Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysy aspergerilta

Vierailija
16.04.2020 |

On tylsää enkä nyt keksi muutakaan, joten haluaisitteko kysellä jotain diagnosoidulta aspergerilta?

Kommentit (141)

Vierailija
121/141 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirja on tähtiin kirjoitettu virhe. Osaan jo ulkoa mutta luen silti jatkuvasti uudelleen sen.

Pakkomielteitä syntyy tavaroihin ja tekemiseen, nyt on menossa liikuntavaihe.

Liikun noin 20 tuntia viikossa ja pyrin kävelemään vähintään 10 kilometriä joka päivä ja seuraan pakonomaisesti askelmääriä ja kilometrejä.

Minulla on ollut myös pakkomielle käsienpesuun ja hygieniaan.

Ap

Vierailija
122/141 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulle sanottu koskaan että miten et voi osata tuota kun kuitenkin olet niin taitava tässä? Tarkoitan että jotain yleensä helppoa asiaa, esim joku autismin kirjon ihminen joka osaa vaikka ratkaista vaikeita matematiikan kaavoja mutta ei osaa sitoa kengännauhoja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/141 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään olin kaupassa kenkiä katsomassa ja äiti kertoi kaikille, etten osaa sitoa nauhoja.

En ole ikinä hahmotushäiriön takia oppinut.

En osaa myöskään piirtää kunnolla.

Siskoni on lahjakas piirtämään ja usein verrataan häneen.

Ap

Vierailija
124/141 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaistutko Herra Ylppöön?

Vierailija
125/141 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kieltenopiskelu sujuu?. Se lienee hyvin yksilöllistä asperger-henkilöilläkin?

Onko sinulla jotain erityisiä piirteitä kieltenopiskelussa? Esim.:

a) Tykkäätkö opiskella erikoisempia kieliä? Esim. japani kiinnostaa enemmän kuin englanti, vaikka englanti on puhutumpi kieli?

b) Voit uppoutua johonkin pienempään kokonaisuuteen, esim. jonkin kielen epäsäännöllisiin verbeihin, niin voimakkaasti, että niistä verbeistä tulee se pääasia eikä kieli kokonaisuutena?

c) Jotain muuta, joka ei ehkä ole niin tyypillistä kieltenopiskelussa?

Vierailija
126/141 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole kielten opiskelun suhteen muita erikoisuuksia kuin se, että opin erittäin nopeasti uusia kieliä ja sanoja.

Olen aina ollut kielellisesti ja verbaalisesti lahjakas, käsittääkseni jälkimmäinen on melko harvinaista aspergereilla.

Ap

Vierailija
127/141 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt käsitän että mun viimeisin miesystävä taisi olla asperger. Luulin että hän on vain hyvin häijy ja outo.

Vierailija
128/141 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä kielten eri osa-alueet:

1) tekstinymmärtäminen

2) kielioppi

3) kirjoittaminen

4) puhuminen

5) kuullunymmärtäminen

Onko jokin näistä osa-alueista sinulle selvästi vaikeampi kuin jokin toinen osa-alue? Esim. minulle kuullunymmärtämistestit olivat koulussa vaikeita, suorastaan ahdistavia, koska niissä täytyy osata keskittyä juuri oikealla hetkellä. Sen sijaan esim. kirjoitustehtävät sujuivat paljon paremmin.

Vierailija
129/141 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap mutt kirjolla itsekin. Minulle kuullunymmärtäminen on hankalaa, ja adhd:n takia usein vielä hankalampaa kasvotusten, koska en tiedä mihin keskittyä. Olen ihmisten kanssa tekemisissä mieluiten kirjallisesti, eli esimerkiksi Whatsappin kautta tai sähköpostitse.

Vierailija
130/141 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole kielten opiskelun suhteen muita erikoisuuksia kuin se, että opin erittäin nopeasti uusia kieliä ja sanoja.

Olen aina ollut kielellisesti ja verbaalisesti lahjakas, käsittääkseni jälkimmäinen on melko harvinaista aspergereilla.

Ap

Minulla ja pojallani on tuo sama ominaisuus, liittynee yksityiskohtaiseen muistiin. Sanojen kirjoitusasu jää täsmälleen mieleen. Toisen lapseni muisti toimii aivan toisin.

Myös johonkin aiheeseen ajoittainen täysi uppoutuminen ja suosikkikirjojen toistuva lukeminen kuulostaa tutulta. Lapsella esim. avaruus on ollut sellainen aihe, ja parhaat scifi- ja fantasiakirjat luetaan moneen kertaan.

Aspergerin liittyy mielestäni usein tietty lapsenomaisuus, rehellisyys ja kiltteys, esim. lapseni pelaa "kiltimpiä" tietokonepelejä kuin ikäisensä. Vrt vaikka Greta Thunbergin olemus.

Vierailija
131/141 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kielten osa-alueet ovat minulle helppoja, en ole havainnut että jokin olisi toista vaikeampi. Käsin kirjoittaminen on hankalaa hahmptushäiriön vuoksi, mutta sillä ei ole mitään tekemistä kielellisen kyvykkyyden kanssa.

Ap

Vierailija
132/141 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on usein sanottu että vaikutan ikäistäni huomattavasti vanhemmalta käytökseni ja olemukseni puolesta. Ihotyyppikin on sellainen, että näytän jo senkin vuoksi reilusti vanhemmalta kuin olen.

Olen silti havainnut muissa asseissa tätä lapsenomaisuutta.

Ap

Vierailija
133/141 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
134/141 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään olin kaupassa kenkiä katsomassa ja äiti kertoi kaikille, etten osaa sitoa nauhoja.

En ole ikinä hahmotushäiriön takia oppinut.

En osaa myöskään piirtää kunnolla.

Siskoni on lahjakas piirtämään ja usein verrataan häneen.

Ap

Äitisi kuulostaa ilkeältä. Itsekeskeiseltä.

Vierailija
135/141 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti suhtautui minuun lempeästi ja ymmärtäväisesti, on ollut kärsivällinen.

Ap

Mutta miten hän suhtautui HALUIHISI. Yksittäisten asioiden suhteen. Saitko tehdä ihan mitä halusit, ja äiti suhtautui siihen lempeästi? Se on harvinaista.

Voitko vastata tähän?

Vierailija
136/141 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin jo tähän kysymykseen haluista edellisellä sivulla, lue sieltä. Tiivistettynä olen joutunut tekemään normaalisti töitä ja minua on komennettu ja toimittu kuten normaalin neurotyypillisen kanssa ja omat käyttörahat tienataan töissä.

Äiti on vain ajattelematon, ei itsekeskeinen.

Ap

Vierailija
137/141 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko aspergereille tyypillistä, että hän tuntee hyvin voimakkaasti jonkin asian, jonka kokee epämiellyttäväksi? Esim. onko sinulla mitään tämäntyyppisiä piirteitä:

- TV:ssä näkyy kuvaa leikkaussalista. Koet sen epämiellyttäväksi, ikään kuin olisit itse leikkauspöydällä. Et voi katsoa sitä ollenkaan.

- tai: näet videolla kuinka joku on korkealla paikassa tai ahtaassa paikassa. Jos sinulla on korkean tai ahtaan paikan kammo, tunnet ikään kuin olisit itse tilanteessa, jonka näet

Lyhyesti: jos sinulla on voimakkaita kammoja, miten se näkyy sinun "sisällä" ja miten ulkopuolisille?

Vierailija
138/141 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On voimakkaita kammoja. En voi sietää esimerkiksi verta ollenkaan, verikokeissa usein taju lähtenyt kun olen erehtynyt katsomaan sitä putkea, sama ongelma jos telkkarissa näkyy verta tai vaikka juuri jotain leikkauksia tai muuta ikävää.

Lapsena kaverini näytti minulle jotain äärimmäisen väkivaltaisia My Little Pony-videoita ja samaisen kaverin kanssa piti pelata pelottavia pelejä, jonka seurauksena päädyin sitten psykologille. Eräänä päivänä rupesin vain itkemään koulussa ja sain niin voimakkaan paniikkikohtauksen, että oksensin. Opettaja soitti heti koulupsykologille ja sain ajan samalle päivälle.

Yleensä jos näen jotain pelottavaa, alan välttelemään syömistä, pelkään verta kaikista eniten enkä pysty syömään mitään lihaa aikoihin jos näen vaikka kauhuelokuvasta vahingossa pätkän.

Joitakin kuukausia sitten katsoin The Islandin ja painoa on ainakin sen ansiosta pudonnut, kun syöminen on hankalaa ällöttävien mielleyhtymien takia.

Olen myös äärimmäisen kipuherkkä fyysisesti, jos ulkona tuulee ja on pakkasta, saatan itkeä kivusta, samoin silloin jos kengät eivät ole sopivan kokoiset tai hiuspanta kiristää.

Ap

Vierailija
139/141 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla muuten sitten paniikkihäiriötä? Meidän 13v assipojalla on niin paha paniikkihäiriö, että huolettaa pääseekö edes lukioon tai amikseen ahdistuksen vuoksi.

Vierailija
140/141 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paniikkikohtauksia tulee yleensä uusissa tilanteissa ja jos jännitän kovasti, arkisissa tilanteissa harvemmin.

Suosittelen kyllä hakemaan pojalle apua vaikka kuraattorin kautta, nykyään on hyvin tukitoimia, saa keskusteluapua ja tarvittaessa lääkityksen.

Oman kokemukseni mukaan myös toisen asteen opinnoissa joustetaan ja paniikkihäiriötä ymmärretään hyvin, ei siis tarvitse murehtia. Apua on saatavilla.

Ap