Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Henkilöstö­yritykset sanovat rekrytoineensa 10 000 halukasta maatiloille töihin – mutta yrittäjät eivät haluaisi palkata heitä

Vierailija
17.04.2020 |

”Yrittäjän näkökulmasta kyse ei ole pelkästään siitä, onko niitä käsiä riittävästi käytössä. Monella tilalla on vuosikaudet ollut sama porukka, ja koko organisaatio on rakentunut ulkomaisen kausityövoiman varaan. Hienoa, että apua on nyt tarjolla, mutta yrittäjä kantaa riskit, ja hänellä on oikeus ottaa tai olla ottamatta.”

”Aivan varmasti tiloilta löytyy työpaikkoja myös kotimaisellekin työvoimalle”, Wallin sanoo.

https://www.hs.fi/talous/art-2000006478297.html

Kommentit (185)

Vierailija
141/185 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaalainen on ahkerampi, niin se vain on.

Yritit vissiin sanoa, että halvempi?

Ei ne ainakaan halvempia ole, jos katsotaan sitä, paljonko kausityöntekijöille on maksettu.

Kyllä ne vaan on halvempia, jos työnantaja katsoo, että on kannattavaa lennättää koneellinen työntekijöitä jostain kaukoidästä tai Itä-Euroopasta Suomeen ja siltikin siitä tulee parempi tulos  kuin suomalaisnuorten tai työttömmien palkkaus. Maatalous (marjojen poiminta, perunanistus jne) ei ole mitään sellaista rakettitiedettä, mitä jonkinlaisen perehdytyksen jälkeen ihmiset eivät oppisi.

Maatalous ei ole vain marjojen poimimista ja istutusta. Se on muokkaamista, lannoitusta, kitkemistä, sadetusjärjestelmän "pystyttämistä", varastojen (myös kylmä-) kunnossapitoa, rakentamista, koneiden korjaamista, laadunvalvontaa jne.

Kyllä siihen oppii, mutta ei se suomalainen nuori palaa ensi vuonna uudestaan, se on silloin baarissa tarjoilijana.

Vierailija
142/185 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän mahtavaa on.

Mediassa rummutetaan kuinka meidän täytyy nyt auttaa suomalaisia viljelijöitä, mutta viljelijöille ei apu kelpaa.

En ole siitä lainkaan yllättynyt aikaisemman viljelijöiden suunnalta tulleen kommentoinnin takia.

Itse koen heidän käytöksensä törkeäksi. Heitä pitää auttaa ja tukea ja heille pitää syytää rahaa. Pitää osoittaa solidaarisuutta viljelijöille mutta toiseen suuntaan solidaarisuus toimikaan.

Se porukkahan perseilee ihan omaksi ilokseen. Tottunut, että voi tehdä mitä haluaa eikä muista tarvitse välittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/185 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koronatiivi kirjoitti:

Tämä vahvistaa sen, että aion boikotoida tänä vuonna kaikkia kotimaisia maataloustuotteita. Kun eivät palkkaa suomalaisia, niin hakekoon ostajatkin ulkomailta. Ei ole järkeä maksaa moninkertaista hintaa kotimaisista tuotteista, jos tekijät ulkomailta.

Parempi olisi ostaa pientilalta, jossa yrittäjä ja hänen lapsensa hoitavat viljelyn ja poiminnan. Täällä ainakin on näitä pieniä puutarhatiloja vielä! Ei kaikilla ole kymmentä tai kymmeniä ulkomaalaista. OSTAKAA PIENYRITTÄJILTÄ!

Eli kannatat siis sitä, että ei makseta lainkaan palkkaa työstä?

Vierailija
144/185 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäpä ne tarinat nuorista suomalaisista, jotka eivät ottaneet maatilatöitä vastaan/ei saanut paikkaa syystä seuraavasta: tilalla olisi pitänyt asua, ja palkasta olisi pidätetty osa vuokranmaksuun tilalliselle. Moni nuori olisi kulkenut töihin ja takaisin ihan itse joko mopolla tai pyörällä (uskokaa tai älkää, mutta maatiloja on myös taajamien ja jopa kasvukeskusten lähellä), eikä olisi tarvinnut majapaikkaa. Tilalliselle kelpasi vain se, että marjanpoimija asuu siellä tilalla, ihan sama vaikka oma koti olisi kilometrin päässä. 

Kummallista, eikö? 

Itse en aio tänä kesänä ostaa suomalaista marjaa. Poimin itse, ja jos en ehdi tai vaikka sairastun koronaan, niin olen ilman. Sen verran alkoi suututtaa tämä maatilallisten touhu. 

Maanviljelijät sahaavat nyt oikein urakalla oksaa jolla istuvat.

