Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meneekö huolikulttuuri liian pitkälle: koulu tekee lasun kun 3 pvä ei tavoiteta

Vierailija
18.04.2020 |

Tämä on etäkoulussa uusi ohje Helsingissä. Lasu jos lasta ja vanhempia ei tavoiteta 3 päivään koska se jo kertoo että jotain on varmasti vialla. Huh huh. Lankapuhelinaikana eläneelle tuo kuulostaa siltä että holhoamis- ja huolikulttuuri alkaa mennä pahasti yli.

Mitä ootte mieltä?

Kommentit (136)

Vierailija
61/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella on kuitenkin kokoajan näpeissään se älypuhelin niin ei voi olla liian hankalaa vastata koulun viestiin. Jos kolmessa päivässä ei saa aikaiseksi vastata niin kyllä silloin on jo ihan syytä olla huolissaan. Vastaus voi olla niin lyhyt kuin: Hei! Kaikki Ok. T.Maijan äiti.

Olen ADHD äiti, enkä muista vastailla viesteihin. Tämä on ihan ”normaalia” käytöstä meille autismikirjolaisille, ei lasun paikka!

Vierailija
62/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä sitten vaikka tulisi lasu? Kun perhetyö on lopetettu koronan ajaksi, niin sossulla ei käytännössä ole mahdollisuuksia tehdä huostaanottoja, koska huostaanotto ei voi pohjautua pelkkään ulkopuolisen tekemään lasuun.

Perhetyön voikin lopettaa ihan kokonaan. Ne kun eivät kuulemma siivoa vaikka antaisi mopin käteen. Mitäs työtä se semmoinen on että tullaan uupuneen ihmisen kotiin palveltavaksi?

Perhetyö on eri asia kuin kotipalvelu tai kotisiivous. Lastensuojelu ei tarjoa kenellekään kotiin (pitkäaikaista) siivoojaa tai kokkia, mutta voi auttaa löytämään arjesta ajan ja keinot jotta perhe saisi itse pyttynsä pestyä ja patansa paistettua. Ja jos esim. rähiset lapsille ja retuutat heitä koska olet niin uupunut, siinä tarttee tehdä vähän muutakin muutosta kuin mopata puolesta. Ja se muutos on tehtävä perheen ihan itse, perhetyö on vain apuna.

No eipä kai kukaan vieraita ihmisiä tuollaisessa tilanteessa kotiinsa ottaisi? Jokainen aikuinen ihminen tuntee kellon ja tietää miten siivotaan. Jos ei tiedä, äidiltään kysyy.

Meinaat että lasu-perheiden omissa toimintatavoissa ei ole mitään ohjauksen ja korjaamisen varaa, vaan ollaan vaan uupuneita, ei haluta apua uupumisen ratkaisemiseksi vaan halutaan olla uupuneita ja lykätä moppi jonkun muun kouraan?

Sit kannattaa palkata se kotisiivooja eikä ottaa perhetyötä? Vaikka olishan se kiva jos joku siivoaisi ilmaiseksi.

Kouluttamaton ihminen viisastelemassa veronmaksajien sohvalla? Ihan ilmaiseksi! Konkreettista palvelua ihmiset tarvitsevat. Jos perhetyö ei sellaista osaa niin sitten se pitää lakkauttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Sitä voidaan olla esimerkiksi sairaina.

Milloin tuo ohje on tullut?

Ja sairautta ei ilmoiteta kouluun, koska...? Niinhän lähikouluunkin ilmoitetaan (Wilma, puhelin) ja ihan samalla tavalla sen opettajan tavoittaa nytkin (Wilma, soitto, tekstari, WhatsApp, e-mail ym.). Ei ole näinä kehittyneen tekniikan ja sovellusten aikoina normaalia, jos perheeseen ei saada kolmessa päivässä yhteyttä ja lasu on todellakin tarpeen. Ja minä vastustan turhaa holhoamista ja inhoan liian heppoisia lasuja, koska ne kuormittavat systeemiä enkä voi sietää typerää kukkahattuilua, mutta tämä ei ole sitä. Ei sitäkään sivuutettaisi, jos lapsi ei olisi tullut kolmeen päivään kouluun eikä kukaan ilmoittaisi mitään eikä perheeseen saataisi yhteyttä. Tuskin koko perhe on teholla hengityskoneessa eli jollakin pysyy kyllä puhelin sen verran kädessä, että voi ilmoittaa mahdollisesta sairastumisesta. Meillä on oppivelvollisuus eikä koulunkäynti ole vapaaehtoista, johon voi osallistua miten itselle sopii.

