Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Lihavat koronapotilaat joutuvat tehohoitoon

Vierailija
16.04.2020 |

https://www.hs.fi/tiede/art-2000006476961.html
Ja tuo lihavuuden raja jossa riski joutua tehohoitoon kasvaa nelinkertaiseksi on bmi 35. Mitäs tästä sanotte?

Kommentit (117)

Vierailija
61/117 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa tulee iskemään ja lujaa.

Noin viides osa suomalaisista menee tuo bmi 30 yli...

Vierailija
62/117 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lääkärin tarvitse enää varoitella ylipainon riskeistä. Riittää kun korona alkaa niittämään BMI 40 porukkaa oikein kunnolla. Jospa sitten alkaa kehopositiivisilla löytyä motivaatiota lenkkeilyyn ja ruokavalion kevennykseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/117 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä??? Onko oikeasti olemassa lehti, jonka nimi on Obesity? Kaikesta ne lääkärit ovatkin kiinnostuneita, ihmekös kun jaksavat aina tulkuttaa lihavuudesta, vaikka menet flunssan vuoksi hoidettavaksi.

t. BMI 42 ja TERVE kuin pukki

Lehti on tarpeeseen, ylipaino niitä suurimpia länsimaisia terveysongelmia. Vaikka yksittäinen ihminen olisikin terve ylipainoisena, keskimäärin ylipaino on erittäin suuri kansanterveydellinen ja -taloudellinen kuormittaja. Vähän sama kuin ketjupolttaja kehuisi olevansa terve kuin pukki, ja siksi väittäisi tupakoinnin olevan riskitöntä. Ylipaino on riski, se on hyvä ymmärtää ja käyttäytyä riskiryhmäläisen tavoin korona-aikaan.

Vierailija
64/117 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh.. itse olen 105 kg ja tuo 35 menee rikki jo melkein sillä.. tiedän että olen lihava. Mutta tiedän myös, että kun puhutaan oikeasti lihavista niin painot alkavat jostakin sieltä 150 kilosta ylöspäin..

Vierailija
65/117 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainoiset ovat vuosikaudet sanoneet piutpaut THL:n terveyssuosituksille, mutta nyt pitäisi kaikkien normaalipainoisten kuitenkin noudattaa THL:n rajoituksia. Melko tekopyhää.

Vierailija
66/117 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä? Loppuuko 300 pound lifesta päähenkilöt? Toivottavasti doctor Now käyttää hyvää maskia. Voe voe.

Vierailija
67/117 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kestikin taas kauan ennenkuin hs alkaa syytellä jotain tiettyä ryhmää ja lietsoa vihaa kansalaisten kesken. Olen normaalipainossa mutta aika kyllästynyt tähän.

Ei tuo ole riidan lietsomista. Kun tieteellisissä tutkimuksissa on havaittu yhteys ylipainon ja vaikean covid 19 muodon välillä pitäisikö tuosta olla hiljaa? Eikö se olisi vastuutonta? Nyt riskiryhmäläiset osaavat olla varovaisempia.

Voi olla, mutta hs:lta on mennyt uskottavuus silmissäni kun otsikot ovat pitkään olleet provosoivia tyyliin Työttömät sitä, Köyhät tätä, Lihavat sitä, Pelkän ammattikoulun käyneet tota... Ja aina se on jotain ikävää, minkä takia hyväosaiset voivat sylkeä niiden päälle, joilla kaikki ei ole ihan onnistuneesti sujunut.

Vierailija
68/117 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista on, että ylipaino on suurempi vaaratekijä kuin tupakointi covid-19-taudin kohdalla. Sama oli muuten sikainfluenssassa.

Vierailija
69/117 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitsi jos tämä kotiaresti jatkuu vielä pitkään, olen minäkin pian painon takia riskiryhmässä. Edellisen neljän viikon aikana on tullut oikeasti 5 kg lisää kun ei tarvitse muuta kuin kotona istuskella ja käydä ehkä kevyt kävely iltaisin. Vastaavasti ruokaa ja juomaa on koko ajan käden ulottuvilla... Huoh.

Vierailija
70/117 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa kiva, että tämä viruskin on just ylipainoiselle vaarallisin. Ihan kuin omassa ylipainossa ei olisi tarpeeksi siedettävää jo muutenkin  ettei tällaista lisärangaistusta kyllä olisi tarvinnut :-(

Vierailija
71/117 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihava ihminen ei ole ikinä täysin terve. Liika rasvakudos lisää mm. tulehdusta kehossa .lihavuus voi alentaa immuunipuolustusta.

Lihavilla on useammin korkea verenpaine, diabetes, korkea kolesteroli tai keuhkot eivät toimi täysillä. Lihavilla on useammin lääkitys.

Usassa kuolee suhteessa paljon tummaihoisia joilla yleensä on enemmän korkeaa verenpainetta ja diabetesta , monistakin syistä (köyhyys ja ruokavalio, geeniperimä).

Usassa kuolee paljon työikäisiä, siellä on myös elintapasairaudet räjähtäneet käsiin ja ylipaino.

Vanheneminen alentaa immuunipuolustusta mutta niin alentaa myös huonot elintavat, liikkumattomuus, huono uni ,liika stressi, alkoholi, tupakointi ja syöty ruoka ja se miten se vaikuttaa suoliston bakteeristoon.

useimmat voivat jo parissa viikossa alentaa verenpainettaan elintapamuutoksella ja kasvipohjaisella ruokavaliolla.

D-vitamiinin riittävä saanti on myös tärkeää(ei liiallinen).

Kasvipohjainen hyvin kuitupitoinen ja värikäs ruokavalio edistää monipuolisen suolistobakteeriston kehitystä.

Osa immuniteetistä saadaan jo syntymän hetkellä ja esim.imetyksen aikana ja varhaislapsuudessa.

Useat antibioottikuurit tuskin ovat hyväksi .

Alkoholi rikkoo suoliston nukkaliitoksia.

Jo yhden yön uni joka jää 4 tuntiin vähentää 70% T-puolustussolujen määrää.

Vierailija
72/117 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä toinen koronaviruksen opetus ns. tavalliselle kansalle, eli lihavuus on terveysriski. Ensimmäinen siis se, että vanhana kuolee helpommin tauteihin, ja ihmisiä kuolee koko ajan. Ei mene hukkaan nämä koronamiljardit jos ihmiset tajuaisivat edes nämä kaksi asiaa.

Vierailija
73/117 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai siinä muuta kuin kuolemaa odotellessa sitten.

Vierailija
74/117 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh.. itse olen 105 kg ja tuo 35 menee rikki jo melkein sillä.. tiedän että olen lihava. Mutta tiedän myös, että kun puhutaan oikeasti lihavista niin painot alkavat jostakin sieltä 150 kilosta ylöspäin..

Kuule, kyllä sinä olet tuolla painolla ihan OIKEASTI lihava, kun itsekin kerrot että BMI alkaa olla 35. Se on kauhean paljon.

Lihoin itse lääkityksen takia niin, että BMI nousi 25:een eli lievän ylipainon rajalle ja voin kertoa, että verrattuna normaalipainoon (BMI 22), johon olen taas päässyt takaisin olo oli selvästi huonompi jo tuolla pienellä ylipainolla. Kuvaan tuli närästystä, vatsan turvottelua, kuorsaamista ja yleistä kurjaa olo, vaikka sen suuremmasta ylipainosta ei kohdallani kyse ollutkaan enkä näyttänyt ulospäin kuin hieman pyöreältä. Yksi lääkäri jopa oli kirjannut potilastietoihini "hoikka", mikä minusta oli varsin outo kuvaus silloisesta olotilastani.

Ylipainoinen / lihava tekee itselleen suuren karhunpalveluksen kieltämällä totuuden.

Vierailija
75/117 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihava ihminen ei ole ikinä täysin terve. Liika rasvakudos lisää mm. tulehdusta kehossa .lihavuus voi alentaa immuunipuolustusta.

Lihavilla on useammin korkea verenpaine, diabetes, korkea kolesteroli tai keuhkot eivät toimi täysillä. Lihavilla on useammin lääkitys.

Usassa kuolee suhteessa paljon tummaihoisia joilla yleensä on enemmän korkeaa verenpainetta ja diabetesta , monistakin syistä (köyhyys ja ruokavalio, geeniperimä).

Usassa kuolee paljon työikäisiä, siellä on myös elintapasairaudet räjähtäneet käsiin ja ylipaino.

Vanheneminen alentaa immuunipuolustusta mutta niin alentaa myös huonot elintavat, liikkumattomuus, huono uni ,liika stressi, alkoholi, tupakointi ja syöty ruoka ja se miten se vaikuttaa suoliston bakteeristoon.

useimmat voivat jo parissa viikossa alentaa verenpainettaan elintapamuutoksella ja kasvipohjaisella ruokavaliolla.

D-vitamiinin riittävä saanti on myös tärkeää(ei liiallinen).

Kasvipohjainen hyvin kuitupitoinen ja värikäs ruokavalio edistää monipuolisen suolistobakteeriston kehitystä.

Osa immuniteetistä saadaan jo syntymän hetkellä ja esim.imetyksen aikana ja varhaislapsuudessa.

Useat antibioottikuurit tuskin ovat hyväksi .

Alkoholi rikkoo suoliston nukkaliitoksia.

Jo yhden yön uni joka jää 4 tuntiin vähentää 70% T-puolustussolujen määrää.

Lihava ei ole ikinä täysin terve ja hirveä laita siitä kun useammin, yleensä, monesti, voi olla...

Kaikki nuo vaivat voivat olla normaalipainoisellakin. Silläkin on merkitystä onko kyseessä lievä ylipaino vai sairaalloinen lihavuus. Myös se vaikuttaa minne rasva kertyy. Aikamoista mutkat suoriksi menoa.

Vierailija
76/117 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen lihava ja mua tää korona tsemppaa muuttamaan elintapojani. Tällä hetkellä teen liikaa töitä, stressiä on liikaa ja nukun liian vähän. Ruokavaliossa liikaa huonoa rasvaa ja sokeria, syön kunnon ruokaa liian harvoin, korvaan sen suklaalla tms. Light-colaa menee viikossa 3 litraa. Töiden jälkeen virtaa ei ole (toki perheen arjen pyörittämiseen liittyvät asiat hoidan). Ei siis liikuntaa kuvioissa.

Sanottakoon, että laihtuisin varmaankin jo pelkästään sillä, että söisin itsekin perheelleni tekemääni ruokaa. Kaikki muut neljä perheenjäsentä ovat hoikkia. Myös heidän ruokarytminsä on kunnossa ja jaksavat urheilla yms. Enkä minäkään aina ole ollut lihava, urheilutausta löytyy. Jossain kohtaa vaan lopetin panostamasta itseeni.

Nyt olen aloitellut kävelylenkeillä ja venyttelyllä, herättelen rauhallisesti kroppaa taas liikkumaan. Ja syön samaa ruokaa perheen kanssa samalla rytmillä. Tsemiä muillekin lihaville, itseään kannattaa rakastaa, omalla kohdallani se tarkoittaa sitä, etten jatka entiseen malliin.

Vierailija
77/117 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on oma teoriani tästä, etenkin kun kakkostyypin diabeteskin on yksi riski vaikeahoitoiselle koronalle.

Vuotava suoli on yliedustettuna näissä ryhmissä. Koronanhan on todettu aiheuttavan suolistossa ripulia. Kun suoli vuotaa, korona siirtyy suoraan verenkiertoon. Ja koska verenkiertoon on siirtynyt joka päivä suolistosta myös hiivaa, bakteereja tms sinne kuulumatonta, on immujnipuolustus jo valmiiksi äärirajoillaan.

Olen itse kärsinyt vuotavasta suolesta ja käynyt tutkituttamassa vertani mikroskoopilla. Tilan ollessa akuutti veriplasma oli tummaa, siellä lillui kaikenlaista "roskaa" ja hiivalauttoja. Punasoluja oli vähän, olivat pieniä ja liikkuivat heikosti. Valkosoluja sai suorastaan etsiä ja ne olivat hajoamistilassa/inaktiivisia jne. Kun suolisto parani nämä tilat paranivat ja veressä näkyi hyväkuntoisia valkosoluja työn touhussa kulkemassa etsimässä siivottavaa ja koko plasma oli puhtaampaa.

Vierailija
78/117 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vaikeasti lihavista lähes 90 prosenttia tarvitsi hengityskonetta". Kuinkas tämän kääntää kehopositiivisuudeksi?

Luin ko. tutkimuksen: vaikeasti lihavista 35 henkilöstä 87% tarvitsi hengityskonetta ja alle BMI 30, joita oli 65 henkilöä 61% tarvitsi hengityskonetta. Kumpia siellä nyt olikaan enemmän hengityskoneissa ja onko tuo nyt kuinka helpottavaa kenellekään, että yli puolet joka tapauksessa joutuu hengityskoneeseen?

Yli puolet MISTÄ joutuu hengityskoneeseen?

Vierailija
79/117 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtävätkö ihmiset, että usein, varsinkin nuorilla ylipainon syynä on mielenterveydenhäiriöt? Siinä ei yhtään auta mikään pelottelu ylipainosta.

Jos ylipainoiset ihmiset saisivat oikeasti hoitoa ja tukea, ei meillä ylipainoisia olisi.

Vierailija
80/117 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vaikeasti lihavista lähes 90 prosenttia tarvitsi hengityskonetta". Kuinkas tämän kääntää kehopositiivisuudeksi?

Eiköhän se kehopositiivisuus tarkoita sitä että hyväksyy itsensä sellaisena kuin on? Ei liity siihen että lihavuus olisi hyvä asia.

Kyllä se kehopositiivisuus nimenomaan nykyään lobbaa sitä ettei tarvitse laihduttaa koska hyväksyy itsensä lihavana. Sama sille että lihavuus on terveysriski. Vaikka terveysnäkökulmasta jokaisen ylipainoisen pitäisi laihduttaa.

Mielestäni kenenkään ylipainoisen ei pitäisi laihduttaa vaan omaksua terveellisiä elintapoja pysyvästi. Lisätä liikuntaa, lisätä kasvisten syöntiä, vähentää /jättää pois epäterveellistä ravintoa, paneutua stressinhallintaan ja riittävään uneen jne. 

Laihduttaminen johtaa yleensä vain pahempiin lopputuloksiin ja olen kieltänyt sen itseltäni ja toivottavasti pysyn päätöksessäni loppuikäni. Pyrin estämään lisäpainonnousun ennalta ja kiinnittämään huomiota terveellisiin elintapoihin. Ei enää yhtään jojoliikettä, kiitos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä