Tuleeko Jyväskylästä seuraava koronapesäke?
Sairastumistilastoissa Keski-Suomi on neljän kärjessä. Tehohoitopaikkoja 8.
Keskussairaalaan ottavat edelleen samalle päivystysvastaanotolle sekä koronapotilaat että muut. Tehdyistä testeistä todella iso osa on positiivisia verrattuna muihin kaupunkeihin (tarkoittaa, että testataan vain ns varmat tapaukset, paljonkohan on todellisuudessa sairastuneita?!)
Saa nähdä siirretäänkö porukkaa sitten Kuopioon ja Tampereelle hoidettavaksi.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylässähän oli jo maaliskuun alkupuolella useampi sairastunut. Oli iso opiskelijaporukka joka oli matkalla yhdessä Alpeilla ja heistä oli puolet sairastunut... joten tauti on jo silloin päässyt leviämään Jyväskylän seudulla. Yliopistolla kyllä tiedetään tästä tarkemmin opiskelijoiden piirissä.
Opiskelijoista vaikuttaisi muuten todella iso osa lähteneen nyt vanhempiensa luokse kotipaikkakunnilleen. Meidänkin talon opiskelijakämpät ihan tyhjillään. Parhaassa tapauksessa tämä keventää kaupungin tautipainetta, pahimmassa tapauksessa levittää tautia entistä laajemmalle :(
Toivottavasti selvitään tästä "pienin vaurioin", vaikka nyt jo välillä hirvittää! Ihmiset on alkaneet löysäileen, eivätkä aina muista turvavälejä yms. Isot kaupat on ajoittain niinku "miinakenttiä", eikä arvaa edes mennä ruokaostoksille. Pari kertaa on tullut käännyttyä takaisin.
Metsäpolulla on hiljaista ja taitaa tämä kevät tälleen hipsutellen mennäkin...
Muutama viikko sitten keskussairaalaan mennessä, antoivat hengitysmaskin vasta lääkärin vastaanotolla! Sitä ennen odottelin ihmisiä täynnä olevassa aulassa ja yritin olla yskimättä. Onneksi mulla ei ollut koronaa, olisi ollut ahdistavaa tietää että on saattanut tartuttaa muita. Nyt varmasti toimitaan jo fiksummin.
Vierailija kirjoitti:
Muutama viikko sitten keskussairaalaan mennessä, antoivat hengitysmaskin vasta lääkärin vastaanotolla! Sitä ennen odottelin ihmisiä täynnä olevassa aulassa ja yritin olla yskimättä. Onneksi mulla ei ollut koronaa, olisi ollut ahdistavaa tietää että on saattanut tartuttaa muita. Nyt varmasti toimitaan jo fiksummin.
No soititko itse sinne etukäteen, niin kuin ohjeistettiin heti alussa?
Oon miettinyt, että miten osa tartunnoista toisaan tulee tk- ja sairaalakäynneistä? Varsinkin jos hoidetaan jonkin muun hengitystieinfektion takia, ja sitten potilas altistuu samalla koronalle? Tämähän nyt ei tosin ole vain Jyväskylän ongelma, vaan sama kaikkialla muuallakin. Ei missään voida hoitaa koronatapauksia ja muita hengitystieoireisia varmasti erillään, ellei kaikkia testata jo ennen hoitoon ottamista.[/quote]
Kaupunginsairaalassa asia on ainakin huomioitu esimerkillisellä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin soitin. Eihän sinne soittamatta mennä koskaan. Ja ensiarviossakin kerroin hengitystieoireista.
Silloin ei vielä kai otettu koronaa kovin tosissaan. En ollut käynyt ulkomailla, joten eihän mulla voinut olla tartuntaa...
Vierailija kirjoitti:
Oon miettinyt, että miten osa tartunnoista toisaan tulee tk- ja sairaalakäynneistä? Varsinkin jos hoidetaan jonkin muun hengitystieinfektion takia, ja sitten potilas altistuu samalla koronalle? Tämähän nyt ei tosin ole vain Jyväskylän ongelma, vaan sama kaikkialla muuallakin. Ei missään voida hoitaa koronatapauksia ja muita hengitystieoireisia varmasti erillään, ellei kaikkia testata jo ennen hoitoon ottamista.
Kaupunginsairaalassa asia on ainakin huomioitu esimerkillisellä tavalla.
Kiinnostaa, kerrotko tarkemmin? Eli jos tulee hengitystieoireisena sinne, mutta se kyseessä onkin jotain muuta kuin korona, niin millä tavalla on sitten itse suojassa koronapotilailta? Vai otetaanko sinne vain testatut tapaukset?
Keski-Suomesta kirjoitti:
Taitaa jäädä lounaispuisto Vappuna tyhjilleen? Vai jääkö sittenkään?
No hyi saatana - jää! Tautipesäkkeeseenkö joku haluaa?
Vierailija kirjoitti:
Joko Jyväskylässä (Tikkakosken upseeristossa) on ryhmä se ks tailut pistetty jäihin?
Ei ole. Pääsiäisenä vedettiin yhdellä keskisuomalaisella mökillä kunnon BSDM-tyyliin kaikkia joka reikään. Mukana kiltit naisvaltaisten sote- ja vaka- ja alkuopetus-alojen pienipalkkaiset tavaran jakajat, kun niiden mielestä on niin hienoa että saavat seuralaisekseen treenatun miehekkään upseerin.
Siinä meni vanhat sekä nuoret samanlailla. Useimmilla upseereilla oli kortsut, mutta ei se koronaa ehkäise.
Vierailija kirjoitti:
Sen öerusteella sanoisin, että tulee, kun mulla on tuttu, joka asuu Jyväskylässä. Hänen somekommenttinsa osoittavat, että hän elää yhä kuten ennen koronaakin eli kuvittelee ihan aidosti, ettei tartuntariski koske ketään Uudenmaan ulkopuolella. Esittelee jatkuvasti harrastuksiaan ja shoppailujaan ja samalla hilluu kuitenkin vihaisena, kun Uudenmaan rajasulku ehkä poistetaan...
Juu itsekin asun Jyväskylässä, ja kyllä täällä hyvin monet elävät kuten ennenkin. Kuntosalit ovat täynnä, Jyväskyläläiset kaverit somen perusteella näkevät esimerkiksi viittä eri kaveria viikossa jomman kumman luona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen öerusteella sanoisin, että tulee, kun mulla on tuttu, joka asuu Jyväskylässä. Hänen somekommenttinsa osoittavat, että hän elää yhä kuten ennen koronaakin eli kuvittelee ihan aidosti, ettei tartuntariski koske ketään Uudenmaan ulkopuolella. Esittelee jatkuvasti harrastuksiaan ja shoppailujaan ja samalla hilluu kuitenkin vihaisena, kun Uudenmaan rajasulku ehkä poistetaan...
Juu itsekin asun Jyväskylässä, ja kyllä täällä hyvin monet elävät kuten ennenkin. Kuntosalit ovat täynnä, Jyväskyläläiset kaverit somen perusteella näkevät esimerkiksi viittä eri kaveria viikossa jomman kumman luona.
Kaveripiirissä myös näitä ”kuntosalikävijöitä”. Ristus että vituttaa. Eipä tule paljoa yhteyksiä pidettyä - nyt tai myöhemmi.
Riskiryhmästä rankasti päivää, Jkl
Nämä veljekset (oletan) kävivät ekologisesti kaupassa yhteiskulkuneuvolla
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylässähän oli jo maaliskuun alkupuolella useampi sairastunut. Oli iso opiskelijaporukka joka oli matkalla yhdessä Alpeilla ja heistä oli puolet sairastunut... joten tauti on jo silloin päässyt leviämään Jyväskylän seudulla. Yliopistolla kyllä tiedetään tästä tarkemmin opiskelijoiden piirissä.
Ettet vaan puhuis Oulusta? Näin ne väärät tiedot leviää somessa...
"17 Oulun yliopiston opiskelijaa on sairastunut koronavirukseen, osa samasta seurueesta saattanut käydä yliopistolla. Tartunnat on todettu samasta Itävallassa epidemia-alueella vierailleesta seurueesta."
Tänään uutisoitiin, että HUSissa onnistuu tarvittaessa jopa 500 potilaan tehohoito.Mitenkäs Jyväskylässä, jäädäänkö hännille? Onko lisää laitteita tulossa, onko hoitajia koulutettu? Keskisuomalainen voisi tehdä tästä jutun ja selvittää, miten KSSHP on varautunut.
Laittakaa tekin juttupyyntö Keskisuomalaiseen! Vaaditaan Tutkivaa journalismia!
Novaan ovat vasta hankkimassa tehohoitosänkyjä: https://tarjouspalvelu.fi/TPPerustiedot.aspx?p=105&g=1f442727-a203-404d…
Kauankohan tuohon menee aikaa? Ja saadaanko prosessia tässä tilanteessa nopeutettua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin soitin. Eihän sinne soittamatta mennä koskaan. Ja ensiarviossakin kerroin hengitystieoireista.
Silloin ei vielä kai otettu koronaa kovin tosissaan. En ollut käynyt ulkomailla, joten eihän mulla voinut olla tartuntaa...
Minäkin kävin siellä pari päivää sitten. Soitin ja kerroin oireet. Ihan sain rauhassa kulkea aulan läpi. Kaksi hoitajaa jutteli lähietäisyydellä, eikä kummallakaan suojia. Keskustelun jälkeen mulle annettiin suoja ohjattiin toiseen aulaan. Kolmas hoitaja tuli ottamaan alkutietoja ja suojautui vanhalla maskilla jonka nappasi pöydän reunalta. Labrahoitsu oli suojautunut hyvin mutta kokeiden jälkeen riisui pleksin ja maskien ja jäi toviksi höpöttelemään. Näin toimii jyväskylä ja meillä ei vielä ollut koronaa, mutta ilmeisesti pian on!
No siihen nähden on kyllä sitten levinnyt aika hitaasti, edelleen vakavia (=testattuja) tapauksia on melko vähän. Ei täällä tilanne mitenkään erityisesti poikkea muista kaupungeista, muuten kuin juuri tuon tehohoitokapasiteetin osalta. Toivotaan, että pahimmalta epidemialta vältyttäisiin.