Ja kun oksa taittuu ja rusahtelee katkeamispisteessä niin sahaavat vaan kovempaa ja huutavat, että onpa huono oksa kun ei se tue minua.

Maanviljelijät ovat yrittäjiä. Siksi heidän kannattaisi hakeutua PR-koulutukseen ja vähän opetella markkinointiakin.

Vierailija
145/185 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäpä ne tarinat nuorista suomalaisista, jotka eivät ottaneet maatilatöitä vastaan/ei saanut paikkaa syystä seuraavasta: tilalla olisi pitänyt asua, ja palkasta olisi pidätetty osa vuokranmaksuun tilalliselle. Moni nuori olisi kulkenut töihin ja takaisin ihan itse joko mopolla tai pyörällä (uskokaa tai älkää, mutta maatiloja on myös taajamien ja jopa kasvukeskusten lähellä), eikä olisi tarvinnut majapaikkaa. Tilalliselle kelpasi vain se, että marjanpoimija asuu siellä tilalla, ihan sama vaikka oma koti olisi kilometrin päässä. 

Kummallista, eikö? 

Itse en aio tänä kesänä ostaa suomalaista marjaa. Poimin itse, ja jos en ehdi tai vaikka sairastun koronaan, niin olen ilman. Sen verran alkoi suututtaa tämä maatilallisten touhu. 

Ja kun oksa taittuu ja rusahtelee katkeamispisteessä niin sahaavat vaan kovempaa ja huutavat, että onpa huono oksa kun ei se tue minua.

Maanviljelijät ovat yrittäjiä. Siksi heidän kannattaisi hakeutua PR-koulutukseen ja vähän opetella markkinointiakin.

Palataan asiaan, kun saat puolalaisesta mansikasta kolibakteerin aiheuttaman vatsataudin.

Vierailija
146/185 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koronatiivi kirjoitti:

Tämä vahvistaa sen, että aion boikotoida tänä vuonna kaikkia kotimaisia maataloustuotteita. Kun eivät palkkaa suomalaisia, niin hakekoon ostajatkin ulkomailta. Ei ole järkeä maksaa moninkertaista hintaa kotimaisista tuotteista, jos tekijät ulkomailta.

Parempi olisi ostaa pientilalta, jossa yrittäjä ja hänen lapsensa hoitavat viljelyn ja poiminnan. Täällä ainakin on näitä pieniä puutarhatiloja vielä! Ei kaikilla ole kymmentä tai kymmeniä ulkomaalaista. OSTAKAA PIENYRITTÄJILTÄ!

Mitä oikein höpötät?

Eikö tuotteesta saati maksu ole palkka työstä?

Ainakin itse saan palkan työstäni suoraan asiakkaalta kun hän ostaa tekemäni tuotteen.

Jos ei ole myyntiä niin silloin ei ole palkkaakaan.

Sinulla on vissiin erilainen määritelmä palkalle.

Silloin kun tarvitsen muiden apua työhöni, niin maksan tekijälle tietenkin palkan. Siinä toki ottaa suuremman riskin kun tuotantokustannukset ovat suuremmat eikä etukäteen tiedä onnistuuko myynti.

Siitä huolimatta haluan tukea suomalaista työtä ja ostan työsuorituksen kotimaiselta tekijältä, yleensä toiselta käsityöläiseltä.

Vierailija
147/185 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummallista, eikö? 

Palataan asiaan, kun saat puolalaisesta mansikasta kolibakteerin aiheuttaman vatsataudin.

Eiköhän se ulkomailta tullut työntekijä - jota ei tarvitse kouluttaa - osaa Suomessakin tartuttaa kolibakteerin mansikkaan.

Vai onko se kolibakteerin samanlainen kuin korona. Ei tartu Suomessa.

Vierailija
148/185 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta ihmetyttää, miksi nämä henkilöstöyritykset ovat lupailleet näille ihmisille töitä, ellei heillä ole oikeasti sopimusta jonkun niiden työnanatajien kanssa?

Vierailija
149/185 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta ihmetyttää, miksi nämä henkilöstöyritykset ovat lupailleet näille ihmisille töitä, ellei heillä ole oikeasti sopimusta jonkun niiden työnanatajien kanssa?

Kuulostaa ihan Jylhän ja Sarmasteen kaltaiselta liiketoiminnalta, jossa yritetään vedättää työvoimapulassa olevia maatilayrittäjiä keräämällä tuntuvat rahat näiden välitysfirmojen omistajien omaan taskuun. Eihän he sitä työhön valmiiden henkilöiden nimilistojen keräämistä ilmaiseksi tee.

Vierailija
150/185 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummallista, eikö? 

Me otetaan kesällä selvää näistä paikoista. Ostetaan marjat sieltä missä pelataan reilua peliä!

