Psykoterapeutin löytäminen on vaikeaa
Miten palveluntarjoajien voi olla niin vaikea vastata hoitopaikkaa etsivien kyselyihin? Hohtimilla joutuu nyhtämään tietoja hinnoittelusta ja siitä milloin hoidon pääsisi aloittamaan ja mihin viikonpäivään ja ajankohtaan hoitoaika sijoittuisi. Ilmeisesti asiakkaita tulee psykoterapeuteille ovista ja ikkunoista, kun yhteydenotot on varaa jättää jopa täysin huomiotta. Eikä hoidosta vastaava taho tarjoa prosessiin minkäänlaista apua. Valitse siinä sitten itsellesi paras mahdollinen terapeutti, kun käytännössä joudut tekemään hirveän työn, että saisit edes jonkun psykoterapeutin kanssa käytännön järjestelyistä sovittua.
Kommentit (142)
Aivan sama kokemus mullakin. Olen jo luovuttanut enkä ole viikkoihin enää yrittänyt etsiä.
Järkyttävää oli se kun laitoin 3 terapeutille asiallisen viestin ja kukaan ei vastannut!
Tuollaista se on aina ollut ja tulee aina olemaan. Hoitoon pääsystä on jaksettava taistella joka vaiheessa. Ellei jaksa, niin jää ilman hoitoa. Ei ole reilua, ei.
Vierailija kirjoitti:
Aivan sama kokemus mullakin. Olen jo luovuttanut enkä ole viikkoihin enää yrittänyt etsiä.
Järkyttävää oli se kun laitoin 3 terapeutille asiallisen viestin ja kukaan ei vastannut!
Ihan uskomatonta käytöstä terapeuteilta. Varmasti he tajuavat tuon pahentavan psyykkisistä ongelmista kärsivien oloa, kun tulee apua etsiessään täysin ignooratuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan uskomatonta käytöstä terapeuteilta. Varmasti he tajuavat tuon pahentavan psyykkisistä ongelmista kärsivien oloa, kun tulee apua etsiessään täysin ignooratuksi.
Tämä on se pointti. Yksityisen puolen terapeutteja kiinnostaa _raha_ - ei mikään muu. No status toisinaan. Myös tässä nähdään asiakkaan ”arvostus”. Näiden henkilöiden nimet pitäisi julkaista jotka eivät edes vastaa. Tällainen narsistinen käytös ei sovi terapeuttina toimivalle ihmiselle.
Kun käytännössä terapeutin etsiminen on tällaista, niin on käsittämätöntä miten joka paikassa sitten syyllistetään niitä joilla sukset menevät terapiassa ristiin. Kun terapeutin etsiminen on täysin sattumasta kiinni olevaa hakuammuntaa useimmille, niin terapian toimivuuskin voi olla mitä sattuu. Potilaat jäävät aivan liian yksin terapeuttia etsiessään, erityisesti jos on kyse muista kuin maan suurimmista kaupungeista.
Vierailija kirjoitti:
Kun käytännössä terapeutin etsiminen on tällaista, niin on käsittämätöntä miten joka paikassa sitten syyllistetään niitä joilla sukset menevät terapiassa ristiin. Kun terapeutin etsiminen on täysin sattumasta kiinni olevaa hakuammuntaa useimmille, niin terapian toimivuuskin voi olla mitä sattuu. Potilaat jäävät aivan liian yksin terapeuttia etsiessään, erityisesti jos on kyse muista kuin maan suurimmista kaupungeista.
Tämä on niin totta, ja kertto myös karua kieltään siitä, millaisia ihmisiä todellisuudessa yksityisinä terapeutteina toimii.
Ja tässä maassa mt-ongelmaisen odotetaan itse etsivän se terapeuttinsa, naurettavaa.
Ihme juttu, että mm. parturi-kampaamot kykenevät jo nettisivuillaan ilmoittamaan hinnastonsa, mutta terapeuttien ammattiylpeys ei tätä anna myöten, vaikka vuositasolla hoitokustannukset kohoavat potilaalle usein paljon suuremmiksi kuin hiustenhoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Ihme juttu, että mm. parturi-kampaamot kykenevät jo nettisivuillaan ilmoittamaan hinnastonsa, mutta terapeuttien ammattiylpeys ei tätä anna myöten, vaikka vuositasolla hoitokustannukset kohoavat potilaalle usein paljon suuremmiksi kuin hiustenhoidossa.
Saatat joutua ensin puhelimessa vaikka miten pitkään kertomaan ventovieraalle ihmiselle ongelmistasi ennen kuin hän suostuu kertomaan hintansa / vapaat ajat (johon sinulla ei ole varaa tai aika ei sovi). Inhottava kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Koska ne ovat _järkyttäviä_. Täysin kohtuuttomia - huolimatta kela-korvauksista. Juuri tämän vuoksi koko touhun tulisi siirtyä julkiselle sektorille. Eikä vähiten sen takia, että hoito kohdentuu nyt varakkaammalle osalle väestöä, jolla on varaa maksaa tunnin jargonista hunajaa. Suurin osa niistä, jotka ovat _todella_ terapian tarpeessa, jäävät näiden edellämainittujen seikkojen vuoksi ilman hoitoa, tai käyvät kerran kuussa pykiatrian poliklinikalla haistapaska-keskusteluissa sairaanhoitajan kanssa, jolla ei ole tietoakaan terapiakoulutuksesta.
Tämä on suurimpia kapitalismimme kirouksia ja syntejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ne ovat _järkyttäviä_. Täysin kohtuuttomia - huolimatta kela-korvauksista. Juuri tämän vuoksi koko touhun tulisi siirtyä julkiselle sektorille. Eikä vähiten sen takia, että hoito kohdentuu nyt varakkaammalle osalle väestöä, jolla on varaa maksaa tunnin jargonista hunajaa. Suurin osa niistä, jotka ovat _todella_ terapian tarpeessa, jäävät näiden edellämainittujen seikkojen vuoksi ilman hoitoa, tai käyvät kerran kuussa pykiatrian poliklinikalla haistapaska-keskusteluissa sairaanhoitajan kanssa, jolla ei ole tietoakaan terapiakoulutuksesta.
Yksilöajat ovat vain 45 minuuttia kerrallaan. Se ei riitä mihinkään. Tästä johtuen olen itse usein joutunut poistumaan vastaanotolta paniikissa itkeskellen, kun on käsitelty jotain vaikeaa kokemusta, mutta käsittely on jäänyt aivan puolitiehen ja sitten aika päättyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatat joutua ensin puhelimessa vaikka miten pitkään kertomaan ventovieraalle ihmiselle ongelmistasi ennen kuin hän suostuu kertomaan hintansa / vapaat ajat (johon sinulla ei ole varaa tai aika ei sovi). Inhottava kokemus.
Eikö olisi terapeutinkin etu ensin nopeasti varmistaa onko terapian järjestämiseen käytännössä mahdollisuutta ja jos on, niin sitten vasta alkaa arvioida kokeeko hän pystyvänsä auttamaan potilasta? Musertavaa avautua häpeästä, itseinhosta yms. ja sitten hetkeä myöhemmin kuulla ettei vapaana olekaan kuin yksi aika, joka ei sinulle sovi. Tuntuu kuin terapeutti olisi ainoastaan halunnut päästä tirkistelemään pääsi sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksilöajat ovat vain 45 minuuttia kerrallaan. Se ei riitä mihinkään. Tästä johtuen olen itse usein joutunut poistumaan vastaanotolta paniikissa itkeskellen, kun on käsitelty jotain vaikeaa kokemusta, mutta käsittely on jäänyt aivan puolitiehen ja sitten aika päättyy.
Samoin. Tässä kohtaa kunnon kapitalisti ilmoittaa, että ”valittettavasti aikamme loppui (vaikka sinä teet kuolemaa), ja tässä on lasku (pidä huoli että se on eräpäivääm mennessä suoritettu - mieluummin aiemmin).
Ei jaksa enää, terpiaa tahi elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö olisi terapeutinkin etu ensin nopeasti varmistaa onko terapian järjestämiseen käytännössä mahdollisuutta ja jos on, niin sitten vasta alkaa arvioida kokeeko hän pystyvänsä auttamaan potilasta? Musertavaa avautua häpeästä, itseinhosta yms. ja sitten hetkeä myöhemmin kuulla ettei vapaana olekaan kuin yksi aika, joka ei sinulle sovi. Tuntuu kuin terapeutti olisi ainoastaan halunnut päästä tirkistelemään pääsi sisälle.
Kyllä. Tuollaista käytöstä voisi kiusaamisen lisäksi kutsua narsistiseksi sadismiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä olen miettinyt että on todellinen ihme ettei terapiakäyntien jälkeen ole ikinä tapahtunut mitään, vaikka on sen jälkeen liikkunut todella sekavana ihmisten keskuudessa, ennen kuin on päässyt johonkin turvalliseen paikkaan. Terapeutti ei ole edes ikinä vaikuttanut huolestuneelta päästäessään hysteerisen ja itkuisen potilaan pois vastaanotoltaan, mitä ihmettelen.
Psykon löytäminen on helpompaa, voin vahvistaa. Osaavia terapeutteja suomesta ei löydy juuri mistään. Koulutus on varmaankin aivan luokattoman huonoa. En tiedä. Minua on auttanut eniten instagram ryhmät ja facebook meemit kuin yksikään terapeutti. Suomessa on todellakin näin törkeän huono taso, että humpuukikin on korkealaatuisempaa.
Millaisessa terapiassa oikein olette käyneet?? Mun terapeutti on hyvin lämmin ja kokenut, ei taatusti johda keskustelua niin,että itkuisena lähtisin vaan "jäähdytellään"hyvissä ajoin ennen tunnin loppumista.Myös tupla-aikoja on joskus alkuaikoina tehty kun olin ihan paniikissa muistojeni kanssa. Nauretaan nykyään paljon, myös loistava huumori hällä. Luja ja luotettava,parasta mitä mulle on sattunut vuosiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä olen miettinyt että on todellinen ihme ettei terapiakäyntien jälkeen ole ikinä tapahtunut mitään, vaikka on sen jälkeen liikkunut todella sekavana ihmisten keskuudessa, ennen kuin on päässyt johonkin turvalliseen paikkaan. Terapeutti ei ole edes ikinä vaikuttanut huolestuneelta päästäessään hysteerisen ja itkuisen potilaan pois vastaanotoltaan, mitä ihmettelen.
Älä ihmettele. Meidän länsimaisessa yhteiskunnassamme merkitsee vain raha - ja tämä korostuu juuri näillä muka-auttajilla. Jos päädyt satuttamaan itseäsi, se perustellaan sillä, että ”jokainen on lopultakin vastuussa vain itsestään”. Huolimatta hädästä. Sairauksista. Epätoivosta.
Olet oikeassa, tässä kohtaa terpia ei vahvista - se alleviivaa välinpitämättömyyden, hylkäämisen ja arvottomuuden traumaa. En tiedä mitä ajattelisin. Ihminen on paha.
Vierailija kirjoitti:
Millaisessa terapiassa oikein olette käyneet?? Mun terapeutti on hyvin lämmin ja kokenut, ei taatusti johda keskustelua niin,että itkuisena lähtisin vaan "jäähdytellään"hyvissä ajoin ennen tunnin loppumista.Myös tupla-aikoja on joskus alkuaikoina tehty kun olin ihan paniikissa muistojeni kanssa. Nauretaan nykyään paljon, myös loistava huumori hällä. Luja ja luotettava,parasta mitä mulle on sattunut vuosiin!
Terapeutilla oli Kelan korvaavuus ja vuosien työkokemus.
Kyllä, lähes mahdotonta. Kenttä on myös sekava, ja todella epätasainen osaamiseltaan. Suoraan sanottuna tältä alalta pitäisi ottaa yksityiset pyrkyri-yrittäjät ja narsistiset rahastajat kokonaan pois. Terapeuttipalvelut julkiselle puolelle. Näin ainakin tietty hyväksikäyttäjäporukka saataisiin kentältä pois.
Haluaisiko joku oikeasti terapeutille, joka ei edes vaivaudu vastaamaan että on täyttä - koska siitä ei makseta? Aivan.