Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko joku kertoa: Mitä tarkoitti vuonna -90 lapsen iltapesulla käynti? Käskettiin mennä, ei kerrottu mitä tehdä.

Vierailija
15.04.2020 |

Omat kotiolot sellaiset, että sauna oli kerran viikossa, ei juoksevaa vettä, sisävessaa tms. Kun olin kaverilla käymässä, sanottiin että käydä iltapesulla. Ei tarkoittanut suihkussa käyntiä, eikä pelkästään hampaiden pesua. Kaveri vietti vessassa/kylppärissä noin 20 minuuttia, ei siis käynyt suihkussa. Minä menin sen jälkeen, mutta seisoin tumput suorina kun en tiennyt mitä ihmettä piti tehdä. Oltiin 10 vuotiaita. Onko tämä sama mysteeri mitä olen tyttökirjoissa ihmetellyt. Esim Neiti Etsivässä Paula meni keskellä päivää "peseytymään", vaihtoi vaatteet ja sitten johonkin syömään.. Mitä ihmettä siellä olisi pitänyt pestä ja miten? Jos siis ei suihkussa käyty.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä piti pestä pestä hampaat + kasvot. Olen syntynyt -81. 

Vierailija
2/35 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaiden ja kasvojen pesu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvot, kädet, jalat ja alapesu.

1990 ilman sisävessaa elelevä vesseli oli harvinaisuus.

Vierailija
4/35 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit mennyt armeijaan, siellä olisi mysteeri ratkennut.

Vierailija
5/35 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvot, kädet, jalat ja alapesu.

1990 ilman sisävessaa elelevä vesseli oli harvinaisuus.

Tätä mietin silloin, siis jalkojen pesua. Miten jalat pestään jos vessassa? Taivutetaan lavuaariin vai?

Vierailija
6/35 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit mennyt armeijaan, siellä olisi mysteeri ratkennut.

Hampaiden huuhtaisua meinaat?

Vierailija
7/35 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalat voi pestä maljassa, jos ei ole suihkua jolla suihkutella.

Vierailija
8/35 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jalat voi pestä maljassa, jos ei ole suihkua jolla suihkutella.

Ai vessanpytyssä? 

Vierailija
9/35 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pesuvati kelleen tuttu? Synnyin 50-luvulla ja kyllä meillä ilta- ja aamupesut suoritettinn kaivosta kannetulla ja lämmitetyllä vedellä. Saunassa käytiin lauantaina ja keskiviikkon, tarpeen tullen muinakin päivinä. Vesijohdot vedettiin n. 1964.

Vierailija
10/35 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko  1890-lukua?  Kyllä meidän 1990-luvun alussa syntyneet lapset tiesivät ja osasivat peseytyä kun heidät siihen pienestä opetettiin.

Vierailija
11/35 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä iltapesu tarkoitti ihan vaan hampaiden pesua.

Vierailija
12/35 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä osasin ainakin jo n. 5 vuotiaana käydä yksin saunassa ja pesulla ilman juoksevaa vettä.

Vierailija
13/35 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapesu tarkoitti hampaidrn pesua ja samalla käytiin vessassa ja samalla tuli tietysti pestyä kädet ja ainakin teininä myös kasvot.

Vierailija
14/35 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaat, nassu ja varpaan välit.

Vierailija
15/35 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaspesu ehkä kasvot ja kädet jos on hiekkalaatikossa touhunnut

Vierailija
16/35 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö.. Ei meitä opetettu erikseen iltapesuille. Pikkuhiljaa lukemalla opin. Muistelen, että ihan Suosikista tai Sinä minä-"lehdestä olen lukenut miten ja missä järjestyksessä homma etenee. Hampaiden pesut ja muut ovat menneet varmaan neuvolantätin ja ala-asteen opettajan ohjeilla. Silloinhan tehtiin kouluissa joka kuukausi Hammastarkastus, ihan koulun käytävällä

Vierailija
17/35 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko  1890-lukua?  Kyllä meidän 1990-luvun alussa syntyneet lapset tiesivät ja osasivat peseytyä kun heidät siihen pienestä opetettiin.

Mutta kun meitä lapsia ei opetettu! Siksi tätä täällä yhä kyselen. 

Vierailija
18/35 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä osasin ainakin jo n. 5 vuotiaana käydä yksin saunassa ja pesulla ilman juoksevaa vettä.

Niin minäkin kävin saunassa, olen siis ap. Mutta kun tuikataan vierailulla ollessa vessaan tekemään iltapesut niin olin ihan ulalla mitä siihen kuului. Kun ei missään ollut edes sitä pesuvatia mistä joku mainitsi, eikä lattiakaivoa mihin olisi voinut lorotella vadista vedet päälleen kaadettua. Lavuaari näytti tosi epäkäytännölliseltä.. Eihän siinä voinut tosiaan edes jalkoja pestä.

Vierailija
19/35 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko pesuvati kelleen tuttu? Synnyin 50-luvulla ja kyllä meillä ilta- ja aamupesut suoritettinn kaivosta kannetulla ja lämmitetyllä vedellä. Saunassa käytiin lauantaina ja keskiviikkon, tarpeen tullen muinakin päivinä. Vesijohdot vedettiin n. 1964.

Meillä vanhemmat lämmitti pesuvatiin hellalla vettä joka ilta, mutta se ei ollut lasten käytössä peseytymiseen vaan vanhemmat huljuttelivat siinä alapäänsä vuorotellen! siis kyllä ihan meidän lasten nähden. Pääsivät sitten panemaan puhtailla. Ja kyllä pikkutuvassa meidän lasten kuullen.

Vierailija
20/35 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöni on syntynyt -94 ja joka ilta käytiin suihkussa ja pestiin hampaat.

Ihan pienestä pitäen opeteltu, miten suihkussa käydessä itsensä pesee. Hiusten pesussa auttelin, mutta sitä ei tehty joka ilta. Samoin joka ilta pesun jälkeen puhtaat alushousut.