Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meneekö huolikulttuuri liian pitkälle: koulu tekee lasun kun 3 pvä ei tavoiteta

Vierailija
18.04.2020 |

Tämä on etäkoulussa uusi ohje Helsingissä. Lasu jos lasta ja vanhempia ei tavoiteta 3 päivään koska se jo kertoo että jotain on varmasti vialla. Huh huh. Lankapuhelinaikana eläneelle tuo kuulostaa siltä että holhoamis- ja huolikulttuuri alkaa mennä pahasti yli.

Mitä ootte mieltä?

Kommentit (136)

Vierailija
101/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan taatusti jokainen vanhempi saa numeron, josta opettajan tavoittaa. Koulujen nettisivuilta löytyy koulujen numerot. Wilma on käytössä. Ainahan kouluun ilmoitetaan poissaolot. Jos on niin kauhea noro, ettei moneen päivään pysty sängystä nousemaan, miten pystyy lapset hoitamaan? Kuka siivoaa sängystä oksennukset ja ripulit? Kyllä puhelin on hyvä pitää aina lähettyvillä.

Mistä sen saa? Koulut on kiinni, ei sieltä kukaan vastaa.[/

Koulut ei ole kiinni. Kouluissa on tällä hetkellä useitakin oppilaita ja opettajia. Mä olen omien erityisen tuen oppilaideni kanssa koululla joka päivä. Ja mulla on kännykkänumero, jonka tietää kaikki oppilaat ja huoltajat.

Ja kyllä,olisin tosi huolissani jos ei olisi ilmoitettu poissaoloa ja en kolmena päivänä näkisi tai tavoittaisi puhelimitse jotakin oppilastani.

Minun lapseni on Helsingin kaupungin lukiossa ja toinen yläkoulussa. Molemmat koulut ovat täysin umpikiinni, stängda, closed.

Vierailija
102/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvasta työpaikasta voi olla pois kolmea päivää ilman mitään syyn ilmoittelua. Joten jos rinnastetaan edes periaatteen tasolla sopimuksen alainen työ ja sitoutuminen koulussa tapahtuvaan opetukseen vähän niin kuin toisiaan vastaaviksi, niin äkillinen katoaminen maisemista kolmeksi päivää ei ole vain lasu-asia, vaan kyllä se on jo syy alkaa selvittämään mahdollista katoamista, sairauskohtausta tai joutumista rikoksen uhriksi, etenkin alaikäisen koululaisen kohdalla.

Silti samainen koululaitos haluaa lapset väkisin kouluun toukokuussa sairastumaan minkä jälkeen kukaan ei kysele 2,5 kuukauteen lasten perään. Koko perhe voi maata koronakuolleina muumioina kesän eikä koulua hetkauta.

Samoin töistä kesälomalla kukaan ei kysele perääsi. Mutta jos olet poissa silloin kun sinun pitäisi olla poissa/tavoitettavissa, niin kyllähän siihen reagoidaan.

Tämä on naurettavaa. Antakaa perheiden ja lasten olla rauhassa!

Mitä ihmettä?! Peruskoulu ei ole pakollinen. Järjestä lapsillesi suunniteltu kotiopetus ihan itse ilman koronoita niin et ole tilivelvollinen lapsesi menemisistä koululle. Jos taas olet valinnut ihan itse ilmoittaa sen lapsesi peruskouluun, niin siihen kauppaan kuuluu että ilmoitat/selvität poissaolot. Ei ole niin vaikeaa.

Samoin voit olla hakematta töihin jolloin työnantaja "antaa sinun olla rauhassa", voit olla ilmoittautumatta työkkäriin ja olla heiltäkin rauhassa, mutta jos noiden tahojen kanssa yhteistyöhön heittäydyt, sinuun kohdistuu myös odotuksia ja velvollisuuksia eikä vain oikeuksia ja palveluja. Yllätys!

Yllätys!

Vaadin, että KAIKKI Suomen nepsylapset saavat samanlaisia erityiskouluja, kuin naapurimaassa Ruotsissa!

Nepsylapset kunniaan! He tarvitsevat rauhallisen ja rakastavan kouluympäristön, kuten Ruotsissa.

Ei erityisluokkia, vaan omia kouluja!

En halua kotiopetukseen, vaan haluan töihin ja maksaa veroni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvasta työpaikasta voi olla pois kolmea päivää ilman mitään syyn ilmoittelua. Joten jos rinnastetaan edes periaatteen tasolla sopimuksen alainen työ ja sitoutuminen koulussa tapahtuvaan opetukseen vähän niin kuin toisiaan vastaaviksi, niin äkillinen katoaminen maisemista kolmeksi päivää ei ole vain lasu-asia, vaan kyllä se on jo syy alkaa selvittämään mahdollista katoamista, sairauskohtausta tai joutumista rikoksen uhriksi, etenkin alaikäisen koululaisen kohdalla.

Silti samainen koululaitos haluaa lapset väkisin kouluun toukokuussa sairastumaan minkä jälkeen kukaan ei kysele 2,5 kuukauteen lasten perään. Koko perhe voi maata koronakuolleina muumioina kesän eikä koulua hetkauta.

Samoin töistä kesälomalla kukaan ei kysele perääsi. Mutta jos olet poissa silloin kun sinun pitäisi olla poissa/tavoitettavissa, niin kyllähän siihen reagoidaan.

Tämä on naurettavaa. Antakaa perheiden ja lasten olla rauhassa!

Mitä ihmettä?! Peruskoulu ei ole pakollinen. Järjestä lapsillesi suunniteltu kotiopetus ihan itse ilman koronoita niin et ole tilivelvollinen lapsesi menemisistä koululle. Jos taas olet valinnut ihan itse ilmoittaa sen lapsesi peruskouluun, niin siihen kauppaan kuuluu että ilmoitat/selvität poissaolot. Ei ole niin vaikeaa.

Samoin voit olla hakematta töihin jolloin työnantaja "antaa sinun olla rauhassa", voit olla ilmoittautumatta työkkäriin ja olla heiltäkin rauhassa, mutta jos noiden tahojen kanssa yhteistyöhön heittäydyt, sinuun kohdistuu myös odotuksia ja velvollisuuksia eikä vain oikeuksia ja palveluja. Yllätys!

Yllätys!

Vaadin, että KAIKKI Suomen nepsylapset saavat samanlaisia erityiskouluja, kuin naapurimaassa Ruotsissa!

Nepsylapset kunniaan! He tarvitsevat rauhallisen ja rakastavan kouluympäristön, kuten Ruotsissa.

Ei erityisluokkia, vaan omia kouluja!

En halua kotiopetukseen, vaan haluan töihin ja maksaa veroni.

Ja näistä kouluista saa sitten olla poissa vähintään viikon ilmoittamatta ja vastaamatta yhteydenottoyrityksiin?

Vierailija
104/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hyvin merkittävä havainto, että koulu itsessään aiheuttaa monille nuorille oirehdintaa ja tähän on päättäjien kyllä puututtava heti koronaepidemian jälkeen.

Nepsylapset ja -nuoret ovat suuressa vaarassa, jos joutuvat näiden koulusta johtuvien oireiden takia lastensuojelutoimien piiriin.

Olisin itse samoilla linjoilla naapurimaan kanssa, jos siellä näiden lasten opetus on omissa kouluissa.

Vierailija
105/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä sitten vaikka tulisi lasu? Kun perhetyö on lopetettu koronan ajaksi, niin sossulla ei käytännössä ole mahdollisuuksia tehdä huostaanottoja, koska huostaanotto ei voi pohjautua pelkkään ulkopuolisen tekemään lasuun.

Perhetyön voikin lopettaa ihan kokonaan. Ne kun eivät kuulemma siivoa vaikka antaisi mopin käteen. Mitäs työtä se semmoinen on että tullaan uupuneen ihmisen kotiin palveltavaksi?

Ei niiden tehtävä ole palvella. Tehtävänä on tarkkailla perhettä, jotta huolenaiheet voidaan todentaa.

Tarkkailla esim perhettä, jossa vanhemmilla korkeampi koulutus kuin perhetyöntekijöillä? Kyllä siinä nopeasti annetaan vessansiivousvälineet sellaisille työntekijöille ja katsotaan että sujuuko se työ. Videoidaan tilanne.

Ei se koulutustasosta ole kiinni, kuinka lapsista huolehditaan. Esimerkiksi mielenterveys- ja päihdeongelmia, uupumusta, perheväkivaltaa ja kaltoinkohtelua on aivan joka yhteiskuntaluokassa. Voi myös olla kyse siitä, että perheessä on erityislapsi/-lapsia ja siksi on ongelmia. Ei siinä vanhemman koulutus ole se keskeisin asia.

Ei, mutta työntekijän on.

Vierailija
106/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako tehdä lapsia jollei kykene kolmen päivän sisällä vastaamaan viesteihin? Tuntuu ettei jollain aikuisilla ole mitään vastuun tajua, nämä ovat kai niitä vanhempia jotka ovat koko ajan niin kännissä tai kiinni jossain”tärkeämmässä” etteivät kykene paljon muuhunkaan.

Vierailija
107/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella on kuitenkin kokoajan näpeissään se älypuhelin niin ei voi olla liian hankalaa vastata koulun viestiin. Jos kolmessa päivässä ei saa aikaiseksi vastata niin kyllä silloin on jo ihan syytä olla huolissaan. Vastaus voi olla niin lyhyt kuin: Hei! Kaikki Ok. T.Maijan äiti.

Olen ADHD äiti, enkä muista vastailla viesteihin. Tämä on ihan ”normaalia” käytöstä meille autismikirjolaisille, ei lasun paikka!

Uskon, että pystyt nyt tsemppaamaan ja vastaat open viestiin, kun nyt tiedät että seuraava kyselijä on lasu. Toisaalta ei siinäkään ole ongelmaa, kerrot sitten lastensuojelun sossuille että sinulla on ADHD etkä muistanut vastata. Kyllä ne ymmärtää. Jos teillä on muuten asiat kunnossa niin ei lasta pois viedä, koska äiti unohti vastata. Ei siis ongelmaa.

Kaikilla ”kadonneille ” nuorilla on ADHD. Mites niille käy?

Lastenkotiin vaan! Uusi rakennettiin just Attendolle ja pitäisi löytää asiakkaat :D

Esperiltä lähetettiin myös kivat mainosbrosyyrit uudesta lastenkodista. Sossut saavat vähän provikkaa, kun saadan paikat täyteen mahdollisimman pian. Tutuilla on niiden osakkeita jne.

Mistä sitä provikkaa voi hakea? Naapuriltako kyselemään, jos hänellä on Esperin osakkeita?

t. Sossu

Vierailija
108/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo kolmen päivän lasuraja on silti naurettava.

Kun samaan aikaan yhteiskunta monin eri tavoin jättää lapsia heitteille.

Kyllä ne ovat vanhemmat, jotka lapsen heitteillejätöstä ovat vastuussa, ei yhteiskunta.

Vierailija
109/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vääpeli kirjoitti:

Kannattaako tehdä lapsia jollei kykene kolmen päivän sisällä vastaamaan viesteihin? Tuntuu ettei jollain aikuisilla ole mitään vastuun tajua, nämä ovat kai niitä vanhempia jotka ovat koko ajan niin kännissä tai kiinni jossain”tärkeämmässä” etteivät kykene paljon muuhunkaan.

Joku sinutkin teki. Minkälaiset oli kannattavuuslaskelmat? Onko susta ollu kenellekään hyötyä?

Vierailija
110/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä usko, että mikään koululaitos haluaa enää toukokuun lopussa avata kouluja, ihan muut tahot tuota vaihtoehtoa ovat toivoneet.

Vierailija
111/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Sitä voidaan olla esimerkiksi sairaina.

Milloin tuo ohje on tullut?

Sairaudesta laitetaan tietenkin poissaoloilmoitus wilmaan, jotta saa sairastaa rauhassa.

Jos on vakavasti sairaana niin sitä hoitaa sen lapsensa ja itsnesä ensin. Ei Wilmaa.

Ihanko tosissasi meinaat, ettet kykene sairaana hoitamaan muutaman sekunnin vievää poissaoloilmoitusta hoitoon/kouluun/työpaikkaan?

Melkoista...

Vierailija
112/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan taatusti jokainen vanhempi saa numeron, josta opettajan tavoittaa. Koulujen nettisivuilta löytyy koulujen numerot. Wilma on käytössä. Ainahan kouluun ilmoitetaan poissaolot. Jos on niin kauhea noro, ettei moneen päivään pysty sängystä nousemaan, miten pystyy lapset hoitamaan? Kuka siivoaa sängystä oksennukset ja ripulit? Kyllä puhelin on hyvä pitää aina lähettyvillä.