Peesi. Ja minä ymmärrän hyvin jos ilmoittaminen unohtuu tai sitä ei hoksata tarpeelliseksi etäopetuksen aikana, mutta että lapsi tai kumpikaan huoltaja ei olisi puhelimella tai Wilmalla tavoitettavissa kolmeen päivään... mikä siihen puhelimeen estää vastaamasta tai laittamasta tekstarin kun huomas open soittaneen?

Ei mulla edes ole yhdenkään opettajan puhelinnumeroa. Ei niitä missään ole jaettu. Tuntemattomiin numeroihin en vastaa, eikä lapseni. Erikseen kielletty.

Eli kommunikoitte Wilman tai vastaavan kautta? Et sitten ole kuitenkaan ottanut ilmoituksia käyttöön? Miten sinut tavoitetaan jos lapsi vaikka satuttaa itsensä koulussa? Kirjeellä vai savumerkeillä?

Vierailija
64/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että kaikki ei vastaa tuntemattomaan numeroon. Siksi laitankin usein oppilaalle whatsappia tyyliin: Hei, soittelen sulle tänään, ope. Silloin tietää odottaa soittoa. Ja kyllä, huoli herää, jos näistä viesteistä huolimatta ei vastata.

Vierailija
65/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sairautta ei ilmoiteta kouluun, koska...? Niinhän lähikouluunkin ilmoitetaan (Wilma, puhelin) ja ihan samalla tavalla sen opettajan tavoittaa nytkin (Wilma, soitto, tekstari, WhatsApp, e-mail ym.). Ei ole näinä kehittyneen tekniikan ja sovellusten aikoina normaalia, jos perheeseen ei saada kolmessa päivässä yhteyttä ja lasu on todellakin tarpeen. Ja minä vastustan turhaa holhoamista ja inhoan liian heppoisia lasuja, koska ne kuormittavat systeemiä enkä voi sietää typerää kukkahattuilua, mutta tämä ei ole sitä. Ei sitäkään sivuutettaisi, jos lapsi ei olisi tullut kolmeen päivään kouluun eikä kukaan ilmoittaisi mitään eikä perheeseen saataisi yhteyttä. Tuskin koko perhe on teholla hengityskoneessa eli jollakin pysyy kyllä puhelin sen verran kädessä, että voi ilmoittaa mahdollisesta sairastumisesta. Meillä on oppivelvollisuus eikä koulunkäynti ole vapaaehtoista, johon voi osallistua miten itselle sopii.

Peesi. Ja minä ymmärrän hyvin jos ilmoittaminen unohtuu tai sitä ei hoksata tarpeelliseksi etäopetuksen aikana, mutta että lapsi tai kumpikaan huoltaja ei olisi puhelimella tai Wilmalla tavoitettavissa kolmeen päivään... mikä siihen puhelimeen estää vastaamasta tai laittamasta tekstarin kun huomas open soittaneen?

Ei mulla edes ole yhdenkään opettajan puhelinnumeroa. Ei niitä missään ole jaettu. Tuntemattomiin numeroihin en vastaa, eikä lapseni. Erikseen kielletty.

Eli kommunikoitte Wilman tai vastaavan kautta? Et sitten ole kuitenkaan ottanut ilmoituksia käyttöön? Miten sinut tavoitetaan jos lapsi vaikka satuttaa itsensä koulussa? Kirjeellä vai savumerkeillä?

Minun numeroni on tietenkin siellä koululla.

Mutta ei meille vanhemmille mitään opettajien puhelinnumeroita jaella, joten jos vieras numero näkyy kännykässäni en minä siihen välttämättä vastaa.

Lapsi ei vastaa koskaan. Koska hänelle on sanottu, että vieraisiin numeroihin ei vastata.

