Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

TRAGEDIA: Kiuruveden Kalliosydämen asukkaista JO 37% KUOLLUT KORONAAN! :(

Talo hiljenee
16.04.2020 |

30-paikkainen hoitokoti (Lähde: Attendo) ja tähän mennessä kuollut koronaan jo 11 asukasta (Lähde: YLE 16.4.2020).

Ei liene vaikea arvata, että henkilökunnalle, asukkaille ja asukkaiden omaisille ajat ovat traumaattinen tragedia. Pelkoa, kipua, järkytystä, surua, syyllisyydentunnetta, vihaa, katkeruutta jne.

Varmasti tekevät parhaansa, mutta silti yksi toisensa perään kuolee.

Hyvä esimerkki siitä, että KORONAVIRUS TARTTUU KAIKKIIN SAMOISSA TILOISSA PIDEMPÄÄN OLESKELEVIIN. Niin asukkaisiin kuin hoitohenkilökuntaan ja hoitohenkilökunnan perheeseen ja sitä kautta toisen vanhemman työpaikalle.

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulinpa sellaista, että hoito ei ole hyvää hoitoa tuossa kodissa , koska hoitajat eivät ole tehneet pelkästään hoitotyötä vaan heidän on pitänyt tehdä siivous ja ruokapuolen työtkin . Eli hoitajat ovat olleet "jokapaikan höyliä".Onko tuohon tullut nyt muutoksia kun kunta otti vastuun Attendolta.

Vierailija
22/74 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä, että elämän ehtoopuolella olevat toisten avusta riippuvaiset monisairaat vanhat ihmiset kuolee. Siis tosi outoa. En ymmärrä ollenkaan.

Tämä juuri. Miten voi olla, että ihmiset eivät ymmärrä, että hyvin iäkkäät kuolevat joka tapauksessa kohtuullisen pian. Jos ei koronaan, johonkin muuhun. Toki tämä tauti monen kohdalla aiheuttaa kuoleman joitakin kuukausia, ehkäpä vuotta tai paria aiemmin kuin se olisi muuten tapahtunut. Surullista toki läheisille, mutta ei mikään suuri tragedia.

Turha tästä nyt on hysteriaa lietsoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva tietää, missä palvelutaloissa pk-seudulla on kuollut vanhuksia koronaan. Kumma, kun ei uutisoida.

Vierailija
24/74 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän rikosnimike tuohon pätee?

Törkeä kuolemantuottamus, törkeä virkavelvollisuuden rikkominen? 

Kai se menee vielä ainakin avin selvitykseen, hoivakoti jo siirretty kuntayhtymän johdon alaisuuteen syystä että todettu vakavia puutteita. 

https://yle.fi/uutiset/3-11300180

Vierailija
25/74 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin nuorena apulaisena vanhainkodissa ja siellä ne hoitajat pistivät talvella ikkunat auki ja kun ihmetelin, että eikö huoneen asukkaat vilustu, että "keuhkokuume on vanhuksen paras ystävä". Minä järkytyin syvästi, mutta katseltuani sitä vanhainkodin vuodeosaston elämää vähän pidempään tajusin, että ei se kyllä mitään elämää ole ja itsekin mieluummin lähtisin johonkin tautiin kuin makaisin vaipoissa siellä päivästä, kuukaudesta ja jopa vuodesta toiseen.

En siis osaa varsinaisesti nähdä kauheana tragediana, koska tuollaisiin laitoksiin ei hyväkuntoisia edes oteta, sellaisia joilla vielä on jotain elämänlaatua jäljellä. Mutta ehdottomasti virheitä tehty hoidon käytännöissä, eikä tuollaista saisi päästä tapahtumaan silti.

Minä näin tuollaista ikkunan avaamista viisi vuotta sitten pääkaupunkiseudulla esimiehen toimesta. 

Ja minä kun luulin, että se on vain urbaanilegendaa. Olin kyllä useammalta ikäihmiseltä kuullut, että sairaalassa paleltaa ja peitot ovat ohuita. En kuitenkaan olisi osannut epäillä, että vilustuttaminen on tarkoituksellista! Rikoshan tuo on.

Vierailija
26/74 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin nuorena apulaisena vanhainkodissa ja siellä ne hoitajat pistivät talvella ikkunat auki ja kun ihmetelin, että eikö huoneen asukkaat vilustu, että "keuhkokuume on vanhuksen paras ystävä". Minä järkytyin syvästi, mutta katseltuani sitä vanhainkodin vuodeosaston elämää vähän pidempään tajusin, että ei se kyllä mitään elämää ole ja itsekin mieluummin lähtisin johonkin tautiin kuin makaisin vaipoissa siellä päivästä, kuukaudesta ja jopa vuodesta toiseen.

En siis osaa varsinaisesti nähdä kauheana tragediana, koska tuollaisiin laitoksiin ei hyväkuntoisia edes oteta, sellaisia joilla vielä on jotain elämänlaatua jäljellä. Mutta ehdottomasti virheitä tehty hoidon käytännöissä, eikä tuollaista saisi päästä tapahtumaan silti.

Kylmä itsessään ei aiheuta minkäänlaista vilustumista, vaikka tämä vanhan kansan harhaluulo sitkeässä onkin. Sairastuminen vaatii aina viruksen.

Vierailija
27/74 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva tietää, missä palvelutaloissa pk-seudulla on kuollut vanhuksia koronaan. Kumma, kun ei uutisoida.

Niinpä. Peräti 48 vanhusta on kuollut koronaan pääkaupunkiseudun hoitokodeissa.

Vierailija
28/74 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän rikosnimike tuohon pätee?

Törkeä kuolemantuottamus, törkeä virkavelvollisuuden rikkominen? 

No eihän tuollaiselle viirustaudille mitää isommassa määrin mahda. Aikansa jyllää ja laantuu jos on laantuakseen. Ei tuota maalimassa olisi jos olisi hallittavissa.

Vierailija
29/74 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä täällä meuhkaa. Helsingissä sama juttu, mutta ei saa kertoa. 

Yhden uutisen mukaan Helsingin koronakuolleista puolet on hoivakotien asukkaita.

Ei puolet, vaan kaksi kolmasosaa. Koko maan koronakuolleista puolet on hoivakodeissa.

Vierailija
30/74 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä vtusta sinä voit tietää kenenkään muun elämänlaadusta kuin itsesi?

Tuon saman logiikan mukaan myös vaikeasti vammaisille lapsille, kroonisille psykiatriselle potilaille, jotka eivät pääse koskaan sairaalasta pois, parantumaton syöpää sairastaville pitäisi tehdä samoin

Sairasta itse ensin koronan pahin muoto, ja tule vasta sitten vonkumaan tänne, miten olisi helpompaa kuolla kotonaan, kuin "kitua" vaipoussa sängyssä.

Missä on empatiadi ja inhimillisyyttä. Yhteiskuntaa ja ihmisiä ja ihmisyyttä mitataan aina sillä, miten se suhtautuu kaikkein heikoimmassa asemassa oleviin.

Vierailija
31/74 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä näin tuollaista ikkunan avaamista viisi vuotta sitten pääkaupunkiseudulla esimiehen toimesta. 

Vauvoja nukutetaan ulkona pakkasessa eikä siinä nähtä mitään pahaa. Jos vanhukset ovat peittojen alla lämpimässä, miksei heillekin saisi antaa vähän raitista ilmaa, kun ulkoiluttamiseen ei resursseja kuitenkaan ole?

Vierailija
32/74 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Hgin Myllypuron hoivakodissa ole joku koronatragedia.

Vierailija
33/74 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myllypurossa Sanervassa on 8 kuollutta. Tais olla eilen lehdissä juttua.

Vierailija
34/74 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tulijoita ole paikkaamaan kuolleet

Vierailija
35/74 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti elävät vain pidempään, kun saavat raitista ilmaa ja "friskaantuvat"! :D

Ennen vanhaan oloitiin potilaiden hoidossa sillälailla fiksuja, että vietiin potilaita sentään ulos raittiiseen ilmaan ja auringonvaloon... Siis ihan huonokuntoisimpia ja siraimpia myös, päivittäin, sänkyineen.

Tuollaseen ei ole enää nykyään aikaa. :(

Vierailija
36/74 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon että sama kyyninen asenne säilyy kun vammaisia alkaa putoilemaan.

Vanhusviha on vahvaa, ja nyt sillä on kissanpäivät.

Vierailija
37/74 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin haluaisin todennäköisesti kuolla pois jo siinä vaiheessa, kun joutuisin vanhusten hoitokotiin toimettomaksi makaamaan. Elämällä ei ole siinä vaiheessa enää mitään merkitystä, kun ei voi tehdä oikein mitään, eikä voi olla hyödyksi missään. Kunhan kuluttelee aikaa tuijottelemalla tylsää valkoista kattoa... :'( Silloin on toidella pitkät päivät, tunnin ja minuutit - ja miksi? Ei yhtään mitään varten! :O :(

Ei mitään järkeä!

Jokainen kuitenkin kuollaan täältä, niin mitä kauheaa tässä oikeasti on, että huonokuntoisimpia kuolee vaikka sitten koronaan?

Yleensähän se on vanhuksilla juuri keuhkokuume, joka viimeisenä tulee ja armollisesti korjaa pois.

Vierailija
38/74 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää hoitoa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti elävät vain pidempään, kun saavat raitista ilmaa ja "friskaantuvat"! :D

Ennen vanhaan oloitiin potilaiden hoidossa sillälailla fiksuja, että vietiin potilaita sentään ulos raittiiseen ilmaan ja auringonvaloon... Siis ihan huonokuntoisimpia ja siraimpia myös, päivittäin, sänkyineen.

Tuollaseen ei ole enää nykyään aikaa. :(

Aikoinaan keuhkotuberkuloosin yksi hoitomuoto oli makuuttaa potilaita pakkasessa. Kinkomaan parantolassa oli jopa erillinen iso parveke siihen käyttöön.

Vierailija
39/74 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä kun kriisin alussa tunnistettiin riskiryhmät, niin miksi näiden kriisiryhmän kansa työtätekeville ei annettu heti suojaimia?

Mitä hyötyä on tunnistaa riskiryhmiä jos heidän kanssaan oleville ei anneta suojaimia ensimmäisinä?

Mielestäni tässä on hallitus epäonnistunut.

No silloinhan "virallisesti" korona ei levinnyt ilmateitse, vaan käsien pesemisellä piti selviytyä...

Vierailija
40/74 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin hoitajien valtava työtaakka kevenee. Pitää ajatella positiivisesti, vaikka toki kurja hommahan tuo on.