Koulut ei ole kiinni. Kouluissa on tällä hetkellä useitakin oppilaita ja opettajia. Mä olen omien erityisen tuen oppilaideni kanssa koululla joka päivä. Ja mulla on kännykkänumero, jonka tietää kaikki oppilaat ja huoltajat.

Ja kyllä,olisin tosi huolissani jos ei olisi ilmoitettu poissaoloa ja en kolmena päivänä näkisi tai tavoittaisi puhelimitse jotakin oppilastani.

Minun lapseni on Helsingin kaupungin lukiossa ja toinen yläkoulussa. Molemmat koulut ovat täysin umpikiinni, stängda, closed.

Ettekä saaneet mitään yhteystietoja koululta? Lapsillakaan ei ole mitään kanavaa ottaa opettajiin yhteyttä? Nyt äkkiä ilmoittamaan tästä ylemmälle taholle. Helsingin kaupungin kouluilla on kyllä ihan yhteiset ohjeet tähän tilanteeseen.

Vierailija
113/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo kolmen päivän lasuraja on silti naurettava.

Kun samaan aikaan yhteiskunta monin eri tavoin jättää lapsia heitteille.

Kyllä ne ovat vanhemmat, jotka lapsen heitteillejätöstä ovat vastuussa, ei yhteiskunta.

YHTEISKUNTA.

Homeiset ahtaat jättimäiset päiväkodit joissa ei ole tarpeeksi henkilökuntaa ja se vähäkin on ammattitaidotonta.

Homeiset ahtaat jättimäiset koulut joissa ei ole enää edes koululääkäriä saati muuta henkilöstöä. Ja lapsi siirrellään sinne tänne mielivaltaisesti.

Ei kunnon terveydenhuoltoa. Meillä ei lapsi pääse edes hammaslääkäriin.

Ei minkäänlaista vastuuta lapsista, aina jos kyseenalaistaa asioita selitetään miten lapset kyllä sopeutuu ylisuureen ryhmään, jatkuvasti vaihtuviin hoitajiin, koulunvaihtoon koska kaupunki säätää oppilaaksiottoalueita, liian pitkään koulumatkaan jne.

Ja kaiken aikaa vanhempia syyllistetään ja solvataan. Milloin ollaan koulushoppaajia, milloin someriippuvaisia kun koko ajan päivystetään puhelinta - ja nyt huonoja vanhempia kun ei päivystetä sitä puhelinta.

Vierailija
114/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekä saaneet mitään yhteystietoja koululta? Lapsillakaan ei ole mitään kanavaa ottaa opettajiin yhteyttä? Nyt äkkiä ilmoittamaan tästä ylemmälle taholle. Helsingin kaupungin kouluilla on kyllä ihan yhteiset ohjeet tähän tilanteeseen.

Ei meille ole annettu koskaan opettajien puhelinnumeroita.

Wilma on. Ei muuta.

Vierailija
115/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka ainoan koulun ON PAKKO ottaa lähiopetukseen kaikki halukkaat erityisen tuen oppilaat. Ja älä nyt vaan tule väittämään, että sun lasten koulussa ei heitä ole. Mikään koulu yhtään missään ei saa olla kokonaan kiinni.

Vierailija
116/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meille ole annettu koskaan opettajien puhelinnumeroita.

Wilma on. Ei muuta.

Niin. Silloin se wilma on se yhtyedenpitokanava. Jos et pysty sitä käyttämään, kun lapsesi jättää koulunkäynnin väliin,on tosiaan koulun velvollisuus ottaa selvää missä vika piilee.

Vierailija
117/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ope kirjoitti:

Ihmettelen suuresti esim. tuota noroilijaa... Jos poissaolon merkitseminen Wilmaan on noinkin haastavaa miten mahtaneekaan sujua haastavammat lapsiperheen arkiaskareet...

Poissaolon voi, vink vink, merkitä vaikka viikoksi etukäteen. Ja näin moni huoltaja toki tekeekin jos tauti jyllää.

Tiesitkö muuten, että eri kaupungeilla on Wilmasta erilaisia käyttöliittymiä.?Meillä esim. EI voi todellakaan merkitä seuraavia päiviä poissaoloiksi. Poissaolon voi merkitä ennen klo 12 sille kuluvalle päivälle ja klo 12 jälkeen seuraavalle päivälle. Eli periaatteessa, jos olet juuri klo 12 siinä Wilmassa, saatat naputella kuluvan päivän ja seuraavan päivän poissaolon yhdellä käynnillä.  Mutta et yhtään sen enempää. 

