Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meneekö huolikulttuuri liian pitkälle: koulu tekee lasun kun 3 pvä ei tavoiteta

Vierailija
18.04.2020 |

Tämä on etäkoulussa uusi ohje Helsingissä. Lasu jos lasta ja vanhempia ei tavoiteta 3 päivään koska se jo kertoo että jotain on varmasti vialla. Huh huh. Lankapuhelinaikana eläneelle tuo kuulostaa siltä että holhoamis- ja huolikulttuuri alkaa mennä pahasti yli.

Mitä ootte mieltä?

Kommentit (136)

Vierailija
121/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan taatusti jokainen vanhempi saa numeron, josta opettajan tavoittaa. Koulujen nettisivuilta löytyy koulujen numerot. Wilma on käytössä. Ainahan kouluun ilmoitetaan poissaolot. Jos on niin kauhea noro, ettei moneen päivään pysty sängystä nousemaan, miten pystyy lapset hoitamaan? Kuka siivoaa sängystä oksennukset ja ripulit? Kyllä puhelin on hyvä pitää aina lähettyvillä.

Mistä sen saa? Koulut on kiinni, ei sieltä kukaan vastaa.[/

Koulut ei ole kiinni. Kouluissa on tällä hetkellä useitakin oppilaita ja opettajia. Mä olen omien erityisen tuen oppilaideni kanssa koululla joka päivä. Ja mulla on kännykkänumero, jonka tietää kaikki oppilaat ja huoltajat.

Ja kyllä,olisin tosi huolissani jos ei olisi ilmoitettu poissaoloa ja en kolmena päivänä näkisi tai tavoittaisi puhelimitse jotakin oppilastani.

Minun lapseni on Helsingin kaupungin lukiossa ja toinen yläkoulussa. Molemmat koulut ovat täysin umpikiinni, stängda, closed.

Ei todellakaan ole yksikään Helsingin koulu täysin kiinni. Kyllä siellä säännöllisesti käy vähintään koulusihteeri ja rehtori, moni muukin. Itsekin työskentelen kiinni olevalla koululla. Koulun sivuilla oleviin numeroihin voi tietenkin soittaa. Ihmisillä on nuo puhelimet kotonaan, jos tekevät etätöitä.

Vierailija
122/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ope kirjoitti:

Ihmettelen suuresti esim. tuota noroilijaa... Jos poissaolon merkitseminen Wilmaan on noinkin haastavaa miten mahtaneekaan sujua haastavammat lapsiperheen arkiaskareet...

Poissaolon voi, vink vink, merkitä vaikka viikoksi etukäteen. Ja näin moni huoltaja toki tekeekin jos tauti jyllää.

Vink, vink. Useinkaan ei voi. Riippuu miten kattava osuus Wilmasta on kaupungissa ostettu. Useimmissa taitaa olla mahdollisuus vain sen kuluvan päivän ilmoittamiseen, se on se riisutuin malli.

Jotenkin rasittaa nää, jotka luulee aina, että kun mulla on, niin kaikilla muillakin on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan taatusti jokainen vanhempi saa numeron, josta opettajan tavoittaa. Koulujen nettisivuilta löytyy koulujen numerot. Wilma on käytössä. Ainahan kouluun ilmoitetaan poissaolot. Jos on niin kauhea noro, ettei moneen päivään pysty sängystä nousemaan, miten pystyy lapset hoitamaan? Kuka siivoaa sängystä oksennukset ja ripulit? Kyllä puhelin on hyvä pitää aina lähettyvillä.

Koulut ei ole kiinni. Kouluissa on tällä hetkellä useitakin oppilaita ja opettajia. Mä olen omien erityisen tuen oppilaideni kanssa koululla joka päivä. Ja mulla on kännykkänumero, jonka tietää kaikki oppilaat ja huoltajat.