Onkohan ensikesän myyntivaltti "aidosti kotimainen, suomalaisen poimima mansikka".

Itse ainakin ostaisin sen mieluimmin kuin vierastyövoimalla poimitun mansikan.

En arvosta vierastyövoiman käyttöä muuallakaan.

Esim. espanjalaisia elintarvikkeita en osta lainkaan, sillä käyttävät siellä hyvin paljon vierastyövoimaa, jota kohtelevat törkeästi. Työskentelyolosuhteet siellä ovat kammottavat.

Miksi tukisin epäeettistä toimintaa tai ihmiskauppaa Suomessa kun en tue sitä muuallakaan.

Vierailija
151/185 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan Jylhän ja Sarmasteen kaltaiselta liiketoiminnalta, jossa yritetään vedättää työvoimapulassa olevia maatilayrittäjiä keräämällä tuntuvat rahat näiden välitysfirmojen omistajien omaan taskuun. Eihän he sitä työhön valmiiden henkilöiden nimilistojen keräämistä ilmaiseksi tee.

Alaa tuntemattomille alapeukuttajille tiedoksi, että nämä henkilöstövälitysfirmat tekevät rahansa nimenomaan sillä, että he myyvät työvoimaa eteenpäin.

Siinä missä välitysfirman kauppaama työntekijä saa tekemästään työstä 10 euroa tunnissa, saa työn välittänyt firma yleensä sen saman jopa moninkertaisena jokaisesta firman kautta välitetyn työntekijän tekemästä tunnista.

Kuulostaa siltä, että nämä firmat ovat suunnitelleet käärivänsä hyvät rahat epätoivoisilta maatilayrittäjiltä, kun nyt paljastui, että ovat rekrytoineet näitä työntekijöitä ilman että kukaan on sitä heiltä pyytänyt.

Vierailija
152/185 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaiken lisäksi suurin osa näistä firmoista kauppaa myös niitä ulkomaalaisia työntekijöitä Suomeen, joten ihan itseään saavat syyttää, että ulkomaalainen halpatyövoima on alun alkaen maahamme rekrytty.

Vierailija
153/185 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä maatalouskouluja turhaan käydä. Vähän sama kun ottaisi tavallisia tallaajia mihin tahansa muuhun koulutusta vaativalle alalle. 

Vierailija
154/185 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa oli pitkään mansikkatila, jolla oli sekä suomalaisia että ulkomaalaisia työntekijöitä. Kaikille maksettiin sama palkka, koska emme ole kuspäitä. Joka kesä oli pari tusinaa työntekijöitä, joista ehkä neljännes suomalaisia. Näistä neljännestä suomalaisesta ehkä pari oli hyviä. Loput eivät saaneet kahdessa päivässä aikaan sitä, mitä ulkomaalaiset työntekijät puolessa päivässä.

Itse en todellakaan palkkaisi ihan vaan rekrytointifirmojen riveistä ketä tahansa mihinkään hommaan. Rekrytoitnifirmojen listoille kun pääsee ihan kuka vain. Marjanpoiminta ja maatilahommat ovat RASKAITA töitä, eikä provikkapalkalla siellä oikeasti pääse palkoille. Tuntipalkan maksamisen perusteet täyttyvät vain, jos sato tai säät ovat niin huonoja, ettei tuntipalkkaa vastaaville liksoille pääse provikalla. Näin oli ainakin silloin joskus. Eikä poiminnan kaltaisesta hommasta ole yrittäjän mitään intoa maksaa tuntipalkkaa, jos on päivätavoitteita täytettävänä.

Vierailija
155/185 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että kelpaa jos palkka olisi kunnollinen. Niinpä ehdotan seuraava. Kaikki työttömät, jotka saavat työttömyyskorvausta, saisivat käydä lisäksi maatiloilla töissä ilman, että palkasta menisi veroja. Asia on tällä ratkaistu. He saisivat työttömyyskorvauksen päälle tämän raskaan työn lisän eli minimipalkan, josta ei menisi veroja. Säästyisi ainakin koronalta.

Miten maataloustöissä säästyy koronalta? Yhtä suuri riski se korna on maatiloillakin kun millä muulla alalla tahansa. Mansikoita on vain vähän vaikea istuttaa tai poimia etänä.

Tarkoitin tällä korona vertauksella sitä, ettei ulkomailta tukijalka saattaisi tulla sitä kotonaan näiden ihmisten mukana. 2 viikon karanteenin pitää ulkomaalta tuleva henkilö pitää. Karanteenissa olo maksaa myös. Suomalaista ei tarvitse pitää karanteenissa. Näin tulisi halvemmaksi, eikä välttämättä kaikille suomalaisille

tarvita majoitusta, kun on oma koti ja auto.

Vierailija
156/185 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että kelpaa jos palkka olisi kunnollinen. Niinpä ehdotan seuraava. Kaikki työttömät, jotka saavat työttömyyskorvausta, saisivat käydä lisäksi maatiloilla töissä ilman, että palkasta menisi veroja. Asia on tällä ratkaistu. He saisivat työttömyyskorvauksen päälle tämän raskaan työn lisän eli minimipalkan, josta ei menisi veroja. Säästyisi ainakin koronalta.

Miten maataloustöissä säästyy koronalta? Yhtä suuri riski se korna on maatiloillakin kun millä muulla alalla tahansa. Mansikoita on vain vähän vaikea istuttaa tai poimia etänä.

Tarkoitin tällä korona vertauksella sitä, ettei ulkomailta tukijalka saattaisi tulla sitä kotonaan näiden ihmisten mukana. 2 viikon karanteenin pitää ulkomaalta tuleva henkilö pitää. Karanteenissa olo maksaa myös. Suomalaista ei tarvitse pitää karanteenissa. Näin tulisi halvemmaksi, eikä välttämättä kaikille suomalaisille

tarvita majoitusta, kun on oma koti ja auto.

Sory, siis tulijalta saattaisi tulla sitä koronaa

Vierailija
157/185 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koronatiivi kirjoitti:

Mitä oikein höpötät?

Ainakin itse saan palkan työstäni suoraan asiakkaalta kun hän ostaa tekemäni tuotteen.

Silloin kun tarvitsen muiden apua työhöni, niin maksan tekijälle tietenkin palkan. Siinä toki ottaa suuremman riskin kun tuotantokustannukset ovat suuremmat eikä etukäteen tiedä onnistuuko myynti.

Siitä huolimatta haluan tukea suomalaista työtä ja ostan työsuorituksen kotimaiselta tekijältä, yleensä toiselta käsityöläiseltä.

Kyllä, minulla on vahvasti erilainen määritelmä palkalle.

Sinä kirjoitat yrittäjätulosta, et palkasta! Perheviljelmällä perheenjäsenille ei yleensä makseta palkkaa, joten se 17v nuori ei saa euroakaan palkkaa tai yrittäjätuloa. Palkka kun on tilastokeskuksen määritelmän mukaisesti seuraava: "Palkkoihin sisällytetään kaikkien yrityksen palveluksessa olevien työntekijöiden rahamääräiset korvaukset kuukauden aikana tehdystä työstä."

Eli sinä olet sitä mieltä, että yrittäjän perheenjäsenten tekemä työ ei ole laskutettavaa tekemistä!

Vierailija
158/185 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummallista, eikö? 

Me otetaan kesällä selvää näistä paikoista. Ostetaan marjat sieltä missä pelataan reilua peliä!

Onkohan ensikesän myyntivaltti "aidosti kotimainen, suomalaisen poimima mansikka".

Itse ainakin ostaisin sen mieluimmin kuin vierastyövoimalla poimitun mansikan.

En arvosta vierastyövoiman käyttöä muuallakaan.

Esim. espanjalaisia elintarvikkeita en osta lainkaan, sillä käyttävät siellä hyvin paljon vierastyövoimaa, jota kohtelevat törkeästi. Työskentelyolosuhteet siellä ovat kammottavat.

Miksi tukisin epäeettistä toimintaa tai ihmiskauppaa Suomessa kun en tue sitä muuallakaan.

Tai vielä selkeämmin poimijan kuva ja kysymys, että paljonko olet valmis maksamaan hänelle palkkaa, mansikan hinta määräytyy sen mukaan. Eli kuluttaja saisi päättää, paljonko tilalla tienataan. Reilua, mutta laskisi poimijoiden palkat aika alas.

Vierailija
159/185 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummallista, eikö? 

Eiköhän se ulkomailta tullut työntekijä - jota ei tarvitse kouluttaa - osaa Suomessakin tartuttaa kolibakteerin mansikkaan.

Vai onko se kolibakteerin samanlainen kuin korona. Ei tartu Suomessa.

Sillä ulkomaisella työntekijällä on Suomessa melkoinen homma saada kastelujärjestelmä yhdistettyä jätevesijärjestelmään kuten Puolassa on tapana tehdä.

Vierailija
160/185 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koronatiivi kirjoitti:

Mitä oikein höpötät?

Ai asiakkaan maksama maksu on sinulle sama asia kuin palkka? Et oikeasti voi olla yrittäjä, koska sinulla ei tunnu olevan aavistustakaan siitä, minkä yrittäjä voi palkakseen sanoa. Tai sitten olet niin tyhmä, että otat itsellesi yrityksestä palkan ja maksat yksityishenkilönä syntyneet kulut.