Sanna Marin vetoaa: "Nyt ei ole oikea aika lähteä mökille"
Kommentit (1394)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökille voi mielestäni mennä, pääseehän sieltä poiskin jos alkaa flunssa oireet. Ihme pelleily ohjeita. Samoin typerää pelleilyä miettiä Hallituksen että pitäiskö kaikki pienetkin liikkeet sulkea, mitkä ei ole elin tärkeitä. Ajatellaanpa vaikka pientä käsityö liikettä joka myy lankoja ja puikkoja yms. Tuskin siellä liikkeessä käy kuin yksi ihminen kerrallaan ja ei varmaan montaa edes päivässä. Jos omistaja haluaa pitää auki ja ihan senkin takia että ei tarvi kotona kykkiä ilman mitään tekemistä ja saa päivänsä kulumaan paremmin. Toinen esimerkki vaikka pieni suutariliike ja moni muu pieni liike pitää saada pitää auki jos itse liikkeen harjoittaja niin haluaa.
Lääkärit ryhtyneet pelleilemään.. okei.. Kun se mökki oliskin kaikilla lähellä ja taudit ja onnettomuudet ennustettavissa. Liikkeistä olen samaa mieltä, jos sattuu useampi voisi jonottaa erillään kuten englannissa.
Ja mikäli pääasiallinen väylä viruksen leviämiselle on ilma niin ei auta. Nehän ei osaa vieläkään päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökille voi mielestäni mennä, pääseehän sieltä poiskin jos alkaa flunssa oireet. Ihme pelleily ohjeita. Samoin typerää pelleilyä miettiä Hallituksen että pitäiskö kaikki pienetkin liikkeet sulkea, mitkä ei ole elin tärkeitä. Ajatellaanpa vaikka pientä käsityö liikettä joka myy lankoja ja puikkoja yms. Tuskin siellä liikkeessä käy kuin yksi ihminen kerrallaan ja ei varmaan montaa edes päivässä. Jos omistaja haluaa pitää auki ja ihan senkin takia että ei tarvi kotona kykkiä ilman mitään tekemistä ja saa päivänsä kulumaan paremmin. Toinen esimerkki vaikka pieni suutariliike ja moni muu pieni liike pitää saada pitää auki jos itse liikkeen harjoittaja niin haluaa.
Lääkärit ryhtyneet pelleilemään.. okei.. Kun se mökki oliskin kaikilla lähellä ja taudit ja onnettomuudet ennustettavissa. Liikkeistä olen samaa mieltä, jos sattuu useampi voisi jonottaa erillään kuten englannissa.
Oletat että kaikki sairastuvat mökillä?
Vierailija kirjoitti:
SDP ja mökkeily juttu Kalevassa...
Eikö Marin ole SDP:stä ja siis sanoi, ettei pidä mennä mökkeilemään nyt?
Etkö osaa itse ajatella?
stayhome kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu sijainnista kirjoitti:
Eikö tässä mökkiasiassa voisi välttää yleistämistä? Jo mökki on lähellä kotia ja ostaa ruuat lähikaupassa mennessä eikä tapaa mökillä ketään ja pysyy omalla tontilla ja lähimetsässä niin miksi olisi pahasta? Paremmin mökillä välttyy viruksilta kuin kotona kaupungissa. Jos tauti iskee pääsee nopeasti kotiin. Mielestäni on ihan ihan eri asia jos mökki on usean tunnin matkan päässä kotoa ja matkalla pysähdellään huoltoasemalle, haetaan oluet ja makkarat kyläkaupasta ja käydään turisemassa naapureiden kanssa.
Tämä. Väitän että jos niitä annettuja ohjeita (etäisyys, ei turhia reissuja jne) noudatettaisiin niin ne mökkeilijätkään eivät olisi ongelma. Loppupeleissä uskon että suuri massa on silti jäänyt edelleen kotiin. Ja ongelma on edelleen se sääntöjen noudattaminen, oltiinpa kotona tai mökillä.
Suurin osa noudattaa määräyksiä tälläkin hetkellä, tilaa ruokansakin toimitettuna, tekee työnsä etänä jos mahdollista eikä vieraile muiden luona. Tämä on se porukka joka jäi kotiinsa kun uusimaa suljettiin.
Sitten on se porukka joka ei itselleen vääriä sääntöjä noudata jos ei huvita, eli koko perheen kanssa kauppaan, kavereilla käydään kylässä kuten ennenkin ja ryypätään, mökille pujotellaan pikkuteitä sulkujen ohi, mökkipaikkakunnalla vietetään aikaa paikallisissa kaupoissa tai mitä siellä onkin auki koko perhe ja ehkä biletetään mökkinaapurien kanssa + käydään vierailuilla koko suvun luona jos ne asuu lähellä mökkiä jne.
Silti näiden perusteella leimataan koko kansa vaikkei tavisten mökillepäästämisessä olisi ongelmaa kunhan sanotaan tietyt perussäännöt eli matkat pysähtymättä, kaupassa mahdollisimman harvoin ja sairastuessa heti takaisin kotikaupunkiin.
Suurin osa onneksi pysyy kotona, he pitää meidän koronatilanteen näin hyvänä. Mökillä voi sairastua yllättäen tai tapahtua mitä vain, kukaan ei ole ennustaja. Ja kukaan ei koskaan tule noudattamaan kaikkia annettuja ohjeita se on selvää. Ei mökille menijät, eikä niissä asuvat. Se ei kuitenkaan ole minun mielestä pätevä syy jättää noudattamatta mitä on kehotettu, kun 100 % muu väestö ei noudata. Kierrättää ei ole pakko, osa sitä tekee ja iso kiitos heille, osa ei tee sen takia kun ''ei kaikki muutkaan kuitenkaan, ilmasto menee muutenkin pilalle''. Jokainen on päättää itse kuuluuko porukkaan joka edesauttaa Suomen selviämään koronasta kunnialla, vai porukkaan joka pahentaa tilannetta tai antaa sille edes mahdollisuuden omalla käytöksellään. Jonkun uskomaton riski käy kuitenkin toteen, jopa sillä mökkireissulla.
~ Pienistä pisaroista merikin syntyy ~
Just tuo että jokaisen toimilla on väliä. Jos joku aattelee et mä meen mökille kun menee joku muukin, niin miettiikö moniko muu päättää juuri samoin, juuri samasta syystä. Tarviiko minunkaan pitää turvaväliä kaupassa, eihän varmasti kaikki muutkaan pidä. Jokainen tekee itse päätöksen, toiset ohjeiden perusteella, toiset ohjeista huolimatta, ja näin se tulee aina olemaan valitettavasti. Ei meillä ois sotia, köyhyyttä, ilmastonmuutosta, jos ei olisi itsekkyyttä. Minä päätin jäädä kotiin, vaikka suunnittelin muuta vielä viikko sitten.
Jää mihin jäät mutta kaikilla ei ole koronaa.
Sitä on vain alle promillella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etuoikeutetut ihmiset ovat täällä niin kovin huolissaan siitä, että pääsevätkö käymään mökillä, samaan aikaan kun koulut ja muut oikeasti tärkeät laitokset ovat suljettu. Niinkun, v***u oikeesti?
Mitä se siihen kuuluu?
Ei mökki ole koulu.Luulen että hän ajoi takaa sitä että yhteiskunnan kannalta hieman tärkeämmätkin tahot kuin av-palstan mökkiläiset, ovat joutuneet joustamaan kriisin keskellä jota vastaan kuitenkin yhdessä taistellaan. Mökeille hinkuvat voisivat myös joustaa mielihaluistaan _yhteisen_ hyvän eteen. Juuri sinä mökkiläinen siellä, et ole maailman napa, eikä sinun henki naapurin henkeä arvokkaampi.
Ja jos joku nyt vihdoin saisi sanottua miten se yhteinen hyvä siitä paranee jos joku istuu kaupungissa kotonaan sen sijaan että istuu mökillään? Tähän ei tunnu tulevan muita vastauksia kuin se, että se on määräys tai vaihtoehtoisesti todella kaukaa haettuja teoreettisia tapahtumaketjuja jotka ei tapahdu jos se mökkiläinen istuu mökillään erossa paikallisista.
EI, yhteinen hyvä ei parane sillä että noudatetaan virkamiesten määräyksiä joita ei pysty perustelemaan. Siksi toiseksi maalaiset itse tuntuu olevan paljon nihkeämpiä noudattamaan noita samoja eristäytymismääräyksiä kuin kaupungissa esim. etätöissä olevat sadat tuhannet.
🤦♀️ ne on perusteltu ja monesti. Vaikka missä lähteessä.
https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/fc4ad6fe-a88b-49ff-aa6b-34e5eca0…
Miten yhteinen hyvä paranee kun uusimaa lähtee mökeilleen? Äläkä sano että uudenmaan tartunnat vähenee, uusimaa ei ole koko suomi. Kysyn yhteistä hyvää.
Sorry vaan mutta sinun on perusteltava miksi haluat kieltää ihmisiltä perusoikeuksiin kuuluvia asioita. Ei siihen mitkään mutut auta tai määräyksiäsi ei oteta tosissaan. Kuten ei noita sannan ja kumppaneiden määräyksiäkään mökkeilystä otettu. Moni hilpasi mökilleen esim. etätöihin eikä suurimmasta osasta noista ole mökkikunnalle mitään haittaa.
Osa toki elää elämänsä kuin pellossa eli aina vedellään just siten kuin tekee mieli ja mistään määräyksistä välittämättä mutta ei noi noudata niitä sannankaan määräyksiä joten miksi muiden hyvinkäyttäytyvien on pysyttävä kotonaan jos nää joille rajoitteet olisi tarpeen ei noudata niitä missään tapauksessa.
Sama ongelma toki esim. alkoholin kanssa eli suurin osa hallitsee itsensä mutta ne jotka ei hallitse määrittää sen mitä kaikki saa tehdä, ja sitten nää ongelmatapaukset juo ties mitä salakuljetettua kamaa tai keittelee itse pannuissaan jos ei sitten juo tuulilasinpesunestettä.Ehkä poliitikkojakin pitää ruveta kohtelemaan ääritapausten perusteella, eli heittää koko porukan samantien vankilaan valintansa jälkeen kun joku niistä kiertää kuitenkin sääntöjä.
Samasta syystä miksi uudenmaan rajat suljettiin. Siihen ei olisi riittänyt heppoiset perusteet ja oletukset. Kyse on valtakunnallisesta kriisistä ja ihmisten hengistä. Tottakai sulkeminen rajoitti perusoikeuksia, se oli vain tehtävä.
Tartunnat on nousseet vielä hillitysti, vielä. He on jo olemalla eri sairaanhoitopiirin alueella riski juuri koska eivät ole ennustajia. Ei riitä että käyttäytyy prikulleen kuten pitää välttääkseen kontakteja. Varmasti osa ei aiheuta ongelmaa, varmasti osa tulee aiheuttamaan. Määrää ei voi tietää.
Se kannattaako tietentahtoen järjestää kyseinen riski tällaisena aikana, kun kaikkien pitäisi joustaa mielihaluissaan, on jokaisen omalla vastuulla. Itselleni ainakin on väliä kuoleeko Suomessa koronaan moni vai todella moni. Jokainen on arvokas, monelle valitettavasti vain siinä vaiheessa kun se on oma mummo, pappa, isä, äiti kun joutuu hengenvaaraan..
En mene itsekään mökilleni, se on eri kunnassa, jossa on vieläpä pienet sh-resurssit. Minä haluan olla yksi niistä jotka toimii vastuullisesti. Onneksi suurin osa Suomea kuuluu vielä samaan porukkaan.
Ajattelit että ehdottomasti sairastut ja joudut teholle, niinkö?
Tämä on todennäköisesti hyvin pieni mahdollisuus, myös muilla.
Vierailija kirjoitti:
Koko kansan suosikki Pimiän Vappu näyttää mallia ja meni mökilleen. Ei olevinaan käytä mökkikuntansa Salon palveluja ja sairastuessaan lähtee Helsinkiin. Höpö höpö. Vappuhan ei kuitenkaan siellä mökillä pysy, vaan ajelee Salo-Helsinki väliä livelähetyksiinsä. Siinäpä meille oiva esimerkki kuinka pitää toimia.
