Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleeko Jyväskylästä seuraava koronapesäke?

Vierailija
14.04.2020 |

Sairastumistilastoissa Keski-Suomi on neljän kärjessä. Tehohoitopaikkoja 8.
Keskussairaalaan ottavat edelleen samalle päivystysvastaanotolle sekä koronapotilaat että muut. Tehdyistä testeistä todella iso osa on positiivisia verrattuna muihin kaupunkeihin (tarkoittaa, että testataan vain ns varmat tapaukset, paljonkohan on todellisuudessa sairastuneita?!)
Saa nähdä siirretäänkö porukkaa sitten Kuopioon ja Tampereelle hoidettavaksi.

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen öerusteella sanoisin, että tulee, kun mulla on tuttu, joka asuu Jyväskylässä. Hänen somekommenttinsa osoittavat, että hän elää yhä kuten ennen koronaakin eli kuvittelee ihan aidosti, ettei tartuntariski koske ketään Uudenmaan ulkopuolella. Esittelee jatkuvasti harrastuksiaan ja shoppailujaan ja samalla hilluu kuitenkin vihaisena, kun Uudenmaan rajasulku ehkä poistetaan...

Juu itsekin asun Jyväskylässä, ja kyllä täällä hyvin monet elävät kuten ennenkin. Kuntosalit ovat täynnä, Jyväskyläläiset kaverit somen perusteella näkevät esimerkiksi viittä eri kaveria viikossa jomman kumman luona.

Niin ne elelee muuallakin. Ei Jyväskylä ole mikään poikkeus tähän asiaan.

Vierailija
62/74 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienen havainnon olen tehnyt. Tietyt ennen autiot lenkkipuskat on pullistellut porukkaa jo pari viikkoa. Yleensä ei juuri näy ristinsielua.

Kaupassa kuri on höllentynyt eli enää ei väistellä toisia jne. No parilla ulkoilijalla näin hengityssuojaimen joita en ole nähnyt vielä ainokaistakaan näiden viikkojen aikana.

Lapsia ja nuoria olen nähnyt enrmmän ulkona kuin aiemmin. Vanhuksia jopa 1/3 liikkujista!

t:jyväskyläläinen

No aika epätodennäköistä, että virus tarttuisi ulkona jossain ohitustilanteessa. Pariskunnat liikkuu yhdessä, muutoin näkyy aika paljon yksittäisiä lenkkeilijöitä. Kaupassa olen monilla nähnyt hanskoja, huivia suun edessä ja hengityssuojaimia. Välejä mielestäni kunnioitetaan hyvin. Monet tutut ja kaverit työskentelee etänä, kotona. En ihan kyllä pysty allekirjoittamaan nuita havainnointejasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystyksessä on ainakin ollut tosi hiljaista. Puhelimessa ei tarvinnut edes jonottaa.

Vierailija
64/74 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi nollatartuntapäivää peräkkäin!

Vierailija
65/74 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö joku että testataanko Jyväskylässäkin nyt kaikki lieväoireisetkin?

Vierailija
66/74 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen kanssa että tulee seuraava pesäke.

Kaikki nuo uutisoinnit siitä että puolet hoitolaitoksesta infektoituneet.. Joo voi olla muutama infektio sen hoitolaitoksen ulkopuolellakin

8+4 Kriisitilanteessa taitaa olla tehon paikat.

Osa noista pitänee jättää korona potilaiden ulkopuolelle että muutkin saa hoitoa.

Itsekään en tajua miksei voida tiedottaaonko Novan tehoa mahd ottaa käyttöön. Ilmeisesti ei koska ollaan hiljaa.

Laittakaapa jyväskyläläiset juttuvinkkiä aiheesta teidän paikallislehteen? Mahdollisimman tarkkoja kysymyksiä ja havaintoja mitä pyydätte toimittajia lähtemään selvittämään mitä pikimmin!

Vauva.fi:ssä on vaikea oikeasti vaikuttaa näihin asioihin, mutta kun lööpeissä käsitellään niin tulee toimintaa.

Vierailija
67/74 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään uutisoitiin, että HUSissa onnistuu tarvittaessa jopa 500 potilaan tehohoito.Mitenkäs Jyväskylässä, jäädäänkö hännille? Onko lisää laitteita tulossa, onko hoitajia koulutettu? Keskisuomalainen voisi tehdä tästä jutun ja selvittää, miten KSSHP on varautunut.

Tähänkin kommentoin että aittakaa juttuvinkkejä paikallissanomiinne ja painetta sinne!

T: ei-jyväskyläläinen

Vierailija
68/74 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama viikko sitten keskussairaalaan mennessä, antoivat hengitysmaskin vasta lääkärin vastaanotolla! Sitä ennen odottelin ihmisiä täynnä olevassa aulassa ja yritin olla yskimättä. Onneksi mulla ei ollut koronaa, olisi ollut ahdistavaa tietää että on saattanut tartuttaa muita. Nyt varmasti toimitaan jo fiksummin.

No soititko itse sinne etukäteen, niin kuin ohjeistettiin heti alussa?

Tietenkin soitin. Eihän sinne soittamatta mennä koskaan. Ja ensiarviossakin kerroin hengitystieoireista.

Silloin ei vielä kai otettu koronaa kovin tosissaan. En ollut käynyt ulkomailla, joten eihän mulla voinut olla tartuntaa...

Minäkin kävin siellä pari päivää sitten. Soitin ja kerroin oireet. Ihan sain rauhassa kulkea aulan läpi. Kaksi hoitajaa jutteli lähietäisyydellä, eikä kummallakaan suojia. Keskustelun jälkeen mulle annettiin suoja ohjattiin toiseen aulaan. Kolmas hoitaja tuli ottamaan alkutietoja ja suojautui vanhalla maskilla jonka nappasi pöydän reunalta. Labrahoitsu oli suojautunut hyvin mutta kokeiden jälkeen riisui pleksin ja maskien ja jäi toviksi höpöttelemään. Näin toimii jyväskylä ja meillä ei vielä ollut koronaa, mutta ilmeisesti pian on!

Sekopäistä jos näin osaamatonta suojautumista.

Voi tehdä Aluehallintovirastoon tällaisissa tapauksissa ilmoituksen tarkoilla tapahtumakuvauksilla, jos suojautumista ei hallita terveydenhuollon yksikössä.

Vierailija
69/74 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja kaikki opettajatuttuni (olen opettaja, joten tutut ovat opettajia pääosin) täällä Jyväskylässä käymme 1-1,5 viikon välein kaupassa, muuten ollaan täysin kotona, omassa pihassa pyöritään vain ja korkeintaan käydään lenkillä ja sekin hiljaiseen aikaan aikaisin aamulla. Ostoskeskuksessa olen käynyt helmikuun alussa viimeksi. Missään muualla kuin ruokakaupassa en ole käynyt 1,5 kuukauteen. Apteekkiin ei ole ollut onneksi tarvetta mennä. Kauppaan mennessä hanskat kädessä, kotiin tullessa vaatteet muovikassiin ja terassille. Kunnon käsien pesut jne. Puhelimen jätän kotiin kauppareissun ajaksi, mutta silti pari kertaa viikossa puhelimen desinfiointi. Siivoan usein ja pesen pyyhkeitä tiheästi. Näin minä ja tuttavani toimimme.

Vierailija
70/74 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä viikolla ilmoitettu vain viidestä uudesta tapauksesta. Tänään oli uutinen, että lieväoireisetkin testataan. Saas nähdä, kuinka paljon tapausten määrä kasvaa nyt!

Vierailija
71/74 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää kun Keskarin koronajutut on vain tilaajille. Saako joku tätä auki, mitä siellä kerrotaan? https://www.ksml.fi/kotimaa/Johtajaylilääkäri-Keski-Suomessa-ei-voida-v…-–-Uudenmaan-avaamisen-vaikutuksia-seurataan-tarkasti/1541834#cxrecs_s

Vierailija
72/74 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä kautta voi laittä Keskisuomalaiseen juttuvinkin: https://oma.media.fi/keskisuomalainen/yhteystiedot/juttuvinkki/

Vierailija
73/74 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä viikolla ilmoitettu vain viidestä uudesta tapauksesta. Tänään oli uutinen, että lieväoireisetkin testataan. Saas nähdä, kuinka paljon tapausten määrä kasvaa nyt!

Koko viikolla vain viisi uutta todennettua tapausta. Ei olla tilastojen kärjessä enää.

Vierailija
74/74 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi nollatartuntapäivää peräkkäin!

Nyt neljä viimeisintä päivää nollilla.

https://www.ksshp.fi/fi-FI/Potilaalle/Koronatiedotus/Koronavirus_lukuin…