Ja kyllä,olisin tosi huolissani jos ei olisi ilmoitettu poissaoloa ja en kolmena päivänä näkisi tai tavoittaisi puhelimitse jotakin oppilastani.

Minun lapseni on Helsingin kaupungin lukiossa ja toinen yläkoulussa. Molemmat koulut ovat täysin umpikiinni, stängda, closed.

Joka ainoan koulun ON PAKKO ottaa lähiopetukseen kaikki halukkaat erityisen tuen oppilaat. Ja älä nyt vaan tule väittämään, että sun lasten koulussa ei heitä ole. Mikään koulu yhtään missään ei saa olla kokonaan kiinni.

Tuo koskee ALAKOULUJA.

Mun lasten koulut on kiinni. Se on ihan rehtoreilta tullut tieto.

Sun ei nyt kannata väitellä asiasta, josta et selvästi tiedä yhtään mitään. Erityisen tuen oppilaat saavat tulla sekä ala- ja ylästeella kouluun. Mä olen erityisopettajana Helsingissä yläasteella ja kuten sanottu, koulussa joka ainoa päivä. Enkä ole ainoa opettaja oppilaideni kanssa siellä.

Rehtori ei voi lyödä koulun ovia kiinni, koska erityisen tuen oppilaan huoltajat saa päättää, että heidän lapsensa tulee vaikka ensi maanantaina kouluun.

Vierailija
124/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka ainoan koulun ON PAKKO ottaa lähiopetukseen kaikki halukkaat erityisen tuen oppilaat. Ja älä nyt vaan tule väittämään, että sun lasten koulussa ei heitä ole. Mikään koulu yhtään missään ei saa olla kokonaan kiinni.

Tuo koskee ALAKOULUJA.

Sun ei nyt kannata väitellä asiasta, josta et selvästi tiedä yhtään mitään. Erityisen tuen oppilaat saavat tulla sekä ala- ja ylästeella kouluun. Mä olen erityisopettajana Helsingissä yläasteella ja kuten sanottu, koulussa joka ainoa päivä. Enkä ole ainoa opettaja oppilaideni kanssa siellä.

Rehtori ei voi lyödä koulun ovia kiinni, koska erityisen tuen oppilaan huoltajat saa päättää, että heidän lapsensa tulee vaikka ensi maanantaina kouluun.

Minä viestittelin kuopuksen koulun rehtorin kanssa viimeksi toissapäivänä ja hän kirjoitti yksiselitteisesti, että ko koulu on kiinni. Luulisi hänen tietävän.

Vierailija
125/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ope kirjoitti:

Ihmettelen suuresti esim. tuota noroilijaa... Jos poissaolon merkitseminen Wilmaan on noinkin haastavaa miten mahtaneekaan sujua haastavammat lapsiperheen arkiaskareet...

Poissaolon voi, vink vink, merkitä vaikka viikoksi etukäteen. Ja näin moni huoltaja toki tekeekin jos tauti jyllää.

Oletko koskaan sairastanut noroa? Minä olen. Se alkoi sillä että pyörryin kun yritin nousta sängystä ylös. En todellakaan olisi lähtenyt alakertaan tietokoneelle Wilmaa varten.

Kyllä nämä teinit tai teinin tasolle jääneet ihmiset aina jonkun vastauksen keksii, vaikka munaisivat itsensä näinkin totaalisesti kuin tämäkin ”suomen ylpeys”.

Vierailija
126/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Sitä voidaan olla esimerkiksi sairaina.

Milloin tuo ohje on tullut?

Jos lapsi on sairaana, siitä kuuluu ilmoittaa kouluun.

Vierailija
127/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo koskee ALAKOULUJA.

Minä viestittelin kuopuksen koulun rehtorin kanssa viimeksi toissapäivänä ja hän kirjoitti yksiselitteisesti, että ko koulu on kiinni. Luulisi hänen tietävän.