Mobiilisovelluksessa meillä onnistuu ainoastaan kuluvan päivän sairauden ilmoittaminen ennen klo 12 ja aika usein tämä ei mobiilisti toimi, mikä on harmi.

Todellakaan mitään viikon sairauspoissaoloa ei ole meillä käytössä olevassa sovelluksessa, mutta nämä eroavat paljonkin kaupunkikohtaisesti.

Itse kyllä vaikka henkitoreissani kömmin sinne Wilmaan päivittäin ilmoittamaan, mikään ennakkoilmoitus ei todellakaan ole meillä käytössä, vaikka ehkä joissain muissa kaupungeissa on. Tuohan on kaupallinen sovellus, josta kaupungit ja kunnat ostaa ne palikat, joita katsoo tarvitsevansa, ei mikään ihme opetushallituksen määräämä Wilma.

Vierailija
118/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ope kirjoitti:

Ihmettelen suuresti esim. tuota noroilijaa... Jos poissaolon merkitseminen Wilmaan on noinkin haastavaa miten mahtaneekaan sujua haastavammat lapsiperheen arkiaskareet...

Poissaolon voi, vink vink, merkitä vaikka viikoksi etukäteen. Ja näin moni huoltaja toki tekeekin jos tauti jyllää.

Tiesitkö muuten, että eri kaupungeilla on Wilmasta erilaisia käyttöliittymiä.?Meillä esim. EI voi todellakaan merkitä seuraavia päiviä poissaoloiksi. Poissaolon voi merkitä ennen klo 12 sille kuluvalle päivälle ja klo 12 jälkeen seuraavalle päivälle. Eli periaatteessa, jos olet juuri klo 12 siinä Wilmassa, saatat naputella kuluvan päivän ja seuraavan päivän poissaolon yhdellä käynnillä.  Mutta et yhtään sen enempää. 

Mobiilisovelluksessa meillä onnistuu ainoastaan kuluvan päivän sairauden ilmoittaminen ennen klo 12 ja aika usein tämä ei mobiilisti toimi, mikä on harmi.

Todellakaan mitään viikon sairauspoissaoloa ei ole meillä käytössä olevassa sovelluksessa, mutta nämä eroavat paljonkin kaupunkikohtaisesti.

Itse kyllä vaikka henkitoreissani kömmin sinne Wilmaan päivittäin ilmoittamaan, mikään ennakkoilmoitus ei todellakaan ole meillä käytössä, vaikka ehkä joissain muissa kaupungeissa on. Tuohan on kaupallinen sovellus, josta kaupungit ja kunnat ostaa ne palikat, joita katsoo tarvitsevansa, ei mikään ihme opetushallituksen määräämä Wilma.

Opettajalle voi laittaa wilma-viestin, jossa kertoo, että oppilas on esim. seuraavat kolme päivää poissa sairauden vuoksi. Opettaja voi merkitä tällöin luvalliset poissaolot.

Vierailija
119/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka ainoan koulun ON PAKKO ottaa lähiopetukseen kaikki halukkaat erityisen tuen oppilaat. Ja älä nyt vaan tule väittämään, että sun lasten koulussa ei heitä ole. Mikään koulu yhtään missään ei saa olla kokonaan kiinni.

Tuo koskee ALAKOULUJA.

Mun lasten koulut on kiinni. Se on ihan rehtoreilta tullut tieto.

Vierailija
120/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tulee varmaan alapeukkuja, mutta näen asian niin että open tehtävä on opettaa lapselleni tietyt asiat. Hän haluaa, että lapseni oppii. Jos on erityisyyttä yms tuen tarvetta, on kaikkien etu jos ope tietää missä nyt mennään. Onko tapahtunut jotain, joka estää lapsen koulunkäynnin eli ope ei voi tehdä työtään juuri tämän lapsen kanssa. Siksi lasu.

Meillä opettaja soittaa kerran viikossa ja vanhemmat saavat varata puheaikaa myös. Juttelin pitkään omasta tuen tarpeessa olevasta lapsestani open kanssa ja olen tyytyväinen kun ope välittää. Haluaa aidosti lapseni oppivan. Mitä pahaa tässä siis on? Itselleni lapsen koulu ja tulevaisuus on hyvin tärkeä asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän