Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysy aspergerilta

Vierailija
16.04.2020 |

On tylsää enkä nyt keksi muutakaan, joten haluaisitteko kysellä jotain diagnosoidulta aspergerilta?

Kommentit (141)

Vierailija
101/141 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko aspergeristä parantua? Vaikuttaako ruokavalio? Vuodenaika ym.?

En tiedä trollaatko?

Voiko neurobiologisesta keskushermoston poikkeavuudesta parantua?

Miksi edes pitäisi parantua, ei se ole sairaus tai tauti, pokeavuus valtaväestöstä, jossa on vahvuutensa ja heikkoutensa kuten ihmisellä jolla poikkeavuutta ei ole.

Vierailija
102/141 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitinä minua huolettaa juuri tuo, että miten tämä poikamme voi löytää elämänkumppanin. Hän on fiksu, mutta sosiaaliset taidot on hankalan takana. Välttelee niitä, jos vaan voi. Uuteen kouluun meno oli aika raskas asia, vaikka kohta on jo täysikäinen. Ymmärrän niin paljon, mutta moten ihmeessä voisi auttaa!

On upea ja arvokas asia että haluat lapsellesi hyvän elämän. Mutta fakta on että jotkut ihmiset (riippumatta siitä missä kohtaa he ovat autismin spektrillä, jos lainkaan) ovat ihan oikeasti onnellisimmillaan eläen ilman elämänkumppania. Lapsesi "paras mahdollinen elämä" voi olla erilaista kuin sinun paras mahdollinen elämäsi.

Ok, haluan korostaa että jotkut, eivät kaikki. Ymmärrän myös huolesi etenkin jos lapsesi on ilmaissut haluavansa kumppanin. Tuli vain mieleen muistuttaa tästäkin mahdollisuudesta.

Toivotan kaikille keskusteluun osallistuneille ja osallistuville kaikkea hyvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/141 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitinä minua huolettaa juuri tuo, että miten tämä poikamme voi löytää elämänkumppanin. Hän on fiksu, mutta sosiaaliset taidot on hankalan takana. Välttelee niitä, jos vaan voi. Uuteen kouluun meno oli aika raskas asia, vaikka kohta on jo täysikäinen. Ymmärrän niin paljon, mutta moten ihmeessä voisi auttaa!

On upea ja arvokas asia että haluat lapsellesi hyvän elämän. Mutta fakta on että jotkut ihmiset (riippumatta siitä missä kohtaa he ovat autismin spektrillä, jos lainkaan) ovat ihan oikeasti onnellisimmillaan eläen ilman elämänkumppania. Lapsesi "paras mahdollinen elämä" voi olla erilaista kuin sinun paras mahdollinen elämäsi.

Ok, haluan korostaa että jotkut, eivät kaikki. Ymmärrän myös huolesi etenkin jos lapsesi on ilmaissut haluavansa kumppanin. Tuli vain mieleen muistuttaa tästäkin mahdollisuudesta.

Toivotan kaikille keskusteluun osallistuneille ja osallistuville kaikkea hyvää.

Ei tuo mikään assi asia ole, onhan muitakin ikisinkkuja kuin asseja, on myös asseja jotka ovat hyvitkin onnellisessa pitkässä suhteessa jopa ei assin kanssa.

Vierailija
104/141 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti suhtautui minuun lempeästi ja ymmärtäväisesti, on ollut kärsivällinen.

Ap

Mutta miten hän suhtautui HALUIHISI. Yksittäisten asioiden suhteen. Saitko tehdä ihan mitä halusit, ja äiti suhtautui siihen lempeästi? Se on harvinaista.

Vierailija
105/141 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkensit että äitisi on ollut kanssasi kärsivällinen. Mikä sitä on koetellut?

Vierailija
106/141 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi diagnoosi?

Vierailija
107/141 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt oikein ymmärrä tuota kysymystä haluista. :D Kaikkihan me joskus jotain haluamme, harvemmin haluamaansa heti saa.

En minä koskaan esimerkiksi lemmikkimarsua saanut vaikka kovasti halusin, kun perheessä oli allergisia. Jos olen jotain ylimääräistä halunnut niin omilla rahoilla on pitänyt ostaa ja tehdä normaalisti kesätöitä, kotitöitä on pitänyt aina tehdä jne.

Olen varmasti ollut ja olen yhä ärsyttävä kun itken turhista asioista ja suutun typeristä asioista herkästi ja minun on vaikea saada mitään järkevää aikaan kyllä se vanhemmalta hermoja kysyy.

Huonoon käytökseen puututtiin aina lapsena ja sen ansiosta minusta kasvoikin suhteellisen normaalin oloinen nuori.

