Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita joilla kuraattori, opettaja ja rehtori kimpussa koska etätehtäviä ei palauteta ajallaan ja vaativat palaveerausta?

Vierailija
15.04.2020 |

Lapsen koulussa on huoli herännyt koska tehtävien palautus ei suju ajallaan. Askartelutehtävät ovat myös olleet pääsääntöisesti tekemättä, ja olemme keskittyneet tärkeimpiin, eli matikkaan, äidinkieleen ja vieraisiin kieliin. Koska perheessämme on useampi etäkoululainen, ja itse olen totaali yh, en millään ehdi toteuttamaan kaikkea ennen klo 16. Otan opiskelun vakavasti ja todella istun lasten vieressä neuvoen ja opettaen useamman tunnin päivässä. Opetan lapsia erikseen koska he tarvitsevat ikäeron takia erilaista tukea. Sovellukset ovat myös eri ja koneita vain yksi.

Haluan että opiskeltavat asiat todella sisäistetään. Meetit eivät ole olleet pakollisia, mutta nyt on herännyt huoli kuitenki siitä että lapset eivät ole niihin osallistuneet. Ei ole ollut tarvetta, koska olen kotona ja koko ajan apuna ja tukena. Tehtävät palautamme sitä mukaa kun saamme niitä valmiiksi. Jäljessä lapset ei ole oppimisessa eikä heillä ole koskaan ollut mitään oppimisvaikeuksia.

Epäilen vahvasti, että taustalla vaikuttaa lastensuojeluilmoitus joka tuli aikoinaan siitä että hakeuduin saamaan keskusteluapua perheenjäsenen kuolemantapauksen takia. Olin itkuinen toki. Sairaanhoitajalla heräsi huoli ja hän teki ilmoituksen. Sen johdosta myös koululle soitettiin. Selvitys kesti puolisen vuotta ja oli henkisesti raskas. Pelkäsin koko ajan mitä tapahtuu. Lopputulema oli että ei ole huolta. Sillä ei ole kuitenkaan merkitystä, koska korvamerkintä on jo. Koen että olen suurennuslasin alla jatkuvasti. Olen peloissani ja ahdistunut. Suren lasten takia, että he ovat "merkittyjä" seuraavat vuodet eteenpäin. Olenko tosiaan ainoa jota tällä tavoin lähestytään huoliarmeijan voimin?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet lähtenyt sohlaamaan itse sen sijaan että lapset olisivat toimineet koulun ohjeiden mukaan.

Miksi lapsia on liikaa?

Vierailija
2/48 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet lähtenyt sohlaamaan itse sen sijaan että lapset olisivat toimineet koulun ohjeiden mukaan.

Miksi lapsia on liikaa?

IHANA kommentti! Voimia sulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä nykyistä huolipuheen määrää.

Esim. ap:n tilanteessa huolta ei pitäisi olla kenelläkään. Hommat etenee ja lapset oppii.

T. Ope

Vierailija
4/48 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat kannattaa hoitaa pragmaattisesti:

Lapset tekee itsenäisesti ne etätehtävät ajallaan. Sen jälkeen voitte katsoa syvemmin epäselviksi jääneitä kohtia.

Jos jossain aineessa on selkeästi liikaa tai liian tiukka aikataulu, yhteys opettajaan jo ennen dedistä.

Lapsista säännöllisesti elonmerkkejä sinne koululle, osallistuminen on myös sosiaalisesti tärkeää heille itselleen.

Tuota en tajua ollenkaan että olet alkanut pitää kotikoulua siellä. Eihän se ollut tarkoitus.

Vierailija
5/48 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiat kannattaa hoitaa pragmaattisesti:

Lapset tekee itsenäisesti ne etätehtävät ajallaan. Sen jälkeen voitte katsoa syvemmin epäselviksi jääneitä kohtia.

Jos jossain aineessa on selkeästi liikaa tai liian tiukka aikataulu, yhteys opettajaan jo ennen dedistä.

Lapsista säännöllisesti elonmerkkejä sinne koululle, osallistuminen on myös sosiaalisesti tärkeää heille itselleen.

Tuota en tajua ollenkaan että olet alkanut pitää kotikoulua siellä. Eihän se ollut tarkoitus.

Minunkin mielestäni palautellaan ajoissa, saa olla vähän virheitäkin. Ei kannata niin tosissaan ottaa, jotain väkerrätte ja kuva siitä. Ja lasten omat kelpaa sellaisenaan, se riittää.

Vierailija
6/48 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ajattelepa tätä open kannalta:

1. Tehtäviä ei palauteta ajallaan/jätetään tekemättä

2. Oppilasta ei näe meetissä koskaan

3. lastentuojelun asiakkaana oltu ennenkin

= Kotona jotain ongelmia

Vierailija
7/48 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ohis, mutta ei vanhempi voi päättää, että jotkut aineet ovat turhia ja vapauttaa lastaan niiden opiskelusta. Oppivelvollisuus koskee myös sitä kuvista, kässää ja liikuntaa. Opella on virkavelvollisuuden seurata hommien etenemistä ja hankkia apua jos hommat ei suju.

Tsemppiä. Tuskin ne siellä koululla huvikseen kokoustaa, ihan (palkatonta) extratyötä se sille opelle on.

Vierailija
8/48 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

= Kotona jotain ongelmia

Ap ei ole ollut lastensuojelun asiakkaana. Heistä on vain tehty tarvekartoitus. Kaksi eri asiaa.

Vierailija
9/48 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos sinä opettaja, joka kirjoitit kannustavasti. Tilanne on niin ahdistava jo nyt, että harkitsen muuttoa ja kotikouluun siirtymistä kokonaan. En usko että henkinen kantti kestää olla suurennuslasin alla vielä vuosikausia. 

Ap

Vierailija
10/48 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

= Kotona jotain ongelmia

Tämä. Oletko kertonut, miksi tehtävät palautetaan säännöllisesti myöhässä ja miksi oppilasta ei näy koskaan Meetissä? Oletko vastannut open viesteihin? Korona-aikana tapaaminen tarkoittaa puhelua tai videopuhelua - olisiko se nyt niin kauheaa jutella hetki puhelimessa opettajan kanssa ja puhua tilanne auki?

Vierailija
11/48 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en yläkoulun opena huolestu yhtään, jos tehtävät ovat vähän myöhässä. Olen huolestunut, kun oppilas ei ole palauttanut tehtäviä kahteen viikkoon, ei osallistunut pakolliseen miittiin, ei vastaa puhelimeen ja äiti ei vastaa wilmaviestiin.

Mut suosittelen miittiin osallistumista, ja tosiaan ei kannata liikaa stressata, et tehtävät pitäisi tehdä täydellisesti.

Vierailija
12/48 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos sinä opettaja, joka kirjoitit kannustavasti. Tilanne on niin ahdistava jo nyt, että harkitsen muuttoa ja kotikouluun siirtymistä kokonaan. En usko että henkinen kantti kestää olla suurennuslasin alla vielä vuosikausia. 

Ap

Jos siirryt kotikouluun, pääsette takuuvarmasti lasun asiakkaiksi.

Mikset voi vaan hoitaa asioita kuten kuuluu?

Vierailija
13/48 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään tähän vielä että paikkakunnallamme on oma kotikouluryhmä ja siinä on ihana ilmapiiri. Jokaista tuetaan omissa vahvuuksissaan ja oppimistavoissaan. Opiskelutulokset ovat olleet hienoja. Vanhemmilla on monella myös opettajan koulutus ja muita pedagogisia opintoja. Itsekin olen korkeakoulutettu.

Ap

Vierailija
14/48 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtävät palautamme sitä mukaa kun saamme niitä valmiiksi. ? Eikö ne kuulu lapsen saada valmiiksi ja lapsen palauttaa. Aikuinen auttaa tarvittaessa. Ei niin, että aikuine istuu vieressä vahtimassa, että menee varmasti oikein. Nykylapsilla on yleinen ongelma, että vanhemmat tekevät tehtäviä ja huolehtivat, että ne oikein, niin jää kokonaan näkemättä, missä asiassa lapsi voisi tarvita jopa tukiopetusta.

Vierailija
15/48 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, tässä tulee nyt tuplatyöt tai oikeestaan tripla. Sinä teet, ope tekee, lapset tekee.

Anna lasten tehdä virheitä. Ope tarkistaa, kun palautatte ajallaan, mutta hänellä teettää ylitöitä, jos tehtävät ovat myöhässä.

Meetit on lapsille siitä hyödyllisiä, että näkevät kavereiden ja open olevan ihan kunnossa ja muutenkin kiva saada kodin ulkopuolista kontaktia.

Kerrotun perusteella tuo on aika matala puuttumiskynnys, mutta riippuu toki lasten iästä ja tosiaan taustasta. Pitäkää se palaveri ja sopivaa rauhassa toimintaohjeet.

Vierailija
16/48 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

= Kotona jotain ongelmia

Tämä. Oletko kertonut, miksi tehtävät palautetaan säännöllisesti myöhässä ja miksi oppilasta ei näy koskaan Meetissä? Oletko vastannut open viesteihin? Korona-aikana tapaaminen tarkoittaa puhelua tai videopuhelua - olisiko se nyt niin kauheaa jutella hetki puhelimessa opettajan kanssa ja puhua tilanne auki?

Sitä minä tuossa listauksessani yritin vähän vihjata. Että open näkökulmasta asia saattaa vaikuttaa huolestuttavammalta mitä se ehkä onkaan. :)

Vierailija
17/48 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ohis, mutta ei vanhempi voi päättää, että jotkut aineet ovat turhia ja vapauttaa lastaan niiden opiskelusta. Oppivelvollisuus koskee myös sitä kuvista, kässää ja liikuntaa. Opella on virkavelvollisuuden seurata hommien etenemistä ja hankkia apua jos hommat ei suju.

Tsemppiä. Tuskin ne siellä koululla huvikseen kokoustaa, ihan (palkatonta) extratyötä se sille opelle on.

kokoukset pidetään kylläkin työajalla eli se ei ole palkatonta ekstatyötä

Vierailija
18/48 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wilmassa olen säännöllisesti ja kommunikoin opettajien kanssa tarvittaessa. Puhelimessa on myös puhuttu. Ei ole kyse siitä että olisimme jotenkin täysin kadonneita. On kyllä todella ahdasmielisiä kommentteja täälläkin. 

Ap

Vierailija
19/48 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm, luin ap:n viestin vielä uudelleen, ja oikeastaan heräsi huoli, ettei ap väsytä itseään liikaa. Jos siis olet kotona, mutta ette ehdi tehdä tehtäviä ennen neljää? Pitäisikö lapsille antaa enemmän vastuuta? Ei sekään ole hyvä, jos illat pitkät opiskellaan. Toki jos ulkoilette vaikka mielellään päivällä ja jatkatte opiskelua illalla, ja rytmi sopii teille, niin mikäpä siinä.

Vierailija
20/48 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wilmassa olen säännöllisesti ja kommunikoin opettajien kanssa tarvittaessa. Puhelimessa on myös puhuttu. Ei ole kyse siitä että olisimme jotenkin täysin kadonneita. On kyllä todella ahdasmielisiä kommentteja täälläkin. 

Ap

Kun et sinä käy sitä koulua. Lapsesi ovat etäopetuksessa. Heidän kuuluu näkyä ja kuulua sinne kouluun päin ja heidän kuuluu opiksella koulun ohjeiden mukaan.

Nyt sinä olet perustanut oman koulun ja eristänyt lapsesi noudattaman sinun sääntöjäsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän