Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanna Marin vetoaa: "Nyt ei ole oikea aika lähteä mökille"

Vierailija
15.04.2020 |

Mutta ehkä perjantaina sitten..

Kommentit (1394)

Vierailija
141/1394 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri kun näytti hieman paremmalta, niin hallituksen hermo petti ja Uudenmaan eristys purettiin ja siirryttiin suosituksiin. Ja kun meillä on lännessä mallimaa miten ne suositukset puree ja toimii.......lähes kaksisataa kuollutta vuorokauden aikana. 

4% Henriksson puhuu oikeusvaltiosta........itse olisin mielummin ensin hengissä ja nauttisin siitä oikeusvaltiosta sitten myöhemmin. Alle 5% kannatuksella olevia puolueita ei tarvita eduskunnassa.

Ilmeisesti Euroopan neuvostossa on isot pojat ja tytöt kuiskineet, että liikkumisrajoitukset ovat demokratian vastaisia kun Saksa jolla on historiallista painolastia ja mallioppilas Suomi ovat nopeassa tahdissa purkamassa rajoituksia.

Vierailija
142/1394 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän Uudenmaan sulun poistamisen, mutta miksei sen nyt voinut alkuperäisen aikataulun mukaan viikon loppuun asti? Haiskaltaa painikoinnilta eli ilmeisesti hallituspuolueiden välillä tai jopa sisällä on ollut hyvin ristiriitaisia näkemyksiä asiasta. Tai sitten jonkun isokenkäisen on ollut ihan pakko päästä sinne mökille kännäämään ja grillaamaan. 

Huomatkaa muuten hauskana yksityiskohtana, että Uudenmaan karanteeni ei koskenut kansanedustajia, sillä heillä oli mahdollisuus hakea poikkeuslupa matkustamiseen ilman sen kummempia perusteita. Olisi mielenkiintoista tietää kuinka moni sitä haki ja kuinka moni käytti sitä.

Se kortti tuli kaikille kansanedustajille ilman, että tarvitsi hakea sitä. En usko kenenkään matkustaneen minnekään kauas kotia. Itse asiassa eduskunnassa on monin verroin kovempi koronanpelko kuin kansalaisilla näyttää olevan, kun tietoa sen vaarallisuudesta on enemmän. Kansanedustajat ovat varmaan siis kaikki aika perusteellisesti eristäytyneet, kun kokouksiin osallistujien määriäkin on rajoitettu ja moni kokous on nykyään etänä netissä.

Käsittääkseni se kortti mahdollistaa muutenkin vain matkan kodin ja eduskunnan välillä, sen saamiseksi kysyttiin nimenomaan kotiosoitetta.

T.kansanedustaja

Jos sinä olet kansanedustaja niin lupaan syödä hattuni.

Ainakin kokoomuksen kansanedustajan mukaan piti erikseen hakea, mutta tosiaan kaikki halukkaat sen luvan saivat.

Mä voin toimittaa majoneesin ja mausteet, jotta hattu maistuisi vähän paremmalta.

Jatka unelmointia ja halpissidukan naukkailua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/1394 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh. Mikään ei kelpaa..pitää olla sääntöjä ja rajoituksia, mutta ei saa olla. Jos ei ole, tehdään mitä huvittaa, jos on, niitä ei saa olla. Suomalaiset on kyllä vaikeita ihmisiä.

Minä sanoisin kyllä, että meillä on selkeitä ihmisiä, mutta vaikea valtio. Minulta ei ole kukaan kysynyt lupaa sille, saako toimivan valtion romuttaa ja muuttaa leikkikehäksi. Nyt niitä sääntöjä, rajoituksia ja määräyksiä perkele. Jos ei laki salli, muuttakaa laki.

Onpa vaikea ymmärtää:

Uudenmaan rajat avattiin. Turhaa matkustamista pitäisi kuitenkin välttää.

Voin sen kertoa pidemmälläkin tavalla.

Uudenmaan rajat avattiin. Uudenmaan rajat avattiin, koska ihmisten haluttiin pääsevän tekemään välttämättömiä matkoja sekä tärkeitä matkoja. Mökille meno ei ole välttämätöntä. Mökille meno ei ole tärkeä matka. Uudenmaan rajat avattiin. Turhaa matkustamista pitäisi kuitenkin välttää. Turhaan matkustamiseen kuuluu mökkireissut ja grillausmatkat kaverin luo toiseen maakuntaan. Kaikkia turhia matkoja ei luetella tässä, nyrkkisääntönä voisi olla jos matkan voi tehdä kuukauden päästä niin tee se vasta sitten. Turhaa matkustamista pitäisi kuitenkin välttää.

Ei se nyt niin vaikeaa ole, että tuota varten laki pitäisi säätää. Kai tässä maassa voi luottaa ihmisten järkeen?

Vierailija
144/1394 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muissa maissa pidetään yhtä, tsempataan ja kiitellään. Meillä jaksetaan räyhätä muutaman mökkiläisen tähden :)

Vierailija
145/1394 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jaksaisi enää tätä mökkivouhotusta. Miksi on parempi olla kaupungeissa ottamassa virusta vastaan ja levittämässä sitä edelleen?

Mökkeily on vaarallista. Väen pitää nyt pysyä sumpussa kaupungeissa.

Vierailija
146/1394 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vaan pakoon hesasta pohjosta kohti. Onhan niitä yksityisiä vuokraajia että mökin saa. Sukulaiset moikataan kans.Hoidetaan taudit sitten toukokuussa.

Vierailija
147/1394 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kröhisijät ja niiskuttajat kylän kaupoille tupakkaa hakemaan ja kassajumitus kun röökejä etsitään ja hyvä aivastella myös samalla.

Vierailija
148/1394 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muissa maissa pidetään yhtä, tsempataan ja kiitellään. Meillä jaksetaan räyhätä muutaman mökkiläisen tähden :)

Taitaa olla sellainen hölmöläisten valtakunta, vai mitä

Vierailija
149/1394 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme naisvihainen ketju. Olisko eri ääni kellossa jos kehottamassa olisi Mies? Vanhempi vielä mieluusti, vaikkapa Suuri Johtaja Sale.

Kyllä mä ainakin Saulia kuuntelisin, sillä on karismaa.

Vierailija
150/1394 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, Marinin suositukset ei paljon paina. Voihan hän suositella vaikka äänestämään sosiaalidemokraatteja. Nyt ei  tarvitse olla edes kansalaistottelematon, kun laki ei ole suosituksen takana.

Vierailija
151/1394 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun pienellä mökkipaikkakunnalla ja kyllä täällä on yllättävän paljon ollut mökkiläisiä viimeisten viikkojen aikana. Suurin osa on eläkeikäisiä. Eivätkä nämä mökeille tulleet suinkaan istu mökeillänsä karanteenissa vaan liikkuvat siinä missä muutkin.

Vierailija
152/1394 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

on

Vierailija kirjoitti:

Mökille taasen huomenna. Maanantaina tultiin, kun oltiin pääsiäinen siellä. 

Te muut ette ole elänyt niin kuin minä olen toivonut teidän elävän elämänne, ja minä en todellakaan ala nyt elämään niin kuin te muut haluaisitte määrätä. Tulen elämään juuri sellaista elämää kuin itse haluan, ja menen mökille kun siltä minusta tuntuu.

Todellakaan en mökkipaikkakunnan kaupoissa käy enää, vaikka ennen kävin, vaan tosi helppo ja halpa on hakea tarvittava tuosta Prismasta ennen kuin lähdemme ajamaan. Tulee säilymään käytäntönä myös koronan jälkeen. Mitä sitä paikkallisia kannattamaan jos siitä tämmöinen itku tulee, eikä raha kelpaa.

Minä en ole tippaakaan kiinnostunut koko koronasta, se tulee jos on tullakseen. Elän mieluummin elämääni normaalisti eteenpäin joka ikinen hetki, ja sairastun koronaan ja kuolen, kuin tällaista perkkeleeen pelleilyä yhtäkään päivää. MINÄ en tule sairastuttamaan teidän mummojanne minnekään, en ole vanhusten kanssa tekemisissä, enkä lasten, kuin omani, enkä tee työkseni sellaista missä saitrastutan ketään. Jos saan koronan, so be it, oli kohtalokas tai ei. Onneksi täällä saa sentään vielä käyttää omaa järkeään, ja elää omaa elämää ilman että tarvitsee joka pierua päästää sillä tavalla kuin joku toinen tahtoo ja vaatii.

Pitäkää tunkkinne ja eristyksenne, mulle riitti.

Hieman katkera tilitys. Ihmiset ei halua korona-tartuntaa ja sä väännät sen muotoon "kun mökkiläisen raha ei kelpaa." Kysymys ei varmastikaan ole siitä etteikö mökkiläisen raha kelpaa mökkipaikkakunnille, kysymys on siitä että tartuntojen pelätään lisääntyvän maaseutukunnissa kun ihmiset alkavat liikkua. Ymmärsitkö eron?

Sinä et näyttänyt ymmärtävän että mökkiläinen ei mökkikunnassaan käy kaupassa eikä näe siellä todennäköisesti ainuttakaan muuta ihmistä kuin sen/ ne jotka matkustavat samassa autossa.

Kerro nyt miten tämä mökkiläinen tartuttaa paikkakunnan ihmisiä koronaan?

Näytäpä mulle mökkiläinen, joka jaksaa tussuttaa joka päivä siellä mökillään, eikä välillä piipahda kauppaan käymään... Ja vähän muuallekin kun on niin rankkaa olla eristyksissä. Suurin osa ei oikeasti tee niin, että pysyy siellä mökillään.

Vierailija
153/1394 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän Uudenmaan sulun poistamisen, mutta miksei sen nyt voinut alkuperäisen aikataulun mukaan viikon loppuun asti? Haiskaltaa painikoinnilta eli ilmeisesti hallituspuolueiden välillä tai jopa sisällä on ollut hyvin ristiriitaisia näkemyksiä asiasta. Tai sitten jonkun isokenkäisen on ollut ihan pakko päästä sinne mökille kännäämään ja grillaamaan. 

Huomatkaa muuten hauskana yksityiskohtana, että Uudenmaan karanteeni ei koskenut kansanedustajia, sillä heillä oli mahdollisuus hakea poikkeuslupa matkustamiseen ilman sen kummempia perusteita. Olisi mielenkiintoista tietää kuinka moni sitä haki ja kuinka moni käytti sitä.

Sulun ensisijainen tarkoitushan oli estää etenkin pääsiäisen menoliikennettä pohjoiseen ja Lapin hangille. Pääsiäinen on nyt ohi, eikä sulku estäisi parin viikon päässä häämöttävää toista katastrofia eli vappua. Parempihan olisi jos tartunnat lähtisivät nousuun, niin ehkä silloin kaupunkeihin voitaisiin määrätä vapuksi ulkonaliikkumiskielto, mikä on Uudenmaan sulkua tehokkaampaa.

Vierailija
154/1394 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

se

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se haittaa jos sinne mökille mennään. Jos esim ei poikkea paikallisessa lähikaupassa. Ei kai ne paikalliset pukkaa sinne mökeille tartuntoja hakemaan.

Joo, siinä ei oo kenelläkään mitään vastaan varmaan, jos oikeesti toimitaan tällä tavalla fiksusti. Sikäli en tajua, että jos rajat avataan, miksi Marin vetoaa, ettei sinne mentäisi. Jos mökille mennään omalla autolla, eikä sieltä poistuta, niin sittenhän Helsingissä on väljempää, ja tautitartunnat vähenee. Tietenkin sen mökkipaikkakunnan hoitokapasiteetin suhteen voi olla vähän huolissaan, jos mökkiläiset sairastuu mökillä koronaan. Mutta samanlaillahan sieltä sitten ajelee takaisin pääkaupunkiseudulle sairaalaan, siellä parempi kokemuskin tämän hoidosta kuin maaseutusairaaloissa. 

Juuri näin.

Ei tulisi mieleenkään jäädä mökkipaikkakunnalle sairaanhoitoon vaan jos yhtään mitään oireita tulee niin heti lähdetään kotiin.

Eikä siellä mökillä tartuntaa saa , jos siellä sairastuu niin tartunta on peräisin jo kotipaikkakunnalta.

Itämisaika voi olla kaksi viikkoa. Sulla voi olla tartunta jo silloin kun lähdet mökille, mutta et tiedä sitä.

Lue kunnolla.

Niinhän minä kirjoitin että jos mökillä sairastun tartunta on varmuudella kotipaikkakunnalta peräisin.

Ja sinne palaan sitten sairastamaan enkä tapaa yhtäkään mökkipaikkakuntalaista jos eivät itse änkeä mökille.

Semmoinen teräsmies. Kun minä sairastun niin minähän ajelen autolla kotio.....se voi olla, että sut viedään ambulanssilla ja sitä et ajele. Puupää.

Vierailija
155/1394 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanna Marin unohti katsoa länteen ennen kuin tekivät päätöksen. Siinä maa joka on edennyt suosituksin.........ja jälki on karmaisevaa. Lapsihallitus+Baja-Maja Henriksson tekivät suuren virheen.

Vierailija
156/1394 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa sanoa ihan mitä tahansa niin ihmiset lähtee mökille.

T.Mökitön

Vierailija
157/1394 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajoituksen aikanako tuon sanoi?

Vierailija
158/1394 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

se

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se haittaa jos sinne mökille mennään. Jos esim ei poikkea paikallisessa lähikaupassa. Ei kai ne paikalliset pukkaa sinne mökeille tartuntoja hakemaan.

Joo, siinä ei oo kenelläkään mitään vastaan varmaan, jos oikeesti toimitaan tällä tavalla fiksusti. Sikäli en tajua, että jos rajat avataan, miksi Marin vetoaa, ettei sinne mentäisi. Jos mökille mennään omalla autolla, eikä sieltä poistuta, niin sittenhän Helsingissä on väljempää, ja tautitartunnat vähenee. Tietenkin sen mökkipaikkakunnan hoitokapasiteetin suhteen voi olla vähän huolissaan, jos mökkiläiset sairastuu mökillä koronaan. Mutta samanlaillahan sieltä sitten ajelee takaisin pääkaupunkiseudulle sairaalaan, siellä parempi kokemuskin tämän hoidosta kuin maaseutusairaaloissa. 

Juuri näin.

Ei tulisi mieleenkään jäädä mökkipaikkakunnalle sairaanhoitoon vaan jos yhtään mitään oireita tulee niin heti lähdetään kotiin.

Eikä siellä mökillä tartuntaa saa , jos siellä sairastuu niin tartunta on peräisin jo kotipaikkakunnalta.

Itämisaika voi olla kaksi viikkoa. Sulla voi olla tartunta jo silloin kun lähdet mökille, mutta et tiedä sitä.

Lue kunnolla.

Niinhän minä kirjoitin että jos mökillä sairastun tartunta on varmuudella kotipaikkakunnalta peräisin.

Ja sinne palaan sitten sairastamaan enkä tapaa yhtäkään mökkipaikkakuntalaista jos eivät itse änkeä mökille.

Ottamatta nyt kantaa mökille menoon, mun puolesta kukin päättää itse, mutta hoitoonhakeutuminen kotipaikkakunnalle voi olla ongelmallista. Jos tämä tauti voi tuntua aluksi esim. vilustumiselta tai lievältä flunssalta, niin siinä vaiheessa siellä mökillä, pelkään pahoin, useammilla mukavuudenhalu voittaa, eikä viitsitä lähteä tutkituttamaan, mistä kyse.

On sanottu, että voi tuntua viikon tosi lievältä (kun vielä puhutaan, että jotkut sairastaa sen lievänä) tai voiko olla jopa oireeton. Ja sitten yhtäkkiä se kunto romahtaa, niin että henkilö täytyy viedä sairaalaan. Jos ne oireet, hengenahdistus ym. on todella kovat, ei tämä henkilö ehkä pysty itse ajamaan kotipaikkakunnalleen, tai edes niin että puoliso ajaa. Tarvitaan ensiapua eli ensiapuhoitajat paikalle.

Tämä on se pelko mökkipaikkakunnilla, ettei kapasiteetti riitä tähän, jos paikkakuntalaiset alkavat saada enenevässä määrin tartuntoja.

Vierailija
159/1394 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä uudenmaan eristyksen purkaminen perusteltiin nyt jollain oikeuskanslerin näkemyksellä, mutta mihin perustui tämän oikeuskanslerin päätös, siis mihin ja kenen tekemiin tilastoihin, THL vai STM, vai joku muu. Ja jos sulku nyt oli lainavastainen, millä perusteella se pystyttiin tekemään reilut kaksi viikkoa. Mihin lukuihin ja ennusteihin se perustui? 

Nyt sanotaan, että tartuntatilastot eivät enää anna mahdollisuutta käyttää termiä "välttämötön" syy. Täyttyikö nämä kriteerit sitten oikeasti aiemman sulun kohdalla. Vai johtuiko tämänhetkinen tilanne siitä, että nyt ei valmisteltu jatkoa ajoissa. 

Me tavalliset kansalaiset emme voi tietenkään tietää, täyttyvätkö jotkut välttämättömyyden kriteerit vai eivät. Joten tämä kyllä pitäisi selittää perusteellisesti, eli avata kenen asiantuntijoiden näkemyksiin ne perustuvat. Meille annettiin nyt oikeuskansleri (syntipukki, jos menee pieleen?), mutta ketkä THL:stä ja STM:stä antoivat hallitukselle lausuntonsa, oliko kyseessä THL:n Salminen (ilmeisesti, kun oli eilen telkkarissa), ja STM:stä kansliapäällikkö Varhila. Jos näin, mihin tai keiden asiantuntijoiden arvioihin heidän johtopäätöksensä perustuvat. Nyt me luetaan vain iltapäivälehdistä erilaisten professoreiden mielipiteitä, jotka eriävät toisistaan. 

Tiedottamiseen täytyisi saada avoimuutta, päättäjien esim. näissä instituutioissa pitää kertoa keiden asiantuntijoiden päätöksiin heidän johtopäätöksensä perustuvat. Nyt heidän asenteensa vaikuttaa valitettavasti vähän holhoavalta, meille annetaan ylimalkaisia selityksiä "tautitartunnat eivät enää täytä kriteereitä" -tyyliin. Paha sanoa näin maallikkona. 

Vierailija
160/1394 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten joku käsittää että rajan aukaisu tarkoittaa sitä että mökille mars?

voi luoja, purku tehtiin lainsäädösten takia, ei siksi että mökille menoa suositellaan.

kehoitus on että pysykää kotona, välttäkää vapaa-ajan matkustamista, mökille ei nyt kannata lähteä.

muista turvavälit.

tämä kaikki käännettynä suomeksi = minä ainakin menen minne  minua huvittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme