Status: asiallinen (lääkärin tekstissä)
Mitä tarkoittaa kun lääkäri kirjoittaa potilastekstiin että status: asiallinen. Kyseessä on psykiatrikäynti.
Kommentit (14)
Asiallinen eli aikaan ja paikkaan orientoitunut, ainakin pitää tietää kuka on, missä on ja miksi on lääkärillä, varmaan siisti olemus auttaa ja se että ei juttele kilpikonnansa maailmanympärysmatkasta ainakaan koko käynnin ajan.
Olet koostunut ja käyttäydyt asiallisesti. Tarkoittaa siis että pysyt asiassa, et poukkoile, ajatuksen kulku vaikuttaa loogiselta. Toisin sanoen et vaikuta sellaiselga jolla olisi psyykkistä oireilua joka näkyisi käytöksessä.
Vierailija kirjoitti:
Asiallinen versus esim epäsiisti, asiaton, psykoottinen?
Juuri näin.
Sitä, että et vaikuta olevan psykoosissa. Kerrot tilanteestasi asiallisesti ja johdonmukaisesti, eikä tule sellaista epäilystä, ettet olisi ihan näissä realiteeteissa.
Haa, minä olin "asiallinen ja vakava"!
Oli paha burn out.
Et ole aggressiivinen, et ole kännisssä ja sopertele sitä sun tätä, paranoidinen tms. Asiallinen on normaali ihminen joka on orientoitunut ja asiansa hoitava. Ehkä olit työpäiväni ainoa sellainen.
Joo, minullakin burnout. Mm. itkin vastaanotolla. Mutta osasin silti ilmeisesti kertoa loogisesti tilanteestani.
T. ap
Vierailija kirjoitti:
Asiallinen eli aikaan ja paikkaan orientoitunut, ainakin pitää tietää kuka on, missä on ja miksi on lääkärillä, varmaan siisti olemus auttaa ja se että ei juttele kilpikonnansa maailmanympärysmatkasta ainakaan koko käynnin ajan.
Siisti olemus on monen mielestä makuasia. Yhdelle riittää kun ovat puhtaat vaatteet päällä. Toinen odottaa puolestaan, että asukokonaisuus ja ulkonäkö olisi viimeisen päälle huoliteltu.
Mulla oli sama maininta ihan tavallisen lääkärikäynnin jälkeen. Jälkitarkastus pallolaajennukselle. Mitä v...
Todennäköisesti hän luokittelee potilaat karkeasti ensin asiallisiin ja sekaviin, jos tämä auttaa hahmottamaan asiaa .
Asiallinen versus esim epäsiisti, asiaton, psykoottinen?