Vierailija
66/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että kaikki ei vastaa tuntemattomaan numeroon. Siksi laitankin usein oppilaalle whatsappia tyyliin: Hei, soittelen sulle tänään, ope. Silloin tietää odottaa soittoa. Ja kyllä, huoli herää, jos näistä viesteistä huolimatta ei vastata.

Mun toinen lapseni on hömelö. Hänen puhelimensa on ollut poissa toiminnasta mm siksi että hän pudotti sen auton taa ja minä ajoin sen yli peruuttaessani pihasta. Hän myös toistuvasti hukkaa sen tai se putoaa vessanpyttyyn tms.

Eli lapsi voi ihan hyvin olla vastaamatta sen pari päivää.

Vierailija
67/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nuori ei osaa vastata oudoista numeroista tuleviin viesteihin ja soittoihin. Ei hoksaa, ei muista, ei jaksa, ei tiiä mitä vastaa ym ym.

Vierailija
68/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella on kuitenkin kokoajan näpeissään se älypuhelin niin ei voi olla liian hankalaa vastata koulun viestiin. Jos kolmessa päivässä ei saa aikaiseksi vastata niin kyllä silloin on jo ihan syytä olla huolissaan. Vastaus voi olla niin lyhyt kuin: Hei! Kaikki Ok. T.Maijan äiti.

Olen ADHD äiti, enkä muista vastailla viesteihin. Tämä on ihan ”normaalia” käytöstä meille autismikirjolaisille, ei lasun paikka!

Perhe, jossa vanhempi ei pysty huolehtimaan lapsensa asioista (esim. ilmoittamaan/selvittämään koulupoissaoloja, mikä on perusopetukseen osallistuvan lapsen huoltajan velvollisuus) tarvitsee apua. Ei sellaisia voi vain jättää tekemättä koska on nepsy. Jos et vastaa open puheluun, tai vaikka vastaisitkin, hän ei ehkä tiedä että tarvitset neuropsykiatrista valmennusta etkä lastensuojelua - sossulle voit sitten selvittää vastaamattomuutesi syyt ja sen oliko kyse yksittäisestä tilanteesta vai siitä että hammastarkastukseenkin muistettiin mennä viimeksi 7 vuotta sitten, ja sitten mietitte että mitä, jos jotain, on tarpeen tehdä että lasten asioista jatkossa huolehditaan.

Vierailija
69/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei meille vanhemmille mitään opettajien puhelinnumeroita jaella, joten jos vieras numero näkyy kännykässäni en minä siihen välttämättä vastaa.

Lapsi ei vastaa koskaan. Koska hänelle on sanottu, että vieraisiin numeroihin ei vastata.

Eli ope voi soittaa sinulle mutta et vastaa. Kätevää.

Vierailija
70/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tulee ed. perjantaina oppilaille ja vanhemmille yhteisviesti, että oppilaille soitetaan, joten pitäkää puhelimet äänillä. Kahtena päivänä tavoitellaan oppulasta ja kolmantena vanhempia. Siinä on ihan riittävästi annettu mahdollisuuksia. Jos mikään näistä viesteistä ja soitoista ei tavoita ketään, niin ei lasu enää ylilyöntiä ole.

Kyllä on ylilyönti jos vanhempia tavoitellaan vain kerran. Tavoitellaanko edes molempia, vaiko vain toista?

Vierailija
71/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ope voi soittaa sinulle mutta et vastaa. Kätevää.

Näin voi käydä.

Esikoisella on migreenitaipumus ja ohje mennä terkalle jos kohtaus iskee. Terkan numero mulla on ylhäällä tästä syystä.

Opettajien numeroita ei ole annettu joten enpä ole voinut niitä mihinkään tallettaakaan.

Vierailija
72/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi monet neuropsykiatrisista ongelmista kärsivät lapset ja vanhemmat ovat nyt EKAA kertaa ONNELLISIA, kun ei tarvitse mennä kouluun tai töihin, joissa kuormittavaa.

Koulu ja työpaikat luovat näille henkilöille ne ongelmat, joista lasuja tehdään. Nyt lapset ja aikuiset saavat olla siellä missä ovat onnellisia: kodin rauhassa, ilman kiusaamista ja hälinää.

Tämä on aivan naurettavaa, kuinka neuropsykiatrisista oireista kärsiviä ”autetaan”. Nyt saavat vihdoin sitä apua, jota ovat aina tarvinneet:

Rauhaisan ja aistiärsykkeettömän työ- ja kouluympäristön, jossa ei kiusata ketään, vaan hyväksytään ja rakastetaan juuri sellaisena kuin on.

Toivon, että karanteenin kaltaiset olosuhteet jatkuvat ja saadaan elää kaikki (myös aitismikirjon aikuiset ja lapset) onnellisina ja rauhassa!

Nämä ihmisryhmät ovat hyvin alttiita saamaan täysin turhia lasuja! Lastensuojelussa ei ole mitään tietoa ja ammattitaitoa auttaa autismikirjon perheitä!!!

En ymmärrä tätä viestiä, miten tämä liittyy asiaan. Olen nepsy-äiti jolla on nepsy-koululainen ja tämä tilanne tekee meille hyvää. Siitä huolimatta poissaolot ilmoitetaan ja open yhteydenottoihin vastataan, ja on hyvä että meillä on systeemi jossa joku varmistaa, että lapsella on kaikki ok ja hän on turvassa, jos opetuksesta ilmoittamatta pois jääneen oppilaan perheeseen ei ole saatu kolmeen päivään yhteyttä.

Vierailija
73/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö huoli ole silloin aiheellinen, jos koko perhe on niin sairaana, että ei voi Wilma-viestiin tai puhelimeen vastata?

Ei ole. He on sairaina.

Me saatiin aikoinamme koulusta opettajalta sikainfluenssa ja koko perhe oli kyllä kaksi viikkoa aivan kanttu vei. Eikä ketään kiinnostanut.

Kuvitellaan näin: Et saa yksin asuvaan läheiseesi kolmeen päivään yhteyttä netin kautta etkä puhelimella, vaikka aiemmin yhteydenpito oli tiivistä. Etkö huolestuisi edes vähän?

Opettajan tilanne ei ole sama.Lapsi on vanhempiensa kanssa.

ADHD-äiti

Vierailija
74/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvasta työpaikasta voi olla pois kolmea päivää ilman mitään syyn ilmoittelua. Joten jos rinnastetaan edes periaatteen tasolla sopimuksen alainen työ ja sitoutuminen koulussa tapahtuvaan opetukseen vähän niin kuin toisiaan vastaaviksi, niin äkillinen katoaminen maisemista kolmeksi päivää ei ole vain lasu-asia, vaan kyllä se on jo syy alkaa selvittämään mahdollista katoamista, sairauskohtausta tai joutumista rikoksen uhriksi, etenkin alaikäisen koululaisen kohdalla.

Vierailija
75/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etäkoulukokemus voi olla niin palkitseva, että moni perhe ottaa lapsensa pysyvästi kotiopetukseen.

Vierailija
76/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi saadaan nepsylapset pian kouluun voimaan pahoin. Saadaan sitten lastensuojelu taas rullaamaan.

Vierailija
77/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvasta työpaikasta voi olla pois kolmea päivää ilman mitään syyn ilmoittelua. Joten jos rinnastetaan edes periaatteen tasolla sopimuksen alainen työ ja sitoutuminen koulussa tapahtuvaan opetukseen vähän niin kuin toisiaan vastaaviksi, niin äkillinen katoaminen maisemista kolmeksi päivää ei ole vain lasu-asia, vaan kyllä se on jo syy alkaa selvittämään mahdollista katoamista, sairauskohtausta tai joutumista rikoksen uhriksi, etenkin alaikäisen koululaisen kohdalla.

Silti samainen koululaitos haluaa lapset väkisin kouluun toukokuussa sairastumaan minkä jälkeen kukaan ei kysele 2,5 kuukauteen lasten perään. Koko perhe voi maata koronakuolleina muumioina kesän eikä koulua hetkauta.

Vierailija
78/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ADHD ei kuulu autismin kirjoon.

Vierailija
79/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun kannattaa tutustua nepsy-ihmisten neurologiaan ja siitä johtuvaan käyttäytymiseen, ennen kuin tulet tänne saarnaamaan asiasta.

Vierailija
80/136 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan selvennä koululle mitään. Laitan pakollisen kuitin puoli tuntia ennen kuin määräaika kuluu loppuun. Turha tehdä kyttääjille mitään myönnytyksiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme