Kilpirauhastulosten tulkinta
P -T4-V 16.4
P -TSH 6.8
--
Onko hyvät luvut? Av on Googleakin nopeampi....
Kommentit (51)
Eikö tuloksia kommentoida puhelimitse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on sanottu, että lääkitys aloitetaan vasta, kun TSH on yli 10. Suosittelen ruokavaliohoitoa ja elämäntapamuutosta, jos tällä hetkellä asioissa on viilattavaa. Niillä minä sain väsymyksen pois ja keskittyiskyvyn takaisin.
Tän täytyy olla läppä tai sitten lääkärin on täytynyt olla vastavalmistunut, 100-vuotias tai muuten sadisti. Niin tai näin, ihan pötypuhetta. Yli 6 on ihan surkee arvo! Kyllä siitä soitellaan lääkärin pakeille normaalisti.
Minulle on sanonut näin kaksi tai kolme eri keski-ikäistä yleislääkäriä. Tai toinen/kolmas saattoi sanoa luvuksi 9. Joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti tuo TSH 6,8 tarkoittaa vajaatoimintaa, vaikka toinen luku on viitearvoissa. Millähän annoksella tyroksiinia pitäisi alkaa syömään? Sori että kyselen täällä, mutta en usko lääkäriin pääseväni.. Ap
No mitä luulet sitten tekeväsi asialle, jos et lääkäriin pääse. Mikset pääsisi? Vajaatoiminnan alkua voi olla. Lääkityksen aloittaminen riippuu aivan siitä onko sinulla myös oireita jotka johtuisivat nimenomaan kilpirauhasesta. Vaikeapa tuota on sanoa jos vaikka väsyttää, että johtuu tuosta vaiko raudanpuutteesta tms.
Mee nyt oikeasti lääkäriin äläkä kysele ventovierailta maallikoilta netistä. Voi luoja.
Kai sinne nyt joskus pääsee mutta voi mennä johkin syksyyn tässä tilanteessa. Turhaan sitä lääkityksen aloitusta lykkää jonnekin hamaan tulevaisuuteen jos ongelma on havaittu. Useinhan täällä kysytään terveysongelmista ja ihan normi meininki ettei lääkäriin Suomessa pääse ainakaan nopeasti. En tiedä jos sinulla on hyvä työterveyshuolto tai käytät yksityistä
Ap
Samaa mieltä minäkin. Yleensä kai aloitetaan vajaatoiminnan lääkitys turhan myöhään. Mutta nyt pääsee lääkäriin paremmin kuin ennen koronaa, ihmiset välttelevät terveysasemilla käyntejä. Eli soita vaan aika itsellesi, saat asian kuntoon tai ainakin alulle.
Tuo TSH (0,5–3,6 mU/l) eli Tyreotropiini on aivolisäkkeen säätelevä hormoni, joka "piiskaa" kilpirauhasta toimimaan. Eli, koska tuo on koholla, kilpirauhanen ei tuota tyroksiinia niin kuin pitäisi.
P-T4-V (viitearvot 9–19 pmol/l) on "vapaa tyroksiini", jota mittaamalla saadaan kuva toimivan hormonin määrästä kehossa. Se reagoi hitaammin muutoksiin, kun TSH.
T4-V-tutkimuksen ohella kilpirauhasen toiminnan tutkimiseen käytetään tyreotropiinin (TSH) mittausta, joka on nopeammin toimintahäiriöissä reagoiva kuin ns. vapaa tyroksiini.
Osaatko tämän pohjalta itse tulkita?
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti tuo TSH 6,8 tarkoittaa vajaatoimintaa, vaikka toinen luku on viitearvoissa. Millähän annoksella tyroksiinia pitäisi alkaa syömään? Sori että kyselen täällä, mutta en usko lääkäriin pääseväni.. Ap
Onko sinulla stressiä/ surua? Syötkö varmasti riittävästi jodia sisältäviä ruokia (suola ei todellakaan riitä).
Arvot kulkevat myös henkisen voinnin mukaan ja ravinnepuutokset vaikuttavat myös. Ensimmäiseksi en hoitaisi lääkkeellä, koska se on loputon suo, jossa olen itse loppuikäni.
Mistä sait lähetteen labroihin?
Luulisi, että lähettävä taho myös hoitaa asian loppuun asti...
Teille jotka ihmettelette miksei ap ole keskustellut tuloksista lääkärin kanssa: ainakin Fimlab lähettää suurimman osan tuloksista tekstiviestinä heti kun ne valmistuu, useimmat jo näytteenottopäivänä, jos on antanut puhelinnumeron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla stressiä/ surua? Syötkö varmasti riittävästi jodia sisältäviä ruokia (suola ei todellakaan riitä).
Arvot kulkevat myös henkisen voinnin mukaan ja ravinnepuutokset vaikuttavat myös. Ensimmäiseksi en hoitaisi lääkkeellä, koska se on loputon suo, jossa olen itse loppuikäni.
Eipä ole välttämättä loputon suo. Kilpirauhasen toimintahäiriö voi myös "sammua", jolloin lääkityksenkin voi jättää pois. Itsellä näin liikatoiminta ja läheiselläni vajaatoiminta. Eli turhaa kärvistellä, jos oireita on. Tietenkään, jos elämää haittavia oireita ei ole, turha aloittaa lääkitystäkään (kuka ihmeessä edes haluaisi?).
Varaa soittoaika lääkärille. Jos et pääse terveyskeskukseen, niin Terveystalon lääkäri-chat maksaa muistaakseni 40 euroa.
TSH 6.8 on vajaatoiminnan puolella
Kiitoksia neuvoista. On ollut surua ja stressiä noin neljä vuotta ja loppua ei näy. Käytän mitä tahansa lääkitystä, mikä voi parantaa oloa. Luen lisää viikonloppuna ja yritän päästä lääkärin kanssa yhteyksiin ensi viikolla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mistä sait lähetteen labroihin?
Luulisi, että lähettävä taho myös hoitaa asian loppuun asti...
😂😂
Kröhöm. N. 50% ajasta tapahtuu näin, lopun aikaa potilas soittelee perään ja järjestää asiat järjestymään.
Kilpirauhasen toimintahäiriö voi itse asiassa puhjetakin kovan pitkäkestoisen stressin seurauksena. Autoimmuunitaudeista monet näin.
t. se liikatoimintainen
Vierailija kirjoitti:
T4v on normaali.
TSH:n viitearvot (HUSlab mukaan) iän perusteella:
15-59 v
0.5-4 mU/l
60-69 v
0.5-4.5 mU/l
70-79 v
0.5-6 mU/l
yli 80 v
0.5-7.5 mU/l
TSH nousee kilpirqauhasen vajaatoiminnassa. Jos kilpirauhasen vajaatoimintaan sopivia oireita ei ole, sitä ruvetaan hoitamaan Thyroxinilla vasta, kun TSH on yli 10. T4v on täysin normaali sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on sanottu, että lääkitys aloitetaan vasta, kun TSH on yli 10. Suosittelen ruokavaliohoitoa ja elämäntapamuutosta, jos tällä hetkellä asioissa on viilattavaa. Niillä minä sain väsymyksen pois ja keskittyiskyvyn takaisin.
Tän täytyy olla läppä tai sitten lääkärin on täytynyt olla vastavalmistunut, 100-vuotias tai muuten sadisti. Niin tai näin, ihan pötypuhetta. Yli 6 on ihan surkee arvo! Kyllä siitä soitellaan lääkärin pakeille normaalisti.
Minusta tuntuu, että monet lääkärit ovat juuri kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyen sadisteja.
Minulla oli TSH 9 eikä työterveyslääkäri edes muusta puhunut kuin lääkityksestä - koska epäily vajaatoiminnasta oli, samalla otettiin myös muut kokeet, joiden tuloksiin vajaatoiminta tavallisesti vaikuttaa, ja nekin osoittivat sen suuntaan. Kun tyroksiinin vaikutusta testattiin, katsottiin myös vasta-aineet, ja autoimmuniteettiongelma sieltä sitten löytyi. Oireitakin oli, ja melkein vuoden lääkityksen jälkeen olo on paljon parempi.
Kuten monet täällä todenneet, on vajaatoimintaa. TSH saisi olla jotain 1-2:n välillä, T4V on hyvä mut ei senkään pienestä noususta olisi sinulle haittaa. Pyydä Thyroxin-lääkitys. Jos et saa lääkäriä määräämään tai jos/KUN kyllästyt asiasta vänkäämiseen tiemättömän lääkärin kanssa, etsi esim. kilpirauhasinfosta lääkäri joka osaa auttaa näissä asioissa
Mulla oli TSH 6,8 ja T4V 11, kun työterveyslääkäri ehdotti, että josko kokeiltaisiin pienellä annoksella Thryroxinia. Oireina ainakin valtava väsymys, hiusten lähtö, turpoaminen ja muistin pätkiminen. Tunsin itseni pöhöttyneeksi sohvalla kykkiväksi seniiliksi.
Se kokeilu johti siihen, että käytän Thyroxinia loppuikäni. Annosta on nostettu välillä. Viimeksi mitattuna TSH oli 2 ja T4V 16.
Aiemmin oli tarjottu masennuslääkeitä. En saanut niistä muuta kuin vielä huonomman olon ja yöunet kärsivät.
On vaikea ymmärtää, miksi olisi pitänyt odottaa, että TSH on yli 10.
Sulla on subkliininen vajaatoiminta. Onko mitä oireita?
Mulla sama. TSH ~8 ja T4 ~17. Mulle kokeiltiin tyroksiinia korkean kolesterolin vuoksi. Ei kuitenkaan laskenut kolesterolia, joten jätettiin pois. Muuten siis oloni on mainia eikä vajaatoiminnan oireita.