Tuleeko Jyväskylästä seuraava koronapesäke?
Sairastumistilastoissa Keski-Suomi on neljän kärjessä. Tehohoitopaikkoja 8.
Keskussairaalaan ottavat edelleen samalle päivystysvastaanotolle sekä koronapotilaat että muut. Tehdyistä testeistä todella iso osa on positiivisia verrattuna muihin kaupunkeihin (tarkoittaa, että testataan vain ns varmat tapaukset, paljonkohan on todellisuudessa sairastuneita?!)
Saa nähdä siirretäänkö porukkaa sitten Kuopioon ja Tampereelle hoidettavaksi.
Kommentit (74)
Onkohan nuo asumisyksiköt ja vanhusten hoitopaikat tosiaan niin haavoittuvia, vai näkyykö niissä tartunnat paremmin? Eli testejä niissä tehdään enemmän ja siksi tautia on enemmän. Vai ne vain on haavoittuvia, koska kontakteja pakosti tulee. Ja kontakteja tulee riskipaikoissa. Tiedän, että.vanhusten laitoksista aina joku on päivystyksessä ja sitä trafiinkkia tulee paljon, mutta mitens vampaipalvelussa?
Höpö höpö, ei pidä yleistää ! Kyllä me täällä J.kylässä ollaan varovaisia ja mahdollisimman moni etänä työskentelee jne. Kaupoissa näkee suojaimia, on käsidesi pullot kaupoissa yms. Ja kaikki yli 70 v jotka tunnen ,noudattavat todella hyvin ohjeita ja ovat varovaisia. Tämä ei todellakaan ole mikään seuraava tautipesäke. Päinvastoin, Sairaanhoitopiiri on ilmoittanut että hyvin on vielä rauhallista ja yksittäisiä potilaita on vain hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Onko Jyväskylässä vapaan kasvatuksen hedelmiä laumoina ”treffailemassa”, kuten Porissa?
Hiljaista on kaduilla ollut. Ehkä kylmä sää auttaa. Hirvittää kyllä miten sitten käy kun kelit lämpenee. Toivottavasti poliisi valvoo tarkkaan! Ja ehkä jos vakavia sairaustapauksia alkaa tulla lisää niin se vähän hillitsee nuorisonkin kokoontumisintoja - ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, ei pidä yleistää ! Kyllä me täällä J.kylässä ollaan varovaisia ja mahdollisimman moni etänä työskentelee jne. Kaupoissa näkee suojaimia, on käsidesi pullot kaupoissa yms. Ja kaikki yli 70 v jotka tunnen ,noudattavat todella hyvin ohjeita ja ovat varovaisia. Tämä ei todellakaan ole mikään seuraava tautipesäke. Päinvastoin, Sairaanhoitopiiri on ilmoittanut että hyvin on vielä rauhallista ja yksittäisiä potilaita on vain hoidossa.
Ihan mukava illuusio. Tsemppiä sille.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan nuo asumisyksiköt ja vanhusten hoitopaikat tosiaan niin haavoittuvia, vai näkyykö niissä tartunnat paremmin? Eli testejä niissä tehdään enemmän ja siksi tautia on enemmän. Vai ne vain on haavoittuvia, koska kontakteja pakosti tulee. Ja kontakteja tulee riskipaikoissa. Tiedän, että.vanhusten laitoksista aina joku on päivystyksessä ja sitä trafiinkkia tulee paljon, mutta mitens vampaipalvelussa?
Veikkaan kaikkia noita syitä. Lähikontakteja tulee väistämättä, hoitajien testaus on ollut riittämätöntä ja ovat sitten levittäneet tautia laitoksissa. Luulen että asiaan vaikuttaa myös se, että monen laitoksessa asuvan vanhuksen ja vammaisen voi olla itse vaikea huolehtia riittävästä yskimis- ja käsihygieniasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan kaikkia noita syitä. Lähikontakteja tulee väistämättä, hoitajien testaus on ollut riittämätöntä ja ovat sitten levittäneet tautia laitoksissa. Luulen että asiaan vaikuttaa myös se, että monen laitoksessa asuvan vanhuksen ja vammaisen voi olla itse vaikea huolehtia riittävästä yskimis- ja käsihygieniasta.
Eikä vain hoitajat levitä. Jotkut vammaispalveluyksiköissä asuvat saavat itse liikkua vapaasti hoitopaikan ulkopuolella, esim asioida kaupassa. Osaavatko ja ymmärtävätkö varmasti nyt varotoimenpiteiden merkityksen?
Joko Jyväskylässä (Tikkakosken upseeristossa) on ryhmä se ks tailut pistetty jäihin?
Minua vaivaa se, että kerrotaan vain, että tilaa on ja kapasiteettia on kasvatettu. Tuntuisi paremmalta, jos tiedotettaisiin tarkemmin että mitä tuo käytännössä tarkoittaa. Pelottaa, että tästäkin lopulta paljastuu ettei homma ollutkaan kenelläkään hanskassa. Eli joko valmistautumisessa tai tiedottamisessa on nyt ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä vain hoitajat levitä. Jotkut vammaispalveluyksiköissä asuvat saavat itse liikkua vapaasti hoitopaikan ulkopuolella, esim asioida kaupassa. Osaavatko ja ymmärtävätkö varmasti nyt varotoimenpiteiden merkityksen?
Tämä.
Olen lohduttautunut sillä, että kun tauti alkaa levitä nyt muualla Suomessa, niin ollaan kuitenkin jo vähän paremmin varautuneita. Taudin tartuttavuudesta on enemmän tietoa, ihmiset on alkaneet käyttää maskeja, ehkä pian saadaan uutta tietoa koronan mahdollisista lääkehoidoistakin. En usko että Jyväskyläänkään mitään kaaosta pääsee syntymään, vaikka sairastapauksia tulisikin paljon.
Eihän Keski-Suomen sairaanhoitopiiri raportoi kuin muutaman tartunnan päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otetaanko uusi sairaalarakennus tarvittaessa käyttöön, tietääkö kukaan? Ja miksi ihmeessä sairaalapäivystyksessä kaikki menee sisään samasta ovesta, kun kuitenkin terveyskeskuksille on järjestetty erilliset infektiovastaanotot?
Tässä näkyy just nämä pienen sairaalan huonot puolet. Vaikeampi esim. järjestää erillisiä tiloja tai sisäänkäyntejä. Nyt kyllä toivoisi asuvansa yliopistosairaalan lähellä, vaikka Kuopiossa. Uskon että juuri siellä on Suomen parhaat edellytykset järjestää hoitoa. Tehohoitopaikkoja on hyvin paljon suhteessa asukasmäärään.
Niin Kuopion paikat on osin kai mikkeliläisten ja jyväskyläläistenkin paikkoja vai mites nämä sairaanhoitopiiriasiat menikään.
No ainakaan Huhtasuo ei poikinut lisää tartuntoja:
Vierailija kirjoitti:
Oon miettinyt, että miten osa tartunnoista toisaan tulee tk- ja sairaalakäynneistä? Varsinkin jos hoidetaan jonkin muun hengitystieinfektion takia, ja sitten potilas altistuu samalla koronalle? Tämähän nyt ei tosin ole vain Jyväskylän ongelma, vaan sama kaikkialla muuallakin. Ei missään voida hoitaa koronatapauksia ja muita hengitystieoireisia varmasti erillään, ellei kaikkia testata jo ennen hoitoon ottamista.
Pienen havainnon olen tehnyt. Tietyt ennen autiot lenkkipuskat on pullistellut porukkaa jo pari viikkoa. Yleensä ei juuri näy ristinsielua.
Kaupassa kuri on höllentynyt eli enää ei väistellä toisia jne. No parilla ulkoilijalla näin hengityssuojaimen joita en ole nähnyt vielä ainokaistakaan näiden viikkojen aikana.
Lapsia ja nuoria olen nähnyt enrmmän ulkona kuin aiemmin. Vanhuksia jopa 1/3 liikkujista!
t:jyväskyläläinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otetaanko uusi sairaalarakennus tarvittaessa käyttöön, tietääkö kukaan? Ja miksi ihmeessä sairaalapäivystyksessä kaikki menee sisään samasta ovesta, kun kuitenkin terveyskeskuksille on järjestetty erilliset infektiovastaanotot?
Tässä näkyy just nämä pienen sairaalan huonot puolet. Vaikeampi esim. järjestää erillisiä tiloja tai sisäänkäyntejä. Nyt kyllä toivoisi asuvansa yliopistosairaalan lähellä, vaikka Kuopiossa. Uskon että juuri siellä on Suomen parhaat edellytykset järjestää hoitoa. Tehohoitopaikkoja on hyvin paljon suhteessa asukasmäärään.
Niin Kuopion paikat on osin kai mikkeliläisten ja jyväskyläläistenkin paikkoja vai mites nämä sairaanhoitopiiriasiat menikään.
Joo, kuulutaan KYS erityisvastuualueeseen. Sairaanhoitopiiri on sitten pienempi, alueellinen juttu. Eli Keski-Suomen sairaanhoitopiiri, joka on osa laajempaa erityisvastuualuetta jonka pääsairaalana on aina yliopistosairaala, tässä tapauksessa Kuopion. Siksi joissain tartuntatilastoissakin Jyväskylän tapaukset menee sinne Kuopion piikkiin.
Itse olen jonkinverran nähnyt hengitys suojia.
Nuoret tosiaan menee ja suhaa ja kokoontuu.
Itsekin olen ollut enemmän menossa kun pari viikkoa sitten. Nyt yritän taas selvitä et kävisin vaikka to/pe seuraavan kerran kaupassa.
Jyväskylässähän oli jo maaliskuun alkupuolella useampi sairastunut. Oli iso opiskelijaporukka joka oli matkalla yhdessä Alpeilla ja heistä oli puolet sairastunut... joten tauti on jo silloin päässyt leviämään Jyväskylän seudulla. Yliopistolla kyllä tiedetään tästä tarkemmin opiskelijoiden piirissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kuulutaan KYS erityisvastuualueeseen. Sairaanhoitopiiri on sitten pienempi, alueellinen juttu. Eli Keski-Suomen sairaanhoitopiiri, joka on osa laajempaa erityisvastuualuetta jonka pääsairaalana on aina yliopistosairaala, tässä tapauksessa Kuopion. Siksi joissain tartuntatilastoissakin Jyväskylän tapaukset menee sinne Kuopion piikkiin.
Jämsä ja Kuhmoinen kuuluu TAYSiin.
Mitähän tapahtuu, kun pääministeri käskee myös keskisuomalaisten mökkeilijöiden palata kotiinsa. Nousee poru, että miten niin voi käskeä, eihän se nyt heitä koske...