Viljojen jättämiseen vinkkejä?
Terveyssyistä kokeiltava jättää kotimaiset viljat ruokavaliosta. Keliakiaa ei ole.
Oletko jättänyt ko.viljat pois? Mitä tilalle? Miten hankalaa oli?
Kiitos vastauksista jo etukäteen. 🤗
Kommentit (45)
Jätin viljat pois ja siirryin syömään lämpimän ruoan kolmesti päivässä. Aamiaisenikin voi siis olla vaikkapa makkarakeittoa. Viljoja on näissä perinteisissä aamiais ja välipalaruoissa. Kun ne kovaa oikealla ruoalla ei tarvitse yrittää keksiä mitään korvikkeita.
Mitään ravitsemuksellista syytä ei ole sille, että tiettyjä ruokia pitäisi syödä tiettyyn aikaan vuorokaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Jätin viljat pois ja siirryin syömään lämpimän ruoan kolmesti päivässä. Aamiaisenikin voi siis olla vaikkapa makkarakeittoa. Viljoja on näissä perinteisissä aamiais ja välipalaruoissa. Kun ne kovaa oikealla ruoalla ei tarvitse yrittää keksiä mitään korvikkeita.
Mitään ravitsemuksellista syytä ei ole sille, että tiettyjä ruokia pitäisi syödä tiettyyn aikaan vuorokaudesta.
Tää onkin mielenkiintoinen näkökulma asiaan! Kiitos! :) Jotain kasvissosekeittoa ainakin menisi varmaan aamulla alas.
Viljat pois ja rasvaa tilalle. Suoli toimii jopa paremmin kuin täysjyvää pupeltaessa. Jos leiväntarve iskee olen tehnyt rieskoja perunamuusista/juuressoseesta ja joistain gluteenittomista jauhoista, kuten jytte tai tattari. Valmisleivistä tykkään esim Vuohelan herkun tattarileivistä. Myös tattarinäkkäri on ihan syömäkelpoista, merkki on le pain des fleurs. Ja kun tattarin makuun on kerran päästy niin kunniamaininnan annan Sun flakes tattarimuroille.
En hirveän usein näitä syö suht korkean hiilihydraattipitoisuuden takia, mutta silloin kun tarvetta on, syön mieluummin näitä kuin gluteenia.
Mulla gluteeni aiheutta erilaisia ruoansulatusongelmia, nivelvaivoja, kutinoita, hiivatulehduksia. Keliakia on suljettu pois, mutta silti gluteeni ei minulle sovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että jätät viljat. Ne ylläpitävät matalaa tulehdustilaa väärän bakteerikannan kanssa.
Vain kokeilemalla löydät sen yhdistelmän joka sopii sinulle.
Ehkä esim riisi-, manteli-, ja tattarijauhot sopisi?
Kiitos tästä! :) Mistä noita jauhoja saa?
-ap
Tavallisesta kaupasta esim prismasta. Lidlissäkin saattaa olla.
Kiitos tästä! :) Mistä noita jauhoja saa?
-ap