Hoitajat, kuinka moni vaihtaa alaa jälkeen koronan?
Moniko vaihtaa alaa kunhan tämä painajainen on ohi? Itse olen miettinyt sitä jo parisen vuotta, ja nyt tämän nöyryytyksen myötä päätös on syntynyt. Ilman työehtosopimusta, ilman mahdollisuutta edes irtisanoutua, vaarannan riskiryhmään kuuluvat perheenjäseneni. Voi kunpa olisin lähtenyt jo ajat sitten!
Kommentit (104)
Onpa piristävä lukea reippaista hoitajista, jotka ovat varmasti oikealla alalla.
Mediassa valittavat luultavasti valittaisivat toisessakin työssään, ja palkkaa pitäisi saada paljon enemmän oli homma mikä hyvänsä.
Lääkärisarjoja katsellessako se alavalinta on tehty, vai miten ei ole ollut alusta asti selvää, mitä työhön kuuluu?
Itse lähtisin sairaanhoitajaksi jos palkka olisi samassa, kun työn määrä ja riskit.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan kysyn kirjoitti:
Kukah mahtaa työllistää kaikki alaa vaihtavat kymmenet- tai sadattuhannet hoitajat?
He varmaan ryhtyvät yrittäjiksi :D
Se varmaan ratkaisisi myös huonon palkan ongelman. 😂
Vierailija kirjoitti:
Itse lähtisin sairaanhoitajaksi jos palkka olisi samassa, kun työn määrä ja riskit.
Sairaanhoitajaksi ei niin vain lähdetä vaan haetaan. Hakijoita on valtavat määrät vaikka aina puhutaan miten ala ei muka kiinnosta. Olen hakenut kaksi kertaa aikoinaan sairaanhoitajaksi enkä ollut lähelläkään sisäänpääsyä, yliopiston ovet aukesi helpommin. Sh:ksi haki valtavasti porukkaa ja pääsykokeissa oli todella vaikeaa yrittää erottua mitenkään muista.
Älkää huoliko. Koronan jälkeen saatte nauttia filippiniiläishalpahoitajien hellästä huomasta. Hymyä pukkaa, kielitaidosta ja työehdoista viis.
Vierailija kirjoitti:
Miks muualla maksetaan korotusta koronan aikana, mutta Suomessa ei? Ihan ihme touhua.
No ei sitä nyt kaikkialla muualla makseta :D Muutamissa paikoissa vain. Hyvähän se on maksella jos varaa on.
Tervetuloa yksityiselle sektorille. Otetaanpa vaikka esimerkiksi toimistotyöntekijä. Palkka nippanappa 2000 €/kk/brutto. Jokaiseen vapaaseen paikkaan on satoja hakijoita. Liukuva työaika = tunti-tunnista ylitöitä. Ei ikälisiä. Vuosilomaa maksimissaan 30 päivää ja niistä 5 päivää tulee olla lauantai. Sairausjan palkkaa maksetaan useimmiten max 4-5 vk. Kvartaalitalous = jatkuva yt uhka. Äitiys-/vanhempainlomalta kertyy lomaoikeutta vain 6 kk ajalta. Me ollaan pelkkiä kulueriä työnantajille, eikä kukaan arvosta meidän työtä, ollaanhan me vaan paperinpyörittäjiä.
Julkinen sektori: ikälisät, pitkät lomat (7,5 vk) ylityöt korvataan rahalla, sairausajan palkkaa maksetaan 120 päivää, koko äitiys/vanhempainvapaan ajalta kertyy vuosilomaa.
Miksi ihmeessä te haluatte yksityiselle sektorille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajaksi ei niin vain lähdetä vaan haetaan. Hakijoita on valtavat määrät vaikka aina puhutaan miten ala ei muka kiinnosta. Olen hakenut kaksi kertaa aikoinaan sairaanhoitajaksi enkä ollut lähelläkään sisäänpääsyä, yliopiston ovet aukesi helpommin. Sh:ksi haki valtavasti porukkaa ja pääsykokeissa oli todella vaikeaa yrittää erottua mitenkään muista.
Kiinnostaisi tietää, minkähänlaista sakkia sinne hakeutuu ja jää vielä rannallekin, kun pääsykokeet ovat äärimmäisen helpot verrattuna monien muiden alojen pääsykokeisiin?
Vierailija kirjoitti:
Lääkärisarjoja katsellessako se alavalinta on tehty, vai miten ei ole ollut alusta asti selvää, mitä työhön kuuluu?
Aikoinaan koulussa luokan kiusaajatytöt hihittelivät poikien läheisyydessä että heistä tulee kuumia hoitsuja. Alalla on ainakin myös tuollaista porukkaa.
Jos ei oma valinta ollut kyseessä niin olkoon se karma sitten.
Vierailija kirjoitti:
New Yorkissa hoitajille maksetaan korona-aikana 20.000 dollaria/kk. Joissain alueilla ilmainen hotellimajoitus ja ruoka.
Siellä myös pakotetaan hoitajia koronahoitajiksi, noinkohan siellä otetaan riskiryhmiä huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku haluaisi vaihtaa alaa jonkun epidemian vuoksi? Monella hoitajalla tuo on kutsumusammatti, ja alalle on tyypillisesti valikoitunut ihmisiä, jotka eivät työpäivän jälkeen jää murehtimaan työasioita. Ammatti vaatii tietynlaista tynnekylmyyttä, ja järkiajattelua. Jos siihen ei pysty, niin sitten kannattaa miettiä alan vaihtoa.
Kutsumus hoitotyöhön ja hoivavietti vetää monia hoitoalalle. Suuri osa heistä tekee työtä kutsumuksesta eikä ole vailla suuria palkkoja. Meluajat ovat pieni vähemmistö. Valtaosa hoitajista on hiljaisia, tottelevaisia ja nöyriä.
Vierailija kirjoitti:
Älkää huoliko. Koronan jälkeen saatte nauttia filippiniiläishalpahoitajien hellästä huomasta. Hymyä pukkaa, kielitaidosta ja työehdoista viis.
Harva mies varmaan pistää pahakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jahas, täällä jotkut suunnittelee pakoa, vaikka yhteiskunta on koulutuksen maksanut. Kyllä teidät siitäkin huolimatta töihin saadaan, aina tarvittaessa. Halusitte tai ette.
No ei itse asiassa. Ei vastahakoisia oikeasti pakoteta töihin, koska siinä ei ole mitään järkeä. Tämä on monta kertaa sanottu ihan ääneen.
Luuletko, että ihmiset näin ylipäänsä käy töissä huvikseen? Kyllä iso osa käy ihan pakon edestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jahas, täällä jotkut suunnittelee pakoa, vaikka yhteiskunta on koulutuksen maksanut. Kyllä teidät siitäkin huolimatta töihin saadaan, aina tarvittaessa. Halusitte tai ette.
No ei itse asiassa. Ei vastahakoisia oikeasti pakoteta töihin, koska siinä ei ole mitään järkeä. Tämä on monta kertaa sanottu ihan ääneen.
Luuletko, että ihmiset näin ylipäänsä käy töissä huvikseen? Kyllä iso osa käy ihan pakon edestä.
Minä luulin, että rahan takia. Pakko ei ole kuin kuolla.
Työvelvoite poikkeusoloinahan ei sitten häviä uraa vaihtamalla kun koulutus ja kokemusta jo kerran on. Tarvittaessa voidaan haalia takaisin hoitotyöhön myös alaa vaihtaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku haluaisi vaihtaa alaa jonkun epidemian vuoksi? Monella hoitajalla tuo on kutsumusammatti, ja alalle on tyypillisesti valikoitunut ihmisiä, jotka eivät työpäivän jälkeen jää murehtimaan työasioita. Ammatti vaatii tietynlaista tynnekylmyyttä, ja järkiajattelua. Jos siihen ei pysty, niin sitten kannattaa miettiä alan vaihtoa.
Kutsumus hoitotyöhön ja hoivavietti vetää monia hoitoalalle. Suuri osa heistä tekee työtä kutsumuksesta eikä ole vailla suuria palkkoja. Meluajat ovat pieni vähemmistö. Valtaosa hoitajista on hiljaisia, tottelevaisia ja nöyriä.
Ehkä yksityisellä puolella. Julkisella ei ainakaan ole. Se että ne ei keskustele potilaiden kanssa, eoi tarkoita, että ne on hiljaisia.
Mulla on palkka suunnittelutoimistossa samaa luokkaa kuin sairaanhoitajilla lisien kera bruttona. Kyllä mä suosittelen, suunnittelualalla on aika hyvin töitä. Ylityöt on myös tunti tunnissa. Meidän alalla firmat on pääasiassa pieniä ja edut vähäisiä, lomaa on neljä viikkoa kesällä ja viikko talvella. Deadlineja on koko ajan ja työtunneista joka ikinen kirjataan puolen tunnin tarkkuudella, tää on joillekin julkiselta puolelta tuleville melkein se vaikein, eli ei kovin vaikeeta. Ei ole mitenkään vaikeaa. Insinöörin (amk) koulutus on kohtalaisen helppoa. Pääsykoe ei ole vaikea.
Miks muualla maksetaan korotusta koronan aikana, mutta Suomessa ei? Ihan ihme touhua.