakaan ole opettajien tai koulun vastuulla. Eikä toukokuun puolentoista viimeisen viikon aikana katsotut leffat, jalkapallopelit ja koulun pihatalkoot pelasta kenenkään tulevaisuutta.

Vierailija
75/117 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalivuonna ehkä toukokuun viimeisellä viikolla katsotaan koulussa leffoja. Kehottaisin muistamaan, ettei nyt ole normaalivuosi.

Vierailija
76/117 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen APn kanssa samoissa ajatuksissa. Jo nyt on lisäöntynyt poliisien kotihälytykset 40% normaalista.

Voitte mittiä millaista helvettiä lapsilla on kun eivät pääse edes kouluun turvaan. Pahimmassa tapauksessa alkaa lisääntymään perhesurmat ja lasten itsemurhat.

Korona ei katoa vaikka istuttaisiin kotona maailmanloppuun, talous ei kestä eikä ihmisten psyyke. Rajoituksia on alettava purkamaa vähitellen.

Vierailija
77/117 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin jos tilanne on perheessä noin paha, niin perhe on tai ainakin olisi pitänyt olla sossun avun piirissä jo ennen koulujen sulkemista. Miten se koulussa käynti on aiemmin pelastanut näiden lasten hyvinvoinnin? Vanhemmat jotka on alkkiksia tmv. varmaan antaa lasten vapaammin kulkea ulkona kuin ns hyvissä perheissä. Kansanterveyden kannalta toki paha, mutta muusta voit lopettaa jeesustelun. Sosiaalitoimeen toivottavasti saadaan lisää rahaa käyttöön, kun tilanne on tämä. Voihan ap kirjoittaa jollekin poliitikolle ja tiedustella, että onko näin tapahtunut.

Mistä saadaan lisää rajaa verorahoilla pyöritettävään sosiaalitoimeen kun työpaikat ajetaan alas?

Vierailija
78/117 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän monissa maissa on otettu tämä tosissaan ja lisätty ruoka-apua, lisätty t urvapaikkoja (esim. r anskassa kokonaisia hotelleja) jne.

Vain suomessa tästä puhuminen on joku ongelma ja huolen lisäämistä. Itse asiassa todella pelottavaa miten tärkeää suomalaisille on olla hiljaa näistä asioista, se yleensä viittaa valtavaan mätäpaiseeseen, jota pidetään hiljaisuuden k ulttuurilla piilossa.

Niin?!? Tästä minä olen yrittänyt puhua jo kuukausia, että pitäisi ajatella tavallista laajemmin kun tilanne on uusi ja vaativa. Eli pitäisi järjestää mahdollisuuksia näihin turvapaikkoihin ja ruoka-apuun. Ja värvätä esimerkiksi naapurustosta joku katsomaan lasten perään ja ruokkimaan ja majoittamaan heitä tarpeen mukaan. Kun tunnetut tapaukset saadaan näin autetuksi, on aikaa etsiä niitä, joita ei vielä tunneta.

Mutta ei, kun radikaalit keinot ja todellinen auttaminen ei kiinnosta, vaan pitää vain mystisesti kantaa huolta ilman mitään järkevää tulosta. Koulujen täysi avaaminen mainosrummutuksen kera ruotsalaisen muodin orjana ei sitä ole. Koronan levittyä ihan varmasti nuo huolenkohteet kärsivät muita pahemmin. Joten kaikki lässytys on nyt asiatonta toimintaa. Olen aina suhtautunut epäluuloisesti kädet poskilla taivastelijoihin ja se vain pahenee tällaisina aikoina.

Vierailija
79/117 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numerot on annettu toukokuun puolivälissä. Opettajista suurin osa ei palaa kouluun ihan protestimielessä eli ovat joko sairaslomalla tai palkattomalla vapaalla. Sijaisia ei palkata. Avustajat lomautettu/työsuhde lopetettu jo kesäksi. Siivoojat, keittiö lomautettu/lomalla/irtisanottu kesäksi muutenkin. Monessa koulussa on jo aloitettu kesäksi suunniteltuja remontteja. Suurin osa vanhemmista ei päästä lapsiaan kouluun, vaikka ne avattaisiin. Mikä hyöty tästä olisi?

Vierailija
80/117 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Numerot on annettu toukokuun puolivälissä. Opettajista suurin osa ei palaa kouluun ihan protestimielessä eli ovat joko sairaslomalla tai palkattomalla vapaalla. Sijaisia ei palkata. Avustajat lomautettu/työsuhde lopetettu jo kesäksi. Siivoojat, keittiö lomautettu/lomalla/irtisanottu kesäksi muutenkin. Monessa koulussa on jo aloitettu kesäksi suunniteltuja remontteja. Suurin osa vanhemmista ei päästä lapsiaan kouluun, vaikka ne avattaisiin. Mikä hyöty tästä olisi?

Vastuullisia nämä meidän kansankynttilät, nykypäivän opet.