Katoin ohjelman mökki ja huussi ja Vapun mökkiä esiteltiin ja ei ihme kun siellä viihtyvät. Aivan mahtava paikka . Ei instramissa oo kuvia nyt että olisivat siellä. Menihän mökille Mikkeliin eräs vaikuttaja mutta meni ennen karenssia ja tekee etätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesä- heinäkuussa kaikki lähtevät joka tapauksessa mökeilleen, joten mitähän merkitystä näillä suosituksilla oikein on? Tuskin kukaan uskoo että pandemia olisi kesällä vielä ohikaan. Ei tuon leviämistä maaseudulle voi estää.
Ei varmasti ole ohi, kyse on taudin huipusta. Sitä on povattu juhannukselle. Eikä varmasti voi estää kuin eristämällä ehkä joka maakunta, tuskin silloinkaan, mutta ei sitä ole myöskään syytä nopeuttaa. Kerkeäisivät sairaalat saada vaikka kunnolliset maskit yms välineet valmiiksi ja varautua tehohoitopaikkojen lisäämiseen. Lisäaika ei tässä asiassa tee yhtään hallaa. Ellei sitten halua ihan Ruotsin mallilla mennä, sitäkö kannatat? Onhan sitäkin spekuloitu ja silläkin on puolensa.. monipiippuisia asioita
HUSn infektiotautien ylilääkäri sanoo tänään IS:ssa, että KUN toinen aalto tulee, mitkään rajoitukset eivät EHKÄ auta. Vähän ylimalkainen heitto, mutta siis toista aaltoa odotellaan sitten jo.
Toinen aalto tulee varmasti siinä vaiheessa ainakin kun lentoliikenne taas avataan. Siitä selvitään samoin keinoin kuin ensimmäisestä, luovuttaminen ja kaikkien rajoituksien poisto kuulostaa melko karulta. Nähtäväksi jää mikä on lopullinen kuolleiden määrä. Toivottavasti kaikki kantaa kortensa kekoon
Henkisesti oon jo varautunut että tätä iloa kestää tämä vuosi ja ens vuottakin ties kuinka pitkään. Tulisi lääke ja rokote . Elinpiiri on pienentynyt mutta onneksi viihdyn kotona ja en kaipaa NYT edes seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etuoikeutetut ihmiset ovat täällä niin kovin huolissaan siitä, että pääsevätkö käymään mökillä, samaan aikaan kun koulut ja muut oikeasti tärkeät laitokset ovat suljettu. Niinkun, v***u oikeesti?
Mitä se siihen kuuluu?
Ei mökki ole koulu.Luulen että hän ajoi takaa sitä että yhteiskunnan kannalta hieman tärkeämmätkin tahot kuin av-palstan mökkiläiset, ovat joutuneet joustamaan kriisin keskellä jota vastaan kuitenkin yhdessä taistellaan. Mökeille hinkuvat voisivat myös joustaa mielihaluistaan _yhteisen_ hyvän eteen. Juuri sinä mökkiläinen siellä, et ole maailman napa, eikä sinun henki naapurin henkeä arvokkaampi.
Ja jos joku nyt vihdoin saisi sanottua miten se yhteinen hyvä siitä paranee jos joku istuu kaupungissa kotonaan sen sijaan että istuu mökillään? Tähän ei tunnu tulevan muita vastauksia kuin se, että se on määräys tai vaihtoehtoisesti todella kaukaa haettuja teoreettisia tapahtumaketjuja jotka ei tapahdu jos se mökkiläinen istuu mökillään erossa paikallisista.
EI, yhteinen hyvä ei parane sillä että noudatetaan virkamiesten määräyksiä joita ei pysty perustelemaan. Siksi toiseksi maalaiset itse tuntuu olevan paljon nihkeämpiä noudattamaan noita samoja eristäytymismääräyksiä kuin kaupungissa esim. etätöissä olevat sadat tuhannet.
Miten yhteinen hyvä paranee kun uusimaa lähtee mökeilleen? Äläkä sano että uudenmaan tartunnat vähenee, uusimaa ei ole koko suomi. Kysyn yhteistä hyvää.
Esimerkkejä uusimaalaisten mökille lähdöstä (laajamittaisesta)? Harvalla edes on mökkiä. Jotain rajaa tuohon liioitteluun.
Todella monella on mökki. Ihmisiä kuitenkin 1,7 milj.
"Tilastoon koottiin tietoa Uudeltamaalta lähteneestä liikenteestä muihin maakuntiin. Lisäksi tilastossa on kuntien väkimäärät kellonaikana 20–21."
Yli 20% nousu liikenteessä suosittuihin mökkikuntiin heti kun tieto rajojen sulkemisesta tuli.
https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/919d35b9-16dd-4f5f-8f5f-ced1d580…
Puhutko uusmaalaisten ryntäilystä, vai yleensä mm. lähikunnista mökeilleen menijöistä?
Eikö rajat auenneet vasta pääsiäisen jälkeen.?
Tai oletko sitä mieltä, etteivät kuntalaiset saa mennä edes kotikunnassaan mökeilleen?
Uusimaalaisista oli tieto koottu tuossa uutisessa. Ei tietenkään muidenkaan eri sh-piirin alueella mökin omistavien pitäisi sinne mennä. Voi oman sh-piirin alueella mennä mökille vaikka olisikin kaukanakin. Sh-resurssit on laskettu maakunnittain. Heihin om varauduttu.
Aukesivat, ja kun jotkut väittävät ettei moni uusimaalainen edes mökkeile, niin näyttäisi mökkeilevän. Iso osa kerkesi mökilleen ennen sulkua mikä oli väärin tehty, yhtä väärin kun että sieltä nyt lähdetään. Ja osa varmasti lähtee, sekä nyt, että varsinkin vappuna, uskoakseni. Tiedän kaveriporukan joka lähtee, enkä usko että on ainoita.
Nimenomaan eristyksissä kannattaa olla.
Sulla on harha että kaikilla mökeille meneville on korona, niinkö?
Eipä ole sairaalapaikat nousussa, päinvastoin.
Minä menen mökille koska mikään laki ei sitä estä.
Minä en kuormita mökkipaikkakuntani terveydenhuoltoa millään tavalla.
En kuormittanut viimekään kesänä vaikka tiedän joutuneeni viikoksi haimatulehduksen takia siellä osastolle kun vähän kilistelin kuppia.
Ja perho ponkaisi poskeen kun koitin saada kalaa.
Ja niskat retkahti kun lomani alkuvaiheessa jouduin äkkijarruttamaan hirven takia.
Ja peukalon tyveen tuli tikkejä vaativa vekki kun vuolin puukolla kiehisiä takkaan puusta.
Sattuipa sekin että mökkikeittiön yläkaapin ovi osui silmäkulmaan kun puoliso oli kireänä kun olin kuulemma liian laiska vaikka koko yön olin ollut rankametässä viinapullon kanssa että olis tyytyväinen. Siinäpä sitten aamukolmelta iskin umpiväsyneenä viimesillä sisun rippeilläni vesurilla sääreen.
Pitipä sitten mennä naapuria auttamaan kattorempassa ja putosin katolta ja selkä siinä nitkahti. Oli kuvantamiset ja kaikki ja yksi murtunut kylkiluu.
Kaikkea sitä sattuu vaikkei mitään tee.
Loppulomalla vaan nesteytin ja saunoin. Saunassa kiuas teki liian läheistä tuttavuutta lonkkani kanssa ja rajut tuskat ei kotikonstein loppuneet, hoitivat sitäkin sairaalassa jonkin aikaa.
Puoliraatona kaikesta pikkuhänderistä päätin nauttia loppulomasta ja vaan kalastella naapurin Vilhon kanssa ja sen kanssa tuli riitaa en tiedä joku vanha rajakiista kun se ei vaan tajua miten asiat on aina olleet niin se sitten äityi heivaamaan mut yli laidan mutta sain onneksi vaan avohaavan päähän ja putosi lopulta itse airon osuessa sitä lapaluiden väliin. Naapurimme kun oli myös mökkinaapuri, ja tullut mökilleen vasta eilen, niin jospa tajuis mennä takasin kotiinsa bumerangina niin me saatais mökkeillä rauhassa....
Sellaista händeriä. Mutta en silti ymmärrä miks mökille ei muka sais mennä. En kuormita sairaanhoitoa siellä mökillä nytkään. Nää on ihan arkisia juttuja joista sairaanhoitsut selviää rutiinilla. En kuormita lääkäreitä enkä sairaanhoitajia.
En usko koko hössötykseen.
Kuormitus on pelkkä kukkahattujen iltasatu.
Tämä kaikki on disinformaatiota ja lampaat lähtevät mukaan.
Oikeasti tämä ei ole Suomessa niin paha kuin mitä media vouhottaa ja hallitus.
Influenssaankin kuolee vanhuksia eikä sen takia Suomea pysäytetä.
Mökkeilyn kieltäminen on ylimitoitettua. Korona ei ole yhtäkkiä yllättäen sairaalaan vievä tauti, eikä kukaan täysipäinen hankkiudu perähikiän terveyskeskukseen, jos hänellä on pääsy HUS-sairaalaan.
Uudenmaan sulku (28.3.) oli sekin ylireagointia, ja se osoittautui virheellisiin tietoihin perustuvaksi pian asettamisensa jälkeen. Keskeinen perustehan oli se, että Suomessa luultiin olevan koronavapaita maakuntia (Kainuu), joita haluttiin suojata, ja haluttiin estää koronan leviäminen Lappiin.
Sulun aikana kävi nopeasti ilmi, että kainuulaiset olivat ihan itse levittäneet koronan keskuuteensa jo kauan ennen sulkua, 14.3. peruutetun hiihtokilpailun aikaan vietetyssä kapakkaillassa, ja itse asiassa Kainuu olikin jo sulkua asetettaessa yksi Suomen pahimmista koronapesäkkeistä.
Samoin kävi ilmi, että Kittilä ja Kolari eivät olleetkaan neitseellisen puhtaita suojeltavia alueita, vaan viruslinkoja, joista kannattikin itse asiassa pitää etelän vähemmän koronaa sairastavat ihmiset poissa heidän oman turvallisuutensa vuoksi.
Vielä on riittänyt puhetta Uudenmaan suuremmista tartuntaluvuista. Nyt alkaa näyttää siltä, että nekin selittyvät suurelta osin hoivakodeilla ja valitettavasti myös maahanmuuttajayhteisöiden suuremmilla koronaluvuilla. Tämä nyt kumminkin tarkoittaa sitä, että mökkiläisissä on paljon vähemmän koronaa kuin mitä pelkät kokonaisluvut ovat antaneet ymmärtää, koska mökkeily on lähinnä aktiivi-ikäisten kantasuomalaisten harrastus.
uskokaa jo mökki kunnat ei teidän rahojanne tarvitse kunhan maksatte kiinteistö verot ja pysytte pois
Hallitus valtakunnallisena mökkeilytiedottajana ?
On vain tainnut 'viisikolta' nyt unohtua, ettei suurimmalla osalla kansalaisista mitään mökkiä edes ole...
Suomeksi sanottuna:
nyt ei ole oikea aika tehdä maailmanympäripurjehdusta !
Vierailija kirjoitti:
Mökkeilyn kieltäminen on ylimitoitettua. Korona ei ole yhtäkkiä yllättäen sairaalaan vievä tauti, eikä kukaan täysipäinen hankkiudu perähikiän terveyskeskukseen, jos hänellä on pääsy HUS-sairaalaan.
Uudenmaan sulku (28.3.) oli sekin ylireagointia, ja se osoittautui virheellisiin tietoihin perustuvaksi pian asettamisensa jälkeen. Keskeinen perustehan oli se, että Suomessa luultiin olevan koronavapaita maakuntia (Kainuu), joita haluttiin suojata, ja haluttiin estää koronan leviäminen Lappiin.
Sulun aikana kävi nopeasti ilmi, että kainuulaiset olivat ihan itse levittäneet koronan keskuuteensa jo kauan ennen sulkua, 14.3. peruutetun hiihtokilpailun aikaan vietetyssä kapakkaillassa, ja itse asiassa Kainuu olikin jo sulkua asetettaessa yksi Suomen pahimmista koronapesäkkeistä.
Samoin kävi ilmi, että Kittilä ja Kolari eivät olleetkaan neitseellisen puhtaita suojeltavia alueita, vaan viruslinkoja, joista kannattikin itse asiassa pitää etelän vähemmän koronaa sairastavat ihmiset poissa heidän oman turvallisuutensa vuoksi.
Vielä on riittänyt puhetta Uudenmaan suuremmista tartuntaluvuista. Nyt alkaa näyttää siltä, että nekin selittyvät suurelta osin hoivakodeilla ja valitettavasti myös maahanmuuttajayhteisöiden suuremmilla koronaluvuilla. Tämä nyt kumminkin tarkoittaa sitä, että mökkiläisissä on paljon vähemmän koronaa kuin mitä pelkät kokonaisluvut ovat antaneet ymmärtää, koska mökkeily on lähinnä aktiivi-ikäisten kantasuomalaisten harrastus.[/quote
Sanot kaiken naulankantaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi avaa rajat? Pikkuisen sekavaa viestintää ja ite hinkuaa tampereelle
MInua hävettää teidän puolestanne. Harvinaisen typeriä olette. RAJAT OLI LAIN MUKAAN AVATTAVA koska oikeudellisia perusteita kiinnipidolle ei enää ollut (THL, STM, HUS ja oikeuskanslerin sekä perustuslakivaliokunnan mukaan). Se ei tarkoita etteikö jokaisella olisi oma vastuu jättää levittämättä tautia. Sanna Marinin on näköjään turha luottaa suomalaisten älykkyyteen koska sitä ei ole lainkaan!
Uudenmaan sulku ei vaikuta paskankaan vertaa Marinin Tampereen matkoihin, koska hänen KOTINSA on siellä ja kotiin sai mennä sulunkin aikana.
Voisi se pikkutyttö sitten pysytellä Tampereella, samoin Li turkuun, pysyvästi.
Vierailija kirjoitti:
En kuormittanut viimekään kesänä vaikka tiedän joutuneeni viikoksi haimatulehduksen takia siellä osastolle kun vähän kilistelin kuppia.
Ja niskat retkahti kun lomani alkuvaiheessa jouduin äkkijarruttamaan hirven takia.
Ja peukalon tyveen tuli tikkejä vaativa vekki kun vuolin puukolla kiehisiä takkaan puusta.Sattuipa sekin että mökkikeittiön yläkaapin ovi osui silmäkulmaan kun puoliso oli kireänä kun olin kuulemma liian laiska vaikka koko yön olin ollut rankametässä viinapullon kanssa että olis tyytyväinen. Siinäpä sitten aamukolmelta iskin umpiväsyneenä viimesillä sisun rippeilläni vesurilla sääreen.
Pitipä sitten mennä naapuria auttamaan kattorempassa ja putosin katolta ja selkä siinä nitkahti. Oli kuvantamiset ja kaikki ja yksi murtunut kylkiluu.
Loppulomalla vaan nesteytin ja saunoin. Saunassa kiuas teki liian läheistä tuttavuutta lonkkani kanssa ja rajut tuskat ei kotikonstein loppuneet, hoitivat sitäkin sairaalassa jonkin aikaa.
Puoliraatona kaikesta pikkuhänderistä päätin nauttia loppulomasta ja vaan kalastella naapurin Vilhon kanssa ja sen kanssa tuli riitaa en tiedä joku vanha rajakiista kun se ei vaan tajua miten asiat on aina olleet niin se sitten äityi heivaamaan mut yli laidan mutta sain onneksi vaan avohaavan päähän ja putosi lopulta itse airon osuessa sitä lapaluiden väliin. Naapurimme kun oli myös mökkinaapuri, ja tullut mökilleen vasta eilen, niin jospa tajuis mennä takasin kotiinsa bumerangina niin me saatais mökkeillä rauhassa....Sellaista händeriä. Mutta en silti ymmärrä miks mökille ei muka sais mennä. En kuormita sairaanhoitoa siellä mökillä nytkään. Nää on ihan arkisia juttuja joista sairaanhoitsut selviää rutiinilla. En kuormita lääkäreitä enkä sairaanhoitajia.
Että semmoiset fantasiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se siihen kuuluu?
Esimerkkejä uusimaalaisten mökille lähdöstä (laajamittaisesta)? Harvalla edes on mökkiä. Jotain rajaa tuohon liioitteluun.
Todella monella on mökki. Ihmisiä kuitenkin 1,7 milj.
"Tilastoon koottiin tietoa Uudeltamaalta lähteneestä liikenteestä muihin maakuntiin. Lisäksi tilastossa on kuntien väkimäärät kellonaikana 20–21."
Yli 20% nousu liikenteessä suosittuihin mökkikuntiin heti kun tieto rajojen sulkemisesta tuli.
https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/919d35b9-16dd-4f5f-8f5f-ced1d580…
Nousu verrattuna sulkupäivän liikennemääriin, eli suhteessa normaaliin oltiin merkittävästi pienemmissä määrissä.
Huolella etätyönsä tehnyt, hygieniasta huolehtinut ja sosiaalisia kontakteja vältellyt uusmaalainen mökkiläinen ei, siirtyessään möksälle etätöihin, tartuta mökkikuntansa väkeä sen enempää kuin kotikuntansakaan väkeä. Kontakteja mökkikunnassa on vähemmän kuin kotona, koska asiainhoitopaikoissa liikkuu huomattavasti vähemmän väkeä ja on muutenkin väljempää. Naapureita ei lähietäisyydellä ole eikä metsissä tai oman laiturinnokassa liiku.
Siis liikennemäärä uudeltamaalta 3 suosituimpaan mökkikuntaan kasvoi jokaiseen yli 20%, kun kerrottiin että rajat aiotaan sulkea. 2 päivää ennen lähtivät rajansulkua pakoon mökille. En ymmärrä mistä lukemista saat normaalia pienemmät. Tuo piikki tuskin on sattumaa..
Ja niin, moniko uusimaalainen voi 100% sanoa että ei ole oireeton kantaja tai ettei mökillä tule mitään muuttujia ,että joutuisi mihinkään kontaktiin. Kuinka moni ei käy perillä kaupassa, jos matkaa useampikin tunti. Varmasti hänelle itselle turvallisempi olla mökillä, ja uusimaalta lähtee yksi mahd. sairastuja/tartuttaja pois. Miten on mökkikunnan asukkaiden tai th-resurssien laita sitten..
Vierailija kirjoitti:
Ja peukalon tyveen tuli tikkejä vaativa vekki kun vuolin puukolla kiehisiä takkaan puusta.Sattuipa sekin että mökkikeittiön yläkaapin ovi osui silmäkulmaan kun puoliso oli kireänä kun olin kuulemma liian laiska vaikka koko yön olin ollut rankametässä viinapullon kanssa että olis tyytyväinen. Siinäpä sitten aamukolmelta iskin umpiväsyneenä viimesillä sisun rippeilläni vesurilla sääreen.
Puoliraatona kaikesta pikkuhänderistä päätin nauttia loppulomasta ja vaan kalastella naapurin Vilhon kanssa ja sen kanssa tuli riitaa en tiedä joku vanha rajakiista kun se ei vaan tajua miten asiat on aina olleet niin se sitten äityi heivaamaan mut yli laidan mutta sain onneksi vaan avohaavan päähän ja putosi lopulta itse airon osuessa sitä lapaluiden väliin. Naapurimme kun oli myös mökkinaapuri, ja tullut mökilleen vasta eilen, niin jospa tajuis mennä takasin kotiinsa bumerangina niin me saatais mökkeillä rauhassa....Sellaista händeriä. Mutta en silti ymmärrä miks mökille ei muka sais mennä. En kuormita sairaanhoitoa siellä mökillä nytkään. Nää on ihan arkisia juttuja joista sairaanhoitsut selviää rutiinilla. En kuormita lääkäreitä enkä sairaanhoitajia.
Haluatko aiheuttaa riskin vai et. Siinä on omalle kohdalle miettimistä jokaisella. Luuletko tosiaan että kaikki mökkiläiset on mallikkaasti käyttäytyviä. Moni ei ole.
Koko kansan suosikki Pimiän Vappu näyttää mallia ja meni mökilleen. Ei olevinaan käytä mökkikuntansa Salon palveluja ja sairastuessaan lähtee Helsinkiin. Höpö höpö. Vappuhan ei kuitenkaan siellä mökillä pysy, vaan ajelee Salo-Helsinki väliä livelähetyksiinsä. Siinäpä meille oiva esimerkki kuinka pitää toimia.