Hoitajat, kuinka moni vaihtaa alaa jälkeen koronan?
Moniko vaihtaa alaa kunhan tämä painajainen on ohi? Itse olen miettinyt sitä jo parisen vuotta, ja nyt tämän nöyryytyksen myötä päätös on syntynyt. Ilman työehtosopimusta, ilman mahdollisuutta edes irtisanoutua, vaarannan riskiryhmään kuuluvat perheenjäseneni. Voi kunpa olisin lähtenyt jo ajat sitten!
Kommentit (104)
Vaihtaisin viimeistään nyt, jos en olisi jo opiskelemassa uudelle alalle. Kymmenen vuotta hoitoalaa riitti. Koko ajan piti säästää ja säästää tarvikkeissa ja kaikessa. Keikkalaisia ei haluttu ottaa, koska budjetti... Lopulta oli niin kusinen tilanne monessakin paikassa ettei enää saatukaan sijaisia. Oikeastaan koko ajanjakso oli jatkuvaa säästämistä ja kiristämistä. Eli tilanne ennen koronaa ei nyt mitenkään hyvä edes ollut. Uskon, että korona on monelle hoitajalle viimeinen niitti.
Itse yritän pois, vaikka hoitoalalla on niitä hyviäkin puolia (lähinnä suht. vakaa työtilanne). Pää ei kuitenkaan enää kestä sairaalamaailman hierarkisuutta, hankalia potilaita ja jatkuvaa venymistä ja vanumista heidän vuokseen. Samalla saa pelätä, että kiireessä ja ylirasittuneena vammauttaa tai aiheuttaa jonkun kuoleman.
Teen työn ohessa avoimen yliopiston kursseja ja yritän miettiä, mihin suuntaan lähtisin. Tiedän kyllä, ettei monellakaan alalla mene nyt hyvin ja muissakin ammateissa ollaan tiukoilla, mutta alanvaihto on oikeasti ainoa keino välttyä katkeroitumiselta. Muuten saa koko loppuelämänsä tuntea olevansa pelkkä paikalleen jämähtänyt sylkykuppi. Näin on ainakin yrittänyt.
Minä jos vielä pystyn. Ikää jo senverran. Jatkuva koulutuspakko kiihtyvällä tahdilla. Vastuita lisätään vauhdilla . Palkkauksessa ei ole näkynyt mitenkään.
Jos alan vaihto ei onnistu, niin sairaseläkkeelle sitten.
-sh
Koen että tarvitsisin jonkinlaisen irtioton hoitoalasta, vaikkapa puoleksi vuodeksi.
Pari-kolme vuotta on paiskittu hommia kovien säästötavoitteiden kanssa ja oltiin jo valmiiksi uupuneita ennen koronaakin. Nyt pitää jaksaa vielä vähän aikaa.
terveisin lähihoitaja