Se ei ole totta. Saattaa olla sun lapselle koulu kiinni, mutta kaikille se ei ole kiinni. Helsinki ei lomauta ohjaajia vaan he ovat myös joka ainoa päivä koululla. Tiesitkös, että vanhempien ei tarvitse ostaa uusia vihkoja vaan ne saa hakea sieltä koululta? Tai kuviksen tarvikkeita saa myös hakea koululta, joka ei todellakaan ole kokonaan kiinni.

Kerropa nyt vielä mikä koulu niin mä voin kertoa sulle maanantaina kuinka paljon siellä on päivittäin porukkaa.

Vierailija
128/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella on kuitenkin kokoajan näpeissään se älypuhelin niin ei voi olla liian hankalaa vastata koulun viestiin. Jos kolmessa päivässä ei saa aikaiseksi vastata niin kyllä silloin on jo ihan syytä olla huolissaan. Vastaus voi olla niin lyhyt kuin: Hei! Kaikki Ok. T.Maijan äiti.

Olen ADHD äiti, enkä muista vastailla viesteihin. Tämä on ihan ”normaalia” käytöstä meille autismikirjolaisille, ei lasun paikka!

Tästä tulee jotenkin sellainen mielikuva että adhd olisi sama kuin autismin kirjo. Jos lapsesi ei ole osallistunut kouluun kolmeen päivään, etkä kolmeen päivään ole vastannut Wilmaan, puhelimeen tai viesteihin nii ehkä on ihan hyvä että siellä kätäy joku tarkistamassa että kaikki on kunnossa ja että tarvitsetteko tukea kotiin.

Vierailija
129/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo koskee ALAKOULUJA.

Se ei ole totta. Saattaa olla sun lapselle koulu kiinni, mutta kaikille se ei ole kiinni. Helsinki ei lomauta ohjaajia vaan he ovat myös joka ainoa päivä koululla. Tiesitkös, että vanhempien ei tarvitse ostaa uusia vihkoja vaan ne saa hakea sieltä koululta? Tai kuviksen tarvikkeita saa myös hakea koululta, joka ei todellakaan ole kokonaan kiinni.

Kerropa nyt vielä mikä koulu niin mä voin kertoa sulle maanantaina kuinka paljon siellä on päivittäin porukkaa.

Mistään tästä ei ole tullut koteihin mitään tietoa. Ei edes vaikka kuopus on kuvataideluokalla. Omilla tarvikkeilla taiteilee.

Ja kuviksen töitä nimenomaan yritin saada sieltä koululta koska lapsen pitäisi laittaa ne portfolioon. Ei kuulemma saa, koska KOULU ON KIINNI.

Vierailija
130/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ope kirjoitti:

Tiesitkö muuten, että eri kaupungeilla on Wilmasta erilaisia käyttöliittymiä.?Meillä esim. EI voi todellakaan merkitä seuraavia päiviä poissaoloiksi. Poissaolon voi merkitä ennen klo 12 sille kuluvalle päivälle ja klo 12 jälkeen seuraavalle päivälle. Eli periaatteessa, jos olet juuri klo 12 siinä Wilmassa, saatat naputella kuluvan päivän ja seuraavan päivän poissaolon yhdellä käynnillä.  Mutta et yhtään sen enempää. 

Mobiilisovelluksessa meillä onnistuu ainoastaan kuluvan päivän sairauden ilmoittaminen ennen klo 12 ja aika usein tämä ei mobiilisti toimi, mikä on harmi.

Todellakaan mitään viikon sairauspoissaoloa ei ole meillä käytössä olevassa sovelluksessa, mutta nämä eroavat paljonkin kaupunkikohtaisesti.

Itse kyllä vaikka henkitoreissani kömmin sinne Wilmaan päivittäin ilmoittamaan, mikään ennakkoilmoitus ei todellakaan ole meillä käytössä, vaikka ehkä joissain muissa kaupungeissa on. Tuohan on kaupallinen sovellus, josta kaupungit ja kunnat ostaa ne palikat, joita katsoo tarvitsevansa, ei mikään ihme opetushallituksen määräämä Wilma.

Opettajalle voi laittaa wilma-viestin, jossa kertoo, että oppilas on esim. seuraavat kolme päivää poissa sairauden vuoksi. Opettaja voi merkitä tällöin luvalliset poissaolot.

Joo, näin onnistuu ja luokanvalvoja ainakin jälkikäteen merkkaa jos muistaa. Lapsellani oli keuhkokuume ja lääkärin määräämänä kaksi viikkoa pois koulusta, eka viikko melkein kokonaan osastohoidossa. Wilma vilkkui punaisena, vaikka heti tiedon saatuani laitoin opettajalle viestiä ja laitoin ekojen päivien jälkeen vielä uudestaan ja selvitin tietty päivä kerralaan jo ne menneet poissaolot. Siis ekan kerran ilmoitin Wilmaan jo sieltä sairaalasta yöllä, jotta en unohtaisi. 

Tällä systeemillä meistä olisi jo joku kuraattori varmasti siis tehnyt lasun, kun puolitoista viikkoa oli pelkkää selvittämätöntä poissaoloa. Luotin, että opettaja merkkaa, kun viestin laitoin ja tilanne oli hankala. Kun viikon päästä hoksasin katsoa poissaoloja, selvitin ne sitten päivä kerrallaan copy-paste diagnoosilla. 

Että vink, vink on ihan turha selittää jotain ihan vaan omasta kokemuksesta ja toisaalta opettajan varaan ei voi laskea, että merkkaisi yhtään mitään. Ei meillä nyt etäopetuksen aikaan esim. monista opettajista kuulu yhtään mitään muuta, kuin että laittavat jotain tehtävää sinne Wilmaan maanantai-aamuisin. Sen jälkeen syvä hiljaisuus. Teinit toki tykkää.

Vierailija
131/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ope kirjoitti:

Oletko koskaan sairastanut noroa? Minä olen. Se alkoi sillä että pyörryin kun yritin nousta sängystä ylös. En todellakaan olisi lähtenyt alakertaan tietokoneelle Wilmaa varten.

Wilman saa kännykkään ja suurimman osan ihmisistä on ilmoitettava jonnekin, jos sairastuvat (esim työpaikalle). Eihän lapsi voi normioloissakaan jäädä noin vain kotiin ilman, että joku ilmoittaa miksi ollaan poissa. Miksi tämä hetki olisi jotenkin erilainen?

Vierailija
132/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ope kirjoitti:

Wilman saa kännykkään ja suurimman osan ihmisistä on ilmoitettava jonnekin, jos sairastuvat (esim työpaikalle). Eihän lapsi voi normioloissakaan jäädä noin vain kotiin ilman, että joku ilmoittaa miksi ollaan poissa. Miksi tämä hetki olisi jotenkin erilainen?

Minulla ei ole älypuhelinta. Tietokone on alakerrassa. Kyllä se muu maailma voi kolme päivää pyöriä ilman meitä ilman maailmanloppua.

Tämä on täysin hysteeristä nyt.

Vierailija
133/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö huoli ole silloin aiheellinen, jos koko perhe on niin sairaana, että ei voi Wilma-viestiin tai puhelimeen vastata?

Ei ole. He on sairaina.

Me saatiin aikoinamme koulusta opettajalta sikainfluenssa ja koko perhe oli kyllä kaksi viikkoa aivan kanttu vei. Eikä ketään kiinnostanut.

Ehkä kouluun kuitenkin ilmoitettiin ensin, että nyt on sairastuttu? Sehän tässä on kyseessä.

Pitäähän koulun tietää missä lapsi on. Jos onkin karannut, kuka syyttääkään taas opettajaa ja koulua?

