Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajat, kuinka moni vaihtaa alaa jälkeen koronan?

Vierailija
14.04.2020 |

Moniko vaihtaa alaa kunhan tämä painajainen on ohi? Itse olen miettinyt sitä jo parisen vuotta, ja nyt tämän nöyryytyksen myötä päätös on syntynyt. Ilman työehtosopimusta, ilman mahdollisuutta edes irtisanoutua, vaarannan riskiryhmään kuuluvat perheenjäseneni. Voi kunpa olisin lähtenyt jo ajat sitten!

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sairaanhoitajana ensiavussa, meillä myös valvontaosasto. Koronaepidemian jälkeen vähennän töitä niin, että teen 50-70% työaikaa. Jossain vaiheessa aion irtisanoutua nykyisestä työstäni ja menen jonnekin vähemmän vaativaan (josta kuitenkin saan melkein saman palkan) paikkaan töihin.

Mielestäni tässä tilanteessa olisi moraalitonta vaihtaa työpaikkaa, joten tämän koronaepidemian hoidan ja sitten katson rauhassa uutta työpaikkaa. Mikään kiire vaihdolla ei ole, sitten haen, kun tulee vastaan joku mieleinen. 

Tämä ratkaisu on mahdollinen, koska sain vastikään huomattavan perinnön. Lisäksi teen töitä mieheni yrityksessä n yhden päivän viikossa. 

Vierailija
82/104 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MINÄ VAIHDAN!!! Koronaepidemia oli viimeinen niitti tälle jatkuvalle keskisormen näytölle ja vitsipalkalle. Haen jo uudelle alalle tänä keväänä.

T. Kokenut tehon hoitsu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa yksityiselle sektorille. Otetaanpa vaikka esimerkiksi toimistotyöntekijä. Palkka nippanappa 2000 €/kk/brutto. Jokaiseen vapaaseen paikkaan on satoja hakijoita. Liukuva työaika = tunti-tunnista ylitöitä. Ei ikälisiä. Vuosilomaa maksimissaan 30 päivää ja niistä 5 päivää tulee olla lauantai. Sairausjan palkkaa maksetaan useimmiten max 4-5 vk. Kvartaalitalous = jatkuva yt uhka. Äitiys-/vanhempainlomalta kertyy lomaoikeutta vain 6 kk ajalta. Me ollaan pelkkiä kulueriä työnantajille, eikä kukaan arvosta meidän työtä, ollaanhan me vaan paperinpyörittäjiä.

Julkinen sektori: ikälisät, pitkät lomat (7,5 vk) ylityöt korvataan rahalla, sairausajan palkkaa maksetaan 120 päivää, koko äitiys/vanhempainvapaan ajalta kertyy vuosilomaa.

Miksi ihmeessä te haluatte yksityiselle sektorille?

Tämä. Alkupalkka on isolla osalla aloista todella huono ja kilpailu työpaikoista on kovaa. Naisvaltaisilla toimistoaloilla hakijoita on kymmeniä ja tarjolla on lähinnä pätkätöitä. Ja alle 40 vuotiaana naisena voit töitä etsiessäsi katsoa kun hakemaasi paikkaan valitaan mies, joka on syystä x pätevämpi eli ei tee lapsia. Ja joo, aina on näitä jotka ovat koodanneet vaippaikäisestä lähtien ja palkka alkaa nelosella vaikka on vasta selviytynyt pääsykokeista. Mutta kuinka monella entisellä hoitajalla on rautaista erityisosaamista, josta työnantajat kilpailevat?

Muutama asiavirhe, tässä korjaukset.

Julkisella sektorilla lomat kertyy työvuosien mukaan. Alle 10 vuotta 28 päivää, 10-14 vuotta 30 päivää, yli 15 vuotta 38 päivää. Ylitöitä ei ainakaan meillä makseta ensisijaisesti rahassa, vaan annetaan vapaana "joskus ja jouluna"- tyylisesti. Nykyään myös julkisella puolella äitiys-, isyys- ja vanhempainvapaan aikana vuosilomaa kertyy enintään kuudelta kuukaudelta.

Vierailija
84/104 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt asiaa jo ennen koronakriisiä enkä aio jatkaa nykyisessä työssäni eläkeikään asti. Opiskelen ylempää tutkintoa, toivottavasti se avaisi mahdollisuuksia muunlaisia työtehtäviin. Terveysala kiinnostaa mutta ei enää hoitotyötä kiitos. En jaksa kituuttaa paskapalkalla enää kauaa. Oikeastaan toivon että paljon hoitajia nostaa kytkintä tämän koronan jälkeen. Jos sitten tajuttaisiin tehdä vihdoin jotain. Adios!

Vierailija
85/104 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasan niin moni uhoaja kuin viime liittokierrosten, eduskuntavaalien ja pahvi-Sauli presidentinvaalien jälkeen. Nolla.

Vierailija
86/104 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärisarjoja katsellessako se alavalinta on tehty, vai miten ei ole ollut alusta asti selvää, mitä työhön kuuluu?

Tiesitkö itse kaiken työnkuvastasi? Kuinka monelle kerrotaan esim. työhaastattelussa, että meillä tehdään sitten viidennes enemmän töitä kuin mitä työpäivään oikeasti mahtuisi? Oppilaitokset nyt ainakaan eivät kerro mitään, koska haluavat opiskelijoira

Vierailija
87/104 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vain iloinen, että mulla todellakin on töitä, työ on miekekästä ja tärkeää. En varsinaisesti kuulu suoraan riskiryhmään, ykköstyypin diabetekseni on hyvässä tasapainossa, mutta siitä huolimatta sairastumisessani on aina riskinsä. Silti en osaa pelätä. Työhöni tämä tilanne ei ole vaikuttanut mitenkään, ihan samaa teen, ihan samoin varotoimin. Bussissa vain ei ole ruuhkaa työmatkoilla. Velvollisuudentuntoisena olen vapaa-aikani vapaaehtoisesti täysin eristyksissä. Koen jopa ammattiylpeyttä nyt. Tämä hetki tuntuu parhaimmalta koskaan olla hoitaja, tätä varten olen opiskellut ja kehittänyt kokemuksella ammattitaitoani. Tämä vain vahvistaa kokemukseni siitä, että olen oikealla alalla.

Vierailija
88/104 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä AP, kunhan uhoat ja uliset

Ei sun rohkeutesi ja kykysi kuitenkaan riitä.

Vierailija
89/104 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitten ei muuta kuin vaihtamaan alaa. Oma äiti on hoitaja ja riskiryhmää, pääsi työtehtäviin joissa ei kohonnutta tartuntariskiä. Sama juttu ystävällä joka on sairaanhoitaja. Millainen työnantaja sulla oikein on ap? Entä oletko ollut yhteydessä työterveyteen? Todellisuudessa riskiryhmiin kuuluvat hoitajat huomioidaan ja siirretään muihin työtehtäviin. Minulla on lähipiirissä useita hoitajia ja olen heiltä tämän kuullut!

jokuhan joutui tulemaan tilalle, tuttuni (pakko) siirettiin ,koska riskiryhmäläinen siirtyi pois. joutuu tekemään esim. vuoroa mitä ei tehnyt omassa paikassa

Vierailija
90/104 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työvelvoite poikkeusoloinahan ei sitten häviä uraa vaihtamalla kun koulutus ja kokemusta jo kerran on.  Tarvittaessa voidaan haalia takaisin hoitotyöhön myös alaa vaihtaneet.

Kun poistuin alalta, poistatin myös tietoni Terhikistä. Eli en ole enää valviran listoilla virallisena hoitajana.

Ja mihin vaihdoin. Rakennussiivoojaksi. Lähihoitajana tein töitä 11 e tunti, nykyään saan 16e tunti.

Vierailija
91/104 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työvelvoite poikkeusoloinahan ei sitten häviä uraa vaihtamalla kun koulutus ja kokemusta jo kerran on.  Tarvittaessa voidaan haalia takaisin hoitotyöhön myös alaa vaihtaneet.

sitten pitää korvata se ansiomenetys

Vierailija
92/104 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

en uusi lääkelupia joten ei voi pakottaa

Vierailija
93/104 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän siitä ammatinharjoittamisoikeudesta voi myös luopua, ei se (onneksi) ole mikään ikuinen "leima".

Se on kyllä jännä, miten muualla maailmassa ollaan myötätuntoisia hoitohenkilökuntaa kohtaan, arvostetaan heitä ja koetaan jopa että hoitajat ja lääkärit ovat sankareita, jotka pelastaa nyt koronahädässä. Mutta ei Suomessa. Täällä jatkuu sama solvaaminen ja ilkeily hoitajia kohtaan kuin aina ennenkin. Uskomatonta.

Olen itsekin sh, ja alalle en enää palaa. En edes pakotettuna. Te ilkeilijät voitte hoitaa itsenne miten haluatte, mua ei enää kiinnosta.

Sama, vaihdoin alaa, kun ei kiinnostanut se kyykytys. Muualla on paremmin.

Vierailija
94/104 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jään sairauslomalle ja sen jälkeen työkyvyttömyyseläkkeelle varhaisessa keski-iässä. Ei pää kestä enää.

Ikävä kyllä pysyvän työkyvyttömyyseläkkeen saaminen kestää vuosia. Sitä ennen kokeillaan kuntoutusta, osa-aikatyötä, työtehtävien vaihtoa, jopa alan vaihtoa. Työkyvyttömyyseläke on nykyään kiven takana. Ei turhaan uutisoida ihmisten taistelusta vakuutusyhtiöitä vastaan.

Vierailija
95/104 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hellää huomaa kaipaava kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää huoliko. Koronan jälkeen saatte nauttia filippiniiläishalpahoitajien hellästä huomasta. Hymyä pukkaa, kielitaidosta ja työehdoista viis.

Harva mies varmaan pistää pahakseen.

Paitsi ettei ne filippiiniläisetkään enää tule tänne. Meiltä 2 hyvää filipinohoitsua lähtenyt, toinen Irlantiin toinen Amerikkaan. Sanoivat, että täällä liian huono palkka ja korkeat elinkustannukset. JOPA RAKENNUSSIIVOOJA SAA EURON ENEMMÄN TUNNILTA KUIN MINÄ SAIRAANHOITAJANA!!!

Vierailija
96/104 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just, sossupuolella onkin siisti sisätyö.

Vierailija
97/104 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhoitajana on kivaa 😊

Niin, osa meidänkin ammattikunnasta on siirretty mm. suoriin työtehtäviin koronavastaanotoille. 

Vierailija
98/104 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä työpaikalla (15 henkeä) ei kukaan aio vaihtaa alaa. Ollaan tyytyväisiä työoloihin ja palkkaan sekä mikä tärkeintä esimieheen. 

Panetteko kaikki sen kanssa?

Vierailija
99/104 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin määrä-aikaisuuden päätyttyä työttömäksi. En hae töitä. Enkä mene valmiuslain nojallakaan tapattamaan itseäni näihin viruslinkoihin, joita vanhusten hoivapaikoiksi kutsutaan. Joissa ei edes osata ehkäistä viruksen pääsemistä sisään. Ahneet työnantajat eivät kustanna hoitohenkilöstölle asianmukaisia suojavarusteita, ovet käyvät kuin hollituvassa, sijaisten juostessa paikasta toiseen. Esimiehet tekevät etätöitä, että eivät saa tartuntaa. Uhraavat henkilöstön ja asukkaat. Antakoot sakot/vankeustuomion, mutta hoidan 90v isäni turvallisesti kotona enkä lähde näihin viruspesiin töihin.

Vierailija
100/104 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jään sairauslomalle ja sen jälkeen työkyvyttömyyseläkkeelle varhaisessa keski-iässä. Ei pää kestä enää.

Ikävä kyllä pysyvän työkyvyttömyyseläkkeen saaminen kestää vuosia. Sitä ennen kokeillaan kuntoutusta, osa-aikatyötä, työtehtävien vaihtoa, jopa alan vaihtoa. Työkyvyttömyyseläke on nykyään kiven takana. Ei turhaan uutisoida ihmisten taistelusta vakuutusyhtiöitä vastaan.

Työterveydessä sanottu ettei alle 50v pääse sairaus tai työkyvyttömyyseläkkeelle kuin mielenterveysongelmista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän