Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viljojen jättämiseen vinkkejä?

Vierailija
14.04.2020 |

Terveyssyistä kokeiltava jättää kotimaiset viljat ruokavaliosta. Keliakiaa ei ole.

Oletko jättänyt ko.viljat pois? Mitä tilalle? Miten hankalaa oli?

Kiitos vastauksista jo etukäteen. 🤗

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gluteeniton ei ole sama kuin viljaton, gluteenittomaksi tehty vilja on yhä viljaa. Eli viljaton ruokavalio on siis huomattavasti tiukempi kuin gluteeniton. Tämä triggeroi minua, sen verran monta kertaa mulle on tarjottu esim. gluteenittomia sämpyloitä, vaikka kuinka olen etukäteen ilmoittanut erikoisruokavalioksi VILJATON (huom gluteenitonkaan vilja ei käy -lisäyksellä). Tämä niille jotka alkoivat selittää gluteenittomista leivistä - tuotteen pitää olla luontaisesti gluteeniton (eli täysin viljaton) että se sopii viljattomalle.

Kuitua nyt ei kannata muutenkaan ottaa viljoista - itse syon kasviksia noin kilon päivässä, erittäin hyvin riittää. Aloittaja pärjää ihan hyvin kun tekee ruokansa itse raaka-aineista lähtien - kaikki kasvikset, lihat, munat, pähkinät, jne ovat terveellistä perusruokaa. Ainoa vaikeus on reissussa, etenkin maissa joissa ruoka on hyvin viljapohjaista. Silloin joutuu joskus menemään pelkällä sushi- tai mäkin kanasalaatti -linjalla...

Mitkä nyt sitten luetaan viljoiksi? Koska eikös gluteenittomat tuotteet näin luonnostaan ole viljattomia, koska eihän ole olemassa mitään gluteenitonta vehnäjauhoa, vaan on käytettävä muita aineita, joissa gluteenia ei esiinny. Tärkkelyksistä sitten vehnätärkkelystä saatetaan joissain käyttää ja kauraa, mutta siinä ne taitavat olla?

Vierailija
22/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Ihanaa, kun tuli vastauksia näin pian. :) Eli mulla ei imeydy rauta eikä syytä ole vielä löytynyt. Aiemmin jätin lääkärin ohjeesta jo muut viljat, mutta kauraa oon syönyt päivittäin. Nyt kuulin, että kaurakin voi olla ongelmallinen, joten kokeilen ainakin..

Maissikakkuihin kyllä aikamoinen tottuminen, huokaus.

Kuitua saan vi-siblinistä ja ananaksesta ainakin. 😬

Ja kasviksista ja kaakaojauhosta esim.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Numero 2 jatkaa.

Miten meinasit huolehtia sun kuidunsaannista?

Kuitua saa muustakin kuin viljasta.

Tietysti saa, mutta viljat ovat meillä se suurin kuitujen lähde. Sitähän minä tässä tiedustelin että millaisia määriä ap meinaa parsakaalia vetää, että saa sen kuiduntarpeen täytettyä. Lähinnä ajoin takaa sitä, että onhan ap ylipäänsä miettinyt että se kuitujen saanti on nyt turvattava jollain toisella tavalla.

Mihin ihmeeseen sitä kuitua niin paljon tarvitaan?

Vierailija
24/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee pähkinä-siemenleipää

Vierailija
25/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gluteeniton ei ole sama kuin viljaton, gluteenittomaksi tehty vilja on yhä viljaa. Eli viljaton ruokavalio on siis huomattavasti tiukempi kuin gluteeniton. Tämä triggeroi minua, sen verran monta kertaa mulle on tarjottu esim. gluteenittomia sämpyloitä, vaikka kuinka olen etukäteen ilmoittanut erikoisruokavalioksi VILJATON (huom gluteenitonkaan vilja ei käy -lisäyksellä). Tämä niille jotka alkoivat selittää gluteenittomista leivistä - tuotteen pitää olla luontaisesti gluteeniton (eli täysin viljaton) että se sopii viljattomalle.

Kuitua nyt ei kannata muutenkaan ottaa viljoista - itse syon kasviksia noin kilon päivässä, erittäin hyvin riittää. Aloittaja pärjää ihan hyvin kun tekee ruokansa itse raaka-aineista lähtien - kaikki kasvikset, lihat, munat, pähkinät, jne ovat terveellistä perusruokaa. Ainoa vaikeus on reissussa, etenkin maissa joissa ruoka on hyvin viljapohjaista. Silloin joutuu joskus menemään pelkällä sushi- tai mäkin kanasalaatti -linjalla...

Mitä tarkoitat gluteenittomaksi tehdyllä viljalla? 

En tiedä tarkoitatko tarkkaa tieteellistä kuvausta valmistusprosessista, sitä en osaa antaa. Mutta tiedät varmaan hyvin että on olemassa gluteenittomia tuotteita, jotka silti sisältävät esim. vehnää. Eli juurikin nämä "erikoisleivät" jne. Voi verrata laktoosittomiin maitotuotteisiin - käyvät laktoosi-intoleranteille mutta eivät sille joka tarvitsee maidottoman tuotteen.

Vierailija
26/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.sempergluteeniton.fi/tuotteet/toasty-vaalea

Esimerkiksi yksi, jossa vehnää mutta ei gluteenia, eli ei käy viljattomalle vaikka on gluteeniton.

Vierailija
27/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Numero 2 jatkaa.

Miten meinasit huolehtia sun kuidunsaannista?

Kuitua saa muustakin kuin viljasta.

Tietysti saa, mutta viljat ovat meillä se suurin kuitujen lähde. Sitähän minä tässä tiedustelin että millaisia määriä ap meinaa parsakaalia vetää, että saa sen kuiduntarpeen täytettyä. Lähinnä ajoin takaa sitä, että onhan ap ylipäänsä miettinyt että se kuitujen saanti on nyt turvattava jollain toisella tavalla.

Katsoo www.fineli.fi 

Tuolla kun pitää ruokapäiväkirjaa, saa helposti käsityksen mistä niitä kuituja saa. 

Vierailija
28/45 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Ihanaa, kun tuli vastauksia näin pian. :) Eli mulla ei imeydy rauta eikä syytä ole vielä löytynyt. Aiemmin jätin lääkärin ohjeesta jo muut viljat, mutta kauraa oon syönyt päivittäin. Nyt kuulin, että kaurakin voi olla ongelmallinen, joten kokeilen ainakin..

Maissikakkuihin kyllä aikamoinen tottuminen, huokaus.

Kuitua saan vi-siblinistä ja ananaksesta ainakin. 😬

Minä korvasin tuo vi-siblinin ihan pelkällä psylliumilla, otan sitä noin 1,5tl aamuin illoin. Muuten samaa tavaraa mutta vi-siblinissä on 1/3 sokeria mikä on omasta mielestäni turhake siinä

Vierailija
29/45 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi hankalaa, leivän takia etenkin. Maissikakut on mauttomia, maissilastut vielä pahempia. Jos ei ole leivästä pitänyt, on varmasti helpompaa. Paremmissa jäätelöissä ja karkeissa on usein jotain jauhoa, se ei haitannut.

Tattarinäkkäri on hyvää ja vielä paljon parempaa itse tehty kukkakaali rieska. Tällä minä herkuttelen.

Vierailija
30/45 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vuosiin syönyt mitään viljatuotteita, ihan helppoa se itselleni ainakin on , en mä oikein osaa neuvoa, kai se on omasta itsekurista kiinni ja tavasta joita voi muuttaa.

Vierailija
31/45 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurasta vielä piti sanoa, että siinä on, kuten mm. pähkinöissä, siemenissä ym. lektiiniä ja fytaatteja ja nämä ilmeisesti joillekin aiheuttavat vatsavaivoja. Siksi jätin nämäkin testaukseksi nyt pois.

Kukkakaalirieska on varmasti hyvää, mutta kukkakaalikin kiellettyjen listalla, koska fodmap. :(

T. Aloittaja

Vierailija
32/45 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmana ehkä eniten se, että mitä tilalle. Tosiaan myös fodmap-ruokavaliolla nyt mennään.

T. Ap

Vierailija
33/45 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikäänhän ei ole helpompaa. Jätä leipä, einekset ja leivonnaiset. Siinä se. Ei ihminen tarvitse esim. leipää mihinkään. Kasvisten, siemenien ja pähkinöiden syömistä pitää lisätä, jotta saat kuituja.

Vierailija
34/45 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmana ehkä eniten se, että mitä tilalle. Tosiaan myös fodmap-ruokavaliolla nyt mennään.

T. Ap

Miten niin tilalle? Itse syön leipää ehkä kerran viikossa, pastaa kerran kuussa, leivonnaisia satunnaisesti. Jos joudun nuo jättämään pois, niin eipä ole suuri vaikutus. Syön muuta ruokaa. Sitä on maailma täynnä.

Vierailija
35/45 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö yleensä leipää, en eineksiä, keksejä, leivonnaisia. Juhlapyhinä, joskus viikonloppuisin joistaan. Syön joka päivä puuroa ja tuorepuuroa. Syön nyt jo liian vähän, koska vatsa ja tosiaan toi fodmapkin rajoittaa aikalailla. Ennen söin päivittäin hunajamelonia, omenaa, päärynöitä, banaania. Kaikki piti jättää. Sitrushedelmistä saan jotain allergiaa. Niin ja avokadokin piti jättää, sitäkin söin ennen 0,5 -1 kpl päivässä. Pähkinät ja siemenet, parsa- ja kukkakaalikin jäi pois. Ja vielä vaikka mitä muita. :/

Ap

Vierailija
36/45 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joistaan=joustan

Vierailija
37/45 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisin voi vaihtaa kvinoaan, suolisto tykkää ja makukin paranee.

Vierailija
38/45 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kelpaako kaikille Viljoille sama vastaus, vaI pitääkö olla erilaisia vastauksia. Tai niille Vilja-nimisille. Miksi sä niitä niin monta olet hankkinut? Ja miksi ne pitäisi jättää?

Kysymyshän oli vitsi?

Vierailija
39/45 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että jätät viljat. Ne ylläpitävät matalaa tulehdustilaa väärän bakteerikannan kanssa.

Vain kokeilemalla löydät sen yhdistelmän joka sopii sinulle.

Ehkä esim riisi-, manteli-, ja tattarijauhot sopisi?

Vierailija
40/45 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehheh. Nythän vitsin murjaisit. Mutta totta tosiaan, olisin voinut lisätä sanan "ruokavaliosta" otsikkoon, niin olisin säästänyt sinulta ilahduttamisemme vaivan.

Itse asiassa olis varmaan pitänyt kysyä, että mitä ylipäänsä voin syödä, kun kysehän ei ole vain pelkästä viljattomuudesta.

Täytyy tässä vielä kyllä sanoa, että ihmettelen tällaista lääkäriä, joka sanoo, että jätät nämä ja nämä ja nämä pois ja lisäks tiukka fodmap-dieetti, passittamatta ravitsemustetapeutille. En ees käytä maitotuotteita, ole käyttänyt vuosiin. Miten muka kukaan maallikko osaa turvata riittävän ravitsevan ruokavalion, jos ei saa syödä paljon mitään siitä, mitä ennen söin. Vihersalaatitkin ovat ongelma! Ärsyttävää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi