Muita joilla kuraattori, opettaja ja rehtori kimpussa koska etätehtäviä ei palauteta ajallaan ja vaativat palaveerausta?
Lapsen koulussa on huoli herännyt koska tehtävien palautus ei suju ajallaan. Askartelutehtävät ovat myös olleet pääsääntöisesti tekemättä, ja olemme keskittyneet tärkeimpiin, eli matikkaan, äidinkieleen ja vieraisiin kieliin. Koska perheessämme on useampi etäkoululainen, ja itse olen totaali yh, en millään ehdi toteuttamaan kaikkea ennen klo 16. Otan opiskelun vakavasti ja todella istun lasten vieressä neuvoen ja opettaen useamman tunnin päivässä. Opetan lapsia erikseen koska he tarvitsevat ikäeron takia erilaista tukea. Sovellukset ovat myös eri ja koneita vain yksi.
Haluan että opiskeltavat asiat todella sisäistetään. Meetit eivät ole olleet pakollisia, mutta nyt on herännyt huoli kuitenki siitä että lapset eivät ole niihin osallistuneet. Ei ole ollut tarvetta, koska olen kotona ja koko ajan apuna ja tukena. Tehtävät palautamme sitä mukaa kun saamme niitä valmiiksi. Jäljessä lapset ei ole oppimisessa eikä heillä ole koskaan ollut mitään oppimisvaikeuksia.
Epäilen vahvasti, että taustalla vaikuttaa lastensuojeluilmoitus joka tuli aikoinaan siitä että hakeuduin saamaan keskusteluapua perheenjäsenen kuolemantapauksen takia. Olin itkuinen toki. Sairaanhoitajalla heräsi huoli ja hän teki ilmoituksen. Sen johdosta myös koululle soitettiin. Selvitys kesti puolisen vuotta ja oli henkisesti raskas. Pelkäsin koko ajan mitä tapahtuu. Lopputulema oli että ei ole huolta. Sillä ei ole kuitenkaan merkitystä, koska korvamerkintä on jo. Koen että olen suurennuslasin alla jatkuvasti. Olen peloissani ja ahdistunut. Suren lasten takia, että he ovat "merkittyjä" seuraavat vuodet eteenpäin. Olenko tosiaan ainoa jota tällä tavoin lähestytään huoliarmeijan voimin?
Kommentit (48)
Miten ihmeessä sä totaali-yh ottaisit lapset kotikouluun? Etkö sä käy töissä? Ei yh:t haaveile tollaisista. Pelkkä provo taas.
Onko ne kersat kaikki vammaisia kun eivät opi mitään ilman että (vuoden) äiti istuu vieressä? Menethän vielä niiden työpaikallekin pyyhkimään nenän ja pitämään kädestä?
En edelleen ymmärrä huolta.
Ei ole vain yhtä oikeaa tapaa elää tätä outoa aikaa.
Elämme poikkeusoloissa, eikä tässä jaeta tyylipisteitä kenellekään. Jos ja kun ap:n lapset opiskelevat ja oppivat, niin huoli pois kaikilta. Meetit ja muut eivät kesää tee. Ilman niitä voi elää oikein hyvin.
Ap:lle tsempit. Olet teräsnainen!
T. Ope, joka vastasi jo aiemminkin
En tiedä millä luokilla lapsesi on mutta mun yläkoululaisella ainakin idea on tehdä ne tehtävät jo sen tunnin aikana. Sitten on erikseen välillä jotain jotka tehdään esim viikon sisällä.
Hän käy ihan koulua ja on itse yhteydessä kouluun ja opettajiin.
Kerran olen laittanut viestiä kun erään open vaatimukset oli ylimitoitetut.
Muuten en ole missään roolissa sinne kouluun päin. Toki seuraan viestit ja tiedotteet. Lapsi pyytää apua jos tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Onko ne kersat kaikki vammaisia kun eivät opi mitään ilman että (vuoden) äiti istuu vieressä? Menethän vielä niiden työpaikallekin pyyhkimään nenän ja pitämään kädestä?
😐
Elämme poikkeustilannetta ja mitään peruuttamatonta ei tapahtuisi vaikka opiskelua ei olisi tänä aikana ollenkaan. Silti ihmiset tekevät parhaansa kukin omassa tilanteessaan. Sen sijaan että arvot pehmentyisivät, ne päinvastoin kovenevat. Ihmiset ahdistetaan loputtomilla vaatimuksilla nurkkaan ja kun kaikkea ei suoriteta oikein, hyökätään päälle.
Ktp kirjoitti:
Miten ihmeessä sä totaali-yh ottaisit lapset kotikouluun? Etkö sä käy töissä? Ei yh:t haaveile tollaisista. Pelkkä provo taas.
Anteeksi mitä? Minulla on taloudellisesti huoletonta (en elä tuilla). Saan olla kotona. NAUTIN lasten kanssa olosta! En tiedä mitä yksinhuoltajista kuvittelet.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En edelleen ymmärrä huolta.
Ei ole vain yhtä oikeaa tapaa elää tätä outoa aikaa.Elämme poikkeusoloissa, eikä tässä jaeta tyylipisteitä kenellekään. Jos ja kun ap:n lapset opiskelevat ja oppivat, niin huoli pois kaikilta. Meetit ja muut eivät kesää tee. Ilman niitä voi elää oikein hyvin.
Ap:lle tsempit. Olet teräsnainen!
T. Ope, joka vastasi jo aiemminkin
Voi ihana ope. Kiitos! Yksinhuoltaja kuulee harvoin kehuja. Tuli ihan itku.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ktp kirjoitti:
Anteeksi mitä? Minulla on taloudellisesti huoletonta (en elä tuilla). Saan olla kotona. NAUTIN lasten kanssa olosta! En tiedä mitä yksinhuoltajista kuvittelet.
Ap
ehkä sun pitäisi saada muutakin ajateltavaa kuin nuo lapset... aika ahdistavaa käytöstä...
Vierailija kirjoitti:
Lisään tähän vielä että paikkakunnallamme on oma kotikouluryhmä ja siinä on ihana ilmapiiri. Jokaista tuetaan omissa vahvuuksissaan ja oppimistavoissaan. Opiskelutulokset ovat olleet hienoja. Vanhemmilla on monella myös opettajan koulutus ja muita pedagogisia opintoja. Itsekin olen korkeakoulutettu.
Ap
Lisään tähän vielä että nyt provoilusi meni yli. Tarkkuutta seuraavaan!
Vierailija kirjoitti:
Ktp kirjoitti:
Ap
Kuvittelen että he käyvät töissä elättääkseen lapsensa ihan yksin. Kuvittelen myös, että useimmille yh:ile kaikki lisäkädet, kuten nyt vaikka Koulu, ovat melko tervetulleita. Ja muut aikuiskontaktit kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään tähän vielä että paikkakunnallamme on oma kotikouluryhmä ja siinä on ihana ilmapiiri. Jokaista tuetaan omissa vahvuuksissaan ja oppimistavoissaan. Opiskelutulokset ovat olleet hienoja. Vanhemmilla on monella myös opettajan koulutus ja muita pedagogisia opintoja. Itsekin olen korkeakoulutettu.
Ap
Lisään tähän vielä että nyt provoilusi meni yli. Tarkkuutta seuraavaan!
Huh mitä kommentointia. Todella kapeakatseista räksytystä. Ihan hyvä että lapsenne ilmaantuvat meetteihin ja orjallisesti suorittavat poikkeustilaa. He ilmeisesti tarvitsevat sitä.
Ap
Ktp kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ktp kirjoitti:
Ap
Kuvittelen että he käyvät töissä elättääkseen lapsensa ihan yksin. Kuvittelen myös, että useimmille yh:ile kaikki lisäkädet, kuten nyt vaikka Koulu, ovat melko tervetulleita. Ja muut aikuiskontaktit kaikille.
Varmasti joillakin noin kuten kirjoitit. Meillä ei. Nyt on oikein hyvä tilaisuus laajentaa käsitystä yksinhuoltajista. Ajattelun urautuminen on tylsää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä nykyistä huolipuheen määrää.
Esim. ap:n tilanteessa huolta ei pitäisi olla kenelläkään. Hommat etenee ja lapset oppii.T. Ope
Tuo ap:n tilannearvio on ihan oikea. Inhoan tuollaista toista mitätöivää huolipuhetta. Eihän ole mikään ihme, jos hänen tilanteessaan tehtävät tulevat viiveellä. Meillä on pari kouluikäistä lasta, molemmilla omat läppärit, kummankin keskiarvo reilusti yli yhdeksän ja silti moni päivä kestää kauemmin kuin normaali koulupäivä. Omat lapsemme pitävät noita meets-juttuja turhina oppimisen kannalta. Mutta monet muut taas pitävät niitä tärkeinä ja hyvä että niitäkin on. Lähinnä ne ovat kivaa vuorovaikutusta. Juuri meidän lapset oppivat parhaiten tekemällä tehtäviä. Mutta ovat joskus kokoukset unohtaneet, kun ei ole mitään säännöllistä aikaa niissä. Omassa koulussamme riittää, että tehtävät on tehty saman päivän aikana. Opettajat ei kyttää mitenkään. Toki sitten, jos tehtävät jäävät tekemättä, niin varmaan puuttuvat. Monista töissä kuviksessa ja kässässä on joku palautuspäivämäärä. Ja siitäkin voi varmasti neuvotella, jos ei saisi tehtyä. Harmittaa, että joissakin kouluissa on niin hulluja käytäntöjä, olen kuullut myös näistä ystävien, tuttavien ja sukulaisten kautta. Ne aiheuttavat paljon kuormitusta perheille.
Omat lapset ovat jo isoja, joten ei ole kokemusta tästä etäkoulusta.
Mutta monesti olen ajatellut perheitä, joissa on useampi lapsi. Ei kai kaikilla ole varaa ostaa omaa konetta kaikille lapsille? Miten vaikka kolme eri-ikäistä lasta osallistuu päivällä omille tunneilleen, jos on vain vaikka yksi kone? Miten jokainen ehtii sillä yhdellä koneella lähettää niitä tehtäviä joka päivä.
Entä maahannmuuttajien lapset? Kun vanhemmat eivät välttämättä osaa edes suomea, niin miten neuvovat lapsiaan ja onko heilläkään jokaiselle lapselle omaa konetta, millä voi osallistua etätunneille?
Nyt toivoisi opettajilta ymmärrystä perheiden erilaisiin tilanteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ktp kirjoitti:
Ap
Kun rahaa kerran on niin hanki nyt sitten ihmeessä teille toinenkin läppäri, kun niitä nyt on vain yksi. Nopeuttaisi hommia varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Omat lapset ovat jo isoja, joten ei ole kokemusta tästä etäkoulusta.
Mutta monesti olen ajatellut perheitä, joissa on useampi lapsi. Ei kai kaikilla ole varaa ostaa omaa konetta kaikille lapsille? Miten vaikka kolme eri-ikäistä lasta osallistuu päivällä omille tunneilleen, jos on vain vaikka yksi kone? Miten jokainen ehtii sillä yhdellä koneella lähettää niitä tehtäviä joka päivä.
Entä maahannmuuttajien lapset? Kun vanhemmat eivät välttämättä osaa edes suomea, niin miten neuvovat lapsiaan ja onko heilläkään jokaiselle lapselle omaa konetta, millä voi osallistua etätunneille?
Nyt toivoisi opettajilta ymmärrystä perheiden erilaisiin tilanteisiin.
👆
Kysymyksiä ap:lle
Mihin aikaan lapset aloittavat koulutehtävien tekemisen? Kuinka olette rytmittäneet tehtävien tekemisen?
Oletko keskustellut opettajan kanssa sopivasta tehtävien määrästä?
Monilta kouluilta on mahdollista saada konetta ja muita etäopetuksessa tarvittavia välineitä lainaksi? Oletko tiedustellut opettajalta mahdollisuutta lainata konetta, jos teillä ei ole käytössä kuin yksi?
En yhtään ihmettele, jos huoli ilmenee. Siis lapsen tehtävät jatkuvasti myöhässä, eikä lapset edes ole mukana meeteissä?
Ja tuokin, ettei ennen neljää ennätetä tehtäviä palauttaa. Milloin aloitatte tekemään tehtäviä? Saavatko lapset tehdä niitä itsenäisesti, vai valvotko vieressä kuin haukka?