Tilastokeskus: Uusimaalaisten suosituin mökkeilymaakunta on Uusimaa. Siispä maalaiset, te olette siellä mökeillä keskenänne ja luulette Uusimaalaisiksi
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Toinen on vielä se, että olit sitten Vantaalta tai Espoosta, niin kaikki on Helsingistä. Minäkin rupean väittämään, että kaikki maalaiset ovat Rovaniemeltä.
Zinc
Hyvin totta, kaikki ovat vaan yksiä ja samoja "helsinkiläisiä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän suurin osa ihmisistä hanki mökin sellaiselta etäisyydeltä, ettei sinne kestä koko päivää matkustaa, asui missä tahansa. Itse harkittiin Lapista, mutta 7 tuntia oli liikaa täältä Länsirannikolta. Nyt etsitään täältä, rajana että kotoa saisi mennä korkeintaan tunti.
Aika pönttö pitää olla jos ei tajua jo mökkiä ostaessa tuollaista seitsemän tunnin ajomatkaa ihan älyttömäksi kulkea .
Siinä on se ongelma, että Ei ole lohijokea täällä ja me kuljetaan sinne kyllä joka vuosi tuon verran, mutta ajateltiin, että työiässä ei ole järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesalaiset lomailijat erottaa kaukaa kaupoissa, liikkuvat laumoina, joissa on aina vähintään kaksi perhettä. Lapset säntäilevät ympäriinsä, aikuiset kailottavat kovaan ääneen kun ei löydy tuoreita simpukoita ja hypistelevät kaikki tavarat. Meteliä lähtee kuin kiertävistä pitsikauppiaista.
Joskus 70 - 80 luvulla hesalaisen erotti maalla siitä, että se lesos, uhitteli ja mekasti jossain autoparkissa illalla. Vähän aikaa paikalliset nuoret pojat katseli toisiaan ja pyöritteli päätään, sitten joku kävi antamassa sille turpaan. Sen jälkeen se uikutti nenä veressä ja huuteli lyöjää juntiksi. Oppi ne kerrasta ja sen jälkeen ne osasi jopa olla normaalisti.
Ja sitten ne samat paikalliset nuoret ottivat tattiinsa Helsingin viikonloppureissuillaan, eikö niin? Oppivat kerrasta maalaisjuntit olemana normaalisti kaupungissa. Ihmeellisiä nämä suomalaisten turpaanvetofantasiat, ihan kuin siinä olisi jotain positiivista hohtoa. Näitä katteettomia jorinoita kuulee sitten pikkukylien ja laitakaupunkien kulmabaareissa vähän liikaakin. "Se rupesi uhittelemaan, löin turpaan, niin loppui se kukkoilu". "Mun mies vetäisi turpaan, jos joku toinen mies mua yrittäisi". Voi v...u, miten lapsellista paskaa!
Olen suuren mökkikunnan kanta-asukas. En ole koskaan nähnyt mökkiläisiä riesana, päinvastoin. On oikein virkistävää, kun kylänraitilla on kansaa. Uskon, että mökkiläiset suojelevat itseään koronalta täällä viimeisen päälle ja samallahan me tulemme suojelluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesalaiset lomailijat erottaa kaukaa kaupoissa, liikkuvat laumoina, joissa on aina vähintään kaksi perhettä. Lapset säntäilevät ympäriinsä, aikuiset kailottavat kovaan ääneen kun ei löydy tuoreita simpukoita ja hypistelevät kaikki tavarat. Meteliä lähtee kuin kiertävistä pitsikauppiaista.
Joskus 70 - 80 luvulla hesalaisen erotti maalla siitä, että se lesos, uhitteli ja mekasti jossain autoparkissa illalla. Vähän aikaa paikalliset nuoret pojat katseli toisiaan ja pyöritteli päätään, sitten joku kävi antamassa sille turpaan. Sen jälkeen se uikutti nenä veressä ja huuteli lyöjää juntiksi. Oppi ne kerrasta ja sen jälkeen ne osasi jopa olla normaalisti.
Ja sitten ne samat paikalliset nuoret ottivat tattiinsa Helsingin viikonloppureissuillaan, eikö niin? Oppivat kerrasta maalaisjuntit olemana normaalisti kaupungissa. Ihmeellisiä nämä suomalaisten turpaanvetofantasiat, ihan kuin siinä olisi jotain positiivista hohtoa. Näitä katteettomia jorinoita kuulee sitten pikkukylien ja laitakaupunkien kulmabaareissa vähän liikaakin. "Se rupesi uhittelemaan, löin turpaan, niin loppui se kukkoilu". "Mun mies vetäisi turpaan, jos joku toinen mies mua yrittäisi". Voi v...u, miten lapsellista paskaa!
Niinpä. Se että jonkun ihmisen vammauttaminen loppuiäkseen on ratkaisu sille, että kokee jonkun "lesoilevan"... ihan oikeasti???? Mitäs jos menisi sanomaan moi, ja kysyisi mikä on miehiään ja tarjoaisi oluen, hankkisi ystävän? No ei ku "lyön täysii potkii, ugh ugh ugh öri öri öri" ja luulee, että tuo on jotenkin hienoa...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä tilanne on tuonut esiin "sympaattisen" maaseudun todellisen karvan. Kaksinaamaisesti esitetään vieraanvaraista koska raha kelpaa mutta selän takana haukutaan.
Ja syy on?Kannattais nyt oikeasti miettiä mistä tämä johtuu mutta ei,ei mene perille.Teitä on pyydetty pysymään kotona mutta minä,minä ja minun oikeus.Mullakin on mökki enkä asu Uudellamaalla mutta en todellakaan aio mennä mökille ennen kun tilanne helpottuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä tilanne on tuonut esiin "sympaattisen" maaseudun todellisen karvan. Kaksinaamaisesti esitetään vieraanvaraista koska raha kelpaa mutta selän takana haukutaan.
Ja syy on?Kannattais nyt oikeasti miettiä mistä tämä johtuu mutta ei,ei mene perille.Teitä on pyydetty pysymään kotona mutta minä,minä ja minun oikeus.Mullakin on mökki enkä asu Uudellamaalla mutta en todellakaan aio mennä mökille ennen kun tilanne helpottuu.
Varmaan siitä että suurin osa piittaamattomista mökkeilijöistä on ihan omianne ja parhaimmillaan vielä ne, jotka itse mökkeilee, haukkuu uusimaalaisia jotka ei mökkeile. Meillä oli muuten uudellamaalla mökkinaapurissa turkulainen. Se "minäminäminä" ei ole mikään uusmalainen ominaisuus mutta saatte helvetin ison joukon vihamiehiä jotka ei jätä penniäkään enää mihinkään tämän puusilmäisen länkytyksen vuoksi!
Nyt en ymmärrä jotain tässä yhtälössä. Uusmaalaiset, joiden mökit on uudellamaalla, uhoavat, etteivät tule sitä maitotölkkiään ostamaan kyläkaupasta, jota ei välttämättä edes ole, koska joku vanhapoika Sumiaisissa sanoi ilkeästi?
Vierailija kirjoitti:
Nyt en ymmärrä jotain tässä yhtälössä. Uusmaalaiset, joiden mökit on uudellamaalla, uhoavat, etteivät tule sitä maitotölkkiään ostamaan kyläkaupasta, jota ei välttämättä edes ole, koska joku vanhapoika Sumiaisissa sanoi ilkeästi?
Eiköhän ole kyse siitä, että jos yhdeksän kymmenestä paikkakunnan mökkiläisestä on Uudeltamaalta (koska suurin osa Uusmaalaisista mökkeilee ihan Uudellamaalla) niin ei sitä henkilöä kauheasti kiinnosta tää leimakirveellä lyöminen unohtaen, vaikka siellä on 9 muualta tulevaa jotka ei noudata sääntöjä ja tuo tauteja. Sellainen ihminen varmasti suuttuu.
Ymmärrätkö nyt paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ole kyse siitä, että jos yhdeksän kymmenestä paikkakunnan mökkiläisestä on muualta kuin Uudeltamaalta (koska suurin osa Uusmaalaisista mökkeilee ihan Uudellamaalla) niin ei sitä henkilöä kauheasti kiinnosta tää leimakirveellä lyöminen unohtaen, vaikka siellä on 9 muualta tulevaa jotka ei noudata sääntöjä ja tuo tauteja. Sellainen ihminen varmasti suuttuu.
Ymmärrätkö nyt paremmin?
*muualta kuin uudeltamaalta tietenkin tarkoitin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen on vielä se, että olit sitten Vantaalta tai Espoosta, niin kaikki on Helsingistä. Minäkin rupean väittämään, että kaikki maalaiset ovat Rovaniemeltä.
Zinc
On pakko näin pk-seutulaisena tunnustaa, että kutsun koko pk-seutua Helsingiksi, kun puhun ulkomaalaisille tai vieraspaikkakuntalaisille. Tämä ihan yksinkertaisuuden vuoksi, ettei tarvitse selittää tyyliin "Espoo on siinä ihan rajalla ja ihmiset käyvät sieltä H.gissä töissä ja päinvastoin jne." Kyllähän alueet mielletään muualta käsin laajempina kokonaisuuksina.
Toivon pk-seudun joskus muodostavan yhden kaupungin, eikä sen nimen tarvitse olla Helsinki, vaan vaikka joku ihan uusi nimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zinc
Muistan kun lapsena Pohjanmaalla luokkakaveri muutti Lohjalle. Sitä pidettiin suunnilleen samana asiana kuin Helsinki, ja hänet sen jälkeen tavannut kaveri kertoi kaikille, miten leuhkaksi hän oli siellä muuttunut.
No mitä ne sitten on ne autokolonnat, jotka lähtee perjantaisin Helsingistä kohti pohjoista? Ei ne kaikki ole töistäpalaavia lahtelaisiakaan, vaan joku outo kansa, joka matkaa Uudeltamaalta kohti Keski-Suomea, mutta ei asu Uudellamaalla. Ja palaa sunnuntaina takaisin.
Mun veli asuu Keravalla. Jos sanon jollekin täällä meneväni Keravalle, multa kysytään jossain vaiheessa harrastuspiirissä: vieläkö oot siellä Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
No mitä ne sitten on ne autokolonnat, jotka lähtee perjantaisin Helsingistä kohti pohjoista? Ei ne kaikki ole töistäpalaavia lahtelaisiakaan, vaan joku outo kansa, joka matkaa Uudeltamaalta kohti Keski-Suomea, mutta ei asu Uudellamaalla. Ja palaa sunnuntaina takaisin.
Aika iso osa lienee esim. opiskelijoita, joilla on kotipaikka pohjoisempana - tai työmatkalaisia, jotka ovat viikon pk-seudulla työtehtävien takia. En usko, että lähellekään suurin osa on mökkiläisiä. Sitten on nämä MPK:n nuoret muualta Suomesta ja ne, jotka lähtevät katsomaan vaikkapa Tohmajärven mummoa.
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa niistä autoista on matkalla jollekin Uudenmaan paikkakunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa niistä autoista on matkalla jollekin Uudenmaan paikkakunnalle.
Kyllä. Koko perhe kyydissä. Peräkärryt perässä. Kaukana Uudenmaan ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zinc
Muistan kun lapsena Pohjanmaalla luokkakaveri muutti Lohjalle. Sitä pidettiin suunnilleen samana asiana kuin Helsinki, ja hänet sen jälkeen tavannut kaveri kertoi kaikille, miten leuhkaksi hän oli siellä muuttunut.
Miten on mahdollista että voi olla enemmän leuhka kuin pohjalainen?
Täytyy itsekin kaupunkiin muuttaneena maalaisena tunnustaa tunteneeni alussa vähän tuollaisia tunteita, jotain mainitsemaasi itsetunnon puutetta varmaankin. Myöhemmin sitten tosiaan oppi, että ihmiset ovat ihmisiä ja myös yksilöitä kaikkialla.