Vierailija
134/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sairautta ei ilmoiteta kouluun, koska...? Niinhän lähikouluunkin ilmoitetaan (Wilma, puhelin) ja ihan samalla tavalla sen opettajan tavoittaa nytkin (Wilma, soitto, tekstari, WhatsApp, e-mail ym.). Ei ole näinä kehittyneen tekniikan ja sovellusten aikoina normaalia, jos perheeseen ei saada kolmessa päivässä yhteyttä ja lasu on todellakin tarpeen. Ja minä vastustan turhaa holhoamista ja inhoan liian heppoisia lasuja, koska ne kuormittavat systeemiä enkä voi sietää typerää kukkahattuilua, mutta tämä ei ole sitä. Ei sitäkään sivuutettaisi, jos lapsi ei olisi tullut kolmeen päivään kouluun eikä kukaan ilmoittaisi mitään eikä perheeseen saataisi yhteyttä. Tuskin koko perhe on teholla hengityskoneessa eli jollakin pysyy kyllä puhelin sen verran kädessä, että voi ilmoittaa mahdollisesta sairastumisesta. Meillä on oppivelvollisuus eikä koulunkäynti ole vapaaehtoista, johon voi osallistua miten itselle sopii.

Tosi monet neuropsykiatrisista ongelmista kärsivät lapset ja vanhemmat ovat nyt EKAA kertaa ONNELLISIA, kun ei tarvitse mennä kouluun tai töihin, joissa kuormittavaa.

Koulu ja työpaikat luovat näille henkilöille ne ongelmat, joista lasuja tehdään. Nyt lapset ja aikuiset saavat olla siellä missä ovat onnellisia: kodin rauhassa, ilman kiusaamista ja hälinää.

Tämä on aivan naurettavaa, kuinka neuropsykiatrisista oireista kärsiviä ”autetaan”. Nyt saavat vihdoin sitä apua, jota ovat aina tarvinneet:

Rauhaisan ja aistiärsykkeettömän työ- ja kouluympäristön, jossa ei kiusata ketään, vaan hyväksytään ja rakastetaan juuri sellaisena kuin on.

Toivon, että karanteenin kaltaiset olosuhteet jatkuvat ja saadaan elää kaikki (myös aitismikirjon aikuiset ja lapset) onnellisina ja rauhassa!

Nämä ihmisryhmät ovat hyvin alttiita saamaan täysin turhia lasuja! Lastensuojelussa ei ole mitään tietoa ja ammattitaitoa auttaa autismikirjon perheitä!!!

No eiks nää kaikenmaailman asperger-perheet vois sit pitää lapset kotikoulussa ja työllistää itse itsensä kotoa käsin, kun eivät kerta muiden ihmisten kanssa osaa olla. Ei teitä kukaan jää kaipaamaan.

Vierailija
135/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ope kirjoitti:

Minulla ei ole älypuhelinta. Tietokone on alakerrassa. Kyllä se muu maailma voi kolme päivää pyöriä ilman meitä ilman maailmanloppua.

Tämä on täysin hysteeristä nyt.

Vauvapalstan jaksat kuitenkin avata joka päivä, eikös vaan? Ja siellä alakerrassa on vain se tietokone, ei esim. keittiötä?

Vierailija
136/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekä saaneet mitään yhteystietoja koululta? Lapsillakaan ei ole mitään kanavaa ottaa opettajiin yhteyttä? Nyt äkkiä ilmoittamaan tästä ylemmälle taholle. Helsingin kaupungin kouluilla on kyllä ihan yhteiset ohjeet tähän tilanteeseen.

Ei meille ole annettu koskaan opettajien puhelinnumeroita.

Wilma on. Ei muuta.

Kaikki opettajat eivät saa kouluilta työpuhelimia. Saako kukaan? Pitäisikö opettajan jakaa omaa henk koht numeroaan kaikille oppilaille ja vanhemmille?

Haluaisitko itse jakaa töissä oman henk koht numerosi kaikille ja hoitaa itse ostamallasi puhelimella kaikki työhommat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi