Hoitajat, kuinka moni vaihtaa alaa jälkeen koronan?
Moniko vaihtaa alaa kunhan tämä painajainen on ohi? Itse olen miettinyt sitä jo parisen vuotta, ja nyt tämän nöyryytyksen myötä päätös on syntynyt. Ilman työehtosopimusta, ilman mahdollisuutta edes irtisanoutua, vaarannan riskiryhmään kuuluvat perheenjäseneni. Voi kunpa olisin lähtenyt jo ajat sitten!
Kommentit (104)
Yritän hommata hoitsun paperit takataskuun. Todnäk siirryn toiselle alalle hommiin, mutta kriisitilanteissa voi sitten heittää keikkaa hoitajana eikä tarvitse työttömänä kärvistellä. Toki kuitenkin olen muissa töissä ns. Normaalitilanteessa.
Kukah mahtaa työllistää kaikki alaa vaihtavat kymmenet- tai sadattuhannet hoitajat?
Lisää pandemioita on luvassa, sen uskon. Ja en usko että on olemassa 💯 varmaa keinoa välttyä
Sairaanhoitajien keskuudessa alan vaihto on todella vähäistä. Taisi olla amk-koulutetuista yksi alhaisimmista.
Kunhan kysyn kirjoitti:
Kukah mahtaa työllistää kaikki alaa vaihtavat kymmenet- tai sadattuhannet hoitajat?
Noo, kunhan nyt ensin kouluun pääsevät.
No sitten ei muuta kuin vaihtamaan alaa. Oma äiti on hoitaja ja riskiryhmää, pääsi työtehtäviin joissa ei kohonnutta tartuntariskiä. Sama juttu ystävällä joka on sairaanhoitaja. Millainen työnantaja sulla oikein on ap? Entä oletko ollut yhteydessä työterveyteen? Todellisuudessa riskiryhmiin kuuluvat hoitajat huomioidaan ja siirretään muihin työtehtäviin. Minulla on lähipiirissä useita hoitajia ja olen heiltä tämän kuullut!
Filippiineiltä tulee motivoituneita ja kaikkeen tyytyväisiä koronahoitajia. He eivät tarvitse suojavälineitä eikä kunnon palkkaa. Nyökyttelevät vain hymyillen pomoille ja tekevät ylitöitä. Ovat aina valmiina Attendon palvelukseen.
Olen hoitoalan opiskelija, vaikka palkka on huono, otan mieluummin sen huonopalkkaisen työn, kun jatkuvan epävarmuuden siitä, onko töitä ollenkaan. Entisenä toimistotyöntekijänä, tiedän mitä on se turhautuminen, kun ei ole paikkoja mitä hakea tai jos on kilpailet siitä yhdestä paikasta satojen muiden kanssa....
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa hoitoalalle pyrkii nyt enemmän porukkaa kuin aiemmin. Ei tuo etätyö nyt kaikella suoele, jos esim. käy kaupassa, siellä on vaara altistua. Joo ruokaa voi tilata kotiovelle, mutta jaksaako terve ihminen sellaista elämää kuukausikaupalla?
Ruotsissa maksetaan tuplapalkka koronakorotuksena.
Hoitoalallahan on paljon sellaisia paikkoja joissa ollaan todella todella tarkkoja siitä, ettei kenelläkään potilaalla/asiakkaalla varmasti ole koronaa. Älyttömän tarkat seulat kaikille asiakkaille ja koronan hoito on todella tarkasti jaoteltu tiettyihin paikkoihin ja vain sinne menee koronaepäillyt. Koronaepäillyillä ei ole mitään asiaa suurimpaan osaan terveydenhuollon ympäristöistä.
Kuka ruokakaupassa valvoo ettei asiakkailla ole koronaoireita? Eikä niillä myyjillä ja hyllyttäjillä kaupassa ole yhtään mitään suojauksia, pelkät hanskat suojana, ei mitään muuta! Ihmisiä sadoittain päivän aikana pärskii ympäriinsä ja he siellä altistuvat.
Tämä ihan vain vertailuna.
Vierailija kirjoitti:
Joku mahdollisimman laaja-alainen koulutus, kuten kaupallinen ala. Ja etätyömahdollisuus on oltava seuraavassa työpaikassani, koska lisää pandemioita on luvassa. Seuraavan koittaessa jään minäkin kotiin valittamaan kuinka rankkaa ja tylsää on. Ja voi voi kun ei kotoa pääse mihinkään.
Niin todennäköisesti jäätkin, kun sinut lomautetaan tai irtisanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa hoitoalalle pyrkii nyt enemmän porukkaa kuin aiemmin. Ei tuo etätyö nyt kaikella suoele, jos esim. käy kaupassa, siellä on vaara altistua. Joo ruokaa voi tilata kotiovelle, mutta jaksaako terve ihminen sellaista elämää kuukausikaupalla?
Ruotsissa maksetaan tuplapalkka koronakorotuksena.
Kummasti raha poistaa pelon. 🤑
Miksi joku haluaisi vaihtaa alaa jonkun epidemian vuoksi? Monella hoitajalla tuo on kutsumusammatti, ja alalle on tyypillisesti valikoitunut ihmisiä, jotka eivät työpäivän jälkeen jää murehtimaan työasioita. Ammatti vaatii tietynlaista tynnekylmyyttä, ja järkiajattelua. Jos siihen ei pysty, niin sitten kannattaa miettiä alan vaihtoa.
Ei kiinnosta nämä paskahommat tippakaan ja tämän jälkeen tällä paskapalkalla vielä vähemmän. Kyllä sitä täytyy ruveta jotain muuta miettimään.
On sillä palkalla oikeasti väliä, koska lääkärit ei valita. Tämähän koskee todella paljon myös lääkäreitä ja hekin altistuvat kokoajan työssänsä, mutta heillä on palkka kohdillaan.
Kunhan kysyn kirjoitti:
He varmaan ryhtyvät yrittäjiksi :D
Vierailija kirjoitti:
Olenko puhunut palkasta yhtään mitään? En. Olen vain ja ainoastaan huolesta ja murheesta poikki, pelkään lapseni hengen puolesta! Mikään ei saa minua jäämään hoitoalalle tämän jälkeen, ei vaikka tulisi tuplasti palkkaa.
Miten ihmeessä olet sitten alunperin lähtenyt tuolle alalle? Varmasti tiesit, että tällaisiakin tilanteita voi tulla vastaan.
New Yorkissa hoitajille maksetaan korona-aikana 20.000 dollaria/kk. Joissain alueilla ilmainen hotellimajoitus ja ruoka.
Vierailija kirjoitti:
On sillä palkalla oikeasti väliä, koska lääkärit ei valita. Tämähän koskee todella paljon myös lääkäreitä ja hekin altistuvat kokoajan työssänsä, mutta heillä on palkka kohdillaan.
Ei kun sitten lääkikseen!
Minä irtisanouduin. Menen sukulaiseni maatilalle kasvihuonehommiin.