Jos Suomeen tulee hengityssuojain/maskipakko niin noudatatko sääntöä ?
Käyttöön joka reissulle kauppaan tai apteekkiin.
Kommentit (92)
Kepulaiset eivät onneksi saa maskipakkoa aikaan. Vaikka heillä siihen onkin kova hinku.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on nyt kahtena peräkkäisenä päivänä kaupassa käynyt niin, että multa on tullut aivastus niin yllättäen, etten ole ehtinyt aivastaa hihaani. Se vain tuli! Jos olisi ollut jokin suoja naamalla, vaikka kuinka epäortodoksinen ja likaisilla käsillä hipelöity ja edestakaisin laitettu ja pois otettu, niin joka tapauksessa se olisi estänyt märimmät ja isoimmat pärskeet, jotka suustani ja nenästäni lensivät.
Olin kirjakaupassa ja mulla sattui olemaan kirja kädessä. Ihan täynnä märkiä roiskeita. Päätin ostaa kirjan, mutta sitä ennen pyyhin sen käsidesillä. Sitä mulla sentään oli mukana. Sitten odottelin vartin ja luikin siellä hyllyjen väleissä ja sitten pyyhin vielä uudestaan käsidesillä, ennen kuin uskalsin mennä kassalle maksamaan.
Reagoin tosin siitepölyyn, tuskin mulla koronaa on, mutta en olisi silti kehdannut jättää sitä aivastuskirjaa hyllyyn. Pakkohan se oli ostaa.
En kyllä mielelläni maskia käyttäisi kaduilla, mutta kaupassa se voisi olla asiallista, sillä aivastus saattaa tulla yhtäkkiä kenelle tahansa.
Miksi pässinpää et sitten käytä sitä maskia:)
Miksi odotat että se pakotetaan laittamaan:)
?
Vierailija kirjoitti:
Mulle on nyt kahtena peräkkäisenä päivänä kaupassa käynyt niin, että multa on tullut aivastus niin yllättäen, etten ole ehtinyt aivastaa hihaani. Se vain tuli! Jos olisi ollut jokin suoja naamalla, vaikka kuinka epäortodoksinen ja likaisilla käsillä hipelöity ja edestakaisin laitettu ja pois otettu, niin joka tapauksessa se olisi estänyt märimmät ja isoimmat pärskeet, jotka suustani ja nenästäni lensivät.
Olin kirjakaupassa ja mulla sattui olemaan kirja kädessä. Ihan täynnä märkiä roiskeita. Päätin ostaa kirjan, mutta sitä ennen pyyhin sen käsidesillä. Sitä mulla sentään oli mukana. Sitten odottelin vartin ja luikin siellä hyllyjen väleissä ja sitten pyyhin vielä uudestaan käsidesillä, ennen kuin uskalsin mennä kassalle maksamaan.
Reagoin tosin siitepölyyn, tuskin mulla koronaa on, mutta en olisi silti kehdannut jättää sitä aivastuskirjaa hyllyyn. Pakkohan se oli ostaa.
En kyllä mielelläni maskia käyttäisi kaduilla, mutta kaupassa se voisi olla asiallista, sillä aivastus saattaa tulla yhtäkkiä kenelle tahansa.
Miksi pässi*npää et sitten käytä sitä maskia:)
Miksi odotat että se pakotetaan laittamaan:)
?
Mikä ettei, kävin jo ennen koronaa välillä lenkillä kaasunaamari päässä.
Tietenkin, jos pakko tulee. Toivottavasti tuubihuivi kelpaa, niitä minulla on paljon. Suojia on vain kaksi. ;(
Varmasti käyttäisin, jos vain omistaisin maskin joka jotain suojaisi. Netistä tilaamalla saa samaa sekundaa kuin mitä HVK tilasi, mulla on tuolle(kin) rahalle parempaa käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Eikös pakko lähtökohtaisesti tarkoita, että sitä on noudatettava.
Ei todellakaan, onhan pyöräilijänkin "yleensä käytettävä" kypärää.
Vierailija kirjoitti:
En aio käyttää. Kokeilin pitää yhtä mieheni työmaskia ja totesin, ettei sellaista kestä pitää naamalla kuin muutaman minuutin, tuntui, että henki ei kulkenut lainkaan.
Kangasmaskit on epähygienisiä, muutama aivastus ja nenän pyyhkiminen niin vot!
Ne pitää pestä 90 asteessa. Kuinka paljon perheissä pestään pyykkiä noin korkeissa asteissa? Koneellista ei kannata pyörittää pelkästään muutaman maskin takia.
Martat neuvovat keittämään maskit kattilassa pyykkipulverilusikallisen kanssa viisi minuuttia. Niinhän sota-aikanakin tehtiin kenttäsairaaloissa ja tavallisissa sairaaloissa. Siellä virukset kuolevat ja maskien pesu hoituu nopeasti ja hygieenisesti.
Kannattaa laittaa kattilaan valmiiksi vettä ja pesuainetta. Sitten likaiset maskit tiukasti suljetusta muovipussista suoraan kattilaan ja kattila liedelle. Ennen maskin poistoa pestään kädet ja siinä vaiheessa kannattaa nostaa maskikattilan kantta puhtailla käsillä. Siten ei enää koskettele kattilan ulkopuolta likaisilla käsillä koska kädethän pestään sekä ennen että maskin poiston jälkeen.
Jos ei voi pestä käsiä niin kannattaa ainakin käyttää käsidesiä.
Minun maalaisjärkeni sanoo, että voimme yhdessä päästä tästä tilanteesta parempaan suuntaan kun käytämme kollektiivisesti maskeja oikein. Likaista maskia ei työnnetä taskuun missään nimessä eikä roikoteta kaulalla.
Vierailija kirjoitti:
En ole kovin innostunut mistään kertakäyttötuotteesta.
Maskeja ei voi edes kierrättää ? Onko ehdotuksia/tietoa ?
Marttojen tai YouTubesta löytyvillä ohjeilla tehty kangasmaski. Yhdeksi päiväksi tarvii 5-6 maskia. Kun ensimmäisen maskin ompelee niin seuraavaksi ompelee kaksi tai kolme samassa ajassa kuin ensimmäisen.
2000-luvun nuoret ovat oppineet sukupuolesta riippumatta ompelemaan. Nyt moni on ilman käsitöitä. Heiltä kannattaisi kysyä jos haluaisivat ommella maskeja ja saada siitä palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsi sai pahimman koronaepidemian ohi Tukholman seudulla jo viime viikolla, ilman että kellekään pakotettin naamalle mitään maskeja!
Kannattaa katsoa heidän teho-osastolukujaan. Puolet teholla olevista kuolee Ruotsissa.
Käyttäisin. Oikeastaan toivonkin että sellainen sääntö tulee ja tietysti että maskeja tulee saataville ilmaiseksi tai kohtuuhintaan. Kaikki keinot tartuntojen vähentämiseen on hyvä ottaa käyttöön.
Olen joskus katsellut ja ihmetellyt aasialaisten tubettajien videoita, kuinka siellä käytetään maskeja ihan yleisesti, ja ajatellut että olisi kiinnostavaa kokea millaista se olisi.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Tietenkin noudatan.
Olen käyttänyt maskia muutenkin jo kaksi kertaa.