Ap

Vierailija
108/141 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroit edellä, että olet vaikuttaja. Voisinko seurata sinua sosiaalisessa mediassa?

Kiva ketju!

T. Assinainen

Vierailija
109/141 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakaan diagnoosi ei läheskään aina ole tarpeen. Ok, jotkut ymmärtävät sen kautta itseään paremmin ja hyvä niin. Silti toisilla se toimii leimana. Jos olet ikäsi kuullut haukkumasanana tuota as-sanaa, et taatusti halua joku päivä olla sitä ihan virallisesti ja todistetusti. Diagnoosi laittaa lokeroon. Ihminen ei mahdu mihinkään yhteen lokeroon koskaan.

Vierailija
110/141 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Latasin juuri kikin itselleni, jos haluatte tulla juttelemaan siellä paremmin. Mielelläni yritän auttaa ja vastailla kysymyksiinne lisää siellä.

Ketjusta inspiroituneena löydätte minut käyttäjänimellä junatjanaiset (yhteen kirjoitettuna!).

Ap

Vierailija
111/141 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hienoa että ap on politiikassa mukana aspergerista huolimatta. Kunnioitettavaa.

Vierailija
112/141 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kikin? Anteeksi nyt, kun tyhmänä en heti älyä, että missä voi keskustella lisää?

Vierailija
113/141 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kik niminen sovellus, voi ladata Google Playsta. Ilmainen ja anonyymi, voi mennä tekaistulla sähköpostilla ja luoda jonkin nimimerkin, ei tarvitse omaa nimeä.

Ap

Vierailija
114/141 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla olisi yksi kysymys. Jos on tämäntapainen tilanne:

Olet esim. työpaikalla/opiskelupaikassa/kotona ja joku sanoo halveksivaan sävyyn:

Oletpa sinä saanut paljon aikaan! ja tarkoittaa juuri päinvastaista, niin ymmärtääkö asperger-henkilö, että kyse on halveksivasta kommentista vai onko todennäköisempää, että asperger uskoo tuon kirjaimellisesti?

Vierailija
115/141 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ADD, olen 40v nainen. Epäilen että osa oireistani ovatkin autismin kirjon piirteitä. Kuormitun huomattavasti sosiaalisista tilanteista, edes sellaisten ajattelusta. Voisin hyvin elää niin, että jokainen päivä olisi samanlainen, jos saisin uppoutua minua kiinnostavaan harrastukseeni. En tarvitsisi ”viihdytykseksi” mitään muuta. Sosiaalisissa tilanteissa teen virheitä, ja olen herkkä tajuamaan että teen jotain ”väärin”, mutta en välttämättä hahmota että mitä. En jaksa ihmisiä joilla on tarve hauskuuttaa muita. Tämä on ollut vaikeaa nyt etätöissä videokeskusteluissa kun ruudulla näkyy viisi nauravaa, ULVOVAA, naamaa ja minun tyhjyyteen tuijottava naama, kun odotan että ulvominen loppuisi. En välitä ”hauskoista asioista”, esimerkiksi huvipuisto on ihan kauhuskenaario, aistikuormitus on maksimaalinen. En halua myöskään muita elämyksiä, viihdyn kotona omissa puuhissani. Korona-ajan eristyneisyys sopii minulle. Aion pyytää autismitutkimuksia, niin monet jutut tuntuvat viittaavan tähän eikä Add:een, joka minulla diagnosoitiin.

Vierailija
116/141 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu äänensävystä ja työpanoksesta. Yleensä ymmärrän noin selkeän sarkasmin.

Ap

Vierailija
117/141 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa samalta kuin omat oireeni, vihaan kaikkea "hauskaa" ja stressaannun herkästi.

Käytän mielelläni tämän korona-ajan hyödykseni kehittämällä itseäni ja nytkin olen alkanut opiskella omatoimisesti venäjää.

Olen lukenut myös vanhoja koulukirjojani ja useamman kerran peräkkäin yhden tietyn kirjan, johon minulla on kauhea pakkomielle.

Olen lukenut sen elämäni aikana varmasti jo kymmeniä kertoja ja vieläkin jaksan. Nyt vaihteen vuoksi luen englanniksi.

Ap

Vierailija
118/141 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
119/141 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kirja tuo on jota luet jatkuvasti?

Vierailija
120/141 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko sinullekin sellaisia kausittaisia pakkomielteitä joita sitten teet maanisesti ja puhut koko ajan? Mulla on tätä ja olen assi.

Nyt olen innostunut yhdestä Netflix sarjasta ja nuorena animesta. Telkkariaddikti.